تا بازگشت آخرین زائر از عراق مشغول خدمتیم

معاون حج و عمره مرکز حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»:

اربعین امسال هم تمام شد.زائران گروه‌گروه در حال برگشت از عراق به ایران هستند اما نیروهای امدادی و درمانی جمعیت هلال‌احمر تا لحظه خروج آخرین زائر از خاک عراق در این منطقه حضور دارند. این خبری است که طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلالاحمر ایران در ارتباط زنده اینستاگرامی به روزنامه شهروند می‌دهد. او می‌گوید درست است به‌خاطر پایان مراسم پیادهروی تمامی پایگاههای درمانی بین راهی در عراق جمع شده اما مراکز درمانی در نجف، سامرا، کاظمین و کربلا همچنان پذیرایزائرانی هستند که نیازمند خدمات درمانی هستند. علاوه بر خاک عراق در مناطق مرزی درون کشور نیز نیروهای امدادی هلال‌احمر همچنان در حال آماده‌باش بوده و به زائران در حال برگشت از عراق خدمات می‌دهند. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران از هفدهم تا بیستوهفتم شهریورماه یک میلیون و 646 هزار و 209 نفر در مراکز درمانی هلال‌احمر در عراق ویزیت عمومی شده‌اند و 44 هزار و 265 مورد مراجعه به متخصص طب اورژانس و 21 هزار و 888 مورد مراجعه به متخصص زنان به ثبت رسیده است. به گفته پیرحسین کولیوند 19هزار و 739 نفر هم در این مدت توسط متخصص قلب،20 هزار و 70 نفر توسط متخصص ارتوپد و 18هزار و 364 نفر توسط سایر پزشکان متخصص تحت درمان قرار گرفتند:«71 هزار و 462 تزریق برای 493 هزار و 406 سرم‌تراپی، 20هزار و 97 پانسمان، 8798 نوار قلب، 14هزار و 171 قندخون و 6224 بخیه در این ایام برای زوار اربعین انجام شده است.»

سال‌های سال است که عاشقان حسینی در موسم پیاده‌روی اربعین که حالا به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان شیعه تبدیل شده است غمی از بابت دریافت خدمات درمانی و امدادی در سایه فعالیت پررنگ امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر و همچنین تیم کاربلد و حرفه‌ای پزشکی این نهاد ندارند. فقط در مراسم اربعین امسال تا تاریخ بیست‌وهفتم شهریورماه 2 میلیون و 418 هزار و 64 مورد خدمت درمانی به زائران اربعین حسینی در کشور عراق ارائه شده است. این خبری است که پیرحسینکولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام می‌کند و اطمینان می‌دهد تمامی نیروهای خدماتی و درمانی هلال‌احمر تا لحظه خروج آخرین زائر ایرانی از عراق در منطقه حضور دارند.

برنامهریزی از6 ماه قبل برای اربعین

طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ایران گفت که امسال هم مانند همه سال‌های دیگر همراه با تیم‌های امدادی حضور پررنگ و خوبی در مراسم اربعین حسینی داشتیم که تولد چند نوزاد توسط نیروهای داوطلب در پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر شیرین‌ترین اتفاق پیاده‌روی اربعین 1401بود. به گفته او آمادگی برای حضور در مراسم اربعین حسینی و خدمات‌رسانی به زائران میلیونی حاضر در این پیاده‌روی کار آسان  وپیش‌ پا افتاده‌ای نیست به خاطر همین از 6 ماه قبل از اربعین به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی تدارکات برایخدمات‌رسانی در حوزه بهداشت ودرمان به زائران پرداختیم:«برنامه‌ریزی برای حضور در موسم اربعین حسینی از 6 ماه قبل از اربعین شکل می‌گیرد و انتخاب نیروهای داوطلب و چینش آنها در مراکز درمانی پیش‌بینی شده از 3 تا 4 ماه قبل از اعزام نیروها مشخص می‌شود.»

هماهنگی با عراقی‌ها

اما این همه ماجرا نیست چراکه مراکز پیش‌بینی شده به‌عنوان پایگاه‌های درمانی هلال در عراق و نیروهای داوطلب برای خدمت‌رسانی به زائران، نیاز به دارو و تجهیزات کافی دارند:«تهیه و خرید دارو و تجهیزات در کنار مذاکرات لازم با طرف عراقی برای تامین امنیت مراکز بهداشتی و درمانی و استقرار آنها در خاک عراق از دیگر اقداماتی است که باید قبل از اعزام زائران توسط هلال‌احمر دنبال شود. ما علاوه بر این طی هماهنگی با نیروهای جهادی و سپاه که قرار است در کنار خدمات رفاهی که به زائران ارائه می‌کنندهماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا بستر حضور زائران ایرانی به‌طور کامل در خاک عراق فراهم شود.»

بعد از این همه تلاش و آماده‌سازی، نوبتی هم باشد نوبت به اطلاع‌رسانی زائران برای بهره‌مندی از خدمات این مراکز در صورت نیاز است. درودی می‌گوید:«این کار را با نصب بنرهایی در مسیر پیاده‌روی، فضای مجازی و ظرفیت‌هایی که در این فضا وجود دارد، توزیع اسامی مراکز فعال درمانی بین زائران از طریق بروشورها راه‌هایی بود که مردم را برای دریافت خدمات درمانی به ما می‌رساند.»

