ویدیو/ زادگان رنج، کودکان کوره‌های آجرپزی افغانستان

گزارشی از کودکان کار و رنج‌هایشان در کوره‌های آجرپزی افغانستان

کودکان در حال کار در کارخانه‌های آجرپزی در شمال کابل شاهدی هستند بر افزایش تعداد کودکان کار در افغانستان، به ویژه پس از تسلط طالبان

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ تعداد کودکان کار در افغانستان به ویژه پس از قدرت یافتن طالبان و قطع کمک‌های مالی جهانی، به شدت افزایش یافته است. یک نظرسنجی که توسط سازمان «صندوق نجات کودکان» انجام شده است نشان می‌دهد که نیمی از خانواده‌های افغانستانی، برای گذران زندگی و تأمین غذای سفره‌هایی که روز به روز کوچک‌تر می‌شوند، مجبور هستند فرزندان خود را به کار وادارند.

کارخانه‌های آجرپزی در شمال کابل شاهدی هستند بر این حقیقت تلخ. شرایط کوره‌ها حتی برای بزرگسالان نیز طاقت‌فرساست. اما در تمام آنها کودکان، که بعضی از آنها ۴ یا ۵ ساله هستند، از بامداد تا شامگاه در گرمای تابستان پا به پای خانواده‌های خود کار می‌کنند.

کودکان در تمام فرایند ساخت آجر حضور دارند: کشیدن ظرف‌های آب، جابجایی قالب‌های چوبین پر از گل و قرار دادن آنها در آفتاب جهت خشک شدن، پر کردن و بردن فرغون‌های پر از آجرهای خشک شده به محل کوره‌ها و بازگرداندن آجرهای پخته شده. همه جا آنها در حال بلند کردن، پشته کردن و دسته‌بندی کردن آجرها هستند.

آنها در میان ذغال‌سنگ‌های دودزده کوره‌پزخانه‌ها می‌گردند و، در حالیکه دوده و خاکستر را تنفس کرده و دست‌هایشان زخمی و خون‌آلود است، تکه‌های ذغال‌سنگ‌ِ هنوز قابل استفاده را جدا می‌کنند‌.

این کودکان مصممانه و با احساس مسئولیتی فراسوی سن و سالشان، که حاصل صرفاً نیاز‌های خانواده‌هایشان است، کار می‌کنند. وقتی از آنها در مورد اسباب‌بازی و یا بازی‌های کودکانه سوال می‌شود فقط لبخند زده و شانه بالا می‌اندازند.

بر اساس نظرسنجی سازمان «صندوق نجات کودکان» بین ماه‌های دسامبر تا ژوئن ۲۰۲۲، درصد خانوارهایی که فرزندانشان بیرون از خانه کار می‌کنند از ۱۸ به ۲۲ درصد افزایش داشته است، یعنی بیش از ۱ میلیون کودک کار در سرتاسر کشور.

۲۲ درصد دیگر از کودکان نیز گفتند که مجبور به کار در مزرعه و یا کسب و کار خانوادگی خود هستند. همچنین ۷۷ درصد خانوارهای شرکت‌کننده در نظرسنجی اعلام کردند که در مقایسه با سال گذشته بیش از نیمی از درآمد خود را از دست داده‌اند.

مترجم: مهرناز الماسی
منبع:
trtworld

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.