دانشگاه پای پرچم ایستاد/ بلوف یا تهدید؟/ جهان کهنه نا عادلانه است

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي سخنرانی روز گذشته رئیسی در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، اولین سخنرانی عمومی‌‌رئیس‌جمهور روسیه پس از حمله نظامیان این کشور به خاک اوکراین، بازگشت دانشجویان بعد از بیش از دو سال دوری از فضای آکادمیک ، تردد با ماشین برقی 2نفره در قلب پایتخت، کسری 50 درصدی حجم سدهای تامین‌کننده آب تهران، اعتراضات و آشوب‌های شب‌های اخیر و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي سخنرانی روز گذشته رئیسی در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، اولین سخنرانی عمومی‌‌رئیس‌جمهور روسیه پس از حمله نظامیان این کشور به خاک اوکراین، بازگشت دانشجویان بعد از بیش از دو سال دوری از فضای آکادمیک ، تردد با ماشین برقی 2نفره در قلب پایتخت، کسری 50 درصدی حجم سدهای تامین‌کننده آب تهران، اعتراضات و آشوب‌های شب‌های اخیر و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

صیانت از کشور با مقاومت به دست می‌آید نه با تسلیم

روزنامه ابتکار:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را، نتیجه سیاست راهبردی امپراطوری نظام سلطه در دشمنی با جمهوری اسلامی و ملت ایران خواندند و افزودند: با وجود حمایت همه جانبه قدرتهای جهانی از صدامِ جاه‌طلب و دیوانه‌ی قدرت، جنگ در پرتو سه عنصر «قدرت جوشان انقلاب، رهبری بسیار موثر امام و خصوصیات فاخر و برجسته ملت ایران» از یک تهدید قطعی و بزرگ به یک فرصت بزرگ تبدیل شد که روایت صحیح و دقیق این فصل شورانگیز و هیجان‌آور از تاریخ ایران به نسل جوان و نوجوان، استمرار موفقیت‌های انقلاب را تضمین خواهد کرد.فرمانده کل قوا، دفاع مقدس را حادثه‌ای پرهیجان، پرمعنا و پر فایده برای امروز و فردای کشور خواندند و با عرض مراتب احترام و ارادت به پیشکسوتان دفاع مقدس افزودند: پیشکسوتان زودتر از دیگران نیاز حیاتی آن مقطع را شناختند و برای تامین این نیاز به میدان پرحادثه جنگ و جهاد و ایثار شتافتند، بنابراین تمجید و احترام به آنها وظیفه ای قطعی و همگانی است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه با گذشت زمان، ابعاد و حقایقِ حوادثی نظیر دفاع مقدس، بیشتر و بهتر قابل درک می‌شود، افزودند: باید به گونه‌ای عمل کرد که معرفت و آگاهی به «حقایق دفاع مقدس به عنوان برهه‌ای درخشان و تاثیرگذار»، بطور مستمر افزایش یابد و نسل کنونی از واقعیات و حقایق آن دوران آگاه شود که تلاش در این زمینه توقعی جدی از پیشکسوتان دفاع مقدس و متولیان اینگونه مسائل است.ایشان با اشاره به اسناد و مدارک منتشر شده از جنگ تحمیلی از سوی غرب افزودند: این اعترافات،‌ حقانیت حرفهای ما را که زمانی ادعا و تصور می‌شد، ثابت می‌کند.

 

صدای رسای مردم ایران

روزنامه ایران:آیت‌الله رئیسی روز گذشته در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نقش برجسته و پیشرو جمهوری اسلامی ایران در ایستادگی مقابل سیاست‌های زورگویانه و مداخله‌جویانه از جمله مهار تروریسم دست‌ساز امریکا و ناکام کردن تغییر نقشه کشورهای منطقه به فرماندهی سردار شهید سپهبد سلیمانی پرداخت و تأکید کرد: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایت رئیس جمهور سابق امریکا را از طریق یک دادگاه عادلانه، دنبال خواهیم کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور روز گذشته در نطق خود با اشاره به آسیب‌ها و مخاطرات نظم کنونی و رو به زوال جهان، تلاش‌های متراکم و پیوسته ملت ایران را برای شکل‌دهی به نظم و نظامی عادلانه در دنیا مورد توجه قرار داد و با برشمردن مصادیق متعددی از بی‌عدالتی و استانداردهای دوگانه امریکا در قبال مسائلی همچون تروریسم و حقوق بشر در نقاط مختلف جهان از جمله در مواجهه با ایران، به سرفصل‌های نقش برجسته و پیشرو جمهوری اسلامی ایران در ایستادگی مقابل سیاست‌های زورگویانه و مداخله‌جویانه از جمله مهار تروریسم دست‌ساز امریکا و ناکام کردن تغییر نقشه کشورهای منطقه به فرماندهی سردار شهید سپهبد سلیمانی پرداخت. آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر ناتوانی تحریم‌ها در بازداشتن ایران پیشرفته و مستقل و اذعان رسمی دولت امریکا به شکست مفتضحانه فشار حداکثری علیه ایران، به مسأله عهدشکنی امریکا در موضوع توافق هسته‌ای اشاره کرد و به تبیین منطق روشن جمهوری اسلامی در اخذ تضمین‌های پایدار برای استفاده از منافع اقتصادی پرداخت و در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری چالش انرژی در جهان کنونی از طرح جمهوری اسلامی ایران برای تضمین عادلانه امنیت انرژی در جهان خبر داد.

