سایه سیمرغ بر فراز قاره‌کهن/ نقشه ویرانی پایتخت/ عضلاتی که فرمانده ندارند

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های ،فوت تاثر انگیز «مهسا امینی» هنگام حضور در یکی از مراکز پلیس ، فوت یدا… رویایی ، پیامدهای وقت‌کشی در برجام، پایان پاندمی ، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز اربعين سيد و سالار شهيدان و سخنان رهبر انقلاب در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های ،فوت تاثر انگیز «مهسا امینی» هنگام حضور در یکی از مراکز پلیس ، فوت یدا… رویایی ، پیامدهای وقت‌کشی در برجام، پایان پاندمی ، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

انتشار فیلم از صحنه بیهوشی« مهسا امینی» دروغ‌‌پردازان را رسوا کرد

روزنامه کيهان:در شرایطی که ماجرای بیهوشی و نهایتاً فوت تاثر انگیز «مهسا امینی» هنگام حضور در یکی از مراکز پلیس بازار دروغ پردازی و شایعه ‌سازی‌های ضد انقلاب و برخی در داخل را داغ کرده بود انتشار تصاویر این حادثه یک بار دیگر رسوایی این فرصت‌طلبان را رقم زد.روز پنجشنبه گذشته بود که پلیس تهران درخصوص خبر منتشر شده از عارضه قلبی خانمی به‌نام مهسا امینی که به علت نقض قانون حجاب به یکی از مراکز پلیس مراجعه کرده بود توضیحاتی ارائه داد.پلیس تهران اعلام کرد: خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که در جمع سایر افراد به‌طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان است. با وجود توضیحات پلیس اما شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی ضد انقلاب و برخی چهره‌های سیاسی در داخل و سلبریتی‌ها و برخی از فعالان فضای مجازی هم نوا با این شبکه‌ها شروع به پمپاژ شایعات مختلف از جمله آسیب دیدگی مهسا امینی بر اثر برخورد پلیس یا شکنجه و… کردند.متاسفانه روز جمعه با وجود تلاش کادر درمان، این دختر جوان جان خود را از دست داد تا حجم شایعات و دروغ پردازی‌های مطرح شده در این خصوص افزایش چشمگیری پیدا کند.کار به جایی رسیده بود که فردی در توئیتر با اشاره به خون ریزی از گوش این بیمار تحت درمان، با کلی توضیح به اصطلاح علمی نتیجه گرفته بود که این حالت حکایت از برخورد جسم سخت با سر و… است!

 

درخواست مردم بازنگری جدی در عملکرد پلیس امنیت اجتماعی

روزنامه آرمان امروز:‌ درگذشت مهسا اميني، دختري 22 ساله و ايست قلبي او در جلسه توجيهي پليس امنيت اخلاقي، زخمي کهنه را در جامعه باز کرد، زخمي که سال‌هاست به واسطه دروبين‌هاي هميشه روشن مردم و رفتار عده‌اي از نيروهاي آموزش نديده پليس در موضوع حجاب يک امر کاملا فرهنگي است، باعث شده نظام اين روزها بيش از هر زمان ديگري تاوان ندانم کاري‌ عده‌اي را بدهند که هيچ آموزش روانشناسي و برخورد با افرادي که به زعم آنها «بدحجاب» يا «هنجار شکن» هستند، بپردازند. هر چند که سال‌هاست عدم اطلاع رساني درست و ضعف خبررساني در زمان وقوع حادثه و  قدرت بيشر رسانه‌هاي خارجي و ايراني زبان آن‌طرف آبي، در کاهش اعتماد عمومي در ميان مردم سبب شده، با ايست قلبي دختر 22 ساله باعث شود همه رسانه‌ها و حتي چهره‌هاي سياسي جهاني، به اين امر واکنش تند نشان دهند. اما آنچه که در اين اتفاق بسيار تلخ که مي‌تواند برجسته‌تر از حادثه باشد، ناآمادگي وعدم آموزش افرادي است که نام پليس «امنيت» اخلاقي را يدک مي‌کشند، اما عده‌اي از نيروهاي آن «امنيت» رواني جامعه را با رفتارهاي نسنجيده هدف قرار داده‌اند و حالا سبب شده اين اتفاق به موضوعي براي رسيدن به اهداف سياسي تبديل شود. همان‌طور که چندي پيش فريادهاي مادري در جلوي ون‌هاي گشت ارشاد و آن حادثه تلخ سال 97 در دانشگاه سوهانک، فيلم درگيري ماموران زن گشت امنيت اخلاقي با چند دختر جوان دريکي از پارک‌هاي تهران، استفاده از ابزار زنده‌گيري حيوانات در بازداشت يک زن و… همه نشان‌گر وجود افرادي است که مي‌خواهند يک امر فرهنگي را در جامعه ترويج کنند، اما فقط با رفتارهاي خشن و سلبي خوراک خبري براي رسانه‌هاي بيگانه تهيه مي‌کنند.

