دفاع از امنیت/ بجنگید؛ خدا می‌رساند/ شغل جدید: آتش‌بیار

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي حضور رئیس‌جمهور و همراهانش در مجمع عمومی سازمان ملل ، پرونده شکایات از پزشکان ، اهداف سفر صدراعظم آلمان به خلیج‌فارس ، جوسازی و همراهی سلبریتی‌ها با ضد‌انقلاب و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز راهپيمايي با شکوه مردم ايران پس از نماز جمعه در سراسر کشور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي حضور رئیس‌جمهور و همراهانش در مجمع عمومی سازمان ملل ، پرونده شکایات از پزشکان ، اهداف سفر صدراعظم آلمان به خلیج‌فارس ، جوسازی و همراهی سلبریتی‌ها با ضد‌انقلاب و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

راهپیمایی با شکوه مردم ایران برگزار شد

روزنامه آرمان امروز:راهپيمايي با شکوه مردم ايران پس از نماز جمعه در سراسر کشور برگزار شد و راهپيمايان در طول مسير راهپيمايي با سردادن شعارهايي، نا امن کنندگان فضاي جامعه را محکوم کردند.در تهران، خيابان انقلاب محل خروش يکصداي مردم تهران از اقشار مختلف و با انگيزه‌هاي مختلف عليه ناامني و آشوب‌هاي اخير بود.چند روزي است يا بهتر است بگوييم چند شبي است که عوامل آشوب‌طلب و اغتشاش‌گر به بهانه فوت مرحومه مهسا اميني با حضور پراکنده در چند نقطه از تهران و ديگر شهرهاي کشور دست به تخريب اموال عمومي، ايجاد ناامني و اخلال در نظم عمومي جامعه زده‌اند؛ اقداماتي که از سويي منجر به شهادت چند تن از مدافعان امنيت کشور و از سوي ديگر هتک حرمت به مقدسات بويژه اهانت به ساحت مقدس قرآن کريم و همچنين حجاب بانوان ميهن اسلامي شده است.بنابر فراخوان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ديروز (جمعه 1 مهرماه 1401) قرار بود پس از نماز جمعه در شهرهاي سراسر کشور، راهپيمايي مردمي در محکوميت اقدامات اخير عناصر آشوب‌طلب و ناامن کنندگان فضاي جامعه برگزار شود؛ آنچه در ادامه مي‌خوانيد روايتي است از متن و حاشيه راهپيمايي امروز مردم تهران.

 

توپ توافق در زمین آمریکا

روزنامه آرمان ملی: بسیاری بر این باور بودند که حضور رئیس‌جمهور و همراهانش در مجمع عمومی سازمان ملل و مخصوصا حاشیه این مجمع می‌تواند ثمرات زیادی برای کشورمان داشته باشد و مذاکراتی میان ایران و کشورهای اروپایی شکل گیرد تا طرفین موانع و دست‌اندازهای پیش روی توافق را با یکدیگر حل و فصل کنند، اما از قبل هم به نظر می‌رسید که نشست‌های حاشیه مجمع عمومی نتواند چندان تاثیری بر مسائل پیرامون احیای برجام بگذارد. هر چند که مقامات کشورمان از رئیس‌جمهور تا امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه و باقری؛ رئیس تیم مذاکره کننده در ملاقات‌هایی به مساله برجام و لزوم حل و فصل آن اشاره کردند و از عزم جدی ایران گفتند و حتی غربی‌ها نیز مسائلی مطرح کردند، اما همچنان در عمل اتفاقی نیفتاده است. به نظر می‌رسد تا زمانی که مساله تضمین‌ها و پادمان حل نشود توافق در میان نخواهد بود. هرچند که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس گفته آژانس آماده تعامل دوباره با ایران است.هرچند که  عضویت ایران در پیمان شانگهای خبر خوبی بود و ایران از مسیر این پیمان اقتصادی و امنیتی می‌تواند انتفاع اقتصادی فراوانی ببرد، اما این مساله نیز باعث نشده که ماجرای احیای برجام و رسیدن به توافق میان ایران و غرب از دستور کار خارج شود. چه اینکه با وجود برخی دست‌اندازها و موانع پیش روی احیای توافق اما هنوز هم طرفین معتقدند که با برخی تغییرات می‌توان به احیای برجام دست یافت. نگاهی به صحبت‌های مقامات کشورمان یا مقامات سایر کشورها موید این امر است که اگر ملاحظاتی صورت پذیرد شاید زودتر از آنچه تصور می‌شود طرفین به سمت توافق بروند.