 

دانشگاه پای پرچم ایستاد

روزنامه فرهیختگان: بازگشت دانشجویان بعد از بیش از دو سال دوری از فضای آکادمیک با اتفاق مهم این روزهای کشور هم‌زمان شد. فوت مهسا امینی، دختر اهل کردستان که همه ایران را عزادار کرد، دلیلی شد تا دانشجویان نه‌تنها در فضای مجازی نسبت به این مساله واکنش نشان داده و مطالبه روشن‌شدن ابعاد مختلف این ماجرا را داشته باشند، بلکه در دانشگاه‌ها هم با برگزاری تجمع‌های مختلف، پیگیر این موضوع شدند. مطالبه‌ای که البته در برخی از دانشگاه‌ها از سوی عده‌ای رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و با سر دادن شعارهای تند، به التهاب کشیده شد. جریان انقلابی فعال در تشکل‌های دانشجویی هم تلاش کرد تا در برابر ساختارشکنی عده‌ای از فضای مطالبه‌گری میدانی در مقابل ساختار‌شکنی و رادیکالیسم در دانشگاه بایستد. از این رو در برخی دانشگاه‌ها فضای تجمعات دانشجویی به نقطه تقابل فکری دو جریان شد که در شعارها و پلاکاردها نمود یافت و حتی در بعضی دانشگاه‌ها از فضای کلام هم عبور کرد. فرهیختگان در گفت‌وگو با فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران، وضعیت تجمعات دانشجویی را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.محمد مردانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه قطعا فوت مهسا امینی اتفاق تلخی به شمار می‌رود، گفت: «همه‌مان نیز از این مهم متاثر و غمگین هستیم، اما مساله مهمی که درباره فوت او مطرح است، عدم وجود روایت دقیق از این ماجرا است. به عبارت دیگر ما امروز با سه روایت متفاوت روبه‌رو هستیم که یک روایت از سوی رسانه‌های بیگانه مطرح شده و اعلام می‌کنند که امینی کشته شده است.»او در همین زمینه افزود: «دو روایت دیگر نیز از سوی بدنه رسانه‌ای انقلاب مطرح می‌شود که براساس یکی از آنها، مهسا امینی براساس استرس زیاد دچار سکته شده و به همین علت نیز درگذشته است. اما در مقابل هم برخی از رسانه‌ها اعلام می‌کنند که او دچار بیمار زمینه‌ای بوده و همین بیماری دلیل سکته او بوده است. قطعا باتوجه به اینکه روایت‌های مختلفی وجود دارد، باید منتظر گزارش پزشکی قانونی بمانیم و همچنین به گزارشی که از سوی مراجع قضایی منتشر می‌شود نیز اعتماد کنیم.»

 

تردد با ماشین برقی 2نفره در قلب پایتخت

روزنامه همشهری:منبع انرژی خودرو‌ها به آرامی در حال تغییر از بنزین به برق است. اگرچه هنوز هم بیشتر خودرو‌های جهان از سوخت بنزین استفاده می‌کنند اما برخی کشور‌ها امتیاز‌هایی برای خودرو‌های باتری‌دار تعیین کرده‌اند و بعضی از صنایع خودرو‌سازی در حال افزایش تولید این گروه از محصولات هستند. مدیریت شهری تهران نیز از چندسال گذشته بار‌ها اعلام کرده بود که از حمل‌ونقل برقی حمایت می‌کند. مسلما نمی‌شود در یک یا چند سال تمام خودرو‌هایی که در تهران رفت‌وآمد می‌کنند را برقی کرد؛ زیرا زیرساخت‌های مورد نیاز آن وجود ندارد اما قدم‌گذاشتن در این راه امیدوار‌کننده است. در تهران نمونه‌هایی از وسایل حمل‌ونقل برقی به‌کار افتاده و روز گذشته مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همکاری تولیدکننده داخلی فعالیت هزار خودروی برقی اشتراکی در تهران آغاز می‌شود. مهدی شریفیان گفت: «بعد از همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای نخستین‌بار تفاهمنامه‌ای با سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا شد تا راه‌اندازی خودروهای برقی اشتراکی را که تولید داخل است، شاهد باشیم.»او با اشاره به اینکه خودرو‌های دونفره فضایی برای حمل بار‌ هم دارد، ادامه داد: «در بخش اول این پروژه هزار خودروی برقی اشتراکی برای استفاده در محدوده مرکزی شهر در نظر گرفته شده که شهروندان در قالب کاربر می‌توانند مشابه دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت از این خودروهای برقی با ظرفیت ۲مسافر استفاده کنند. در مراحل بعدی محدوده فعالیت این خودرو‌ها افزایش پیدا می‌کند و شامل بیشتر مناطق شهر خواهد شد.»  مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: «برای گرفتن مجوزها از وزارت صمت در حال پیگیری هستیم و ما هم همکاری‌های لازم را با سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌دهیم تا هرچه سریع‌تر این خودروها توسط شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.»  به‌گفته او این پروژه در مرحله عقد قرارداد و شناسایی پیمانکار قرار دارد و در آینده جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد. شریفیان تأکید می‌کند: «هدف ما این است که در استفاده از خودرو‌های برقی دونفره، هم شهروندان با سهولت بیشتری تردد کنند، هم سرمایه‌گذار سود ببرد.»

