تا مهر کنارتان هستیم

گزارش «شهروند» از حضور پزشکان و پرستاران داوطلب هلال احمر در کربلای معلی

به ایستگاه پایانی رسیدیم؛ ایستگاهی که حالا زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) با دستان پر به سوی خانه باز می‌گردند و در انتظار 365 روز دیگر برای عاشقی هستند.

سیمین برادران| درست است که پیاده‌روی اربعین و روزهای خوش زیارت تمام شد، اما زائران همچنان در راه برگشت هستند و نفس‌ها و گام‌هایشان بوی مهر می‌دهد. این زائران اما در کنار سیاحت باید یکسری اقدامات را برای بهبود شرایط در نظر بگیرند تا به سلامتی به خانه برسند و توان خود را برای روزهای آتی حفظ کنند. همچنین فراموش نکنیم، بودند کسانی که با فعالیتشان حال زائران را خوب کردند و به جای استراحت و سیاحت به اقدامات شبانه‌روزی پرداختند. افرادی که در درمانگاه‌های جمعیت هلال احمر شبانه‌روز خدمات ارائه دادند و بودن‌شان قدم بزرگی برای پایان خوش اربعین 1401 بود.

مسافران در راه برگشت آب یخ و غذای غیر بهداشتی نخورند

علی نصیری‌پور، مدیر شیفت درمانگاه امام حسن مجتبی(ع)، شعبه دو است. او ضمن ارائه خدمات به زائران اباعبدالله، درباره اقداماتی که ارائه می‌شود، می‌گوید: «خدمات درمانی سرپایی به زائران ارائه شده است. زائران باید مراقب باشند که هر چیزی نخورند تا مسمومیت ایجاد نشود.»

او به مسیر برگشت زائران اشاره می‌کند: «زائران توجه کنند حتی در مسیر برگشت هم آب یخ یا هر غذایی نخورند که به نظر می‌رسد در تهیه‌اش بهداشت رعایت نشده است. از خوردن مواد غذایی غیر بهداشتی اجتناب کنند تا خود را اذیت نکنند و هزینه‌ای برایشان ایجاد نشود.»

نصیری‌پور به برخی از خدمات جمعیت هلال احمر اشاره دارد: «ما خادم زائران هستیم و هر مشکلی پیش بیاید به فعالیت خودمان ادامه می‌دهیم. در مراکز هلال احمر بیشتر در حد اورژانسی خدمت می‌دهیم. طی 8 سال فعالیت این مرکز در اربعین هر سال تلاش کردیم تجهیزات بیشتری بیاوریم. مشکلی در تامین دارو و سرم نداریم. تلاش این است تا جایی که در توان ماست خدمات ارائه دهیم.»
او به برخی از مشکلات اورژانسی مجموعه اشاره می‌کند: «چند بیمار اورژانسی آورده‌اند که یک نفر از آنان فوت کرده است. دست و پا‌شکستگی یا بریدگی و له‌شدگی دست با آهن داشتیم، ولی بیماری خیلی حاد نداشتیم.»

ارائه خدمات به بیماران خاص

یکی از کارکنان داوطلب بخش دارویی در رابطه با وضعیت دارویی مرکز درمانگاهی امام حسن مجتبی(ع) شماره دو بیان می‌کند: «مراجعه برای دارو زیاد است و یکسره دارو کم می‌شود، ولی به سرعت تامین خواهد شد. بیشتر، داروهای ضد درد مورد استفاده بوده است. داروهای ضد حساسیت هم مورد درخواست بوده و البته یکسری داروهای دیگر برای سرماخوردگی مصرف بالایی دارد. در شیفت شبی که دیشب بودم، حدود 400 نفر مراجعه کردند و امروز هم به 500 نفر دارو دادیم.»