 

دفاع از امنیت

روزنامه ایران: از ابتدای شروع برخی تجمع‌ها، حمایت‌ گروه‌های تروریستی مانند گروهک منافقین و کومله در کنار تعطیل کردن برنامه‌های عادی شبکه‌های فارسی زبان بیگانه نشان می‌داد که دشمن برای هزینه‌تراشی برنامه جدی و البته خشنی را پیگیری می‌کند. بسرعت مشخص شد علاوه بر تخریب‌گری، شعارهای رادیکال سیاسی و تخریب بوی خون نیز به مشام می‌رسد.ضدانقلاب و گروه‌های معاند با سوار شدن بر فضای ساخته شده در رسانه‌های بیگانه ماشین کشتار خود را در شهرهای مختلف به راه انداختند تا جایی‌که تاکنون خبر شهادت هفت نفر در رسانه‌ها مخابره شده که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.محمد رسول دوست محمدی چهارشنبه شب در مقابله با آشوبگرانی که در خیابان راهنمایی مشهد قصد به آتش کشیدن خیمه امام حسین(ع) را داشتند، بر اثر ضربات چاقو به شهادت رسید. شهید دوست محمدی از نیروهای هیأتی و بسیجی مشهد بود که در فعالیت‌های فرهنگی و جهادی نیز نقش ویژه‌ای ایفا می‌کرد. علی کاظمی از دوستان شهید به همشهری آنلاین در خصوص فعالیت‌های این شهید می‌گوید: «یکی از آنها حضور در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب بود که نزدیک یک ماه تا ۴۵ روز در آن منطقه حضور داشت و به مردم خدمت می‌کرد.  این جدا از موکب‌داری در اربعین، خدمت در ایستگاه‌های صلواتی محرم و صفر، خدمت به زوار امام رضا(ع) و جهاد او در صف مدافعان حرم بود. آخرین جایی که قبل از اربعین با ایشان بودم، مراسم خیمه‌سوزان در خیابان احمدآباد بود که شبانه‌روزی برای سیدالشهدا(ع) کار کرد.  تا ۵ صبح مشغول زدن داربست و پرچم و… بود. اصلاً خستگی نداشت. ایشان در هیأت همه جا مشغول کار بود؛ گاهی در آشپزخانه، گاهی در نصب بنرها و داربست‌ها، گاهی سینه‌زنی، گاهی کفش جفت می‌کرد، گاهی در خیابان چای می‌داد.

 

قاچاق آرد را می‌بینند، قاچاق پزشک را نمی‌بینند

روزنامه جوان:دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، فوق تخصص جراحی عروق، تروما و اندوواسکولار و متخصص جراحی عمومی، مدیریت یکی از تخصصی‌ترین و در عین حال اجتماعی‌ترین سازمان‌های کشور را بر عهده دارد. با او درباره تصویری که این سال‌ها از پزشکان ساخته شده، حقوق و دستمزدها، شیوه مواجهه سازمان متبوع وی با پرونده شکایات از پزشکان، وجود نجومی‌بگیران، فرار مالیاتی، خدشه‌دار شدن رابطه جامعه با کادر درمان و در نهایت چرایی پدیده پررنگ این روز‌ها یعنی مهاجرت پزشکان گفتگو کرده‌ایم. سازمان نظام پزشکی از یک طرف نهادی کاملاً تخصصی است و از یک سو نهاد اجتماعی، چون با عامه مردم در ارتباط است و از تحولات اجتماعی هم تأثیر می‌گیرد. در این پنج‌شش سال جامعه ایران به لحاظ اقتصادی و اجتماعی درگیر چالش‌های متعددی بوده است. وقتی مسئولیت چنین نهادی را بر عهده دارید هم حساسیت‌های تخصصی دارید و هم مردمی که در این وضعیت معیشتی و تعرفه‌ها می‌خواهند به خدمات خوب پزشکی دسترسی داشته باشند. چطور می‌توانید این دو ضرورت را کنار هم جمع کنید؟دشواری اصلی کار ما عدم‌درک یک سادگی است. آن مفهوم ساده این است که منافع جامعه پزشکی و مردم در واقع در یک راستا هستند. این واقعیت اگر از سمت مسئولان درک شود، کار بسیار ساده می‌شود. هر آنچه به نفع مردم است به نفع جامعه پزشکی است و بالعکس. این هم‌راستایی منافع را بیشتر باز می‌کنید؟