تولد شیرین2 نوزاد در پایگاههای هلال‌احمر

در طول مراسم اربعین امسال خبرهای خوب زیادی از تلاش‌های امدادگران، نجاتگران و داوطلبان هلال‌احمری در خدمت‌رسانی به زائران حسینی شنیدیم اما کام‌مان وقتی شیرین‌تر شد که دیدیم پزشکان و داوطلبان هلال‌احمری در نقطه امنی که برای زائران ایجاد کرده بودند بستر تولد دو نوزاد را در پایگاه‌های امدادی فراهم کردند. موضوعی که معاون حج و عمره مرکز حج و زیارت هلال‌احمر هم در گفت‌وگوی زنده با «شهروند» بر آن صحه گذاشت و گفت:«در مراسم اربعین برخلاف مراسم حج، ما محدودیتی برای سفرنکردن خانم‌های باردار نداریم به خاطر همین شاهد حضور بانوان باردار در این مراسم هستیم. مراکز درمانی ما هم صرفا برای زائران ایرانی نیست و تمام ملیت‌های دیگر را هم پذیراییمی‌کنیم که امسال خوشبختانه با کمک پزشکان و ماماهای داوطلب حاضر در پایگاه‌ها شاهد تولد دو نوزاد در این مراسم بودیم.»

بی‌توجهی به قوانین رانندگی و بیماری‌های زمینهای علت مرگ زائران

در کنار تمامی اخبار خوب اربعین امسال، خبر فوت تعدادی از هموطنان‌مان چه در خاک عراق چه در مسیرهای منتهی به مرزهای عراق اسباب آشفتگی‌خاطر برخی از خانواده‌ها و زائران را هم فراهم کرد. موضوعی که باوجود اقدامات پیشگیرانه قبل از سفر اربعین اتفاق افتاد. درودی درباره علت این وقایع به «شهروند»می‌گوید:«ما در اربعین امسال شاهد فوت دو گروه از زائران بودیم. گروه اول زائرانی بودند که در حوادث رانندگیجان‌شان را از دست دادند، گروه دیگرزائرانی بودند که به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای وقتی در شرایط خاص پیاده‌روی اربعین قرار گرفتند بیماریشان تشدید یافت و پایان عمرشان در این سفر رقم خورد. در بخش نخست با توجه به تجارب سال‌های گذشته اقدامات پیشگیرانه زیادی انجام دادیم تا شاهد افزایشمرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای در سفر اربعین نباشیم که ازجمله آن می‌توان به برگزاری همایش ایمنی جاده با همکاری هلال‌احمر، پلیس راهور و موسسه شفا اشاره کرد. در این همایش حتیپویشی هم شکل گرفت تا راننده‌ها در سایه آن توجه بیشتری به رعایت قوانین راهنمایی ‌و رانندگی داشته باشند. حتی با تهیه بنرهای تبلیغاتی و اینفوگرافی‌های آموزشی و نصب آنها در جاده‌ها هشدارهای لازم را به زائران دادیم هرچند باوجود همه این اقدامات باز شاهد حوادث تلخ در خاک ایران و عراق بودیم. امیدواریم سال‌های بعد طی هماهنگی‌های بیشتر با کشور عراق و توسعه مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی مناسب شاهد کاهش این حوادث در اربعین باشیم.»

او همچنین در توضیح علت مرگ افرادی که به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای در سفر اربعین جان خود را از دست دادند به «شهروند»می‌گوید:«بارها از افرادی که به‌واسطه بیماری‌های زمینه‌ای ممکن بود سلامتی‌شان به خطر بیفتد درخواست کردیم از این سفر  خودداری کنند ایندر حالی‌ است که متاسفانه این افراد بدون توجه به هشدارهایداده‌شده راهی این سفر شدند و به‌خاطر شرایط خاص سفر که ازدحام جمعیت و گرمازدگی علت اصلی مرگ آنها اعلام شده است، جان خود را از دست دادند.»

همه زائران پایش می‌شوند

این روزها که زائران در حال برگشت به وطن هستند نگرانی‌هایی بابت ابتلای آنها به بیماری‌های واگیردار در جامعه وجود دارد، اما معاون حج و عمره مرکز حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با توضیحات مفصلی که به «شهروند»می‌دهد از مردم می‌خواهد نگران نباشند:«تمامیزائرانی که در حال برگشت به کشور هستند توسط نیروهای درمانی تخصصی ما و تیم کارشناسان مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت پایش می‌شوند.در صورت مشکوک بودن به بیماری‌های واگیردار از وضعیت خود مطلع می‌شوند. در مراکز درمانی ما، بیماران با بهره‌گیری از کیت‌هایآزمایشی مورد پایش قرار می‌گیرند و هرکدام که مبتلا به کرونایابیماری‌های دیگری باشند، شناساییمی‌شوند. توصیه می‌کنیم که هنگام برگشت طول دوره قرنطینه را رعایت کنند.»

به گفته او پیش‌بینی می‌شود حدود 600 هزار زائر ایرانی دیگر هنوز در عراق حضور داشته باشند، لذا طبق دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر تا زمان خروج تمامی زائران ایرانی از عراق، هم مراکز درمانی هلال‌احمر در نجف،کربلا، کاظمین و سامرا فعال خواهند بود، هم اتوبوس‌های آمبولانسی برای خدمت به این گروه در حال آماده‌باش هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.