حکایت جدایی‌ها و قفس

سیاست‌ ترامپ درباره مهاجران، جدایی فرزندان از والدین را رقم زد؛ او می‌گوید چنین سیاستی از قبل وجود داشته و او به آن پایان داده است

در مناظره آخر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و جو بایدن، رقیب او در انتخابات پیش روی آمریکا درباره یکی از سیاست‌های جنجالی دولت ترامپ که منجر به جدایی کودکان از والدین در مرز آمریکا شد، تبادل نظر داغ صورت گرفت. دونالد ترامپ دستور برخورد سختگیرانه با مهاجران بدون اسناد و مدارک را به ایالات متحده صادر کرده بود. جدایی اعضای خانواده‌ها از یکدیگر یکی از مهم‌ترین نتایج این حکم بود.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: ترامپ در رویارویی با رقیب انتخاباتی خود، جو بایدن، و در پاسخ به پیامدهای نوع برخورد با مهاجران، پای دولت قبلی را به میان ‌کشید و گفت: «آنها (دولت اوباما) این کار را کردند، ما سیاست را تغییر دادیم؛ آنها «قفس‌ها» را ساختند.» سخنان ترامپ در حالی بیان می‌شود که جدایی‌های خانوادگی همچنان ادامه دارد، همچنین تلاش برای پایان دادن به آنها.

«گاردین» درباره پیامدهای سیاست سختگیرانه دولت ترامپ گزارش می‌دهد

والدین 545 کودک هنوز سه سال پس از سیاست ترامپ مبنی بر جدایی کودکان از والدین پیدا نشده‌اند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU  ) می‌گوید پس از آنکه دولت آمریکا یک هزار و 30 کودک را در سال 2018 از والدین‌شان دور کرد، وکلا در تلاش برای یافتن والدین اخراج‌شده به آمریکای مرکزی هستند.

طبق گفته اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، سه سال پس از آنکه دونالد ترامپ دستور برخورد سختگیرانه با مهاجران بدون اسناد و مدارک را به ایالات متحده صادر کرد، وکلا هنوز در تلاشند تا والدین 545 کودک را که تحت سیاست « zero-tolerance » (سیاستی است که برای هر تخلف از یک قانون، مجازات می‌کند.) از آنها جدا شده‌اند، پیدا کنند.

در پرونده‌ای قضائی، ACLU  گفت که حدود دو سوم والدین به کشور مبدأ در آمریکای مرکزی بازگردانده و از فرزندان‌شان جدا شده‌اند. تعجیل برای اجرای دستور ترامپ، باعث شد مکان والدین ثبت نشود و سه سال بعد هنوز نمی‌توان آنها را پیدا کرد.

 

ادامه رنج صدها کودک و والدین آنها، در نتیجه اقدامات دولت ترامپ درباره مهاجران، سه سال پس از این حادثه باعث خشم و نفرت گسترده مردم شده است. جست‌وجوی والدین، ​​که در سند دادگاه «دست‌نیافتنی» خوانده می‌شوند، با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شده است.

سیاست «zero-tolerance » از آوریل 2018 علنی شد، اما بعد آشکار شد که دولت از سال گذشته تحت یک برنامه آزمایشی مخفی، جدایی اعضای خانواده‌ها را آغاز کرده است.

در مجموع، دولت ایالات متحده یک هزار و 30 کودک را بر اساس آن برنامه آزمایشی از والدین خود دور کرد. از این تعداد 485 کودک پدر و مادر خود را با کمک طرح وضع شده قضات فدرال پیدا کردند. دادگاه‌ها ACLU و تیمی از وکلا را موظف کرده‌اند همه والدین را پیدا کنند.

طبق طرح آزمایشی، حدود 66درصد والدین جدا شده از فرزندان‌شان قبل از اینکه حکم دادگاه برای پیدا کردن آنها برای دولت ترامپ صادر شود، به آمریکای مرکزی بازگردانده شدند.

جست‌وجوی والدین، ​​که در سند دادگاه «دست‌نیافتنی» خوانده می‌شوند، با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شده است.

ادامه رنج صدها کودک و والدین آنها، در نتیجه اقدامات دولت، سه سال پس از این حادثه باعث خشم و نفرت گسترده مردم شده است.

لی گلرنت، معاون مدیر پروژه حقوق مهاجران ACLU، به NBC News گفت تا وقتی که همه خانواده‌ها را پیدا نکنیم، دست از جست‌وجو نخواهیم کشید و مهم نیست چقدر طول می‌کشد. واقعیت غم‌انگیز این است که صدها پدر و مادر بدون فرزندان خود به آمریکای مرکزی تبعید شدند؛ فرزندانی که اینجا با پدرخوانده و مادرخوانده یا اقوام دور زندگی می‌کنند.»

جدایی اعضای خانواده‌ها از یکدیگر یکی از مهم‌ترین نتایج تاختن بی‌رحمانه دولت ترامپ به عبور غیرقانونی از مرز بود.

