ویدیو/ چهل و دومین سالروز آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق

۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹، چهل و دومین سالروز آغاز ۸ سال جنگ تحمیلی بین ایران و عراق

جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریورِ ۱۳۵۹ با حمله نیروی هوایی عراق به ۱۰ فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و پیشروی عراقی‌ها درون مرزهای ایران آغاز شد

🔸جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریورِ ۱۳۵۹ (۲۲ سپتامبرِ ۱۹۸۰) با حمله نیروی هوایی عراق به ۱۰ فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و سپس حملات گسترده زمینی و پیشروی درون مرزهای ایران آغاز شد.

🔸اختلافات در مسائل ژئوپولیتیکی، مذهبی و قومی دو کشور طی چند دهه سرانجام باعث روی دادن جنگ ایران و عراق شد.

🔸عراق، خوزستان را بخشی از خود می‌دانست که توسط حکومت عثمانی به ایران تقدیم شده بود و به همین دلیل از تجزیه طلبان خوزستان حمایت می‌کرد.

🔸از زمان به قدرت رسیدن حزب بعث در عراق در سال ۱۹۶۸ میلادی، عراقی‌ها رویای رهبری جهان عرب را داشتند، به خصوص از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۰ که درآمدهای نفتی عراق افزایش یافته بود.

🔸در پیمان‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر مرز مشترک ایران و عراق در اروندرود بر اساس خط تالوگ مشخص شد.

🔸اما در سال ۱۹۸۰ و پس از سقوطِ شاه سیاست ایرانی‌ستیزی در دستورِ کارِ عراقی‌ها قرار گرفت. صدام مدعی بود که از همان ابتدای انعقاد قرارداد مرزی ۱۹۷۵ در زمان شاه، خود را مغبون می‌دیده است.

🔸در ابتدا، عراق موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر را اشغال نماید که در سال‌های دوم و سوم جنگ بیشتر این مناطق اشغالی از جمله خرمشهر آزاد شدند.

🔸 ایران در فوریه ۱۹۸۶ موفق به تصرف فاو یکی از مهم‌ترین بنادر صدور نفت عراق شد و در ۸ ژانویه ۱۹۸۷ عملیات کربلای ۵ را برای تصرف بصره به انجام رساند که به دلیل تلفات بالا در ۲۶ فوریه متوقف شد.

🔸در نهایت این جنگ پس از ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ و با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف به پایان رسید.

🔸جنگ، بمباران‌های شیمیایی، آوارگی و دیگر پیامدهای جنگ، ۱میلیون نفر تلفات انسانی از هر دوطرف و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور برجای گذاشت.

🔸مبادله اسیران جنگی بین دو کشور از سال ۱۳۶۹ آغاز شده و ایران آخرین گروه از اسرای جنگی عراقی را در سال ۱۳۸۱ به این کشور تحویل داد.

مترجم و گزارشگر: مهرناز الماسی

📽️: middleeastmonitor

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.