پولاد امین، شهروند آنلاین ؛ بعد از پایان تعطیلات چهار روزه ماه صفر، اکران فیلمها در سینماها ادامه خواهد داشت؛ با ترکیبی که به نظر میرسد بیش از اینکه به سودای کشاندن مردم پای گیشههای بلیتفروشی چیده شده باشد، بهانهای است برای کاستن از بار سنگین فیلمهایی که در صف اکران ایستادهاند و روز به روز شاهد ازدحام بیشتر این صف هستند؛ ترکیبی که حداقل فیلمهای جدیدش پیش از آغاز اکران کمتر امیدی به موفقیت در گیشه نداشتهاند و صرف اکرانشان دستاوردی بزرگ میتواند باشد؛ مانند «نمور» ساخته داود بیدل که بعد از حواشی ایجاد شده به خاطر صحبتهای نویسندهاش در جشنواره فیلم فجر، به نظر میرسید به این زودیها فرصت اکران به دست نخواهد آورد یا فیلمی مانند «شین» میثم کزازی که سه سال بعد از ساخته شدن، از- شاید- تنها فرصت موجود استفاده کرده و روی پرده آمده است.
فیلمهایی مانند «بانکزدهها» به کارگردانی جواد اردکانی، «رویای سهراب» علی قویتن، «کوزوو»ی میثم هاشمیطبا، «شب طلایی» یوسف حاتمیکیا و «برای مرجان» حمید زرگرنژاد نیز از این دستهاند. فیلمهایی که بدون کمترین شانسی برای موفقیت روی پرده آمدهاند و با کمترین فروشهای ممکن اکران خود را ادامه میدهند و البته با امیدواری بیشتر به روزهای بعد از تعطیلات آخر صفر مینگرند تا شاید دری به تختهای بخورد و شرایط عوض شود و فروششان تا حدی بالا برود.
کنار هم قرار گرفتن این حجم از فیلمهای کمشانس فارغ از اینکه یک اکران کممایه را شکل داده؛ موجد این پرسش نیز هست که سازندگان و تهیهکنندگان این نوع فیلمها -که از همان ابتدا مشخص است چه فرجامی حداقل از نظر اقتصادی خواهند داشت- با چه امید و انگیزهای دست به تولید این آثار زدهاند و چگونه قرار است بهرغم این شکستهای وحشتناک مالی دوباره چرخه تولید را ادامه دهند. با ذکر این نکته که در روزهای آینده این پرسشها را با شماری از دستاندرکاران سینمای ایران به بحث خواهیم نشست، نگاهی از نزدیک داریم به شماری از فیلمهای روی پرده و صحبتهای سازندگان درباره آثارشان.
«نمور» داود بیدل؛ از التهاب و جنجال تا اکران!
«نمور» داود بیدل را شاید بتوان جنجالیترین فیلم جشنواره سوت و کور و بیسروصدای چهلم فجر نامید؛ فیلمی که بیشتر از اینکه به خاطر کیفیت روایت و داشتههای سینمایی یا حتی مضمونیاش مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد، به واسطه صحبتهای نویسندهاش درباره ازدواج، به موضوع اصلی بحثها و حواشی و جنجالهای مختلف بدل شد و حتی به سخنرانی سیاستمداران هم راه یافت.
«نمور» ملودرامی است با بازی محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسنپور و بهاره کیانافشار که داستان خانوادهای را میگوید که با پذیرش فرزند دختر خانواده -که ازدواجش شکست خورده- درگیر اختلافاتی حلنشدنی شدهاند که حالا با سفر داوود، برادر بزرگتر به محل زندگیشان ابعاد مختلفی از آن عیان و عریان میشود. در «نمور» شاهدیم که داوود که به اصرار دانیال همراه همسر خود سمیرا و دخترش آرام، راهی شمال شده تا پس از پانزده سال با خواهرش دلارام آشتی کند، پس از رسیدن به شمال با عدم پذیرش دلارام مواجه شده و این لایههای مختلف روابط اعضای این خانواده را عیان میکند.
«نمور» که تاکنون در حدود 85 میلیون تومان فروخته یکی از کمفروشترین فیلمهای هفتههای اخیر بوده و در بین 37 فیلمی که از ابتدای امسال روی پرده آمدهاند در رتبه سیوسوم قرار دارد.
فیلم از نگاه کارگردان
داود بیدل در گفتوگویی با «شهروند» درباره «نمور» گفته که در این فیلم همه تلاشش را کرده تا رد پایی از کارگردانی در این فیلم دیده نشود: «هیچکاک گفته ٢١ درصد یک کار موفق، ریشه در داستان آن دارد و ٥٧ درصد هم به احساس ربط دارد. اینکه هیچکاک بهعنوان یک تکنیسین سینما چنین حرفی بزند جالب است. بنابراین در «نمور» سعی کردم هرچه بیشتر احساسات مخاطب را برانگیخته کنم و برای این کار هم تلاش کردم رد پای کارگردانی را در فیلم پاک کنم که فکر میکنم نقطه قوت فیلم نیز همین باشد.»
