اشک ها و لبخندها در بلگراد/ سیگنال برجامی رئیس جمهور به بایدن/ آمریکا در حیاط خلوت روسیه

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بردهای تیم‌ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی بلگراد ۲۰۲۲ ، حرکت جهاني به سمت مصرف انرژي‌هاي پاک و تجديدپذيرها ، آغاز به کار اولین پالایشگاه برون‌مرزی ایران، گفت‌وگوی رئیسی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ، پشت پرده سفر نانسی پلوسی به ارمنستان در بحبوحه جنگ با جمهوری آذربایجان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تماس تلفنی رئیسی با خانواده مهسا امینی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بردهای تیم‌ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی بلگراد ۲۰۲۲ ، حرکت جهاني به سمت مصرف انرژي‌هاي پاک و تجديدپذيرها ، آغاز به کار اولین پالایشگاه برون‌مرزی ایران، گفت‌وگوی رئیسی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ، پشت پرده سفر نانسی پلوسی به ارمنستان در بحبوحه جنگ با جمهوری آذربایجان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

۷مدال جهانی با طلوع پدیده‌ایرانی

روزنامه جام جم: از اولین دوره رقابت‌های جهانی کشتی حالا ۷۱سال می‌گذرد و در این هفت دهه، نام ایران همواره به عنوان یکی از قدرت‌های برتر کشتی آزاد مطرح بوده است. مدال‌ها و عناوین را هم اگر مرور کنیم به صورت متقن به این نتیجه می‌رسیم که کشتی آزاد در دنیا سه قدرت بلامنازع دارد؛ اول روس‌ها که از زمان شوروی سابق تا روسیه کنونی ۱۸۰طلای جهانی کسب کرده اند و بعد هم ایران و آمریکا که همیشه رقابت پایاپایی با هم داشته‌اند. ایران ۵۲طلای جهانی دارد و آمریکا هم ۵۳طلا.با این حال تیمی که امسال به رقابت‌های جهانی بلگراد ۲۰۲۲ اعزام شد، یک رکورد تاریخی از خود به ثبت رساند که شاید برای شکستن آن سال‌ها زمان نیاز باشد؛ آن رکورد تاریخی هم کسب هفت مدال توسط ۹ کشتی‌گیر بود. در تاریخچه ۷۰ساله رقابت‌های جهانی کشتی تا قبل از مسابقات جهانی بلگراد، آزادکاران ایرانی با وجود کسب پنج عنوان قهرمانی تیمی، فقط در چهار دوره موفق شده بودند بیش از پنج مدال جهانی در یک دوره به دست بیاورند و امسال، این اتفاق برای پنجمین بار در بلگراد رقم خورد؛ جایی که شاگردان پژمان درستکار در پنج وزن به فینال رقابت‌ها رسیدند و در سه وزن هم در مسابقه رده‌بندی حاضر بودند. در واقع تنها حذف شده تیم‌ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی صربستان، علیرضا سرلک، نایب قهرمان سال گذشته جهان بود که در همان مبارزه نخست خود مقابل ژو وانهائو از چین غافلگیر شد و با شکست ۶ بر ۲ مقابل این حریف، بدون هیچ امتیازی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

 

پیام تحریمی بایدن به شرکا

روزنامه آرمان امروز: وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشــنبه به وقت محلی در بیانیــه ای ادعا کرد دفتــر کنترل دارایی های خارجی ایــن وزارتخانــه ۱۰ فرد و دو نهــاد ایرانی را به دلیل نقش آنها در اقدامات مخرب ســایبری از جمله فعالیت باج افزاری تحریم کرد. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم گفته است که عوامل مخرب ســایبری، صرف نظر از کشور یا پایگاه عملیاتی، مشــاغل و زیرساخت های حیاتی را در سراســر جهان مورد هدف قرار داده و به طور مســتقیم امنیــت فیزیکی و اقتصادی آمریکا و سایر کشورها را تهدید می کند. این مقام آمریکایی عنوان کرد که برای مبارزه و جلوگیــری از تهدیدهای باج افزار از جمله تهدیدهای مرتبط با ایران به هماهنگی با شــرکای جهانی خود ادامه خواهیم داد. در همین راســتا آمریکا چهار شرکت و یک فرد ایرانی را به بهانه ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه به تازگی به فهرست تحریم های خود افزوده است.دولت بایدن در حالی از رویکرد دیپلماسی و شــعار بازگشت به برجام سخن می گوید که تاکنون هیچ اقدام عملی موثری برای بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ انجام نداده بلکه در تداوم اتهام زنی های بی پایه و اساس مخالفان ایران سیاست های شکست خورده فشار حداکثری علیه تهران را اجرا می کند و به بهانه های مختلف دست به تحریم می زند تا به زعم خود با رویکرد دیپلماسی توام با فشار، خواســته های خود را بر ایران تحمیل کند. آمریکا حمله سایبری ۹ سپتامبر و نیز حمله سایبری ۱۵ جوالی به آلبانی را به ایران نسبت داده و محکوم کرده است. نخست وزیر آلبانی با مطرح کردن اتهام بی پایه و اســاس علیه ایران گفته است که کشورش روابط خود را با ایران قطع کرده است. ادی راما تصریح کرد که این کشــور در حال قطع روابط دیپلماتیک با ایران است و به دیپلمات های ایرانی و پرسنل سفارت ایران دســتور داده است ظرف خاک آلبانی را ترک کنند. در راستای بررسی اهداف آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه ایران و میزان اثرگــذاری آن ها، آرمان امروز گفت و گویی با محمدعلی بصیری، تحلیلگر ارشد مسائل سیاســت خارجی داشته است که در ادامه می خوانید.