 

بلوف یا تهدید؟

روزنامه شرق:‌‌رئیس‌جمهور روسیه در اولین سخنرانی عمومی پس از حمله نظامیان این کشور به خاک اوکراین و در شرایطی که پیشروی‌های اوکراین، روسیه را در موقعیت دشواری قرار داده است، اوکراین و کشورهای حامی کی‌یف را به استفاده مسکو از سلاح هسته‌‌ای تهدید کرد. ولادیمیر پوتین با تأکید بر لزوم پیشبرد سریع‌تر اهداف روسیه در جنگ اوکراین ضمن رونمایی از کارزار فراخوانی افراد دارای تجربه نظامی به جبهه نبرد، کشورهای غربی حامی اوکراین را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد و خطاب به مردم این کشور گفت که اهداف روسیه در اوکراین تغییری نکرده و انتخاب رویکرد نظامی در قبال این کشور «لازم و ضروری» بوده؛ چرا‌که به گفته او غرب با تهیه سلاح‌های پیشرفته برای اوکراین «از تمام خطوط قرمز عبور کرده است».‌پوتین، ایالات متحده و اروپا را به مشارکت در پروژه «باج‌خواهی هسته‌ای» از روسیه متهم کرد و هشدار داد که روسیه «سلاح‌های زیادی» در اختیار دارد که برخی از آنها حتی از سلاح‌های کشورهای ناتو پیشرفته‌ترند. او همچنین حمایت دوباره خود را از برگزاری همه‌پرسی الحاق به روسیه در قلمرو اشغالی شرق اوکراین اعلام کرد. رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه این سخنرانی با تأکید بر اینکه روسیه در صورت تهدید یکپارچگی ارضی‌اش، از تمامی امکانات و تسلیحات خود استفاده خواهد کرد، خطاب به کشورهای حامی اوکراین گفت: «‌این یک بلوف نیست» پس از این سخنرانی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، از فراخوانی ۳۰۰ هزار نفر از افراد دارای تجربه نظامیِ هر‌چند اندک خبر داد و به مردم روسیه وعده داد که دانش‌آموزان فعلا به جبهه جنگ فراخوانده نمی‌شوند.‌براساس برآوردهای تحلیلگران و کارشناسان نظامی، تعداد نیروهای روسی، از جمله جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه، در‌حال‌حاضر از ۲۰۰ هزار نفر تجاوز نمی‌کند و اگر بسیج ۳۰۰ هزار نیروی جدید موفقیت‌آمیز باشد، این امر موجب تقویت روسیه در خط مقدم نبرد در خاک اوکراین می‌شود. هر‌چند‌ آموزش نظامی، تأمین سلاح، تدارکات و سازماندهی این تعداد نیرو دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت. هم‌زمان گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی غربی از بی‌انگیزگی بالای نیروهای روسی در پی پیشروی‌های نیروهای اوکراینی خبر می‌دهد، چنان‌که دومای دولتی روسیه نیز روز سه‌شنبه با تشدید مجازات سربازان خاطی و فراری از جنگ موافقت کرد.

 

پیشنهاد جدید ایران برای احیای برجام

روزنامه آرمان امروز: در حالي که جوزپ بورل در روزهاي اخير اذعان داشته که پيشنهاد جديدي براي حل‌وفصل اختلافات ندارد و در شرايطي که فضاي سياسي ايالات متحده در آستانه انتخابات ميان‌دوره‌اي کنگره امکان مانور چنداني را به دولت جو بايدن نمي‌دهد، بايد در انتظار واکنش طرف هاي غربي بود تا مشخص شود که پيشنهاد جديد تهران گره از کار احياي برجام باز کرده يا به کورتر شدن آن خواهد انجاميد.با اين همه منابع آگاه به مذاکرات ادعا کردند که در پاسخ دوم ايران به پيشنهاد اروپايي احياي برجام و در واکنش به موضع ايالات متحده در اين رابطه، خواهان اين شده که پرونده پادماني در ميانه جدول زمان‌بندي توافق و نه در روز بازاجرا احاله شود -امري که موجب دلسردي طرف هاي غربي شد.در اين شرايط، شنيده شده اخيرا تهران خواستار دريافت تضمين‌هايي از طرف‌هاي توافق شده که بر اساس آن تا پيش از روز «امضاي توافق» -اولين مرحله جدول زمان‌بندي توافق- آژانس پرونده پادماني را کنار بگذارد. بدين ترتيب اجرايي شدن توافق از همان روز اول منوط به حل وفصل چنين مسئله‌اي شده و در طي پروسه اجرايي شدن هيچ گونه اختلافي در اين زمينه وجود نداشته باشد.با توجه به پافشاري طرف‌هاي غربي مبني بر فرا برجامي بودن اين مسئله، واکنش‌ آن‌ها به چنين پيشنهادي کليدي خواهد بود. در شرايطي که فضاي سياسي ايالات متحده در آستانه انتخابات ميان‌دوره‌اي کنگره امکان مانور چنداني را به دولت جو بايدن نمي‌دهد، بايد در انتظار واکنش طرف هاي غربي بود تا مشخص شود که پيشنهاد جديد تهران گره از کار احياي برجام باز کرده يا به کورتر شدن آن خواهد انجاميد.در همين‌رابطه «آرمان‌امروز» با شعيب‌بهمن و جلال‌ساداتيان گفت‌‌وگو کرده‌ايم که اظهارات‌شان در زير مي‌آيد».