کارگردان فیلم سینمایی «نمور» این فیلم را «یک اثر اجتماعی جمعوجور» نامیده «که با نگاهی انسانی داستان رومنس خود را روایت میکند». او همچنین گفته که فیلمش را در روند دشواری ساخته است: «در نزدیک به دو سالی که درگیر شیوع بیماری کرونا بودهایم، شرایط تولید بهشدت سخت بوده، چنانکه برای ساخت «نمور» با سید یاسر جعفری، تهیهکننده کار بیش از دوازده یا سیزده فیلمنامه خواندیم تا در نهایت تصمیم به ساخت «نمور» گرفتیم که بهدلیل نگاه انسانی موجود در عمق خود جذاب بود.»
داود بیدل درباره جنجالهای ایجاد شده بعد از نمایش جشنوارهای فیلم هم گفته که «با اینکه اظهار نظر خانم نویسنده هر چه که بوده کاملا شخصی بوده است»، ولی باید بگویم که کلیت فیلم هم مشکلی از نظر موازین شرعی ندارد و اتفاقا موازین دینی خط قرمز خود من هم هستند و مخالف ترویج هر گونه موارد ضد شرعی و ضد اخلاقی در آثار نمایشی هستم، اما به این معنی هم نیست که به موضوعات ملتهب اجتماعی نزدیک نخواهم شد.»
«شین» میثم کزازی؛ رستاخیز ترس
«شین» میثم کزازی که به تهیهکنندگی شهاب حسینی در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است، فیلمی است در ژانر ترس و دلهره که با بازی جمشید هاشمپور، شهاب حسینی، محمود پاکنیت، غزاله نظر، آتش تقیپور، حسین عابدینی و علی شادمان داستان ترسناکش را درباره خانهای جنزده روایت میکند و در خلاصه داستان آن نیز آمده: «اثر ظلم در جهان باقی میماند و همیشه فرصت کافی برای جبران در اختیار نداریم… این را نوشین در پی کشف راز خانوادگیشان با تمام وجود درمییابد.»
شهاب حسینی که علاوه بر بازی و تهیهکنندگی، بهعنوان مشاور کارگردان نیز در این پروژه سینمایی حضور دارد، در این فیلم سهگانهای را در زمینه سینمای ترسناک کلید زده که حکایت از بازگشت سینمای ایران به عرصه ترس و دلهره میکند و جالبتر اینکه این تصمیم در این فیلم پیش از فیلمی مانند «پوست» بوده که بهعنوان رستاخیز داستانهای ترسناک در سینمای ایران شمرده میشود.
گفتنی است که «شین» تاکنون 333 میلیون تومان فروخته و در رده 28 فیلمهای پرفروش امسال قرار دارد.
«شین» از نگاه کارگردان
میثم کزازی در زمان نمایش فیلم در جشنواره سال 98 به «شهروند» گفته بود که «پیش از این فیلم من اصلا قصد ساخت فیلم ترسناک نداشتم و این فیلم را هم نه به عنوان یک فیلم ترسناک، که به عنوان یک درام خانوادگی ساختم و آن لایه ترسناک در واقع ادویهای بود که برای عطر و طعمدار کردن فیلم مورد استفاده قرار گرفت.»
کارگردان «شین» نیز رویکرد ترسناک فیلمش را پیش از فیلمهایی مانند «پوست» و چند فیلم دیگر عنوان میکند: «من این فیلم را در سال 97 ساختهام که در آن زمان هنوز هیچ فیلم مهم دیگری به جز «شب بیست و نهم» در این ژانر وجود نداشت.»
میثم کزازی به نظر از زمان اکران فیلمش راضی است: «واقعیت این است که برخی قصهها فصل ندارند، اما برخی قصهها فصل دارند. به همین دلیل بد نیست که «شین» در فصل پاییز و زمستان اکران شود که حال و هوای فصل با فیلم همخوانی داشته باشد.»
«بانکزدهها»ی جواد اردکانی؛ خداحافظ علی انصاریان!
«بانکزدهها» که بیشتر به عنوان آخرین فیلم زندهیاد علی انصاریان شناخته میشود، فیلمی کمدی، اجتماعی و موزیکال است به کارگردانی جواد اردکانی و علی بکائیان که در این چند وقتی که روی پرده بوده، بیشتر به خاطر واکنش طرفداران گروه پاپ کرهای «بیتیاس» نام و نشانی به دست آورده است. در کل «بانکزدهها» که اتفاقات پیش آمده برای چند دزد بانک و اختلافات بین آنها در زمان تقسیم پولهای دزدی را روایت میکند، به دلیل برانگیختن واکنش طرفداران ایرانی گروه کرهای بیتیاس مدتی در صدر اخبار و حواشی قرار گرفت که البته آن هم به دلیل نوع تصویر شدن این گروه در تیزر «بانکزدهها» بود که در آن دختری جوان نشان داده میشد که میگفت خواب دیده که به کره جنوبی رفته و به بیتیاسیها پیوسته و روی صحنه با آنها به اجرا پرداخته است؛ یک شوخی کوچک که باعث واکنشهای مختلف بخشی از طرفداران گروه کرهای بیتیاس نسبت به سوژه داستانی این فیلم شد.
درباره «بانکزدهها» گفتنی است که این فیلم در جدول فروش فیلمها با حدود یک میلیارد تومان فروش در رده 23 قرار دارد.