 

نگاه لاکچری به انرژی های نو

روزنامه آرمان ملی: کاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي و حرکت جهاني به سمت مصرف انرژي‌هاي پاک و تجديدپذيرها از سويي و تاکيد طرفداران محيط زيست بر کاهش آلودگي‌هاي زيستي از جمله شاخص‌هايي محسوب مي‌شود که باعث شده تا همه کشورها توليد برق از محل تجديدپذيرها را در سبد انرژي خود قرار دهند و با استفاده بهينه حداکثري از شرايط جغرافيايي خاص خود در تلاش هستند تا در مسير افزايش استفاده از تجديدپذيرها قرار گيرند اما ايران با وجود شرايط مطلوب اقليمي براي حضور در عرصه تجديدپذيرها به دليل در اختيار داشتن منابع نفت و گاز ارزان قيمت هنوز به استفاده از تجديدپذيرها به عنواني فرآيندي لاکچري نگاه مي‌کند و از برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته حتي در بخش توليد برق تجديدپذيرها از طريق نصب پانل در پشت بام‌ها بسيار عقب‌تر از کشورهاي ديگر است اين درحالي است که بخش خصوصي مشتاقانه در انتظار حمايت دولت از حضور آنها در بازار و خريد برق توليد شده آنهاست اما فرآيند بومي سازي تجهيزات مورد نياز تجديدپذيرها و ايجاد انگيزه براي حضور در اين زمينه متوقف مانده است، در همين خصوص با محمدرضا صالحي، نايب‌رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني و عضو سنديکاي توليدکنندگان برق به گفت‌وگو پرداخته‌ايم:توليد برق از تجديدپذيرها در حال حاضر در ايران در چه وضعيتي قرار دارد؟ايران در حوزه تجديدپذيرها از ظرفيت‌هاي بالقوه مطلوبي برخوردار است اما به دلايل مختلف از اين ذخاير به نحو مناسبي بهره نمي‌برد در حالي که با بيش از 300 روز آفتابي و موقعيت جغرافيايي مناسب در اکثر استان‌هاي کشور از ذخاير خوبي در انرژي‌هاي طبيعي برخوردار است ولي کمتر از يک درصد کل ظرفيت برق ايران از محل تجديدپذيرها تامين مي‌شود اين درحالي است که اکثر کشورهاي دنيا وضعيتي به مراتب بهتر از ايران دارند به عنوان مثال آلمان به عنوان کشور پيشرو در اين بخش بيش از 50 درصد از ظرفيت نيروگاه‌هاي نصب شده برق خود را از اين طريق تامين مي‌کند و يا ترکيه و کويت که از همسايگان ايران هستند به ترتيب حدود 17 و 15 درصد از ظرفيت تامين برق خود را طريق تجديدپذيرها و انرژي پاک تامين مي‌کنند اين درحالي است که ايران در تمام بخش‌هاي خانگي و غيرخانگي عقب‌تر از کشورهاي جهان است.

 

تماس تلفنی رئیسی با خانواده مهسا امینی

روزنامه ابتکار:رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با خانواده مرحوم مهسا امینی، گفت: در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود. سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در تماس تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.رئیس‌جمهوری در این تماس تلفنی که ظهر دیروز برقرار شد، با تاکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید. در این تماس تلفنی، خانواده مرحومه امینی ضمن تشکر از دستور فوری رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به حادثه و همچنین تماس و ابراز همدردی ایشان، خواستار پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند. به گزارش ایرنا، در پی انتشار اخباری درباره حادثه برای یک دختر جوان و فوت او، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه به وزیر کشور دستور داد که علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به‌شکل ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند. بر این اساس احمد وحیدی هم به معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه ماموریت داد که موضوع را با فوریت مورد بررسی قرار دهد.