 

رویایی؛ شاعر آینده بود

روزنامه آرمان ملی: بعد از نیما و پی‌ریزی شعر نو، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های شعر معاصر، کسی نبود جز یدا… رویایی؛ تئوریسینی که در دهه 40 با نگاهی فراخ و بدون مرز به شعر می‌نگریست، دامنه مطالعات گسترده‌ای داشت و پیش از دیگران، به مسائل جدی چون فرم و زبان در شعر، اندیشید. او با طرح و تئوریزه کردن شعر حجم، منشأ شکل‌گیری جریان‌های تازه‌ای در شعر معاصر فارسی شد. شعر حجم، اگرچه پیروان چندانی پیدا نکرد اما زمینه‌ تفکر و تعمق در مصادیق شعر مدرن را برای سایر شاعران پیشرو فراهم آورد. شمس آقاجانی، شاعر و منتقد ادبی معتقد است؛ رویایی رویکردی پدیدارشناسانه را در شعر خود دنبال کرد و در این راه از فلسفه هایدگر و هوسرل بی‌بهره نبود. مشروح نظرات او درباره کارنامه ادبی رویایی را در ادامه می‌خوانید. رويايي را به شعر حجم مي‌شناسيم که در دهه‌ 40 اعلام موجوديت کرد. اما خاستگاه تفکرات رويايي و پيشينه‌ شعر حجم از چه رويکرد و جريان‌هايي نشأت مي‌گرفت؟اگر اشتباه نکنم زنده‌ياد دکتر رضا براهني قبلا در جايي نوشته يا گفته بود که در فرانسه (يا غرب) و قبل از بيانيه‌ زنده‌ياد يداله رويايي و گروه شعر حجم، ترم «اسپاسمانتاليسم» يا همان حجم‌گرايي با همين عنوان مطرح شده بود. (بايد سر فرصت بگردم و آدرس دقيقش را خدمت شما ارائه دهم) و مثلا مکتبي چون کوبيسم، خود نوعي حجم‌گرايي است. البته آنچه توسط رويايي و گروه او بيان شد قطعا منطبق با تفکر و شعر فارسي بوده است و اين تاثير و تاثر احتمالي را اتفاقا بايد از جهاتي جزو قوت و اصالت کار آن‌ها دانست و از طرفي حتي اجتناب‌ناپذير. اما به‌طور کلي، با مرور خود بيانيه و نيز برخي توضيحات نظري و نوع نگاه رويايي به شعر در همه‌ سال‌هاي بعد، به اين نتيجه مي‌رسيم که ايشان توجهي به پديدارشناسي هوسرل و احتمالا کاربست آن در فلسفه‌ هستي هايدگر داشتند و در واقع سعي کردند روش و رويکرد پديدارشناسانه را در نگاه و شعر خود به کار بندند. خود هايدگر نيز تاکيد کرده است که روش او پديدارشناسانه است که بيانگر روش تحقيق فلسفي اوست و نه يک «نظرگاه» و «گرايش» خاص (مکتب فکري) البته. با بررسي بخش‌هايي از مانيفست شعر حجم، مي‌توانيم حضور و حتي گاه غلبه‌ چنين رويکردي را نشان دهيم.

 