 

جهان کهنه نا عادلانه است

روزنامه آرمان ملی: رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: معیار اساسی برای ساخت جهانی بهتر، عدالت است. همه‌ آرمان‌های بشری، نهایتا با عدالت سنجیده می‌شوند. «عقلانیتِ مبتنی بر وحی» قائل به چارچوبی وسیع برای عدالت است؛ عدالت یعنی نفی ظلم. ما پرچمدار عدالتی هستیم که همه‌ سطوح ظلم، اعم از «ظلم به خود، خدا، جامعه، و جهان هستی» را نفی می‌کند. آیت‌ا… سید ابراهیم رئیسی گفت:  انقلاب اسلامی ایران، تبلور حرکت ملت ایران به سمت عدالت بود که با وجود فتنه‌های مختلف، توانسته است از کرامت و اصالت آرمان‌های خود صیانت نماید. بالاتر از حقوق بشر، حقوق ملت‌هاست که به راحتی توسط قدرت‌های ظالم پایمال می‌شود.  رئیس‌جمهور بیان کرد: اینک در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که با یک واقعیت مهم یعنی «چرخش و تغییر جهان» و ورود به «دوران و نظمی جدید» مواجه هستیم. جهانِ کهنه، جهانِ «یکجانبه‌گرایی»، «سلطه‌طلبی»، «غلبه سرمایه بر اخلاق و عدالت و فضیلت»، «توسعه‌دهنده فقر و تبعیض و نابرابری»، «بکارگیری خشونت، تحریم و نقض حقوق ملت‌ها» و «استفاده از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به عنوان ابزار فشار بر کشورهای مستقل» بوده و در یک کلام، جهانی از هر نظر ناعادلانه است. این نظم ناعادلانه، مشروعیتش را در افکار عمومی دنیا از دست داده و اراده‌های جدی برای تغییر آن شکل گرفته است. زوال این نظم کهنه، تردیدناپذیر است رئیس‌جمهور اذعان کرد: ما بر این باوریم که برای مقابله با تهدیدهای دیرین و معضلات نوین جهانی، گزینه‌ای جز همبستگی و همکاری در چارچوب چندجانبه‌گراییِ مبتنی بر عدالت، و بر اساس اصول و ارزش‌های متعالیِ انسانیِ منبعث از آموزه‌های انبیای الهی وجود ندارد. رئیس‌جمهور بیان کرد: همه‌ ملت‌های آزاده، دل در گرو این ارزش‌های والا دارند اما همین سلسله باورها، دلیل همه‌ دشمنی‌ِ ظالمان جهان با ماست. آنچه ما می‌خواهیم حقوق ملت ایران است و رابطه مبتنی بر ظلم را برنمی‌تابیم. ما پای حقوق ملت خود ایستاده‌ایم. ما بر این باوریم که هرگونه رابطه‌ ستمگری به ضرر صلح و امنیت جهانی است و مهم‌ترین تهدید برای جامعه جهانی، ‌«عادی‌انگاری ظلم» است. دست یافتن به امنیت جهانی از هر طریقی غیر از عدالت، پایدار نخواهد ماند و این همان چیزی است که ما از سازمان ملل انتظار داریم انجام دهد. رئیس‌جمهور اظهار کرد: بارور شدن دکترین مقاومت، جلوه بارز عزم ملت‌ها برای تحقق عدالت است.

 

کسری 50 درصدی حجم سدهای تامین‌کننده آب تهران

روزنامه تجارت: شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش چشم‌گیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تامین پایدار آب شرب یاری کنند. در این اطلاعیه آمده است: بنا بر گزارش‌های سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد و باتوجه به این‌که بخش اعظم نیاز آبی تهران از منابع سدها تامین می‌شود، این کمبود بارش می‌تواند تهران را با کمبود جدی آب مواجه کند و این در حالی ‌است که حجم سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب تهران به علت بروز خشک‌سالی‌های پیاپی با کسری بیش از 50 درصد نسبت به بلندمدت روبروست.این اطلاعیه می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان تهران افتخار دارد که علی‌رغم دو سال خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها در بهار امسال و افزایش میانگین دما با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان و همراهی مشترکان، تابستان امسال هم بدون قطع آب در تهران سپری شد و در آستانه پاییز نیز این شرکت بنا بر رسالت و ماموریت خود، تمامی توان فنی و مهندسی خود را برای تامین پایدار آب شرب پایتخت به کار می‌بندد تا هم‌چون گذشته هیچ خللی در روند تامین آب شرب شهروندان ایجاد نشود؛ چراکه به رغم به‌کارگیری تمامی امکانات و انجام اقدامات لازم، منبع جدید دیگری برای افزایش ظرفیت آب‌رسانی به تهران وجود ندارد و طبعا در این راه همراهی و مسئولیت‌پذیری یکایک ساکنان محترم پایتخت ضروری است.پیش از این محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته بود: از مجموع ظرفیت ۱۸۸۹ میلیون متر مکعبی پنج سد تأمین کننده آب شرب استان تهران، ۴۲۷ میلیون متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده که این بیانگر این است که فقط حدود ۲۳ درصد از ظرفیت کلی سدهای پنجگانه تأمین کننده آب استان تهران پر است. مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر را حدود ۸۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد، این در حالی است که حجم آب موجود در مخزن سد امیر کبیر در روز مشابه سال گذشته حدود ۱۱۶ میلیون متر مکعب بوده است، که نشاندهنده ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش است.