 

آغاز به کار اولین پالایشگاه برون‌مرزی ایران

روزنامه ایران:یک مقام آگاه در وزارت نفت می‌گوید که به کمک صدور خدمات فنی و مهندسی به ونزوئلا، ظرفیت یک پالایشگاه این کشور چندین برابر شده و از 15-10 هزار بشکه در روز به نزدیکی 90-55 هزار بشکه در روز رسیده است.او که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، می‌گوید: «این پالایشگاه مشتری نفت ایران نیز هست. در دیگر پالایشگاه‌ها نیز افزایش فروش نفت ایران با کمک صدور خدمات فنی و مهندسی دنبال می‌شود و در این زمینه ارقام افزایشی است.»این منبع آگاه با اشاره به آغاز روند اجرایی پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ایران در ونزوئلا می‌گوید: «هدف از این کار خنثی‌سازی تحریم هاست و در یک سال اخیر موفق شدیم با مجموعه اقداماتی مشابه، برای فروش بیشتر نفت بازارسازی کنیم.»او از بیان جزئیات بیشتر به سبب شرایط تحریم خودداری کرد؛ اما آنچه مشخص است، افزایش فروش نفت بیشتر ایران به واسطه این اقدام و بازارسازی در امریکای لاتین در جهت خنثی‌سازی تحریم است. در ازای صادرات خدمات فنی و مهندسی، ونزوئلا متعهد شده که بخشی از ظرفیت پالایشی و بازار را در اختیار ایران قرار دهد. موضوع انرژی در آخرین دور تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، یکی از اصلی‌ترین محورهای تحریمی بوده است و یکی از مهم‌ترین عوامل در برقراری مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران مسأله رفع تحریم‌های فروش نفت ایران بوده و همین موضوع نیز به پاشنه آشیلی جدید برای ایران در تحریم‌های جدید تبدیل شده است. بنابراین حرکت به سمت خنثی‌سازی تحریم‌های فروش نفت یکی از رکن‌های اساسی هر دولتی است؛ اتفاقی که در دولت قبل به دست فراموشی سپرده شد و هیچ تلاشی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام نشد و عملاً فروش نفت در دولت قبل به کمترین میزان ممکن پس از انقلاب رسید. اما با تغییر دولت و تغییر وزیر نفت، وزارت نفت دولت سیزدهم به سمت این موضوع حرکت کرد.

 

سیگنال برجامی رئیس جمهور به بایدن

روزنامه تجارت: رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها مخالفت با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را با هدف مقابله با پیشرفت کشورمان دنبال می‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که نه به کشوری ظلم می‌کند و نه زیر بار ظلم می‌رود، بلکه خواهان برقراری نظم و روابط عادلانه در جهان است. سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضوی سازمان همکاری شانگهای، گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی داشت.رییسی در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به این‌که هر توافقی بدون حل و فصل موضوعات پادمانی ادعایی بدون فایده است تاکید کرد: موضوع بحث و انتظار ما از مذاکرات وین رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این توافق آنکه به تعهد خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قریب به ۱۵ بار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم صلح آمیز است.این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و این کشورهای اروپایی بودند که که به تعهدات خود عمل نکردند. در وین مسئله رفع تحریم‌ها را دنبال کردیم و البته تاکید داشتیم که هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد. دلیل مطالبه تضمین نیز این است که طرف‌های ما در توافق، نقض پیمان کردند و حالا به طور طبیعی باید اعتمادی حاصل شود که آنها دوباره نقض پیمان نمی‌کنند؛ پس تضمین ضرورت دارد.همچنین رفع تحریم‌ها باید، با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد. اگر قرار باشد موضوعات ادعایی که ما معتقدیم سیاسی و بی‌اساس هستند، علیه جمهوری اسلامی باقی بمانند، توافق اثر و فایده‌ای ندارد. چون ممکن است طرف‌های توافق همانگونه که حین مذاکرات به شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کردند، با سوءاستفاده از نفوذ و ارتباطاتی که وجود دارد، دوباره مشکل ایجاد کنند. پس موضوعات پادمانی باید حل و فصل و تمام شود و در رابطه با رفع پایدار و نه موقتی و مقطعی تحریم‌ها، تضمین اطمینان‌بخش داده شود.