پیامدهای وقت‌کشی در برجام

روزنامه ابتکار:روز گذشته جان کربی، مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده از تلاش برای حصول برجام دست نکشیده است. از سوی دیگر وندی شرمن، معاون وزارت خارجه این کشور نیز مدعی شد که در حال حاضر مذاکرات وین به بن بست رسیده و پاسخ تهران برای ما غیر قابل قبول است.صحبت مقامات آمریکایی در حالی مطرح می شود که سه کشور اروپایی نیز همسو با ایالات متحده مدعی هستند، درخواست های تهران سبب تاخیر در توافق هسته ای شده است؛ امری که بارها طی روزها و هفته های با واکنش مقامات کشورمان روبرو شده است. در ایران از رئیس جمهوری تا وزیر خارجه و همچنین اعضای تیم مذاکره کننده تاکید کرده اند که در صورت واقع بینی طرف مقابل توافق قابل دسترسی بوده و می توان ظرف مدت کوتاهی به احیای برجام امیدوار بود. به عنوان مثال سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان روز جمعه در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره به صراحت اعلام کرد که اکنون آمریکا باید برای رسیدن به توافق تصمیم نهایی را بگیرد. وی گفت: برداشتن تحریم های ایران باید همراه با تضمین باشد و برای پیشرفت در موضوع مذاکرات مسئله تضمین‌ها باید حل شود.رئیسی همچنین تاکید کرد که مذاکرات مستقیم با آمریکا درخصوص توافق هسته ای بی فایده است و منافع مردم ایران در مذاکرات مستقیم با آمریکا نیست.در همین رابطه و در شرایطی که هفته گذشته جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون صدور قطعنامه علیه ایران خاتمه یافت، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پیش‌بینی خود از شرایط مذاکرات احیای برجام پس از نشست شورای حکام، گفت: «اختلافات پادمانی تبدیل به بهانه جدید غربی‌ها برای وقت‌کشی احیای برجام شده است. به هر حال از ابتدا یک اصلی برای مذاکرات برجام شکل گرفته بود، مبنی بر همه یا هیچ. بدین معنا که یا بر سر همه چیز توافق شود یا بر سر هیچی، توافق صورت نگیرد.

 

سفارش قرآني تواصي به حق و تواصي به صبر دستورالعمل اساسي براي هميشه ماست

روزنامه اعتماد:در اربعين سيد و سالار شهيدان، حسينيه امام خميني (ره) ميزبان هيات‌هاي دانشجويي بود و دانشجويان عزادار در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي همنوا با زائران كربلاي معلّي يكپارچه نداي «لبيك يا حسين» سر دادند.در پايان مراسم عزاداري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سخناني دل‌هاي پاك و مومن جوانان را موجب كيفيت‌بخشي به دعا و موعظه و افزايش هدايت ‌الهي دانستند و گفتند: مراسم اربعين كه پرچم بلند حضرت سيدالشهداست امسال با شكوه‌تر و معظم‌تر از هر دوره ديگري در تاريخ برگزار شد. رهبر معظم انقلاب، حادثه معجزه‌آساي راهپيمايي اربعين را نشانه اراده پروردگار براي برافراشته‌تر كردن پرچم اسلام اهل‌بيت خواندند و افزودند: اين حركت با هيچ سياست و تدبير بشري قابل تحقق نيست و اين دست خداست كه با اين جلوه عظيم بشارت مي‌دهد راه پيش روي ما روشن و پيمودني است. ايشان، جوانان را به قدر دانستن دوران جواني و اهتمام ويژه به هيات‌هاي حسيني توصيه كردند و گفتند: هيات‌ها هم بايد ياد اهل‌بيت را زنده نگه دارند هم مركز و پايگاه تبيين حقايق باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش‌هاي بي‌وقفه بدخواهان و رهزنان حقايق بر ضد حوادث مهمي همچون راهپيمايي شورانگيز اربعين، همگان را به وظيفه‌شناسي سفارش و خاطرنشان كردند: دو جمله حياتي و جاوداني قرآن يعني تواصي به حق و تواصي به صبر براي هميشه و به خصوص براي امروز ما يك دستورالعمل اساسي است.ايشان، صبر را به معناي پايداري، ايستادگي، خسته نشدن و خود را در بن‌بست نديدن دانستند و خطاب به جوانان عزيز هياتي و قرآني گفتند: هم خودتان راه حق را برويد و هم تلاش كنيد با منور كردن محيط‌هاي گوناگون از جمله دانشگاه به رنگ خدا، ديگران نيز به اين راه هدايت شوند.

 