 

دفاع مقدس، پیروزی اراده بر ارابه بود

روزنامه جوان:دفاع مقدس جزو عالمانه‌ترین دفاع‌های تاریخ معاصر بود. ایجاد روحیه خودباوری و حرکت به سمت نوآوری‌های فنی و علمی از سرمایه‌های دوران دفاع مقدس است که مرزبندی دفاع مقدس با جنگ‌های مشابه در تاریخ کشور را به شکل حقیقی به نمایش گذاشت.دفاع مقدس به دلیل اتکا بر دانش، فناوری و خلاقیت بومی از جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معاصر برخوردار است. به‌کارگیری تجهیزات نظامی دانش‌پایه توسط رزمندگان اسلام، بدون کمک مستشاران خارجی در دفاع مقدس مصداق عینی و عملی خوداتکایی و خودباوری است؛ موضوعی که حتی به مخیله دشمن نیز خطور نمی‌کرد. دشمن باورش نمی‌شد که روزی نیرو‌های مسلح ایران بتوانند بدون اتکا به آن‌ها از تجهیزات فنی و دانش‌پایه استفاده کنند، اما نیرو‌های مسلح توانستند با بهره‌گیری دانش‌بنیان از تجهیزات، سرنوشت جنگ را برخلاف میل دشمن رقم زنند و بنیاد تفکر و رویکرد خودباوری و خود‌اتکایی را بگذارند.رزمندگان با طراحی و به اجرا درآوردن شگفت‌انگیزترین عملیات‌های دفاعی، ناتوانی و عجز دشمنان را به تصویر کشیدند. در دفاع مقدس علم، عقلانیت، ایمان، خلاقیت و فناوری در رأس و بدنه فرماندهان لشکری و مدیران کشوری تبدیل به یک موضوع فراگیر شده بود. تشکیل سازمان جهاد خودکفایی نتیجه نهادی این تفکر فراگیر بود. تأمین قطعات نظامی توسط سازمان جهاد خودکفایی و نهضت قطعه‌سازی و عمردهی انقلابی به تجهیزات سبب شد تفکر «ما می‌توانیم» در میان رزمندگان و رهبران به باور عمومی تبدیل شود و نهضت رقابت در تولید تجهیزات و قطعه‌سازی در میان نیرو‌های مسلح شکل بگیرد. نظام اسلامی با به کارگیری راهبرد اقتصاد مقاومتی توانست هشت سال دفاع مقدس را بدون کمترین آسیب لجستیکی و آبرومندانه به پیروزی برساند و زمینه خوداتکایی ملی را بنیانگذاری کند.

 

«اوموآموا»، سند سفر آدم های ‌فضایی‌به زمین؟

روزنامه خراسان: این ماجرای عجیب‌و‌غریب از 6 سپتامبر 2017 شروع شد. در آن روز یک شی ء با منشأ ستاره «وگا» در فاصله 25 سال نوری با جو زمین برخورد داشت  و سپس در 9 سپتامبر یعنی سه روز بعد به سمت خورشید حرکت کرد. در پایان همان ماه میلادی، این ناهنجاری با سرعت 94790 کیلومتر در ساعت به سمت سیاره ناهید رفت. این جرم پس از ربازگشت و در 17 اکتبر، به زمین نزدیک شد. در همان روزها، قوی‌ترین‌ تلسکوپ زمین، تلسکوپ پیمایش پانورامیک و سیستم واکنش سریع در هاوایی برای اولین بار به صورت تخصصی این جسم را تحت ‌نظر گرفتند و به آن مشکوک شدند. از همان زمان که این شیء عجیب شبیه به سیگار برگ در سال 2017 از منظومه شمسی و نزدیک زمین عبور کرد، ستاره شناسان فرضیه‌های متفاوتی را نظیر این که یک کوه یخ هیدروژنی است یا یک سیارک عجیب که از خارج از منظومه‌ شمسی آمده، مطرح کردند و اکنون تئوری جدیدی مطرح شده است. پروفسور لوب، استاد هاروارد و رئیس سابق دپارتمان نجوم هاروارد مدعی شده که «اوموآموآ»، یک فناوری بیگانه بوده که ما به اشتباه تصور کردیم یک تکه سنگ طبیعی فضایی است. بنابراین ماهیت دقیق شیء عجیب میان ستاره‌ای موسوم به «اوموآموآ» به شکل یک راز باقی مانده است و در پرونده امروز زندگی ‌سلام، مروری بر معتبرترین و خبرسازترین نظریه‌ها درباره این جرم پررمز و راز خواهیم داشت. در خور ذکر است که اجرام نجومی مانند سیارک‌ها، دنباله‌دارها یا سیارات سرگردان در فضای بین ستاره‌ای که توسط گرانش به ستاره‌ها محدود نمی‌شوند، اجرام بین ستاره‌ای نامیده می‌شوند.