او ادامه می‌دهد: «یکسری داروها را برای بیماران خاص مانند بیماران قلبی و فشار خون و… آوردیم. بیشتر داروهایی برای بیماری‌های عفونی و حساسیتی ارائه می‌دهیم و بیماران خاص معمولا داروهای خود را می‌آورند. انسولین هم داریم و تامین شده است. همچنین داروهایی را که خیلی نیاز است در این مرکز تامین کرده‌ایم.»

این کارشناس دارویی با اشاره به اینکه این داروها صرفا با نسخه پزشک داده می‌شوند، می‌افزاید: «به بیماران خاص توصیه می‌کنیم که با خودشان داروهایشان را بیاورند تا به مشکل نخورند. بیمار تشنجی و گرمازدگی‌های حاد و بیماران قلبی هم داشتیم که خیلی تعدادشان زیاد نیست. ما کارمان را انجام می‌دهیم، داوطلب هستیم و تا چند روز بعد از اربعین کار خود را ادامه می‌دهیم.»

مردم ماسک را فراموش نکنند

صمدپور، متخصص اورولوژی و پزشک داوطلب حاضر در مرکز درمانگاهی امام حسن مجتبی(ع) شماره دو، با بیان اینکه مراجعه‌کنندگان بیشتر بیمارانی هستند که دچار گرمازدگی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند، بیان می‌کند: «برخی به دلیل گرد و خاک دچار حساسیت شده‌اند. اکثر مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند. این خیلی مهم است و با توجه به شلوغی و علائم سرماخوردگی باید ماسک استفاده کنند و آب و مایعات بخورند. حتی اگر دچار علائم اسهال هستند، آب استفاده کنند و به مراکز درمانی بروند. مردم مراقب باشند تا خیلی در کربلا و نجف و سایر شهرها توقف نکنند. زیارت کنند و بازگردند، چرا که جمعیت زیاد است و خدمات‌رسانی ممکن است کامل نباشد.»

او طی توصیه به مردم اظهار می‌کند: «نذری‌ها را از جای مطمئن دریافت کنند. ایرانی‌ها از موکبان ایرانی استفاده کنند تا با رژیم غذایی‌شان سازگار باشد و اگر از موکبان عراقی استفاده می‌کنند مطمئن باشند نوع غذا و ادویه برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

صمدپور درباره وجود بیماری کرونا در عراق بیان می‌کند: «چند مریض داشتم که بدن‌درد، بی‌حالی و ضعف داشتند و شک در مورد کرونا داشتم. کرونا از بین نرفته است و برای همین از مردم می‌خواهیم ماسک بزنند.»

ارائه خدمات درمانی تا 30 شهریور

سمیعی، سرپرستار درمانگاه امام حسن مجتبی(ع) شماره یک، که در بخش زنان فعالیت می‌کند، از دیگر داوطلبان فعال است. او به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «روزانه تقریبا سه شیفت داریم و هر شیفت از 7 صبح تا 15. از 15 تا 23 و از 23 تا 7 صبح است که در هر شیفت بیش از 300 نسخه در قسمت زنان می‌دهیم. کاملا خدمات‌مان رایگان است. یکسری تجهیزات داریم و مشکلات را پوشش می‌دهیم.»

او به جزییات حضور کادر درمان در این درمانگاه اشاره می‌کند: «در هر شیفت دو پزشک حضور دارند و پرستار، کمک‌بهیار، امدادگر و… هم چهار نفر هستند. امروز بیماری داشتیم که شکستگی داشت و امکانات گرافی نداشتیم که به یکی از بیمارستان‌ها فرستادیم. فشار در اینجا بیش از بیمارستان‌های تهران است، ولی این فشار را حس نمی‌کنیم.»

این سرپرستار می‌افزاید: «تا 30 شهریور حضور خواهیم داشت و به زائران اباعبدالله خدمات ارائه می‌کنیم.»