ایران بدون توقف در بزرگراه شرق

روزنامه جوان:سرانجام ایران عضو رسمی شانگ‌های شد. این اصلی‌ترین نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایران طی سال‌های گذشته و نیز سیاست‌های دولت یک‌ساله سید ابراهیم رئیسی است که سیاست خارجی ایران را بر مبنای منافع ملی، معطل وعده وعید‌های غربی‌ها نگه نداشت و از میان همسایگان و دوستان شرقی راهی برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی کشور و مسیری برای خنثی‌سازی تحریم‌های دشمنان غربی محقق کرد. آنچه از سر این عضویت برای ایران حائز اهمیت است، تأمین بیشتر منافع مردم ایران است؛ منافعی که طبعاً با انحصار سیاست خارجی در روابط با غرب (معطل غرب شدن) محقق نخواهد شد و تجربه هشت سال قبل از دولت رئیسی هم این را به وضوح نشان داد.سفر رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی به سمرقند اخبار شیرینی برای ایران داشت، توسعه دیپلماسی و تعمیق روابط با کشور‌هایی که تصمیم گرفته‌اند در کنار هم و بر مبنای منافع مشترک، بدون غربی‌ها روابط اقتصادی و سیاسی خود را تعریف کنند، برای ایران حتماً سودآور خواهد بود. چنانکه آنان نیز از حضور ایران بهره خواهند برد. آنچه نفع مشترک همه اعضا از این همکاری است، مبارزه با انحصارطلبی و یکجانبه‌گرایی امریکاست. اجلاس سمرقند ازبکستان بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های بود که جمعه ۲۵ شهریور و با حضور رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد. سران کشور‌های چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان در این اجلاس حضور یافتند. رئیسی در حاشیه این اجلاس دیدار‌هایی دو‌جانبه با سران کشور‌های حاضر داشت، با تجار و فعالان اقتصادی مقیم ازبکستان دیدار کرد، به مسجد اهل بیت رسول‌الله (ص) شهر سمرقند، با فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی این مسجد آشنا شد و نیز از مجموعه تاریخی «میدان ریگستان» در مرکز شهر سمرقند بازدید کرد

 

سرمایه‌گذاری در مسکن افزایش یافت

روزنامه ایران:شاخص‌های مختلفی در بازار، هزینه نهایی ساخت و عرضه مسکن را تعیین می‌کند. در سال های اخیر شاخص‌ها در جهتی بوده که جهش‌های پی در پی قیمت مسکن را در پیش داشته است. مهمترین این شاخص‌ها قیمت نهاده‌های ساختمانی و میزان سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان است. تورم نهاده‌های ساختمانی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد این بخش مهم در ساختمان‌سازی تورم سالانه بالایی را از سال 97 داشته است. سال 96 تورم سالانه مصالح ساختمانی 12.3 درصد بود اما در سال 97 تورم سالانه مصالح ساختمانی به 47.8 درصد افزایش یافت. در بهار 1400 تورم مصالح ساختمانی به بیشترین میزان خود رسید و تورم در این بخش رکورد 93.5 درصد را ثبت کرد. افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کنار عامل مهم دیگر در هزینه ساخت مسکن یعنی افزایش قیمت زمین موجب کاهش ساخت و ساز بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش در مسکن شده است. با توجه به اینکه در این سال‌ها، دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن نداشت، کاهش اقبال بخش خصوصی به ساخت مسکن، عامل مهم دیگری در کاهش تولید مسکن و افزایش چند برابری قیمت‌ها بود. سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید در سال 96 برابر 73 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1400 با افزایش چند برابری به بیش از 450 هزار میلیارد تومان رسیده است. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید در سال 99 برابر 327 هزار میلیارد تومان بوده است.افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار برنامه حمایتی دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن، چشم‌انداز بهتری از تولید و عرضه مسکن را ارائه می‌دهد.

 

مراسم اربعین امسال با شکوه‌تر از هر دوره دیگری برگزار شد

روزنامه تجارت: در اربعین سید و سالار شهیدان، حسینیه امام خمینی(ره) میزبان هیئت‌های دانشجویی بود و دانشجویان عزادار در حضور رهبر انقلاب اسلامی همنوا با زائران کربلای معلّی یکپارچه ندای «لبیک یا حسین» سر دادند. در پایان مراسم عزاداری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی دلهای پاک و مؤمن جوانان را موجب کیفیت‌بخشی به دعا و موعظه و افزایش هدایت الهی دانستند و گفتند: مراسم اربعین که پرچم بلند حضرت سیدالشهداء است امسال با شکوه‌تر و معظّم‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ برگزار شد. رهبر انقلاب، حادثه معجزه‌آسای راهپیمایی اربعین را نشانه اراده پروردگار برای برافراشته‌تر کردن پرچم اسلامِ اهل‌بیت خواندند و افزودند: این حرکت با هیچ سیاست و تدبیر بشری قابل تحقق نیست و این دست خدا است که با این جلوه عظیم بشارت می‌دهد راه پیش روی ما روشن و پیمودنی است.یشان، جوانان را به قدر دانستن دوران جوانی و اهتمام ویژه به هیئت‌های حسینی توصیه کردند و گفتند: هیئت‌ها هم باید یاد اهل‌بیت را زنده نگه دارند هم مرکز و پایگاه تبیین حقایق باشند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه بدخواهان و رهزنان حقایق بر ضد حوادث مهمی همچون راهپیمایی شورانگیز اربعین، همگان را به وظیفه‌شناسی سفارش و خاطرنشان کردند: دو جمله حیاتی و جاودانی قرآن یعنی تواصی به حق و تواصی به صبر برای همیشه و بخصوص برای امروز ما یک دستورالعمل اساسی است.ایشان، صبر را به معنای پایداری، ایستادگی، خسته نشدن و خود را در بن‌بست ندیدن دانستند و خطاب به جوانان عزیزِ هیئتی و قرآنی گفتند: هم خودتان راه حق را بروید هم تلاش کنید با منوّر کردن محیطهای گوناگون از جمله دانشگاه به رنگ خدا، دیگران نیز به این راه هدایت شوند.

