محل ماموریت؛ از جاده تا دریا

با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، امدادگران هلال‌احمر شاهد وقوع حوادث و عملیات‌های بیشتری هستند

عملیات امداد تابستانه در استان‌های شمالی کشور به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. استان مازندران به رسم هر سال، بیشترین عملیات‌های تابستانه کشور را به خود اختصاص داده است. این ماموریت‌ها تنها به امداد ساحلی در کنار دریا محدود نمی‌شود و شامل حوادث ساحلی، جاده، کوهستان، جنگل و … است. علاوه بر ساحل دریای خزر، پایگاه‌ها و گشت‌های ساحلی‌ در کناره رودخانه‌ها هم فعال بوده و علاوه بر پیشگیری از حوادث احتمالی، به افرادی که دچار مصدومیت شده‌اند خدمات امدادی ارائه می‌کنند. کاهش دوساله سفرهای تابستانه به دلیل کرونا، باعث شده تابستان امسال استان‌های شمالی کشور با حوادث و ماموریت‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو باشند.

نسرین مجتهدزاده- شهروند آنلاین؛ «تابستان امسال علاوه بر 34 پایگاه ثابت استانی، 14 پست ساحلی هم در استان مازندران فعال شده و در تمام شهرستان‌هایی که به ساحل منتهی می‌شوند حداقل سه گشت موتوری برای جلوگیری از حوادث احتمالی و هشدارهای لازم، فعال شده است.»

«هاتف باقرسلیمی» این را می‌گوید و به تعدد حوادث هرساله در استان مازندران اشاره می‌کند که باعث شده تا تیم‌های امدادی و پشتیبانی در ایام تابستان فعال‌تر از هر زمان دیگری باشند. او می‌گوید: «طرح ساحلی امدادونجات تابستانه در هر سه استان شمالی کشور اجرا می‌شود، اما هرسال استان مازندران بیشترین حوادث و ماموریت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از دلایلی که باعث شده تا حوادث امسال بسیار بیشتر از سال‌های قبل باشد، کم شدن سفرهای تابستانه به دلیل کرونا بود. امسال مردم زیادی به مازندران سفر کرده‌اند و طبیعی است که تعداد حوادث بیشتری هم در کوهستان، جاده و ساحل داشته باشیم.»

او همچنین به آمار افرادی که در تابستان امسال در سواحل مازندران جان خود را از دست داده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «امسال علاوه بر ماموریت‌های منجر به نجات، شاهد غرق شدن 15 نفر در سواحل استان بودیم. اغلب این غرق‌شدگی‌ها در مناطق دور از طرح سالم‌سازی دریا اتفاق افتاده است که در لحظه وقوع حادثه، غریق‌نجاتی در این سواحل حضور نداشته. یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در تابستان امسال، تشکیل تیم‌های سیار و گشت‌های موتوری در سواحل بود که با هدف پیشگیری از وقوع حادثه راه‌اندازی شد.»

 

52 پایگاه در گیلان آماده‌باش است

استان گیلان تنها در فاصله 8 روزه از تاریخ 18 تا 26 شهریورماه، بیش از 1800 تماس برای اعلام حادثه را در سامانه کنترل‌وهماهنگی عملیات به ثبت رسانده است. «سیاوش غلامی»، مدیرعامل هلال‌احمر استان گیلان می‌گوید: «تنها در یک هفته گذشته 75 مورد عملیات در این استان رخ داده که منجر به حادثه‌دیدن 153 نفر شده است. 91 تیم امدادی با حضور 289 نفر در این عملیات‌ها حضور داشتند.»

تابستان امسال 52 پایگاه ثابت‌، موقت و ساحلی در استان گیلان فعال بوده. همچنین یک تیم واکنش‌سریع به همراه یک تیم امدادهوایی در مرکز استان ‌در طرح سالم‌سازی دریا در حال ارائه خدمت به مردم و مسافران این استان هستند. غلامی می‌گوید: «بیشترین ماموریت‌های ما در عملیات تابستانه هلال‌احمر، مربوط به حوادث و تصادفات جاده‌ای است. عملیات‌های کوهستان و ساحل در رده‌های بعدی قرار دارند. هرچند در این فصل از سال شاهد وقوع بیشترین عملیات‌های ساحلی در استان هستیم.»

 

پایگاه پرمراجعه

چالوس، پرمراجعه‌ترین پایگاه امدادی کشور را به خود اختصاص داده است؛ پایگاه امدادی ندا که با قرار گرفتن در نزدیکی مسجد و همچنین استراحتگاه بین راهی، مراجعان حضوری زیادی را راهی این پایگاه می‌کند.

«جبار مازندرانی»، مسئول امداد هلال‌احمر چالوس می‌گوید: «شهرستان چالوس یکی از معدود شهرستان‌ها در کل کشور است که به طور همزمان عملیات‌های ساحلی، کوهستان، و جاده را برعهده دارد. قرار گرفتن در یکی از محورهای اصلی استان مازندران باعث شده تا در هر فصلی از سال با حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای روبه‌رو باشیم. این موضوع در ایام خاص و تعطیلات تقویمی و همچنین تابستان‌ها شدت بیشتری می‌گیرد.»

به گفته او تنها در یک هفته گذشته 8 مورد عملیات جاده‌ای در چالوس به‌وقوع پیوسته است. امدادگران چالوس علاوه بر حوادث ساحل دریای خزر، با غرق‌شدگی در رودخانه‌ها هم روبه‌رو هستند.

مسئول امداد این شهرستان می‌گوید: «تنها در یک فقره از ماموریت‌های جست‌وجو برای دختربچه 7 ساله‌ای که غرق شده بود، تیم‌های امدادی ما چهار روز در حال عملیات بودند. همچنین مثل هرسال با حوادث گمشدگی در جنگل هم روبه‌رو بودیم. با توجه به کوهستانی بودن منطقه و صعب‌العبور بودن مسیرهای جنگلی، می‌توان گفت امدادگران شهرستان، ماموریت‌های سختی را پشت سر گذاشتند.»

هرچه به روزهای پایانی تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، تردد خودروها در محورهای بین شهری بیشتر شده و عملیات‌ها و حوادث بیشتری را رقم می‌زنند.

// انتهای پیام

جاده‌هایی که به پایان نرسیده‌اند/ گفت‌وگو با یک امدادگر حرفه‌ای جاده

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.