 

چرا آمریکا روند مذاکرات را مختل و فضا‌سازی کرد؟!

روزنامه کيهان:چرا ایران نمی‌تواند دوباره به برجام و آژانس اعتماد کند و چرا آژانس قطعنامه صادر نکرد اما سه کشور اروپایی بیانیه دادند و آمریکایی‌ها فضا‌سازی کردند؟ در این خصوص: 1- شاید مهم‌ترین هدف آمریکا و اروپایی‌ها از صدور بیانیه و فضا‌سازی‌ها و به هم زدن روند مذاکرات در مقطع کنونی تحت‌الشعاع قراردادن حضور رئیس‌جمهور در دو اجلاس مهم شانگهای و سازمان ملل و دستاوردهای این دو سفر است. چراکه حضور ایران در اجلاسی با اهداف بزرگ اقتصادی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان که ۱۸ کشور مهم دنیا با بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان و تجارت ۶.۶ تریلیون دلاری را به‌عنوان عضو و ناظر و طرف گفت‌وگو شامل می‌شود و براساس گزارش صندوق جهانی پول تا پایان سال ۲۰۲۳ ظرفیت اقتصادی کشورهای عضوش از اقتصادهای گروه G7 پیشی خواهد گرفت‌، نمی‌تواند برای آمریکا قابل تحمل باشد. لذا دستاوردهای این سفرها پس از احیای روابط سیاسی- اقتصادی جمهوری اسلامی با همسایگان و کشورهای منطقه در یک سال گذشته‌، می‌تواند دست ایران را در مقابل آمریکا پُرتر کند. شکست پروژه القای انزوای ایران، امضای ۱۷ سند همکاری، قطعی شدن و رسمیت عضویت ایران در شانگهای که در اجلاس قبلی تایید شده بود‌، دیدارهای دوجانبه آقای رئیسی با رؤسای کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه و هند و… و تاکید آنها بر ایستادگی در مقابل زورگویی‌ها و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، برگزاری نمایشگاه ایران اگزیسکو در پاییز امسال در تهران با حضور سرمایه‌گذاران حوزه شانگهای و اوراسیا و مقامات عالی رتبه کشورهای عضو این دو حوزه و همچنین بیان صریح مواضع شفاف و بحق مردم ایران در سازمان ملل و…. مهم‌ترین دستاوردهایی است که آمریکا را به این نتیجه رساند تا روند مذاکرات را به‌طور ناگهانی مختل و اقدام به فضا‌سازی علیه ایران کند. چون همه این دستاوردها می‌تواند موجب گسترش تبادلات تجاری و روابط سیاسی کشورهای منطقه با حضور ایران و بدون حضور آمریکا و تقویت صلح و ثبات و گشایش‌های فراوانی در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی و زندگی مردم منطقه شود. ۲- آژانس بین‌المللی اتمی با توجه به منطق و دیپلماسی قوی جمهوری اسلامی و فضای حاکم بر جهان به‌دلیل دست پر جمهوری اسلامی در افکارعمومی‌، در این دوره نتوانست قطعنامه‌ای سیاسی صادر کند‌، تا جایی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجبور شد اذعان کند «در تاریخ اخیر شاهد بودیم ایران تمایل خود را برای حفظ تعهدات در چارچوب NPT کاملاً واضح اعلام کرده است.»

 

آزادی حجاب بدون حجاب!

روزنامه وطن امروز: شب‌های گذشته برخی شهرهای کشور شاهد صحنه‌های ناگواری بود که جز به دست اراذل و عده‌ای هنجارشکن، نمی‌توانست رقم بخورد. از کتک زدن مأموران نیروی انتظامی تا به آتش کشیدن پرچم ایران از جمله اقدامات شنیعی بود که اغتشاشگران به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی انجام دادند. به گزارش «وطن‌امروز»، در 2 شب اخیر، برخی عناصر سازمان‌یافته که مرتبط با گروهک تروریست منافقین و سرویس‌های بیگانه هستند، ضمن تخریب اموال عمومی، اقدام به آتش زدن اماکن مقدسی مثل امامزاده و مسجد کردند. آشوب‌طلبان در اقدامی وحشیانه خودروهای امدادی از جمله آمبولانس‌‌های اورژانس را نیز مورد حمله قرار دادند. این افراد در حالی به خودروهای امدادی حمله کرده و آنها را آتش زدند که حتی در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه در دنیا نیز آمبولانس‌ها به‌ خاطر وظیفه انسان‌دوستانه‌ای که دارند مورد تعرض قرار نمی‌گیرند. در همین رابطه، ایسنا به نقل از یک منبع آگاه خبر داد در جریان آشوب‌های شب‌های اخیر، به ۱۲ دستگاه آمبولانس در سراسر کشور خساراتی وارد شده که در این میان یکی از آمبولانس‌ها به طور کامل تخریب شده و قابل استفاده در ناوگان امدادی نیست. این تعداد آمبولانس‌ در حالی آسیب دیده‌اند که خرید و تجهیز هر دستگاه آمبولانس ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود. به آتش کشیدن مسجد سبزه میدان در رشت در پی آشوب‌افکنی اغتشاشگران که به بهانه فوت مرحومه امینی به خیابان‌ها آمده و اقدام به تخریب اموال عمومی می‌کنند، آشوبگران در رشت با سوءاستفاده از احساسات مردم نسبت به فوت مهسا امینی، ضمن هتاکی به قانون و ارزش‌های اسلامی، مسجد سبزه میدان این شهر را به آتش کشیدند. شکستن شیشه‌های خودروهای عبوری و همچنین به آتش کشیدن خودروهای پارک شده شهروندان از دیگر اقدامات آشوب‌طلبان در شب‌های گذشته بود.

