گام‌های کوچکی که بر روی ریل زندگی استوار شدند

شیرینی خدمات درمانی در مناطق محروم کرمان

مرکز کاردرمانی هلال احمر ریگان چند ماهی است که فعالیت خود را آغاز کرده و حالا کودکانی هستند که می‌توانند بر روی ریل زندگی استوار گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم: روزانه تعداد زیادی کودک به دلیل ازدواج‌های فامیلی و بروز مشکلات ژنتیکی در مناطق کمتر توسعه یافته در شهرستان ریگان در شرق استان کرمان متولد شده و رشد می‌کنند که متاسفانه به دلیل عدم درمان تا آخر عمر ویلچرنشین می‌شوند و این عارضه سال‌های متوالی زندگی این کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شهرستان ریگان با دارا بودن 302 روستا، 98 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 680 نفر معلول جسمی و حرکتی در این شهرستان زندگی می‌کنند و 400 نفر از آن‌ها کودکان هستند.

این‌ها را بهزاد عارف رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ریگان تعریف می‌کند.

عارف 11 سالی است که ریاست شعبه هلال احمر ریگان را به عهده دارد و از محرومیت این منطقه و مردمش این گونه می‌گوید: مردم ریگان بسیار مظلوم و مهربانند که متاسفانه شرایط اقلیمی متاثر از طوفان‌های بی‌رحم شن و هیولای خشکسالی طراوت منطقه را به یغما برده و این محرومیت است که در بسیاری از خانه‌های این منطقه خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم ساکن در مناطق کمتر توسعه یافته ریگان در تامین مایحتاج زندگی دچار مشکلات زیادی هستند ادامه داد: متاسفانه موضوع سلامت و درمان نیز در این مناطق بیش از بیش سلامت کودکان، زنان و سایرین را تهدید می‌کند.

رئیس شعبه هلال احمر شهرستان ریگان با اشاره به ازدواج‌های فامیلی و کاملا سنتی در مناطق روستایی و محروم گفت: متاسفانه در اثر ازدواج‌های فامیلی عده زیادی نوزاد با مشکلات و بیماری‌های متعددی متولد می‌شوند و رشد می کنند که یکی از این بیماری‌ها، ” CP متوسط به همراه تاخیر حرکتی” است.

قدم‌های کوچک یلدا و محمد بر روی ریل زندگی استوار شدند

بهزاد عارف گفت: در شهرستان ریگان بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندانشان دچار بیماری CP هستند به مرکز کاردرمانی جمعیت هلال احمر شهرستان بم مراجعه می‌کنند، اما با توجه به اینکه جلسات کاردرمانی طولانی مدت است و اکثر خانواده‌ها برای پرداخت هزینه ایاب و ذهاب جهت حضور در این جلسات در شهرستان بم مشکل دارند.

رئیس شعبه هلال احمر شهرستان ریگان ادامه داد: با توجه به درخواست خانواده‌ها جهت راه اندازی مرکز کاردرمانی در هلال احمر ریگان این مرکز در جمعیت هلال احمر راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در فاز اول از ابتدای خرداد ماه سال جاری فعالیت مرکز کاردرمان در یک اتاق و بدون هیچ تجهیزاتی با کمک کاردرمان فعالیت خود را آغاز کرد افزود: در ادامه با مشارکت خیرین (گروه نیکوکاران ایران زمین) 250 میلیون تومان تجهیزات مربوط به این مرکز خریداری، نصب و راه اندازی شد.

عارف با عنوان اینکه روزانه 27 کودک در مرکز کاردرمانی هلال احمر ریگان در روزهای زوج مورد معالجه قرار می‌گیرند، گفت: حدودا اواسط مردادماه سال جاری یلدای 6 ساله اولین کودکی بود که بعد از سه ماه جسله کاردرمانی موفق شد قدم بردارد و راه برود و محمد نیز دومین کودک 4 ساله‌ای است که بعد از 2 ماه کاردرمانی و معالجه اکنون بدون کمک پدر و مادرش قدم بر می‌دارد و با برادر بزرگترش که مشوق او بود، بازی می‌کند.

عارف تصریح کرد: اگر مرکز کاردرمانی در شهرستان ریگان راه اندازی نمی‌شد بسیاری از خانواده‌ها به دلیل بعد مسافت و هزینه‌های ایاب و ذهاب روند درمان کودکانشان را متوقف می‌کردند و فرزندانشان تا ابد از لذت راه رفتن محروم می‌ماندند.

وی در ارتباط با هزینه‌ها و تعرفه‌های کاردرمانی جمعیت هلال احمر شهرستان ریگان بیان کرد: تعرفه‌های کاردرمانی این جمعیت 30 درصد کمتر از تعرفه‌های بخش خصوصی است که بسیاری از خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش بهزیستی با مراجعه به این مرکز و پرداخت هزینه مختصری می‌توانند فرزندانشان را معالجه و درمان کنند.

رئیس شعبه هلال احمر شهرستان ریگان با اشاره به کثرت مراجعین و متقاضیان جهت راه اندازی بخش گفتاردرمانی و فیزیوتراپی در جمعیت هلال احمر شهرستان ریگان گفت: این شهرستان همچنان منتظر دستان پرمهر خیراندیشانی است که با کمک آنها بتوانیم مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر شهرستان ریگان به صورت مستقل راه اندازی کنیم.

لازم به ذکر است، شهرستان ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان همجوار با استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و همچنین خشکسالی‌های متعدد و طوفان شن، محرومیت‌های بسیاری دارد که تاکنون خدمات متعددی از سوی جمعیت هلال احمر با کمک و مشارکت داوطلبان و خیرین در شهرستان ریگان انجام شده است که در حوزه درمانی کاردرمانی گوشه‌ای از این خدمات است.

گزارش: فاطمه پاک سرشت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.