خبرخوش برای دیابتی‌ها

توزیع 600 هزار انسولین قلمی از صبح شنبه در داروخانه‌ها

انسولین از فردا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. به گفته مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو 600هزار انسولین قلمی از صبح شنبه در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد. آن‌طور که او می‌گوید بیماران می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌های منتخب و یا با کمک سامانه «تیتک» به نزدیکترین داروخانه منتخب مراجعه و با کارت ملی انسولین موردنیازشان را تهیه کنند.

ظاهرا عمل‌نکردن یک شرکت تولید دارو به تعهدش برای تولید داخلی انسولین باعث شده تا واردات این دارو حیاتی برای بیماران دیابتی انجام شود.

حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت با اعلام خبر توزیع انسولین گفت:«در حدود ۶۰۰ هزار انسولین قلمی  از گمرک ترخیص شده و از شنبه توزیع آن را در داروخانه ها انجام می‌دهیم.»

او ادامه داد:«شرکتی که تامین کننده این انسولین‌ها، قرار بود در داخل کشور انسولین قلمی را در حجم انبوه تولید کند، اما متاسفانه به تعهداتش عمل نکرد و مجبور شدیم، واردات انجام دهیم.»

آن طور که محمدی می‌گوید واردات انسولین قلمی تا زمانی‌که تولیدکنندگان داخلی بتوانند تولیدشان را انجام دهند و تولید داخلی کفاف بازار را بدهد، ادامه دارد.

محمدی با بیان این‌که تا زمانی که مردم به انسولین نیاز داشته باشند، قطعا به هر طریقی اعم از واردات و تولید داخل، آن را تامین می‌کنیم، گفت:«درحال حاضر شرکتی که قرار بود تولید انسولین قلمی را آغاز کند، هنوز این کار را شروع نکرده و هنوز به تولید نرسیده و در مرحله مونتاژ قرار دارد. هر زمان به تولید برسد، می‌تواند نیاز بازار را تامین کند.»

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره چگونگی توزیع این انسولین‌های وارداتی هم توضیح داد:« این انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های منتخب و با قیمت ارزان‌تر نسبت به گذشته عرضه می‌شوند. درعین حال مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن یا سامانه تیتک نوع انسولین مورد نیاز خود را جست و جو کرده و نزدیک ترین داروخانه عرضه کننده آن را پیدا کنند و با ارائه کارت ملی انسولین قلمی مورد نیازشان را از داروخانه دریافت کنند.»

این درحالی است، که از اوایل هفته گذشته کمبود انسولین دردسرهای زیادی را برای بیماران دیابتی ایجاد کرده بود. کمبود این دارو بسیاری از افراد و خانواده‌های درگیر این بیماری را روانه داروخانه‌ها و مراکز درمانی دولتی کرده بود. این مراکز هم به دلیل کمبود انسولین نمی‌توانستند این دارو را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

واردات دارو به دلیل تحریم‌ها به سختی انجام می‌شود. برخلاف ادعا امریکا درخصوص تحریم نبودن غذا و دارو، مشکل انتقال پول به طرف‌های خارجی به دلیل محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم‌ها که برای کشورمان ایجاد شده، عملا واردات دارو و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.