به موکب خشکشویی خوش آمدید!

گزارش «شهروند» از خدمت خانوادگی به زائران اربعین، از پدربزرگ موسفید تا نوه 11 ساله

گمنام‌اند، نمی‌خواهند نام و نشانی از آنها جایی بُرده شود. نیت‌شان خدمت به زائران حسین است در همین گمنامی.

لیلا مهداد- مردی که همه حاج‌آقا صدایش می‌کنند، همسر را در کنار خود می‌بیند برای در خدمت زائران بودن. سه پسر خانواده هم هستند تا مبادا پدر و مادر دست‌تنها بمانند در خدمت‌رسانی به زائران. امسال اما نوه 11ساله خانواده‌ هم آمده تا ببیند و بیاموزد عشق‌بازی در محضر آقا را. هرچند در این دورهمی عاشقانه خادم کوچک خانواده هم مسئولیتی به‌عهده گرفته تا با الفبای این رسم عاشقی آشنا شود.

جایی برای منزه‌شدن لباس‌ زائران

نیت‌شان به زائران اباعبدالله که شد در تقسیم‌بندی موکب‌ها سهمی عایدشان نشد. «یکی از دوستان عرب بخشی از موکبش‌ را به ما داد.» بالاخره به هر زحمتی بود بساط موکب‌شان برپا شد. جا مشخص شده بود؛ روبه‌روی درمانگاه پارکینگ طبقاتی هلال‌احمر. خدمت به زائر همخوانی خوبی دارد با موکب‌داری. چادرهای بزرگ مشکی که حائلی شده‌اند بر سر زائران برای خستگی از جان به در کردن. اما موکب روبه‌روی درمانگاه پارکینگ طبقاتی هلال‌احمر کمی فرق دارد با موکب‌های دیگر.

به این موکب که برسید خبری از غذای گرم یا جای خنک برای استراحت‌دادن به پاهای خسته و تن تب‌زده از گرما نیست. اینجا آلودگی‌ها را می‌شویند برای منزه‌شدن لباس‌ زائرانی که قرار است چند صباحی دیگر دست تبرک بکشند بر ضریح.

وارد موکب که می‌شوید پیشخوانی است برای تحویل لباس‌هایی که گرد راه به خود گرفته‌اند. لباس‌های هر زائر سهم یکی از کیسه‌هاست. «هر کیسه شماره‌ای دارد برای شناسایی راحت‌تر.» یک شماره روی کیسه نقش بسته و عدد مشابه آن به دست زائر داده می‌شود. «بعد از تحویل کیسه لباس‌ها از زائر خواسته می‌شود یک‌ساعت بعد مراجعه کند.»

تعداد کیسه‌ها محدود است و با تعداد زائران خواستار خدمات لباسشویی همخوانی ندارد. «گاهی اوقات کیسه کم می‌آید. لباس زائر در دستمالی بزرگ پیچیده می‌شود برای شست‌وشو.»

لباس‌های دستمال‌پیچ‌شده درون ماشین ‌لباسشویی می‌شوند برای پاکیزگی زیارت. «لباس‌هایی که میان دستمال‌های بزرگ پیچیده می‌شوند یک‌ربع بعد تحویل زائر داده می‌شوند.» لباس‌های دستمال‌پیچ‌شده شماره‌ای به خود نمی‌بینند و این یعنی احتمال اشتباه در تحویل لباس. «دستمال‌ها شماره ندارند یک ربع تایم داده می‌شود برای تحویل تا اشتباهی رخ ندهد.»

خستگی‌مان در می‌رود؛ خدا خیرتان بدهد

کارشان به کمک‌های مردمی جان گرفته و ردپای کمک هیچ سازمان یا ارگانی هم به چشم نمی‌خورد. نیت‌شان کمک به دیگران است. «می‌خواهیم کار زائران راه بیفتد. خدا را شکر تا به حال مشکلی پیش نیامده و زائری شکایتی نداشته‌است.» نوه 11‌ساله خانواده امسال پای کار آمده. «در این مجموعه کوچک‌ترین خادمم.»

