پوتین:جهان چندقطبی می‌شود

ولاديمير پوتین،رئيس جمهوری روسيه گفت : جهان در حال تحول و چند قطبي شدن است ، تحریم‌ها پیامد‌های جدی و بدی برای کشور‌های غربی و فقير دارد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کشور‌های غربی در سال جاری در واکنش به عملیات نظامی ویژه در اوکراین، به روسیه دشت به اعمال چند دور تحریم زدند. از آن زمان، این کشور‌ها با تورم فزاینده، افزایش قیمت برق و سوخت مواجه شده‌اند که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های خودشان بوده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هنگام استقبال از سفرای خارجی جدید که وارد روسیه شده‌اند، اعلام کرد جهان در حال تحول است و به سمت چند قطبی شدن در حرکت است.

پوتین گفت: کشور‌هایی که با این تغییر مخالف هستند، آنهایی هستند که می‌خواهند سلطه خود را حفظ کنند و کنترل جهان را در دست داشته باشند.

او افزود: در روسیه، ما از مسیر حاکمیت خود منحرف نخواهیم شد. به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل قصد داریم دستور کاری بین المللی مطرح کنیم و به حل و فصل چالش‌ها و تهدید‌های متعدد این دوران کمک کنیم.

پوتین گفت: فقیرترین کشور‌ها از سیاست‌های سلطه جویانه و تحریم‌هایی که کشور‌های غربی اعمال می‌کنند بیشترین ضربه را خوردند. او گفت: غرب نیز به شدت تحت تأثیر سیاست‌های تحریمی خود قرار گرفته است.

رئیس جمهوری روسیه، از گسترش سریع سازمان همکاری‌های شانگهای استقبال و تاکید کرد این شرایط نشانه شکل گیری نظام چند قطبی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در حضور سفرای جدید کشورها در مسکو گفت: جهان به سوی شکل گیری روابط جدید بین المللی پیش می رود و به نظام چند قطبی تبدیل می شود. سازمان همکاری‌های شانگهای به سرعت در حال گسترش است که بیانگر تلاش کشورهای جهان برای ایجاد نظام چندقطبی است.

پوتین افزود: برای صادرات رایگان کود به کشورهای فقیر آمادگی داریم، اما غرب مانع از این اقدام می شود.

او خاطر نشان کرد: روابط ما با الجزایر تاریخی است و ابعاد راهبردی دارد و به توسعه همکاری‌ها ادامه می‌دهیم. همکاری های ما با مصر در زمینه های متعدد به ویژه تجارت و انرژی در حال گسترش است. ما به دستیابی به راه حل سیاسی در لیبی توجه و انتظار داریم همکاری بین کشورهای ما ادامه پیدا کند. به همکاری با کشور مالی در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش ادامه خواهیم داد. تقویت روابط دوجانبه با مولداوی به نفع هر دو کشور است. خط مشی صربستان در سیاست خارجی را تمجید می کنیم. بر اساس قوانین بین المللی به حمایت از منافع صربستان در صحنه بین المللی ادامه خواهیم داد. روسیه و سودان روابط دوستانه دارند و به تقویت همکاریها بین دو کشور ادامه خواهیم داد. افق‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری با کویت در زمینه تبادل تجاری داریم./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.