 

باقری همراه رئیسی در نیویورک آخرین فرصت ایران به امریکا

روزنامه جوان:مذاکرات احیای برجام به بن‌بست انتخابات ماه نوامبر امریکا خورده است، وضعیتی که بعید است تا یکی دو ماه آینده، تغییر چندانی بکند. امریکایی‌ها البته سعی می‌کنند ایران را مقصر بن‌بست بخوانند، ولی تقریباً همه سیاستمداران در واشنگتن می‌دانند که مقصر بلاتکلیفی فعلی ایران نیست. در حالی که سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، امروز در اولین سفر دوره ریاست جمهوری، به نیویورک می‌رود، مشاور تیم هسته‌ای گفته که حضور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، فرصت خوبی برای اروپا و امریکاست تا بن بست مذاکرات را بشکنند.کار برجام گره خورده و این گره خوردن هم، بیشتر از هرچیز، به نزدیک شدن انتخابات ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۱) مربوط است که موجب شده تیم جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا دست به عصاتر از همیشه حرکت کند. ارزیابی امریکایی‌ها این است که اگر طی ماه‌های آتی، تحریم جدیدی اعمال نکنند، ایران بیشتر از این با توسعه دادن برنامه هسته‌ای، امریکا را به چالش نخواهد کشید، وضعیتی که موجب خواهد شد بایدن و تیم او، پیچ انتخابات را با حمایت لابی اسرائیلی پشت سربگذارند. آخرین ارزیابی جامعه اطلاعاتی امریکا می‌گوید: «ما همچنان به ارزیابی این موضوع ادامه می‌دهیم که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که به نظر ما برای تولید یک وسیله هسته‌ای ضروری است، انجام نمی‌دهد.»‌با این حال، همین ارزیابی که در فوریه ۲۰۲۲ منتشر شده، هشدار می‌دهد: «اگر تهران لغو تحریم‌ها را دریافت نکند، مقامات ایرانی احتمالاً غنی‌سازی بیشتر اورانیوم تا ۹۰ درصد را بررسی خواهند کرد.»‌معنی دیگر ارزیابی اطلاعاتی امریکا این است که اگر واشنگتن به وضعیت کژدار و مریز فعلی ادامه داده و تحریم‌های جدی جدیدی علیه ایران اعمال نکند، برنامه هسته‌ای ایران بیشتر از این به جلو نخواهد رفت. تحت چنین شرایطی، در حالی که رئیس‌جمهور امروز برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به طرف‌های اروپایی و امریکا توصیه کرده که فرصت حضور رئیسی در نیویورک را غنیمت شمرده، مسائل باقی مانده را حل و فصل کنند.

 

اشک ها و لبخندها در بلگراد

روزنامه خراسان:در شبی که تیم کشتی آزاد ایران با 7 مدال به کار خود پایان داد رحمان عموزاد کولاک به پا کرد و طلایی شد. رحمان عموزاد که بعد از کسب عنوان فنی‌ترین کشتی‌گیر نوجوان جهان، عنوان «رحمان بی‌رحم» را از اتحادیه جهانی گرفته بود، در دومین حضورش در مسابقات جهانی با درخشش خیره کننده به مرحله فینال رسید و شب گذشته در مبارزه پایانی، جان دیاکومیهالیس آمریکایی را با نتیجه‌ای درخشان شکست داد و طلایی شد. رحمان که برخلاف این لقبش پسری مهربان و آرام در بیرون تشک کشتی است  در مبارزه‌های قبلی نیز  خیلی هجومی ظاهر شده بود، درحالی که مبارزه فینال سرعت بالایی داشت کشتی‌گیر آمریکایی اقدام به زیرگیری کرد و درحالی که رحمان هم رو کرده بود داوران نتیجه کشتی را 4-2 اعلام کردند که چلنج مربی آمریکا باعث تغییر نتیجه و تبدیل آن به 8-6 به سود دیاکومیهالیس شد.اوج هیجان در این دیدار فینال  جایی بود که عموزاد اقدام به زیرگیری کرد و نتیجه 8-8 شد. کشتی با همین نتیجه در وقت اول تمام شد. در وقت دوم هم رحمان عموزاد حریف آمریکایی را در بیرون از تشک بیرون کرد و یک امتیاز دیگر به دست آورد. زیرگیری‌های  ویرانگر کشتی‌گیر کشورمان همچنان ادامه داشت و رحمان 13-8  از حریف برد و ایران را صاحب مدال طلای دیگری کرد. پیروزی دلچسب رحمان عموزاد در فضای مجازی نیز بازتاب گسترده ای داشت و کاربران که طی آن روزها به واسطه اخبار تلخ  حال وروز خوشی نداشتند  به ابراز شادی و شعف پرداختند .کاربری نوشت: «طلا به بعضی ورزشکارها میاد، اصلا فقط مدال طلا برازنده‌شون هست. رحمان عموزاد جزو همین‌هاست. واقعا بی‌رحمانه و جذاب کشتی می‌گیره…»کاربر دیگری نوشت:«کشتی رحمان عموزاد چه حس خوبی داشت؛ با اقتدار و پرصلابت» .