 

بجنگید؛ خدا می‌رساند

روزنامه کيهان:مهرماه 1359 در اولین روزهای حمله رژیم بعث عراق، تعدادی از فرماندهان بلندپایه ارتش ایران از جمله «سرتیپ ولی‌الله فلاحی» و «سرهنگ جواد فکوری» خواستار یک جلسه خصوصی و فوری با نماینده امام(ره) در ارتش یعنی «آیت‌الله خامنه‌ای» می‌شوند. این جلسه بلافاصله در ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و طی آن فرماندهان ارتش با تشریح استعداد رزمی نیروی هوایی ارتش دغدغه جدی خود را با «آیت‌الله خامنه‌ای» مطرح و گزارش مکتوبی به ایشان ارائه می‌کنند؛ جان‌مایه آن گزارش مکتوب یک جمله بود: «با توجه به قطعات زودتعویض در هواپیماها و کمبود قطعات یدکی، تمامی هواپیماهای نظامی موجود اعم از جنگنده، آموزشی، پشتیبانی و ترابری ظرف 15 تا 33 روز آینده زمین‌گیر خواهند شد.»  خبر تلخ فرماندهان ارتش، «آیت‌الله خامنه‌ای» را نیز نگران می‌کند: «من هم از شما چه پنهان، توی دلم یک قدری حقیقتاً خالی شد! گفتیم عجب، واقعاً هواپیما نباشد، چه کار کنیم!… کاغذ را گرفتم، بردم خدمت امام، جماران؛ گفتم: آقا! این آقایان فرماندهان ما هستند و ما داروندار نظامیمان دست اینهاست. اینها این‌جوری می‌گویند؛ می‌گویند ما هواپیماهای جنگی‌مان تا حداکثر مثلاً پانزده شانزده روز دیگر دوام دارد و آخرین هواپیمایمان که هواپیمای سی‌۱۳۰ است و ترابری است، تا سی روز و سی و سه روز دیگر بیشتر دوام ندارد. بعدش، دیگر ما مطلقاً هواپیما نداریم.» پاسخ امام(ره) مثل همیشه از جنس محاسبات زمینی نبود. «آیت‌الله خامنه‌ای» می‌گوید: «امام نگاهی کردند، گفتند- حالا نقل به مضمون می‌کنم، عین عبارت ایشان یادم نیست- این حرف‌ها چیست! شما بگویید بروند بجنگند، خدا می‌رساند، درست می‌کند، هیچ‌طور نمی‌شود. منطقاً حرف امام برای من قانع‌کننده نبود؛ چون امام که متخصص هواپیما نبود؛ اما به حقانیت امام و روشنائی دل او و حمایت خدا از او اعتقاد داشتم، می‌دانستم که خدای متعال این مرد را برای یک کار بزرگ برانگیخته و او را وانخواهد گذاشت.

