برنامه بهزیستی برای غربالگری آلزایمر

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور گفت: امسال برنامه غربالگری و ارزیابی دمانس برای ۱۲۰ هزار سالمند در بازه سنی ۶۰ تا ۷۵ سال اجرا می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین، افروز صفاری فر به مناسبت ۳۰ شهریور روز جهانی آلزایمر افزود: برنامه غربالگری دمانس ابتدا به صورت آزمایشی در ۲ استان یزد و قزوین و سپس در همه کشور اجرا می‌شود.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی در سال جاری، برنامه پیشگیری غربالگری اختلالات عصبی شناختی سالمندان یا همان دمانس است که به صورت آزمایشی در نظر داریم در ۲ استان کشور انجام شود. این برنامه با همکاری انجمن دمانس و آلزایمر ایران قرار است انجام شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور گفت: ضرورت اجرای این برنامه این هست که با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جهان و ایران نیاز است به سالمندان و برنامه‌هایی که در ارتباط با سالمندی است، توجه ویژه‌ شود.

او خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان سلامت جهانی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان ایران به حدود ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود جمعیت ایران به یک جامعه پیر تبدیل شود پس لازم است با بیماری‌های شایع دوران سالمندی بتوانیم اقدامات لازم را برای آن انجام دهیم.

صفاری فر افزود: بیماری آلزایمر، شایع‌ترین علت سندروم دمانس است که به دلیل تخریب نورون‌های مغزی ایجاد و در سالمندان باعث افت وضعیت شناختی می‌شود. در نتیجه منجر به تخریب شدید حافظه، قضاوت، جهت‌یابی و شناخت در افراد سالمند می‌شود و باعث می شود عملکرد اجتماعی و خانوادگی فرد مختل شود و نیاز به مراقبت‌های مداوم طبی و روانی داشته باشد. این موارد تاثیراتی هم برای زندگی فرد و افراد خانواده او دارد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه ما می‌توانیم با آزمون‌های غربالگری شروع بیماری دمانس را سریع تر تشخیص دهیم؛ در نتیجه برای بیماران امکان مداخلات بهنگام فراهم می‌شود و می‌توانند سیر بیماری را کندتر کنند. هر یک سال که زودتر این بیماری تشخیص داده شود، با ارائه مداخلات بهنگام از معلولیت ناشی ازبیماری و  علائم بیماری کاهش می‌یابد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور گفت: بر همین اساس در نظر گرفتیم در ۲ استان افراد محدود سنی ۶۰ تا ۷۵ سال را مورد ارزیابی و غربال قرار دهیم و بعد از اینکه افراد مستعد ابتلا به دمانس شناسایی شدند برای تشخیص به متخصصان مربوطه ارجاع شوند و براساس سند ملی دمانس، پروتکل تشخیص بیماری دمانس، اقدامات برای آنها انجام شود و با توجه به حساس سازی ها و آگاه سازی هایی که انجام می شود برای دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی این افراد به مراکز تخصصی ارجاع شوند.

صفاری فر افزود: همچنین برنامه پیگیری ۶ ماهه و یک ساله را نیز در نظر گرفتیم که از دریافت مداخلات و نتایج حاصله نیز مطمئن شویم. برآورد کردیم در استان های یزد و قزوین حدود ۱۲۰ هزار سالمند داریم که در محدوده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال هستند. امید است بتوانیم با اجرای این برنامه به صورت آزمایشی و بعد به صورت کشوری، سالمندی سالم را برای جامعه داشته باشیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.