همان که انتظار داشتیم

مروری بر عملکرد آزادکاران کشتی ایران در آوردگاه جهانی

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی جهان که در کشور صربستان برگزار شد، با 2 طلا، 3 نقره و 2 برنز به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، مسابقات کشتی قهرمانی جهان برای تیم ایران با شگفتی‌سازی بزرگی همراه بود؛ جایی که برخی کشتی‌گیران به شکل ناباورانه مدال را از دست دادند  و برخی که انتظار زیادی از آنها نمی‌رفت بیش از حد تصور ظاهر شدند و توانستند موفقیت‌های بزرگی رقم بزنند.

در این رقابت‌ها حسن یزدانی و امیرحسین زارع از امیدهای طلا بودند، اما نتوانستند آن‌طور که باید عملکرد همیشگی خود را داشته باشند تا مدال طلا را از دست بدهند. برخی دیگر مانند علیرضا سرلک و محمدحسین محمدیان هم عملکردی ضعیف داشتند.

با همه اینها، اما می‌توان عملکرد تیمی آزادکاران را خوب ارزیابی کرد. وقتی در این تورنمنت 7 مدال (دو طلا، سه نقره و دو برنز) حاصل می‌شود، نشان‌دهنده شرایط خوب کشتی آزاد ایران و البته آینده‌ای روشن برای این تیم جوان است. تیم کشتی آزاد ایران بعد از آمریکا عنوان نایب قهرمانی دنیا را نیز به دست آورد که عملکرد خوبی محسوب می‌شود.

پایان غم‌انگیز یزدانی مقابل تیلور

در مسابقات روز نخست، حسن یزدانی، محمد نخودی و امیرحسین زارع روی تشک رفتند. شروع خوب و طوفانی بود. یزدانی و نخودی به فینال راه پیدا کردند تا جدالی حساس با آمریکایی‌ها (جردن باروز و دیوید تیلور) داشته باشند. خیلی‌ها منتظر رقابت فینال ۸۶ کیلو بودند؛ کُری‌ها هم از قبل آغاز شده بود و جادوگر آمریکایی حتی تا یک ساعت قبل از فینال دست از تلاش در فضای مجازی برنداشت و با عکس‌ها و فیلم‌های متعدد خط و نشان کشید. علاقه‌مندان به کشتی برای دیدن مبارزه یزدانی و تیلور یا در محل برگزاری مسابقه در بلگراد بودند یا پای گیرنده‌های خود؛ انتظار همه آنها رقابتی مانند جهانی سال گذشته بود، اما حسن یزدانی بدون زدن حتی یک فن با اختلاف بسیار زیاد شکستی را تجربه کرد که همیشه در اذهان باقی می‌ماند. یزدانی که با امتیاز فوق‌العاده راهی فینال شده بود، مقابل تیلور کاری از پیش نبرد و در واقع به گفته کارشناسان، یزدانی گذشته نبود. اگرچه او با ۸ مدال توانست رکورد مرحوم تختی را بشکند، اما نتیجه تلخی که او در فینال جهانی داشت، برای اهالی کشتی قابل درک نیست. برای دیدار نخودی و جردن باروز نتیجه تا حدی قابل پیش‌بینی بود؛ باروز ۶ عنوان قهرمانی جهان و المپیک را داشت و به دنبال صید طلایی دیگر بود تا نام خود را در تاریخ کشتی آمریکا جاودانه کند که همین اتفاق هم افتاد. در سنگین‌وزن اما شرایط فرق می‌کرد؛ امیرحسین زارع که سال گذشته به مدال طلا دست یافته و پادشاه جدید ۱۲۵ کیلو لقب گرفته بود، به گفته رئیس فدراسیون با اشتباه بچگانه طلا را دو دستی از دست داد. او با شکست مقابل طاها آکگول، غول ترکیه‌ای از رسیدن به فینال بازماند و مدال برنز را کسب کرد.

این نتایج چنگی به دل نزد

در ادامه این مسابقات، سرلک شروع خوبی نداشت و به طوری عجیب مقابل کشتی‌گیر چینی نتیجه را واگذار کرد. اگرچه نماینده چین تا نیمه‌نهایی بالا آمد، اما حریف توماس گیلمان آمریکایی نشد تا سرلک حذفی زودهنگام داشته باشد. یونس امامی هم دیگر کشتی‌گیر کشورمان در روز دوم بود که پا روی تشک گذاشت. این کشتی‌گیر اهل شهریار که قبلا سابقه مدال برنز را داشته، در این دوره هم بدنی آماده داشت، اما با بدشانسی و اخطار در نیمه‌نهایی شکست خورد و در نهایت به مدال برنز دست یافت.

طلای قاسم‌پور کام همه را شیرین کرد

شاید کشتی‌گیری که کام ملت را شیرین کرد کامران قاسم‌پور باشد؛ کشتی‌گیر جویباری وزن ۹۲ کیلوگرم که با تغییر وزن، مدال‌آوری خود را آغاز کرد و توانست امسال برای دومین دوره متوالی طلا بگیرد. او هم سال گذشته و هم امسال با جیدن کاکس آمریکایی رقابت داشت که در هر دو مبارزه پیروز میدان بود. او با زیرگیری‌های خاص خود نخستین طلای کشورمان را ثبت کرد. کامران قاسم‌پور پیش از این در وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت می‌کرد، اما هیچ وقت نتوانست مقابل یزدانی به پیروزی برسد، ولی از زمانی که تغییر وزن داد و به ۹۲ کیلوگرم آمد توانایی‌ها و استعدادهایش شکوفا شد. مسابقات کشتی آزاد در ادامه هم برای کشورمان خوب پیش رفت به‌طوری که رضا اطری توانست خود را به فینال برساند، اگرچه او مقابل حریف ژاپنی امتیازی نگرفت، اما نخستین مدال جهانی خود را کسب کرد و این مدال نشان داد تغییر وزن برای اطری خوش‌یمن بوده است.

رحمان بی‌رحم!

رحمان عموزاد که حالا به «بی‌رحم» معروف شده، آخرین مدال‌آور کشورمان بود که طلایی ناب را به ارمغان آورد. او هم مقابل یک کشتی‌گیر آمریکایی در فینال سرشاخ شد که توانست با درخششی فوق‌العاده دومین طلای کاروان را کسب کند. ناکام روز آخر محمدحسین محمدیان بود؛ فرزند پدری مدال‌آور که در این چند سال اخیر کشتی روی خوش خود را به او نشان نداده است. این کشتی‌گیر کشورمان که در المپیک حضور داشت، نتوانست در آنجا مقامی کسب کند و در جهانی امسال هم دستش از مدال کوتاه ماند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.