مراجعه یک مورد دچار آبله میمونی به درمانگاه

امدادگر حاضر در مرکز درمانی امام حسن مجتبی(ع) شماره یک، به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «افرادی که برای پیاده‌روی می‌آیند اگر برایشان مشکل پیش بیاید، درمان‌شان می‌کنیم. خدمات ما رایگان است و بیشترین توصیه‌ام این است که پاهای خود را با آب گرم و صابون بشویند و وازلین بمالند یا پمادهای مخصوص داشته باشند.»

او عنوان می‌کند: «هر کسی مراجعه کرده راضی از اینجا بیرون می‌رود. ما اینجا خسته نمی‌شویم. سر کار خود در تهران بیشتر خسته می‌شویم و اینجا به خاطر امام حسین (ع) هستیم. از 12 تا 30 شهریور حضور خواهیم داشت.»

این امدادگر به وجود برخی بیماری‌ها اشاره می‌کند: «دیروز یک مورد آبله میمونی مراجعه کرده بود که دکتر ویزیت تشخیص داد و دارو تجویز کرد.»

حضور پررنگ مترجمان در درمانگاه‌ها

اما در میان همه کادر درمان، مترجمان نقش پررنگی بازی می‌کنند. فاطمه ملک، دختر 13 ساله اهل کربلاست که در تهران به دنیا آمده است. او می‌گوید که از ساعت 7 تا 15 در درمانگاه فعالیت می‌کند. ملک از حضورش در این درمانگاه می‌گوید: «سال گذشته تزریقاتی کار می‌کردم، ولی چون سنم کم است، نمی‌گذاشتند فعالیت کنم و برای همین به عنوان مترجم حاضر شدم. خیلی افراد نمی‌توانند منظور خود را بیان کنند و من به آنها کمک می‌کنم. تعداد زیادی از بیماران عرب هستند و من اینجا خدمات ارائه می‌دهم. با تجربه‌ای که دارم، می‌توانم ترجمه فارسی کلمات تخصصی را انجام دهم. دلم می‌خواهد در آینده پزشک شوم.»

این دختر 13 ساله بیان می‌کند: «اینجا یاد گرفتم که باید سر وقت بیایم، صبور باشم، شیطنت نکنم و مراعات بیماران را بکنم.»

بیماری گوارشی و گرمازدگی، شایع در میان کودکان

صبا روزبهانی، کارشناس پرستاری، درباره حضور زائران در این درمانگاه بیان می‌کند: «خدمات بستگی به وضعیت بیمار دارد. 90 درصد بیماری‌ها قابل درمان هستند که بیشتر ناشی از خستگی یا سرماخوردگی و… است. تاول‌زدن پاها هم رایج است. مورد تشنج و ایست قلبی هم داشته‌ایم. امکانات برای رد کردن مرحله اورژانسی داریم که با هماهنگی بیمارستان اقدامات لازم انجام می‌شود.»

او می‌افزاید: «تعداد زیادی هم انتقال به بیمارستان نداشتیم. در پنج روز اول تنها دو مورد انتقال به بیمارستان داشتیم. خدا را شکر همکاری در اوج خود قرار دارد. شیفت کاری سنگین است و مریض‌ها زیاد هستند، اما هماهنگی‌ها به آدم روحیه می‌دهد، چرا که به زوار عزیز امام حسین(ع) خدمات می‌دهیم.»

روزبهانی طی توصیه‌ای به زائران بیان می‌کند: «توصیه‌ای که دارم این است که شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرند و منتظر نباشند تشنه شوند تا آب بنوشند. مایعات زیاد در برگشت هم مصرف شود. وقتی بیرون هستند خانم‌ها زیر چادر لباس خنک و کفش مناسب بپوشند.»

او به حضور بچه‌ها در درمانگاه اشاره دارد: «تعداد بچه‌ها در واحد خانم‌ها چون با مادر می‌آیند، بیشتر است و سعی می‌کنیم پیکسل و بادکنک بدهیم تا کمتر رنج بیماری داشته باشند. گرمازدگی و مشکل گوارشی خیلی در میان بچه‌ها شایع است.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.