پیام ایران؛ از سمرقند تا نیویورک/ فرصتی برای تبیین حقانیت

رئیسی در مقر سازمان ملل؛ تحرک دیپلماسی ایران در گفت‌وگوی شهروند با کارشناسان

رئیس‌جمهوری برای شرکت در هفتادو‌هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با هدف تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» صبح امروز، 28 شهریورماه، به نیویورک سفر کرد. به گزارش «شهروند»، سفر دکتر ابراهیم رئیسی به مقر سازمان ملل در نیویورک با توجه به شرایط خاص منطقه خاورمیانه از جمله افزایش تنش‌ از طرف آمریکا و برخی متحدانش و اتهام‌زنی‌های دنباله‌دار علیه ایران با هدف فشار حداکثری برای رسیدن به خواسته‌های نابجا در مذاکرات هسته‌ای، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
«شهروند» به همین منظور در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی این موضوع پرداخته است.

اگرچه حضور پررنگ دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی با کشورهای متعدد، بیانگر تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهاست، اما برخی از کارشناسان سیاسی بر این مسأله اذعان دارند که حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توجه به تمرکز رسانه‌ها و  افکار عمومی بر آن، فرصت مناسبی است که ایران حسن نیت خود را به گوش جهانیان برساند. موضوعی که ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی  نیز به ‌آن اشاره دارد.

او در این‌باره می‌گوید: «این نشست فرصت مناسبی است تا از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور مواضع جمهوری اسلامی به اطلاع مقامات سایر کشورها و افکار عمومی جهان برسد.»

بنا به گفته این تحلیلگر، با توجه به اینکه تحریم‌های ظالمانه، دیدارهای دیپلماتیک ایران را با برخی از مقامات کشورهای اروپایی تحت‌الشعاع قرار داده است، هفتادو‌هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی برای تقویت دیپلماسی کشور به شمار می‌آید.

روشن‌سازی افکار عمومی

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، معتقد است که هژمونی رسانه‌ای غرب تصویر جانبدارانه‌ای از ایران به جهانیان نشان داده است. او تبادل نظر و رایزنی‌های سیاسی، همچنین ارائه تصویری صریح از مواضع جمهوری اسلامی ایران را از سوی رئیس‌جمهوری دو هدف دیپلماتیک ایران برشمرد که در این سفر دنبال می‌شود.

آمریکایی‌ها بخواهند، راه برای تعامل وجود دارد، اما آنان این مسیر را باز نمی‌کنند.

ایمانی در ادامه با اشاره به سخنرانی‌ها و حضور روسای جمهوری پیشین‌ ایران در  نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: «همواره استقبال از مقامات ایرانی در این نشست‌ها مثبت بوده است. اگرچه رسانه‌ها سعی داشته‌اند اخبار جهانی را به‌طور غیر واقعی مخابره کنند.»

تبادل نظر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد

طبق گزارش‌های نهاد ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی در این نشست علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده نیز دیدار و گفت‌وگو  خواهد کرد و در این دیدارها درباره مسائل متعدد تبادل نظر خواهد شد. اما یکی از موضوعاتی که رسا‌نه‌های خارجی مختلف در هفته‌های اخیر به آن پرداخته‌اند، دیدار سید ابراهیم رئیسی با جو بایدن، رئیس‌جهموری، آمریکا بوده است. موضوعی که رئیسی بارها با قاطعیت آن را رد کرده است.

رئیس‌جمهوری در آخرین اظهار نظر خود در این‌باره، در بخشی از گفت‌وگو با خبرنگار CBS آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا دیداری با جو بایدن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام خواهید داد، گفت: «فکر نمی‌کنم دیدار با بایدن فایده‌ای داشته باشد. نه؛ دولت آمریکا مدعی است که با دولت ترامپ متفاوت است، اما ما هیچ تغییری ندیده‌ایم.»

رفتار ایران عُقلایی است

بی‌فایده بودن دیدار با مقامات آمریکایی موضوعی است که کارشناسان بسیاری بر آن صحه می‌گذارند؛ موضوعی که ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز به آن اذعان دارد. از نگاه این کارشناس، این دیدار هیچ تاثیری در مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت.

او در این‌باره می‌گوید: «ببینید! اینکه رئیس‌جمهوری به صراحت می‌گوید خیر، به دلیل نوعی لجبازی و خودسری سیاسی نیست. این گفته بر اساس واقعیت‌های موجود است. واقعیت‌های موجود به ما می‌گوید در مسأله برجام زمینه انتقال پیام و گفت‌گو میان آمریکایی‌ها و ایران به اشکال مختلف باز است. آمریکایی‌ها بخواهند، راه برای تعامل وجود دارد، اما آنان این مسیر را باز نمی‌کنند.»

در این نشست ایران به اتهامات واهی پاسخ می‌دهد.

دیدار رو در رو، سیاستی غلط

از نگاه این تحلیلگر مسائل سیاسی، دیدار رو در رو، سیاستی غلط است. او در این‌باره می‌گوید: «مذاکره مستقیم روسای جمهوری ایران و آمریکا قطعا دستاوردی برای ایران نخواهد داشت. اما این موضوع می‌تواند تبعات احتمالی نیز برای ایران داشته باشد؛ چراکه به طرف مقابل چنین القا می‌کند که ما در موضع ضعف قرار داریم و موضع او را هجومی‌تر و مستحکم‌تر خواهد کرد.»

آنچه مشخص است اینکه هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جهات و ابعاد مختلف وجودی همچون سال‌های گذشته می‌تواند برای ایران حائز اهمیت باشد و دستاوردهای مختلفی هم در پی‌ داشته باشد؛ موضوعی که شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به آن اذعان دارد.

انعکاس دیدگاه‌ها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد

او معتقد است که جمهوری اسلامی از این فرصت می‌تواند برای انعکاس دیدگاه‌های خود در زمینه صلح، تروریست‌زدایی و مشکلات جهانی بهره ببرد.

او در این‌باره در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «در این نشست ایران به اتهامات واهی پاسخ می‌دهد. این تریبون فرصتی است که جمهوری اسلامی می‌تواند مواضع به‌حق خود را به گوش جهانیان برساند. مطمئنا فرصتی است برای  ایران که  به تشریح واقعیت‌های مربوط به سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی بپردازد. ایران کشوری است با فرهنگی غنی که سال‌هاست از سوی کشورهای استعمارگر، به‌ویژه آمریکا، در معرض انواع اتهامات پوچ و واهی قرار دارد.»

بنا به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ایران از این فرصت برای بیان دیدگاه‌های خود درباره حل معضلات و مشکلات جهانی استفاده خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.