 

راه و رسم پهلوانی

روزنامه خراسان: از در چوبیِ نیمه ‌باز داخل می‌شوی، کفش‌هایت را درمی‌آوری، سالن کوچکِ تاریک را که رد ‌کنی به دری کوتاه‌تر از قامت متوسط یک انسان می‌رسی که بالایش نوشته شده‌: «سر تعظیم فرود آور به هنگام ورود/ چون که جای ادب و رسم جوانمردان است» و با سرِ فروافتاده می‌روی داخل. این‌جا موزه-زورخانه «پهلوان‌رستم» در بولوار شاهنامه مشهد است. دور تا دور دیوارها پوشیده شده از قاب عکس پهلوان‌های باستانی‌کار و کشتی‌گیرهای ادوار مختلف، یادگارهای پهلوانی از ابزار و ادوات ورزش گرفته تا جبه و کفش و کلاه. وسط سالن، گود هشت‌ ضلعی سبزرنگی است که پهلوان‌ها سه روز در هفته آن‌جا چرخ می‌زنند و میل و کباده می‌کشند. گوشه سمت چپ، چند عدد صندلی چیده‌ شده برای تماشاچی‌های زورخانه و خستگی درکردنِ بازدیدکنندگان موزه. البته اگر اصلا خستگی به این‌جا راه داشته ‌باشد؛ نه چشم از تماشا سیر می‌شود نه وقتی پهلوان‌ رستم دل به حرف بدهد، گوش مجال کسالت پیدا می‌کند. من این‌جا دو ساعتی را به دیدن و شنیدن گذراندم. اگر سن‌وسالی از شما گذشته و دل‌تان می‌خواهد خاطره زورخانه‌های قدیم برای‌تان تازه شود یا اگر تنها تصویرتان از زورخانه چیزی است که در فیلم ها و سریال‌ها دیده‌اید، خواندن پرونده امروز خالی از لطف نخواهد بود.روی صندلی دمِ در، پهلوان با ژست قهوه‌خانه‌ای نشسته، یک پا آویزان و پای دیگر جمع‌ شده زیر بدن. با لهجه غلیظ مشهدی مشغول حرف زدن با سه، چهار مرد مسنی است که سمت چپش نشسته‌ و چشم به دهانش دوخته‌اند. گپ‌شان که تمام می‌شود، خودم را معرفی می‌کنم و از پهلوان می‌خواهم کمی راجع به خودش حرف بزند. انگار درخواست عجیبی کرده ‌باشم، جواب می‌دهد: «خودُم که خودُمُم.» توقع چنین جوابی نداشتم اما دعوت به تواضع رویِ درِ ورودی به من یادآوری می‌کند که پهلوان اهل گفتن از خودش نیست وباید طوری سوال کنم که او فکر نکند در حال خودستایی است.

 

دست پر دیپلماسی

روزنامه وطن امروز: عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای که طیف متنوعی از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در آن حضور دارند و از آن به عنوان ناتوی شرقی یاد می‌شود را باید رهاورد دیپلماسی از سمرقند دانست.  به گزارش «وطن‌امروز»، پس از طی فرآیند یکساله مربوط به تبادل اسناد و تصویب و امضای آن توسط ایران، روز جمعه شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان که به عنوان میزبان بیست‌ودومین اجلاس سران شانگهای نخستین سخنران این اجلاس بود، در سخنان خود اعلام کرد: امروز یادداشت تفاهم درباره تعهدات جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای به امضا می‌رسد. به جناب آقای رئیسی و همتایان خود این اقدام تاریخی را تبریک عرض می‌کنم. پس از این اعلام، سران و نمایندگان کشورهای عضو حاضر در اجلاس به تشویق جمهوری اسلامی ایران به جهت عضویت رسمی کشورمان در سازمان شانگهای پرداختند. رئیس‌جمهور ایران هم که در جریان سفر به ازبکستان روزهای شلوغی را سپری کرد دیدارهای مهمی با اعضای شانگهای و سران کشورهای مختلف داشت. روسای جمهور روسیه، چین، ترکیه، بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان، قزاقستان و نخست‌وزیران هند و پاکستان از مقاماتی بودند که با حجت‌الاسلام رئیسی دیدار و گفت‌وگو داشتند.    * پوتین: ایران نقش مهمی در سطح بین‌الملل دارد رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در سازمان همکاری شانگهای عنوان کرد عضویت کامل ایران در این سازمان «تغییری مثبت» به حساب می‌آید و بر اهمیت نقش ایران در حوزه اوراسیا و در سطح بین‌المللی تأکید کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در بخشی از سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت: بر این باور هستیم که عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای یک تغییر مثبت خواهد بود. ایران برای همکاری‌های منطقه‌ای نقش مثبتی را ایفا می‌کند. وی ادامه داد: ما از پیوستن ایران به این سازمان به طور کامل حمایت می‌کنیم.

