ویدیو/ جهان در هفته‌ای که گذشت

نگاهی به سرخط خبرهای جهان از ۱۲ تا ۱۸ سپتامبر

از کشف گور دسته‌جمعی در ایزیوم تا درگیری‌های جدید بین ارمنستان و آذربایجان، از کشته شدن چریک‌های جبهه مقاومت پنجشیر توسط طالبان تا درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان، در هفته گذشته در جهان چه گذشت؟

گزارش خبرنگار شهروند از سرخط خبرهای جهان از ۱۲ تا ۱۸ سپتامبر را ببینیم و بخوانیم

🔹دوشنبه ۱۲ سپتامبر:

🔸کی‌یف ارتش روسیه را مسئول خاموشی‌های گسترده در اوکراین دانسته و آنها را به حملات تلافی‌جویانه روسیه به زیرساخت‌های غیر نظامی در منطقه خارکیف نسبت داد.

🔸کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت که این کشور یک پهپاد دوربرد پیشرفته موسوم به «آرش۲» را مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو در اسرائیل طراحی کرده است.

🔹سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر:

🔸دست‌کم ۱۰۰ سرباز ارمنی و آذربایجانی در شدیدترین درگیری‌های مرزی از زمان جنگ این دو کشور در سال ۲۰۲۰ کشته شدند. نانسی پلوسی در سفر به ارمنستان، آذربایجان را مسئول این درگیری‌ها دانست.

🔸ژان لوک گدار، سینماگر فرانسوی-سوئیسی و یکی از پیشگامان موج نوی سینمای فرانسه و خالق آثاری چون سرباز کوچک، تحقیر، برای همیشه موتزارت و در ستایش عشق در سن ۹۱سالگی درگذشت.

🔹چهارشنبه ۱۴ سپتامبر:

🔸طالبان تأیید کرد که در جریان نبرد با چریک‌های جبهه مقاومت افغانستان در پنجشیر دست کم ۴۰جنگجوی تحت امر احمد مسعود را کشته است.

🔸غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی، اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایران قصد دارد برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.

🔹پنجشنبه ۱۵ سپتامبر:

🔸مراسم ویژه یادبود ملکه الیزابت دوم در مسجد بیت الفتوح لندن برگزار شده و از او به خاطر کارهایی که برای گروه‌های اقلیت و آزادی مذاهب انجام داده بود سپاسگزاری کردند.

🔸طوفان مویفا، وزش باد و باران شدید در سواحل شرقی چین منجر به تخلیه بیش از ۱میلیون نفر از منازلشان و لغو پروازها شد.

🔹جمعه ۱۶ سپتامبر:

🔸مقامات اوکراین از کشف یک گور دسته‌جمعی که ۴۵۰جسد در آن دفن شده بود در شهر ایزیوم در استان خارکیف خبر دادند. این شهر به تازگی از اشغال روس‌ها آزاد شده است.

🔸مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی، پس از بازداشت از سوی نیروهای گشت ارشاد تهران به کما رفته و به دلیل مرگ مغزی درگذشت.

🔹شنبه ۱۷ سپتامبر:

🔸خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق خسارات مادی برجای گذاشته و ۵ سرباز سوری نیز کشته شدند.

🔸تیم ملی کشتی ایران در سومین شب مسابقات جهانی بلگراد برای نخستین بار با پیروزی کامران قاسم‌پور بر حریف آمریکایی صاحب مدال طلا شد.

🔹یکشنبه ۱۸ سپتامبر:

🔸بیش از ۹۰ درصد زائران ایرانی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده بودند به کشور بازگشته اما حدود ۱۰۰ ایرانی در اثر حوادث جاده‌ای، بیماریهای زمینه ‌ی و یا کهنسالی در طی مراسم راهپیمایی اربعین جان باختند.

🔸دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان که اخیراً دور تازه‌ای از درگیری‌های مرزی را آغاز کرده‌اند از افزایش شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها به ۷۱ نفر به رغم برقراری یک آتش‌بس شکننده خبر دادند.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.