سال اولی است که پایش به نجف رسیده. «کد را از زائران می‌گیرم و لباس‌شان را تحویل می‌‌دهم.» همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا خدمت‌رسانی به هیچ کم‌وکاستی ادامه داشته باشد. «همه تلاش‌مان این است کسی ناراضی از اینجا نرود.» سال‌های قبل از حال‌وهوای زائران، خدمت‌رسانی به آنها و … از پدربزرگ و مادربزرگ شنیده بود، اما دیدن این همه زیبایی یک‌جا لذت دیگری دارد. «تعریف همه اینها را قبلا شنیده بودم. امسال که قسمت شد و آمدم نجف تازه متوجه شدم چه سرزمین عجیبی است؛ لبریز از عشق. خیلی لذت‌بخش است.» لباس‌ها که تحویل هر زائری داده می‌شود، یک جمله تکرار و تکرار می‌شود؛ خدا خیرتان بدهد. اجرتان با اباعبدالله. «وظیفه ما خدمت به زائران حسین است. هر بار که لباس‌ها را تحویل می‌دهیم با یک جمله خدا خیرتان بدهد خستگی‌مان درمی‌رود.»

12هزار پک لباس سهم هر روز

کمک‌های مردمی که روی هم جمع شدند، 30 ماشین لباسشویی قطار شدند در موکب. «با کمبود آب مواجه‌ایم.» کمبود آب 22 تا از لباسشویی‌ها را تعطیل کرد تا تنها هشت لباسشویی در خدمت به زائران حسین باشند. «اگر خدا بخواهد این خدمت‌رسانی سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت، البته به شرط رفع کمبود جا و امکانات.»

فضای خشکشویی را یکی از دوستان عرب حاج‌آقا در اختیارش گذاشته تا امسال این خدمت‌رسانی روی زمین نماند. «با کمبود آب مواجه‌ایم.» آب موردنیاز لباسشویی‌ها خریداری می‌شود. «تانکر را پر از آب می‌کنیم.» هر کیسه لباس سه دقیقه نیاز به شست‌وشو دارد. یک دقیقه و نیم هم آبکشی وقت می‌برد، نیم دقیقه هم خشک‌کردن لباس‌ها. «حدود 12هزار پک لباس روزانه شسته، خشک و تحویل زائر می‌شود.» مشکل‌شان کمبود آب است؛ موکبی که روزانه برای خدمت‌رسانی حدود 15هزار لیتر آب نیاز دارد شاید هم کمی بیشتر.

دل‌مان می‌خواهد راضی از پیش ما برود زائر اباعبدالله

همه دستگاه‌ها به همت حاج‌آقا تهیه شده، راه‌اندازی موکب هم نتیجه آستین همت حاج‌آقا و همسرش است. «همه‌چیز این موکب شخصی و به همت کمک‌های مردمی است.» برق مورد نیاز لباسشویی‌ها توسط صاحب موکب عراقی تامین می‌شود تا خللی در خدمت‌رسانی پیش نیاید. «آب را خودمان می‌خریم. برق را هم صاحب موکب می‌دهد. امکانات باشد هر سال این خدمت‌رسانی را ادامه می‌دهیم.»
همت همه آنهایی که اینجا زیر سایه این موکب جمع شده‌اند جلب رضایت زائران است؛ البته گمنام. «همه تلاش‌مان این است به نحو احسن به زائران اباعبدالله خدمت‌رسانی کنیم.» آب و برق موکب برپا باشد، نبض خدمت‌رسانی ادامه خواهد داشت. «دل‌مان می‌خواهد اسباب آسایش زائر اباعبدالله مهیا شود و راضی از پیش ما برود.» آرزوهای بزرگ بر سر دارند، دل‌شان می‌خواهد امکانات به نحوی مهیا شود که این موکب از نجف تا کربلا را پوشش دهد برای سال‌های متمادی؛ ان‌شاءالله.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.