 

هیات‌ها در مسیر کنش‌گری اجتماعی

روزنامه فرهیختگان: بالاخره روز گذشته دانشجویان فعال در هیات‌های دانشجویی توانستند بعد از دو سال، خودشان را به حسینیه امام خمینی (ره) برسانند تا دیداری چهره‌به‌چهره با رهبری انقلاب داشته باشند. هرچند دیدار هیات‌های دانشجویی با ایشان در دوران همه‌گیری کرونا هم تعطیل نشده بود، اما حضور فیزیکی در حسینیه و خواندن سرودهای همگانی باعث شد تا دیدار امسال تفاوت زیادی با دیدارهای مجازی دو سال قبل داشته باشد. رهبر معظم انقلاب که سال گذشته از جهاد تبیین در دیدار با هیئات دانشجویی سخن گفتند، امسال نیز در سخنرانی کوتاه خود فعالان این هیات‌ها را به صبر توصیه و عنوان کردند:‌ «نگذارید محیط، ‌محیط خسته‌ای بشود، محیط ازکارافتاده‌ای بشود.» این موضوع نشان‌دهنده نقش قابل توجه هیات‌های دانشجویی در ایجاد شور و نشاط در فضای دانشجویی است، اتفاقی که با توجه به آغاز سال تحصیلی و همچنین بازگشت حضوری دانشجویان در کلاس‌های درس بعد از دوران کرونا، نشان می‌دهد هیات‌های دانشجویی می‌توانند سهم قابل توجهی در تغییر فضای حاکم بر دانشگاه‌ها داشته باشند، اما آنچه مهم‌تر این است که این هیات‌ها از یک سال گذشته وظیفه سنگین جهاد تبیین را برعهده داشتند، ‌وظیفه‌ای که هرچند باعث پویاتر شدن هیات‌های دانشجویی شده بود، اما هنوز راه زیادی برای تحقق آن پیش روی فعالان این حوزه قرار دارد. در این گزارش به سراغ تعدادی از فعالان این هیات‌ها رفتیم تا برایمان از دیدار روز گذشته بگویند.

 

در یک‌قدمی پایان پاندمی

روزنامه همشهری: تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان رو به کاهش است و حالا سازمان بهداشت جهانی (WHO)، چشم‌انداز مثبتی را از احتمال نزدیکی به پایان پاندمی کووید-19 ترسیم کرده است. به‌گفته تدروس ادهانوم گبرسیوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، آمار قربانیان کرونا به پایین‌ترین سطح حتی نسبت به زمان شیوع ابتدایی بیماری رسیده است. در ایران هم موج هفتم رو به پایان است و شهرهای قرمز (پرخطر) چند روزی است که روی عدد صفر مانده‌اند. براساس اعلام وزارت بهداشت؛ تعداد شهرهای آبی (کم‌خطر) هم رو به افزایش است. حالا به‌گفته عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به همشهری «این ستاد درباره تمامی احتمالات ازجمله پایان پاندمی یا حتی بروز سویه و زیرسویه‌های جدید در پاییز و زمستان پیش‌رو آمادگی‌های لازم را پیش‌بینی کرده است.» این در حالی است که WHO هم تأکید کرده درباره پایان پاندمی هنوز به هدف نرسیده‌ایم و این پاندمی اکنون شبیه دوی مارتن در بدترین موقع برای پایان‌دادن به دویدن است. آنها از کشورها خواسته‌اند همچنان به تست کرونا و واکسیناسیون شهروندان خود ادامه دهند و تلاش کنند دست‌کم ۷۰درصد از جمعیت‌شان واکسینه شوند. البته به‌گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا «سیاست‌های واکسیناسیون علیه کووید-19 در دولت سیزدهم هیچ زمانی اجباری نبوده، اما استقبال گسترده‌ای از سوی مردم صورت گرفته و از این پس هم سیاست اقناع‌سازی ادامه خواهد داشت.» شیراوژن در گفت‌وگوی تفصیلی با همشهری به سوالاتی درباره تغییراتی که طی یک‌سال اخیر در این ستاد درباره پروتکل‌های بهداشتی ایجاد شده و همچنین مصوبات ستاد ملی برای پیگیری آسیب‌های کرونا، ممنوعیت واردات واکسن‌های خارجی، مطالعات منتشر نشده از اثربخشی واکسن‌ها، پیش‌بینی از آینده کرونا در ایران و تغییر فعالیت یا تعطیلی این ستاد در آینده پاسخ داده است. به‌گفته او، برخی مصوبات این ستاد درباره آسیب‌های پساکرونا در حال اجراست و برخی دیگر هم در دستور کار قرار دارد: «قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در وزارت کشور تشکیل شده و این مصوبات را از جهت اجرا کنترل می‌کند که به‌خوبی اجرایی شوند.»