هدف از سیاست «zero-tolerance » تعقیب قانونی هر مهاجری بود که بدون اجازه به ایالات متحده وارد شده است، صرف نظر از عواقب آن برای خانواده‌ها از جمله فرزندان آنها.

اهداف خوفناک دولت درست اوایل این ماه فاش شد، وقتی نیویورک تایمز از ارتباطات قبلی منتشرنشده بین مقامات عالی خبر داد. جف سشنز، دادستان کل وقت ایالات متحده، در تماسی در ماه مه 2018 به دادستان‌ها گفت: «ما باید کودکان را جدا کنیم.»

رد روزنشتاین، معاون وقت AG، در آن زمان به دادستان گفت فرزندان باید از والدین خود دور شوند، مهم نیست سن آنها چقدر است، حتی اگر نوزاد باشند.

دیوید ایکسول چولوم، از گواتمالا، پس از یک سال و نیم دوری، بر اثر سیاست دولت ترامپ مبنی بر جدایی گسترده خانواده‌های مهاجر، با پسرش بایرون دیدار کرد. Photograph: Ringo HW Chiu/AP
نیویورک تایمز درباره ادعای ترامپ چه می‌گوید

نیویورک تایمز درباره ادعای ترامپ در مناظره انتخاباتی مبنی بر اینکه چنین سیاستی از قبل وجود داشته و او به آن پایان داده است، می‌گوید که دولت اوباما فقط در شرایط نادر اعضای خانواده‌هایی را در مرز از یکدیگر جدا کرد. به عنوان مثال، در مواردی که در رابطه خانوادگی بین کودک و بزرگسال همراه تردید وجود داشت. اما سیاست » zero-tolerance » دولت ترامپ خواستار پیگرد کیفری کلیه افرادی شد که به طور غیرقانونی وارد کشور شدند.

پس از محکومیت گسترده قانون‌گذاران در هر دو حزب، فعالان امور مهاجرت و سازمان ملل، ترامپ یک دستور اجرایی امضا کرد که هدف آن پایان دادن به جدایی اعضای خانواده بود.

با این حال، دولت اوباما کودکان را در همان مکان‌هایی نگه داشت که دولت ترامپ برای بازداشت مهاجران از آنها استفاده کرده است؛ چیزی که دموکرات‌ها با‌عنوان «قفس» آن را تقبیح می‌کنند. یک قاضی فدرال همچنین از شرایط و مراقبت از کودکان مهاجر که در زندان‌های دولت اوباما نگهداری می‌شدند، انتقاد کرد.

تحلیل BBCNEWS درباره سیاست جدایی فرزندان از والدین

در مناظره اخیر دونالد ترامپ و جو بایدن درباره سیاست جنجالی دولت ترامپ که منجر به جدایی کودکان از والدین در مرز آمریکا شد، تبادل نظر داغ صورت گرفت.

ترامپ گفت: «این دولت اوباماست که «قفس‌ها» را برای نگهداری آنان ساخته است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده معتقد است او سیاستی را از اوباما به ارث برده و به آن پایان داده است؛ اما این سیاست که فرزندان را از والدین جدا کرد و دامن خانواده‌هایی را گرفت که از مرز مکزیک به صورت غیرقانونی به آمریکا وارد شدند در دولت ترامپ اجرا شد. او بعد به این سیاست پایان داد، اما جدایی‌های خانوادگی همچنان ادامه دارد.

درست است که در زمان ریاست جمهوری اوباما برخی کودکان مهاجر در محوطه‌هایی با حصارهای زنجیری بازداشت بودند، اما قانون گفته است نمی‌توان بیش از 72 ساعت آنان را در چنین مکانی نگه داشت.

هنگامی که باراک اوباما و جو بایدن در رأس امور بودند، مکان‌هایی با حصارکشی زنجیری ساخته شد تا تعداد زیادی از کودکان بدون همراه که از مکزیک به ایالات متحده وارد شده‌ بودند، قبل از اینکه به مکان‌های دیگر منتقل شوند، آنجا نگهداری شوند.

صدها کودک بدون والدین خود در ایالات متحده زندگی می‌کنند REUTERS

جی جانسون، رئیس امنیت ملی در زمان دولت اوباما در سال 2019 به این موضوع اشاره کرد و گفت: «قطعا حصارهای زنجیره‌ای، موانع، پارتیشن‌ها، نرده‌ها، قفس‌ها یا هرچه می‌خواهید آنها را بنامید، بیستم ژانویه 2017 اختراع نشده‌ است.» (این تاریخ تحلیف ترامپ است.)

اما او گفت قرار بوده بازداشت آنها موقت باشد. کودکان فقط 72 ساعت قبل از تحویل به مقامات بهداشتی باید در آن مکان‌ها نگهداری می‌شدند.

منابع: گاردین-نیویورک تایمز- BBCNEWS

برای خواندن مطلب اصلی اینجا و اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.