 

تحصیل به‌وقت گرانی

روزنامه جام جم:غنچه‌ها (پیش‌دبستانی‌ها) دیروز به مدرسه رفتند و امروز شکوفه‌ها (کلاس‌اولی‌ها) پا به مدرسه گذاشتند تا مقدمه‌ای باشد برای ورود بیش از ۱۵میلیون دانش‌آموز بزرگ‌تر به بیش از ۱۱۰هزار مدرسه از روز دوم مهر که شنبه هفته آینده است. هرسال رسم همین است ولی امسال تورم حسابی بر زندگی نزدیک به نیمی از جمعیت کشور که یا دانش‌آموزند یا والدین آنها تاثیر گذاشته است. برخی قیمت‌های مربوط به ملزومات دانش‌آموزی دود از سرها بلند و چشم‌ها را از تعجب گرد کرده آنچنان که خانواده‌های دهک‌های پایین و میانه اقتصادی یا قید برخی خریدها را زده‌اند، یا شرمندگی را به جان خریده‌اند خود را به آب‌وآتش زده‌اند تا هرطور که شده دانش‌آموزشان را آبرومند راهی مدرسه کنند.درست است که گرانی سرتاپای زندگی ما را فراگرفته است، ولی هیچ‌گاه راهی‌کردن یک دانش‌آموز به مدرسه تا این حد برای خانواده‌ها خرج نداشته و جیب‌شان را تحت فشار قرار نداده است. البته آنهایی که قید تجملات را زده، از وسایل فانتزی مدرسه صرف‌نظر کرده، به‌جای خریدهای زیاد به اندک خریدی بسنده کرده یا از لوازم قابل‌مصرف سال‌های قبل استفاده کرده‌اند که  می‌شود گفت پا را به اندازه گلیم دراز کرده و سختی‌ها را به خود هموار کرده‌اند اما خانواده‌هایی که می‌خواهند با دل بچه‌ها راه بیایند و آنها را نونوار راهی مدرسه کنند قضیه‌شان فرق دارد. حتی والدینی که فرزندان پیش‌دبستانی دارند از هزینه‌ها گله‌مند و معتقدند ابتدای راه که این است خدا به ادامه مسیر رحم کند.مادر، خسته و عرق‌ریزان از مدرسه دو فرزندش بازگشته است. چند روز پیش خیاط قد و قواره بچه‌ها را اندازه زده و مادر امروز لباس‌ها را تحویل گرفته است. هر دو دانش‌آموز می‌گویند لباس‌ها به نظرشان زشت و ناراحت است ولی مادر به جام‌جم می‌گوید که بابت همین لباس‌ها که بچه‌ها قبولش ندارند یک‌میلیون تومان پرداخته است؛ یکی از بچه‌ها پیش‌دبستانی است و آن دیگری کلاس ششم ابتدایی. اما برخی والدین امسال بیش از اینها برای لباس دانش‌آموزان خود هزینه داده‌‌اند که پرس‌وجوی جام‌جم از برخی خانواده‌ها از قیمت‌های بالای ۶۰۰هزار تومان برای یک دست یونیفرم پرده برمی‌دارد که البته ممکن است این قیمت با مرغوب‌تر شدن پارچه به ۸۰۰ و ۹۰۰هزار تومان هم برسد.

 