 

پشت پرده سفر نانسی پلوسی به ارمنستان در بحبوحه جنگ با جمهوری آذربایجان

روزنامه کيهان:در بحبوحه درگیری خونین بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه شنبه وارد ایروان شد تا پرسش‌های جدی در مورد چرایی این سفر مطرح شود.«نانسی پلوسی»، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، در اظهاراتی عجیب مدعی شده که سفر او به ارمنستان «نماد قدرتمندی از تعهد قاطع ایالات متحده به ارمنستان دموکراتیک و مرفه و منطقه باثبات و امن قفقاز است»؛ در حالی که نگاهی به گذشته نه چندان دور نشان می‌دهد که واشنگتن تاکنون پشتیبانی قابل توجهی از ایروان نداشته است. باید توجه داشت که پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان استقلال ارمنستان در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی، به این کشور کوچک قفقاز جنوبی سفر می‌کند و اگر «تعهد قاطعی» بود باید ردی در تاریخ می‌داشت.به نظر می‌رسد که دیدار نانسی پلوسی از ایروان برای لابی ارمنی-آمریکاییِ نسبتاً نیرومند در آمریکا که خواستار تمرکز سیاسی بیشتر واشنگتن بر قره‌باغ شده و گفته می‌شود در برگزاری این سفر نقش داشته است، اهمیت زیادی دارد. «آنتونی بارسامیان»، رئیس‌مجمع ارامنه آمریکا، در این‌باره گفته: «ارمنستان آن توجهی را که اوکراین به‌دست آورد، دریافت نکرده است.» همچنین «آلن سیمونیان» رئیس‌پارلمان ارمنستان، پیش از ورود پلوسی و هیئت همراه به خبرنگاران مدعی بود که این سفر سه روزه «نقش بسزایی در تضمین امنیت ما خواهد داشت.» دور از ذهن نیست که در سایه بی‌توجهی روسیه به ارمنستان، آمریکا فرصت را مغتنم بشمرد و در کسوت حامیِ ارمنستان در برابر حملات گاه‌ و بی‌گاهِ آذربایجان ظاهر شود. روسیه پیش از جنگ اوکراین خود را چندان درگیر این مناقشه نکرد و حالا در حین جنگ با اوکراین امکانِ ورود جدی در این مسئله را ندارد و به نظر می‌رسد این عدم حضور فرصت را برای آمریکا فراهم می‌کند تا با نزدیک شدن به ارمنستان یک پایگاه در مقابل روسیه برای خود فراهم آورد، آن‌هم در منطقه قفقاز که همواره حوزه نفوذ روسیه بوده است. در پس پرده‌ای که بر رویش «تعهد قاطع ایالات متحده به ارمنستان دموکراتیک و مرفه» نوشته شده، چیز دیگری در جریان است.

 

آمریکا در حیاط خلوت روسیه

روزنامه وطن امروز: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه پس از آغاز دور تازه درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان که منجر به کشته شدن بیش از 200 نفر در این هفته شد، وارد پایتخت ارمنستان شد. پلوسی با سفر به ایروان سومین سفر بحث‌برانگیز خود از ابتدای سال جاری میلادی را ترتیب داد. او ماه مه در آغاز جنگ اوکراین و روسیه از کی‌یف، پایتخت اوکراین بازدید و با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. وی همچنین در ماه آگوست با سفر به تایوان حساسیت پکن را برانگیخت و منطقه شرق آسیا را برای دست‌کم 2 هفته درگیر التهاب و تنش کرد. اکنون نیز در بحبوحه دور جدید درگیری جمهوری آذربایجان با ارمنستان بر سر مسائل مرزی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در صدر هیاتی متشکل از نمایندگان کنگره از جمله 2 نماینده ارمنی کنگره آمریکا به ارمنستان سفر کرده است. حال پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان استقلال ارمنستان در 30 سال پیش، به این کشور سفر کرده است. در عکسی که توسط دولت ارمنستان منتشر شده است، نانسی پلوسی، مورد استقبال «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ملی ارمنستان قرار گرفت. بنا به اعلام دفتر پلوسی، وی در این سفر با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان دیدار می‌کند تا بنا بر آنچه در اطلاعیه دفتر رئیس کنگره آمریکا آمده  «حمایت مستحکم و مستمر ایالات متحده» را از ارمنستان برای حل و فصل پایدار مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کند. به این ترتیب می‌توان سفر پلوسی را از ۲ منظر کنش‌گری آمریکا در حوزه نفوذ روسیه و تحولات سیاسی معطوف به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا  بررسی کرد.   * اهداف انتخاباتی پلوسی از سفر به ارمنستان این سفر به عنوان یک اقدام سیاسی توسط پلوسی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر تلقی شده است. دفتر وی در بیانیه‌ای اعلام کرد او بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان استقلال ارمنستان در 30 سال پیش با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به این کشور سفر کرده است. «جکی اسپیر» و «آنا جی. اشو» 2 نماینده ارمنی آمریکایی از کالیفرنیا پلوسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