 

نقشه ویرانی پایتخت

روزنامه شرق: انتشار جزئیات مبهم و کلی از تفاهم‌نامه‌های شهرداری تهران با نهادهای مختلف در حوزه شهرسازی نگرانی‌هایی جدی را ایجاد کرده است. یک روز وزیر علوم اعلام می‌کند که می‌تواند با کمک شهرداری تهران املاک دانشگاه را تغییر کاربری داده و روز دیگر محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، خبر می‌دهد که طرح جامعی برای بهره‌برداری از دارایی‌های دانشگاه تهران با همکاری شهرداری در نظر گرفته شده و مسکن اعضای هیئت علمی در فضاهایی از دانشگاه تهران که تغییر کاربری داده شده، در دستور کار است، دو زمین داریم که یکی از آنها در انتهای خیابان کارگر شمالی و بالای مؤسسه ژئوفیزیک قرار دارد و دیگری مجموعه زمین‌هایی است که در پونک و جنب دانشگاه آزاد و همچنین کرج قرار دارد. در این راستا ایجاد هشت هزار واحد مسکونی برای کارکنان و اعضای هیئت علمی را در چشم‌انداز چهار‌ساله محقق خواهیم کرد. یکی از دو زمینی که مقیمی به آن اشاره می‌کند، در بالای مؤسسه ژئوفیزیک قرار دارد. پیش‌از‌این اعلام شده در پهنه فضای سبز (G) است. مدتی پیش هم علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اعلام کرده بود شهردار تهران اعلام آمادگی کرده در برخی از فضاهای سبز و بوستان‌های تهران بعد از سنجیدن جوانب و کار کارشناسی مدرسه احداث شود.شهردار تهران مدتی پیش هم در صحن علنی شورای شهر از تصمیم جدیدی گفته بود که شهرداری برای باغات کن گرفته، او تأکید داشت که این تصمیم برای رفع گرفتاری و مشکلات مردم گرفته شده؛ اما حقیقت طرح بازنگری ضوابط و مقررات طرح ویژه حفاظت و صیانت و ساماندهی باغات کن و طراحی شهری محله کن چیست و در صورت تصویب آن در کمیسیون ماده 5 چه آسیب‌هایی در انتظار باغات کن است.اراضی کن که بالغ‌ بر هزار هکتار است و چهار فاز کلی دارد؛ باغات خرمالو،‌ محله قدیمی کن که همان روستای کن است، باغات کشت اجباری و محله‌ شهر سنگ. براساس طرحی که در کمیسیون ماده 5 در حال بررسی است،‌ یک طبقه تشویقی در همه ضوابط اعمال شده، به این معنا که اگر ملکی دو طبقه مجوز ساخت داشت، به سه طبقه و اگر سه طبقه بود، به چهار طبقه ارتقا پیدا می‌کند.