 

گدایی انرژی غربی‌ها

روزنامه وطن امروز: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان قرار است امروز شنبه ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) در سفری 2 روزه به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، علاوه بر امارات و قطر، به عربستان سعودی سفر کند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این سفر برای دست یافتن بیشتر به انرژی برای اروپا و جایگزینی آن با گاز روسیه در زمستان است. شولتس، صدراعظم جدید آلمان برای نخستین‌بار بعد از جنگ اوکراین و روی کار آمدنش به چند کشور عربی سفر می‌کند. آلمان سعی کرده در چند ماه اخیر نقش پررنگی در تأمین انرژی اروپا داشته باشد. همچنین برلین در تحریم‌های انبوه غرب و آمریکا علیه روسیه بسیار فعال بوده است. ژرمن‌ها بعد از جنگ اوکراین چندین میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را توقیف کردند. همچنین با فرا رسیدن فصل زمستان، روسیه به بهانه تعمیرات که بیشتر جنبه ظاهری قضیه است، خط گازی «نورد استریم یک» را بست و آلمان هم احداث «نورد استریم 2» را به بهانه تحریم مسکو متوقف کرد.  سایت خلیج‌آنلاین در گزارشی درباره اهداف سفرهای متعدد رهبران غربی به غرب‌آسیا و شمال آفریقا نوشت: «در میان نگرانی‌های فزاینده درباره تامین انرژی اروپا، رهبران غربی نیز بسیار نگران هستند که سلاح انرژی آنها را مجبور ‌کند با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بر سر میز مذاکره بنشینند که به معنای شکست سیاسی بزرگ برای آنها خواهد بود». از سوی دیگر عربستان سعودی در صدر فهرست صادرکنندگان جهانی نفت قرار دارد و امارات نیز در میان تولیدکنندگان نفت خام جایگاه بالایی دارد. این 2 کشور ائتلافی با روسیه برای تولید نفت دارند که به «اوپک پلاس» معروف است. قطر هم که یکی از اهداف سفر صدراعظم آلمان به خلیج‌فارس است در صدر صادرکنندگان گاز «ال‌ان‌جی» در جهان قرار دارد. درباره اهمیت این سفر باید به صحبت‌های رئیس شورای اروپا اشاره کرد. او گفته بود که اتحادیه اروپایی باید با قطر، امارات، عربستان سعودی و الجزایر برای مدیریت بحران فعلی انرژی وارد مذاکره شود.

 

وفاداری به اعترافات یک کاتب کشته‌شده

روزنامه جام‌جم:« ای گروه مردم، گفتار مرا بشنوید و شتاب نکنید تا شما را به آنچه حق شما بر من است پند دهم و عذر خود را بر شما آشکار کنم، پس اگر انصاف دهید سعادتمند خواهید شد.» این بخشی از سخنان امام‌حسین(ع) در روز عاشوراست. جملاتی که تله‌تئاتر هفت قسمتی «کاتب اعظم» نیز با آن آغاز می‌شود. تله‌تئاتری به تهیه‌کنندگی مرکز سریال سوره که از رمان «اعترافات کاتب کشته‌شده» نوشته ساسان ناطق اقتباس شده‌است. از جمله نکات جالب توجه در مورد این اثر، زمینه‌سازی‌اش برای تماشای دوباره تله‌تئاتر از قاب تلویزیون پس از سال‌ها وقفه است و همچنین زاویه دیدی که این اثر از آن روایت می‌شود. «کاتب اعظم» را کاتبان سپاه عمربن سعد در روز عاشورا روایت می‌کنند و آن‌طور که مهدی غفوری، نویسنده و کارگردان هنری این اثر و علی عبادی، کارگردان تلویزیونی آن در گفت‌وگو با جام‌جم تایید می‌کنند هنگامی که از منظر جبهه شر به روایت می‌پردازید می‌توانید از نگاه ایدئولوژی‌زده فاصله بگیرید و نگاهی تاریخی به موضوع بیندازید. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل نشستی است در مورد این سریال که با حضور امین زندگانی، بازیگر نقش حاتم، مهدی غفوری و علی عبادی برگزار شد. گفت‌وگو با حدیث میرامینی، دیگر بازیگر این تله‌تئاتر در نقش حانیه نیز به صورت تلفنی انجام شد. روند ارائه پیشنهاد ساخت تله‌تئاتر کاتب اعظم به شما از سوی مرکز سریال سوره چگونه اتفاق افتاد؟ مهدی غفوری، نویسنده و کارگردان هنری: اواخر بهمن ۱۴۰۰ بود که رمان «اعترافات کاتب کشته‌شده» نوشته ساسان ناطق از طرف مرکز سریال سوره به من داده شد و خواستند بخوانمش و نظرم را نسبت به آن بگویم. من و حامد نوراللهی، طراح پروژه تقریبا کتاب را با یکدیگر خواندیم و او ازمن پرسید مهدی نظرت چیست؟