سنگ بزرگ جلوی پای دولت

روزنامه فرهیختگان:شهریور ماه را شاید بتوان یکی پرتراکم‌ترین بخش‌های برنامه کاری دولت سیزدهم در یک سال اخیر توصیف کرد. حضور رئیس‌جمهور در سازمان همکاری شانگهای برای امضای تعهدات سازمان همکاری شانگهای و رسمیت یافتن عضویت دائم ایران در این سازمان، سفر سید‌ابراهیم رئیسی به نیویورک برای شرکت در هفتاد‌و‌هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل و مدیریت حضور میلیونی ایرانیان در راهپیمایی اربعین هر یک به تنهایی می‌تواند یک هفته ذهن رئیس‌جمهور را مشغول کند. مدیریت تقریبا همزمان این رخداد‌ها طبعا حداکثر تمرکز رئیس‌جمهور را می‌طلبد. به این شرایط اگر کارتابل روزمره رئیس‌جمهور را نیز بیفزاییم وضعیت بغرنج‌تر خواهد شد. آن هم کارتابلی که پرونده‌های بلاتکلیف بزرگی مثل تعیین وزیر کار و تفکیک وزارت بازرگانی را در خود گنجانده باشد. حال تصور کنید در این وضعیت یک بحران اجتماعی نیز ایجاد شود. آن وقت آیا می‌شود توقع داشت پرونده‌های مذکور که مهم‌ترین مسائل یک سال اخیر دولت سیزدهم محسوب می‌شوند به نحو احسن مورد پیگیری قرار گیرند؟نیازی نیست چنین وضعیتی را تصور کنید، کافی است اتفاقات چند ماه اخیر را مرور کنید. در شرایطی که دولت با چالش‌های شدیدی در عرصه سیاست خارجی و مدیریت اجرایی مواجه است طی تنها دو ماه کشور یک بحران اجتماعی مشابه را دو بار تجربه کرده است. شاید اگر ماجرای نقش بر زمین شدن مادری که هراسان نسبت به بازداشت دختر مریضش توسط گشت ارشاد معترض بود دقیق‌تر پیگیری می‌شد و چالش‌های ساختاری آن عمیق‌تر نگریسته و بازنگری می‌شد شاهد مرگ یک دختر مریض در مرکز پلیس امنیت اخلاقی نمی‌بودیم.

 

معمای افزایش نرخ پیامک‌های بانکی

روزنامه همشهری:« مشتری گرامی! از ابتدای سال1401 با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حساب‌های بانکی شما نزد این بانک محاسبه و هر 6ماه یک‌بار به ازای هر پیامک 900ریال اخذ خواهد شد.» این پیامکی است که روز گذشته یکی از بانک‌های خصوصی برای مشتریان خود ارسال کرده و این سؤال را به همراه داشته که آیا هزینه پیامک‌های واریز و برداشت بانکی افزایش یافته است؟ محاسبات همشهری نشان می‌دهد در صورتی که یک مشتری بانک در سال به‌طور میانگین 365پیامک واریز یا برداشت از حساب دریافت کند، با احتساب هر پیامک 90تومان، باید سالانه 32هزار و 850تومان هزینه استفاده از پیامک به بانک بدهد؛ درحالی‌که هم‌اکنون آبونمان سالانه اشتراک پیامک بانکی 20هزار تومان است که به این ترتیب هزینه خدمات پیامک بانکی با شیوه جدید حداقل 64درصد افزایش می‌یابد. پیگیری خبرنگار همشهری از بانک یادشده و همچنین بانک مرکزی نشان داد بخشنامه مورخ 7آبان سال1399 در ارتباط با حداقل و حداکثر کارمزد خدمات بانکی تغییر نکرده و به این ترتیب تعرفه ارسال پیامک اطلاع‌رسانی در شبکه بانکی حداکثر 300ریال به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه است و آبونمان سالانه هم متناسب با کارکرد و اخذ رضایت مشتری بانک دریافت خواهد شد. یک مقام مسئول در بانک مرکزی به همشهری می‌گوید: بخشنامه سال99 همچنان معتبر است و از آن تاریخ به بعد تغییری در تعرفه خدمات بانکی ایجاد نشده است اما بانک‌ها به 2شیوه می‌توانند با اخذ رضایت مشتری اقدام به اخذ کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی واریز یا برداشت وجه از حساب مشتریان کنند. او توضیح می‌دهد: یک روش اعلام یک مبلغ حق آبونمان سالانه است و روش دوم محاسبه کارکرد مشتریان و دریافت مبلغ 300ریال حداکثر به ازای هر پیامک به اضافه هزینه تمام‌شده پیامک. به این ترتیب بانک می‌تواند با رضایت مشتریان بر سر یکی از این 2روش به توافق برسد و اجازه دریافت مبلغ بیشتر را نخواهد داشت.