صیانت، مودّت، یکپارچگی

روزنامه اطلاعات: مرگ، تنها تجربه‌ی نزیسته‌ای است که به زحمت بتوان بر آن نام تجربه نهاد؛ چرا که:آن را که خبر شد، خبری باز نیامد.ما چه می‌دانیم مرگ چیست؟ اگر تازه به زحمت بدانیم زندگی چیست! این قدر هست که زنده‌بودن و زندگی را دوست می‌داریم و این حبّ ذات، تصمیم ما نبوده، بلکه در فطرت ما ودیعت ‌نهاده است.اگر عمل ما، گیرم به نیت خیر(!)، منجر به جان‌سپردن کسی شود، به فرض که تاوان حقوقی و جزایی‌اش داده شود، پاسخ قطع یک زندگی چه می‌شود؟نزدیک‌شدن به مرز مرگ و زندگی یک فرد، خطرکردنی‌است که شاید نمونه‌ی دومی نداشته‌باشد؛ اینجا محل آزمون و خطا نیست. سخن از یک حیاتِ منحصر به فرد و تکرارنشدنی است، که اگر در این آزمون خطایی صورت‌گیرد، فرصت تصحیح یا دوباره‌آزمودن نیست. قاعدتاً هشدار قرآن، که قتل یک نفس را معادل قتل «جمیع ناس» دانسته، نه اغراق بوده، نه تعارف و نه تحذیری صرفاً اخلاقی، مثلا از جمله‌ی مرجّحات؛ نه؛ بیان یک خط قرمز در روابط بشری است.در فضای پرالتهاب فعلی به دلیل واقعه‌ی فوت بسیار تألم‌برانگیز دختری جوان از هم‌وطنانمان ـ ضمن درنیفتادن به دامِ همیشه‌گسترده‌ی کسانی که بر مقتولانِ مظلوم، گزینشی عزاداری می‌کنند ـ باید یک‌بار و برای همیشه سبب‌سازی‌های این آزمونِ خطا را برچید و بالاخره یک‌بار هم‌ که شده، به سخن ناصحان دلسوز ترتیب اثر داد و صدبارآزموده‌های رفوزه را از این امتحان‌های تکراری حذف کرد.سال‌هاست می‌گویند: «در کنار کار فرهنگی باید اِعمال قانون نیز کرد». بسیار خوب! اکنون بگویند: در معامله‌ی موازی فرهنگ و قانون در ترازوی جامعه، لااقل در مقوله‌ی حجاب، چه موازنه‌ای برقرار است؟ آیا همیشه «سنگ قانون» در این معامله بر «وزن فرهنگ» سنگینی نداشته‌است؟توجیه و آموزش یک‌ساعته در مقرّ پلیس، مگر عصای موساست که مارهای رشدیافته و‌ درهم‌لولیده‌ی کم‌کاری‌های فرهنگی را یک‌جا ببلعد و ناگهان ید بیضا رو کند!؟بیایید راه‌های به بن‌بست‌رسیده را از سر کوچه مسدود کنیم و با بلدان راه، خارج از حزب‌گرایی‌های موسمی، کوچه‌های دررودار را بجوییم.جستار این کوچه‌ها، فکر و‌ اندیشه‌هایی را می‌طلبد، که فارغ از این‌که امروز حزب ما حاکم است یا حزب رقیب، به ایران بزرگ بیندیشد و به «صیانت» از وحدت ملی و یکپارچگی سرزمینی و مودّت مردمی.بیاییم مفهوم «صیانت» و «معروف و منکر» را از ریشه بازتعریف کنیم.‏

 

سه سنگرساز از جنگ روايت مي‌كنند

روزنامه اعتماد:دامغان شهر كوچكي در 330 كيلومتري تهران است . مسير ريلي در اين فاصله جغرافيايي، چشم‌انداز بسيار زيبايي است به خصوص اگر در غروب خورشيد مهمان قطار تهران دامغان باشيد و بركشيدن لحظه به لحظه دامن آفتاب از دشت هموار را نظاره كنيد . بضاعت شهر، باغ‌هاي پسته است و معادن زغال سنگ . يك بازار قديمي هم دارد كه اگر حوصله كنيد و قبل از ظهر گشتي زير سقف گنبدي‌اش بزنيد، به يك نانوايي مي‌رسيد كه خوشمزه‌ترين « داچه» و فطير را مي‌پزد؛ در تعداد خيلي كم و شايد به اندازه قوت يك سوم از جمعيت شهر. دامغان اما يك شهرت ديگر هم دارد . شهرتي وابسته عزم رزم . در فاصله سال‌هاي 1364 تا 1366، وقتي سياست فرماندهي جنگ به اين سمت رفت كه براي امنيت تردد نيرو و تداركات به خطوط مقدم در جبهه جنوب و غرب كشور، از تاكتيك سنگر‌سازي و پل‌سازي استفاده شود، اولين گروهي كه براي اجراي اين تاكتيك دست بالا بردند، نوجوانان دامغان و نجف‌آباد بودند . دانش‌آموزان كلاس اول و دوم و سوم راهنمايي كه به عشق همقدمي با مردان جنگ، شور مدرسه را به لقايش سپردند و عازم خرمشهر و اشنويه شدند تا در صحنه رشادت‌هاي بي‌مزد، مفهوم ديگري از زندگي را ياد بگيرند . 36 سال بعد از امضاي قطعنامه 598، سراغ گرفتن از احوال بچه‌هاي « لودر سوار » و « بولدوزر سوار »، چندان حال آدم را خوش نمي‌كند . در شهر كوچكي كه خيلي زود چراغ‌هايش را خاموش مي‌كند، مردان كوچك دهه 60، امروز در ميانسالي، دلخوش قصه مستتر در عكس‌هاي رنگ باخته مدفون كنج كمدهاي خانه شان هستند . روزگار، مزد سنگرسازان را به انصاف نداد . نه شغل آبرومندي نصيب‌شان شد و نه قاب منزلتي به ديوار خانه‌شان آويختند .

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.