 

شغل جدید: آتش‌بیار

روزنامه همشهری:سیاست ماجرای عجیبی دارد. شهید چمران می‌گوید:«وقتی شیپور جنگ نواخته می‌شود مرد از نامرد شناخته می‌شود.» این حکایت این روزهای بارز سیاست، ورزش، فرهنگ و هنر ایران است. در روزهای تلخی که اغتشاشگران فضای رها شده مجازی را در چنبره خود گرفته و جمع اندک خود را «زیاد نمایی می‌کنند»، برخی از به‌اصطلاح «سلبریتی‌های» عمدتا بدون آگاهی و دانش از فضای سیاسی از سوی این فضا شکار شده و به دام جوسازی و حتی همراهی با ضد‌انقلاب می‌افتند. مسئله‌ای که نشان می‌دهد افراد مشهور دیرزمانی است در جنگ نرم مغلوب شده و اینک به‌عنوان سربازانی «کر و کور» در خدمت جریانی قرار گرفته‌اند که ابایی در بیان اینکه اصل نظام را هدف گرفته‌اند، ندارند. در گزارش پیش‌رو؛ به بررسی عملکرد برخی سلبریتی‌ها در جریان اغتشاشات اخیر پرداخته‌ایم.مسعود کیمیایی که فیلم‌های اخیرش با استقبال چندانی مواجه نشده است، حالا به نظر می‌رسد وارد ماجرایی شده است که از آن چندان خبر ندارد! او در جملاتی که آشنا به‌نظر می‌رسد و از زبان مهندس شکست خورده انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88نیز مشابه آن به گوش رسیده است، کسانی که مأموران پلیس، مساجد، خودروها و… را به آتش می‌کشند «مردم» می‌نامد. او آتش زدن مأموران پلیس را تصمیم مردم می‌داند و آن را محکوم نمی‌کند. عمق بی‌اطلاعی و جوزدگی کیمیایی را می‌توان در اظهارات عجیب او از روند اتفاقات اخیر جست‌وجو کرد: «این دختر آمد تهرون تک و تنها! و کشتنش!» او که ادبیاتش در دهه40 باقی مانده است، از «ورکشیدن پاشنه کفش‌ها» می‌گوید و از دروغ نگفتن به مردم. اتفاقی که خود در اظهاراتش مرتکب آن شد و مدعی شد مهسا تنها به تهران آمده و بعد او را کشته‌اند. درحالی‌که هیچ مرجعی قتل مهسا را تأیید نکرده است. با این حال، تعداد جوزده‌های این روزهای سینمای ایران را نباید محدود به کیمیایی دانست. «شهاب حسینی» هم یکی دیگر از این سلبریتی‌هاست که صید جو ناشی از ناراحتی درگذشت مهسا امینی شده است و او را به سمت واکنش کشانده است که از حقیقت فرسنگ‌ها فاصله دارد. از سوی دیگر، تخمین اشتباه از تغییر زمین بازی، برخی‌ها را که سال‌هاست به کنجی رفته‌اند مترصد آن کرده تا از آب گل‌آلود ماهی‌ درشت صید کنند و هنرهای! خود را که با بالا رفتن سن دیگر به‌کار کسی نمی‌آید در جای دیگری عیان کنند. هنرهایی که به‌گفته برخی ازهمین افراد منجر به تعرض به‌ خودشان شده است. «کتایون ریاحی»، بازیگری با 62سال سن و 2 ازدواج ناموفق چندی است در این فضا با استفاه از آن در حال زیست رسانه‌ای است.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.