 

عضلاتی که فرمانده ندارند

روزنامه اطلاعات: مسابقات جهانی کشتی فرنگی و آزاد قهرمانی جهان در بلگراد امروز به پایان می‌رسد. کشتی گیران کشورمان در این دوره از رقابت‌ها نشان دادند که از تمام توان خود را برای کسب نتیجه استفاده کردند ولی جذابیت ورزش و به ویژه کشتی در این است که هر لحظه امکان دارد پیش بینی‌ها درست از آب در نیاید و نتیجه دیگری رقم بخورد. اتفاقی که در کشتی فرنگی و تا حدودی کشتی آزاد به ضرر کشتی ما افتاد. با کمی دقت در نتایج به دست آمده معلوم می‌شود که اکثر ورزشکاران ما در برابر رقبای فیزیکی مشکلی نداشتند و بر عکس در برابر رقبای باهوش به زحمت افتادند.در این رقابت‌ها نقطه ضعف مشترک کشتی فرنگی و آزاد ما در این بود که کادر فنی هر دو رشته، فقط به تمرینات فیزیکی توجه کرده بودند و به تقویت فکر و ذهن ورزشکاران کمتر توجه شده بود.وقتی امیرحسین زارع در مسابقه رده بندی حریف کانادایی خود را با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب می‌کند و با اقتدار به مدال برنز می‌رسد نشان می‌دهد که این کشتی‌گیر از آمادگی کامل فیزیکی برخوردار است و کادر فنی با زحمت زیاد وی را به این حد از آمادگی رسانده‌ است؛ولی اینکه چرا با این توانایی، زارع نتوانست در فینال حضور پیدا کند و در دیدار نیمه نهایی برابر کشتی‌گیر ترکیه در لحظات آخر باخت، مشکلی است که اکثر کشتی‌گیران داشتند. اگر زارع در لحظه آخر تشخیص داده بود که اصرار بر ادامه اجرای فن ممکن است او را به دردسر بیندازد، حتماً با یک تصمیم درست فرصت برتری به حریف ترک را نمی‌داد ولی وقتی ذهن در آن لحظه ورزشکار را یاری نمی‌کند آنچه نباید بشود می‌شود.تیزهوشی و گرفتن تصمیم درست در کسری از ثانیه امتیازی بود که اکثر کشتی‌گیران ما از آن بی بهره بودند، در صورتی که این روزها وقتی ورزشکار خود را به سطح اول جهان می‌رساند، علاوه بر قدرت عضلات باید قدرت ذهن و تمرکز خود را نیز بالا ببرد.

 

سایه سیمرغ بر فراز قاره‌کهن

روزنامه جام جم: شاهنامه به‌عنوان بزرگ‌ترین منظومه حماسی فارسی شناخته می‌شود و درونمایه آن از جنبه‌های مختلف قابل‌تامل است. این اثر ادبی بیش از ۱۰قرن پیش سروده شده و علاوه بر آن‌که بخش قابل‌توجهی از اساطیر، داستان‌های حماسی و رخدادهای تاریخی ایران پیش از اسلام را در دل خود جای داده، آنها را از گزند نابودی و فراموشی نیز رهانیده است. محتوای این رزم‌نامه تاثیر فراوانی بر شاعران و ادیبان نسل‌های بعد گذاشت و زمینه‌ساز خلق حماسه‌‌های مشابهی در ایران و دیگر سرزمین‌های دور و نزدیک شد. در روز شعر و ادب  فارسی به بخش‌های مختلف آسیا سرک کشیده و ردپای شاهنامه را در کشورهای متعددی جست‌و جو کرده‌ایم  و اثرات کوچک و بزرگ این سروده ماندگار در این مناطق را پیش روی شما گذاشته‌ایم.شاید برای برخی دور از انتظار باشد که مردم خاور دور شاهنامه را بشناسند. با این‌حال این منظومه حماسی حداقل در میان بخشی از مردم شرق‌آسیا شناخته‌شده است. سابقه آشنایی مردم ژاپن با شاهنامه چندان طولانی نیست و به کمتر از دو قرن قبل باز‌می‌گردد. یعنی زمانی که حکمرانان ایران و ژاپن تصمیم به نزدیکی بیشتر گرفتند. پس از هموار‌شدن مسیر سفر ژاپنی‌ها به ایران، شاهنامه به‌عنوان سوغاتی راهی سرزمین آفتاب تابان شد و در آنجا مورد توجه مردم قرار گرفت. یکی از دلایل این توجه و استقبال شباهت نزدیک برخی از داستان‌های شاهنامه به ماجراهای کتاب «داستان گن‌جی» بود. داستان گن‌جی از جمله افسانه‌‌های کهن ژاپن است که بسیاری از پژوهشگران و خاورشناسان آن را به‌عنوان قدیمی‌ترین رمان جهان می‌شناسند. در واقع حدود شش قرن پیش از آن‌که «دن کیشوت» توسط سروانتس خلق شود، داستان گن‌جی به قلم شیوای زنی از اهالی دربار امپراتوری ژاپن که موراساکی شیکیبو نام داشت، به رشته تحریر درآمد.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.