قاتل امام‌جمعه کازرون تا لحظه اعدام پشیمان نشد

پزشکي قانوني سلامت عقلي اين قاتل را تأييد کرده بود

پرونده قتل جنجالی امام‌جمعه کازرون، با اعدام قاتلش در میان جمعیت، بسته شد. مرد مستندساز و عکاسی که به دلایل نامعلوم سومین شب از شب‌های ماه رمضان، امام‌جمعه کازرون را با چاقو به قتل رساند و هیچوقت دلیل و انگیزه اصلی‌اش را مطرح نکرد. خانواده آقای خرسند حاضر بودند در ازای بیان پشت‌پرده ماجرای قتل، به قاتل فرصت دوباره ببخشند؛ اما به گفته خانواده مقتول، قاتل تا لحظه اعدام حتی تقاضای عفو و بخشش هم نکرد و به همین دلیل این پرونده صبح دیروز در شهرستان کازرون بسته شد با جرثقیلی که به دلایل امنیتی روی آن با پارچه‌ای پوشانیده شده بود تا پلاک و مشخصات خودرو مشخص نشود.

محمد خرسند امام‌جمعه کازرون که 52‌ سال داشت، ساعت سه‌و‌نیم بامداد، چهارشنبه، ۸ خرداد، امسال پس از بازگشت از مراسم احیای شب قدر مقابل خانه‌اش مورد حمله فردی مسلح به چاقو قرار گرفت، از ناحیه شکم و سینه بشدت مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان در اثر شدت جراحات درگذشت. شاهدانی که در صحنه این جنایت حضور داشتند، در تحقیقات گفتند که ضارب لباس تعزیه به تن داشته و در ابتدا خواستار عکس یادگاری با امام‌جمعه کازرون شده، اما سپس با سلاح سرد به وی حمله کرده و به صورت ناگهانی با چاقو ضربات متعددی به او وارد کرده و بلافاصله از محل فرار کرده است.

بعد از این جنایت کارآگاهان پلیس تحقیقات خود را بر روی این پرونده متمرکز کردند و درنهایت چند ساعت بعد از قتل، فردی حدودا چهل ساله به نام حمیدرضا درخشنده به‌ عنوان قاتل محمد خرسند دستگیر شد. به گفته پلیس قاتل در مخفیگاهش توسط نیروهای امنیتی و انتظامی کازرون محاصره و دستگیر شد و پرونده‌اش برای رسیدگی به دادسرای شهرستان کازرون ارجاع شد. متهم در همان تحقیقات نخست به ارتکاب قتل اعتراف کرد و گفت چون نماینده امام زمان است، ماموریت داشته که امام‌جمعه را به قتل برساند. براساس تحقیقات محلی و طبق فیلم‌های منتشرشده در منطقه، قاتل با لباس عربی و روبنده سوار بر اسب در شهر تردد می‌کرده است. حرکات و رفتار غیرعادی قاتل باعث شد که این تصور به وجود بیاید که او سلامت عقلی ندارد؛ اما پزشکی قانونی در جلسات و معاینات مختلف سلامت عقلی و روحی او را تأیید کرد. قاتل امام‌جمعه کازرون در کمتر از سه ماه، پس از تأیید دیوان عالی کشور و استیذان رئیس قوه قضائیه، درنهایت صبح دیروز مقابل هتل بیشاپور شهرستان کازرون در حالی‌که هیچ حرفی نزد، تقاضای بخشش نکرد و هیچ خواسته‌ای هم نداشت، به دار مجازات آویخته شد.

اعدام در ملاعاماین حکم در حالی اجرا شد که بنا به گفته خانواده حجت‌الاسلام خرسند به قاتل فرصت داده شده بود تا از اقدام خود ابراز پشیمانی کند؛ اما اصرار وی به این اقدام جنایتکارانه سبب شد تا حکم اعدام به مرحله اجرا درآید.

برادر امام‌جمعه کازرون به فارس گفت: «تمام شب قبل از اعدام با خانواده‌ام در تماس بودم و خواستار این شدم که اگر قاتل اظهار ندامت کرد، مراسم اعدام را به تعویق بیندازیم؛ اما متاسفانه قاتل در مقابل خانواده‌اش، دادستان و برخی مسئولان علناً خود را نماینده امام زمان نامید و ذره‌ای از عملکرد خود اظهار ندامت نکرد.»

برادر امام‌جمعه فقید کازرون در پیامی با اشاره به این‌که اینجانب طی دو ماه گذشته از طریق یکی از دوستان با خانواده آقای درخشنده در ارتباط بودم، گفت: «از آنها خواسته شد که در ملاقات با قاتل متقاعدش سازند تا با مشخص‌کردن عوامل پشت‌پرده جنایت شهادت امام‌جمعه مظلوم کازرون زمینه تخفیف در مجازات خود را فراهم کند، اما وی هیچ همکاری در این زمینه نکرد.»

حسین خرسند با بیان این‌که در مدت زمان ۴۸ ساعت گذشته از کانال‌های مختلف با خانواده ما تماس گرفتند و خواستار بخشش وی شدند، افزود: «به ‌هرحال عده‌ای دائما نوشتند که در عفو لذتی است که در انتقام نیست؛ اما اگر کسی خود دوست ندارد که بخشش شامل حالش شود، نمی‌توان وی را بخشید. حمید درخشنده تا آخرین لحظات به عقاید نادرست خود پایبند بود.»

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس، در مراسم اعدام قاتل با بیان این‌که قاتل پس از دستگیری در چندین مرحله و در حضور مقام قضائی به جرم ارتکابی با طراحی قبلی اعتراف کرده بود، گفت: «تلاش شد با توجه به حساسیت موضوع و جریحه‌دارشدن احساسات عمومی رسیدگی به این پرونده در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد. دستگاه قضائی استان با رسیدگی سریع به این پرونده ثابت کرد که عزم و اراده جدی در راستای اجرای عدالت و احکام اسلامی براساس قانون و رسیدگی به پرونده‌های مهم در اسرع وقت و اجرای دقیق قانون در رابطه با مرتکبان جرایم مهم در کوتاه‌ترین زمان را دارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.