 

مورد عجیب سامان قدوس

روزنامه شرق:سامان قدوس، هافبک تیم ملی ایران، روزهای عجیبی را سپری می‌کند. او که در بین لژیونرهای کنونی در بهترین لیگ اروپایی بازی می‌کند و سطح رقابتی بالایی را تجربه می‌کند، چندان توفیق شخصی به دست نیاورده است. در بین بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی، سامان قدوس با حضور در برنتفورد و لیگ برتر انگلیس بالاتر از سردار آزمون در لورکوزن و مهدی طارمی در پورتو قرار دارد؛ ولی مشکل اینجاست که سامان جایی در ترکیب اصلی برنتفورد ندارد. این مهاجم ایرانی – سوئدی که با حضور کارلوس کی‌روش پذیرفت برای تیم ملی ایران به میدان برود، با وجود درخشش اولیه، رفته‌رفته از ترکیب تیم ملی ایران دور شد. او افتی مقطعی در دوران باشگاهی‌اش هم تجربه کرده؛ ولی در بازگشت به سطح اول فوتبال اروپا، دوباره به روزهای اوج رسید. سامان در چمپیون‌شیپ مهره تأثیرگذاری برای برنتفورد بود؛ ولی از زمانی که تیم آنها به لیگ برتر رسیده، این مورد هم رنگ باخته و او دیگر حتی به‌عنوان یار ذخیره هم برای این باشگاه انگلیسی به میدان نمی‌رود. در رقابت‌های این فصل که هشت هفته از لیگ برتر انگلیس گذشته، سامان قدوس فقط در دو بازی به‌عنوان یار ذخیره وارد میدان شده است. او در جریان شکست 3 بر 2 تیمش برابر فولام در هفته سوم هفت دقیقه و در تساوی تیمش برابر کریستال پالاس هم 11 دقیقه به‌عنوان بازیکن ذخیره فرصت بازی به دست آورد. نکته درخور‌توجه اینکه او در دیدار دوم به‌عنوان مدافع هافبک راست به کار گماشته شد تا مشخص شود جایگاه اصلی‌اش را که همانا هافبک هجومی بوده، از دست داده و سرمربی این تیم هم دیگر به‌عنوان گزینه جدی برای حضور در خط میانی به او نگاه نمی‌کند. به‌این‌ترتیب کارنامه این بازیکن در آستانه اردوی تیم ملی در اتریش اصلا مساعد نیست. دو بازی از هشت بازی ممکن، شش بار نیمکت‌نشینی محض و تنها 18 دقیقه حضور در ترکیب برنتفورد، او را قطعا تبدیل به یکی از ابهامات ترکیب کارلوس کی‌روش می‌کند. نکته عجیب‌تر درباره سامان قدوس اینکه او چندان دل خوشی هم از کی‌روش ندارد.

 

تحلیل واقعه اخیر از منظر علوم رفتاری

روزنامه اطلاعات: اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، شاید بهتر باشد قانون را به صورت تکنولوژی کنترل رفتار ارزیابی کنیم؛ در این‌صورت ناگزیریم قیود تجربی و واقعی روانشناختی را که سبب محدودیت و ناتوانی قانون برای کنترل رفتار انسان می‌شود، بشناسیم. موفقیت قانون وابسته به این است که امکانات و عدم امکانات رفتار انسانی را در شمار آوریم. بیم از کیفر، از روی دادن همه بزهکاری‌ها پیشگیری نمی‌کند. اعمال کیفر سبب رویگردانی بزهکار از تکرار همه جرائم نمی‌شود و تشدید مجازات از شمار بزهکاری‌ها نمی‌کاهد.قانون به عنوان یک نهاد، تنها روش‌هایی را باید بپذیرد که قادر به تأثیر مطلوب بر رفتار هستند. اگر قانون به قیود روانشناسی تجربی بی‌توجهی کند، نه تنها بی‌تأثیر، بلکه مضر خواهد بود.برای نمونه، اگر با تشدید مجازات، مجازات حمل یک گرم هرویین برابر با مجازات حمل یک کیلوگرم هرویین شود، مجرم طبعاً تشویق می‌شود جرم سنگین‌تر را مرتکب شود.اگر قانون را تکنولوژی برای کنترل رفتار بدانیم، پس آن را شاخه‌ای مهم از روانشناسی کاربردی و روانپزشکی قانونی و حتی شاید بیش از آن می‌توان محسوب کرد. قانون شاید به‌طور ضمنی و حتی در بنیان خود نمودی از یک آرمان باشد یعنی یک فلسفه اجتماعی که زندگی خوب را برای انسان تشریح می‌کند؛ اما قانون به هر حال در کاربرد روزانه خود یک تکنولوژی است که از طریق آن رفتار اجتماعی خود را تنظیم می‌کنیم. پرسش مهم این است که آیا قوانین و روشی که این قوانین را به کار می‌بریم، واقعاً قادر به تأثیر بر رفتار انسان‌ها هستند؟ این پرسشی است که جنبه عمیق روانشناختی دارد. نمونه آن، مبارزه با آن چیزی است که بی‌حجابی نامیده می‌شود و هیچ‌وقت هم تعریف دقیقی از آن به عمل نیامده است، اما این اختیار به برخی افراد داده شده که بر مبنای استنباط خود، زنان و دختران را به روش‌هایی ناخوشایند دستگیر کنند. ضروری است کارآیی این روش بررسی شود که آیا تاکنون موفقیتی داشته است یا برعکس سبب تجری افراد و کینه‌توزی آنان و افزایش این موارد شده است؟

 

گشت ارشاد آيا به پايان كار نزديك شده است

روزنامه اعتماد : «سرانجام گشت ارشاد چه خواهد شد؟» اين پرسش يكي از مهم‌ترين گزاره‌هايي است كه پس از وقوع فاجعه فوت مهسا اميني و تبعات پس از آن، افكار عمومي و تحليلگران را درگير خود ساخته است. مردم، رسانه‌ها و كارشناسان مي‌خواهند بدانند آيا تكانه‌هاي اين فاجعه، تاثيري در رويكرد و رفتار سياست‌گذاران و تصميم‌سازان كشور براي برچيده شدن «گشت ارشاد» با آن سبك و سياقي كه همه از آن باخبر هستند، دارد يا اينكه پس از مدتي و با افتادن آب‌هاي «اعتراض» از آسياب «فاجعه»، باز هم «در» براي متوليان امر بر همان «پاشنه» قبلي خواهد چرخيد و گشت‌هاي ارشاد در جاي جاي شهر به راه خواهند افتاد. مانند ضرب‌المثلي كه مي‌گويد: «انگار نه خاني آمده و نه خاني رفته». براي پاسخگويي به اين پرسش اما بايد ديد، مكانيسم افزايش گشت‌هاي ارشاد بعد از تشكيل دولت سيزدهم به نسبت قبل چه بوده است؟ پرسشي كه پاسخ آن ما را به نشست‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دولت روحاني و دولت رييسي مي‌رساند. جلساتي كه محتواي آن همه تفاوت‌ها را شكل مي‌دهد، مجموعه تناقضات را مي‌آفريند و چهره‌هاي تازه‌اي را وارد ميدان مي‌كند. مجموعه تحركاتي كه از يك طرف ريشه در مجلس يازدهم و تحركات اصولگرايان دارد و از سوي ديگر حضور اصولگرايان در ساختار اجرايي كشور.  براي آگاهي از اينكه چرا شدت و گستردگي گشت‌هاي ارشاد در زمان دولت «خاتمي و روحاني» اندك و در زمان دولت‌هاي «احمدي‌نژاد و رييسي» بيشتر است، بايد پشت پرده رخدادها و تحولات مرتبط را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيم. اين روزها گروه‌هاي دلواپس در فضاي مجازي به دروغ تلاش مي‌كنند، پايه‌گذاري گشت‌هاي ارشاد را به سال آخر دولت اصلاحات (سال84) مرتبط كنند.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.