آژانس راستی آزمایی بی طرفانه و مستقل از فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد

اسلامی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد:

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر لزوم خاتمه دادن به ادعاهای واهی علیه برنامه‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست نظارت و راستی‌آزمایی را بی‌طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد

به گزارش شهروند آنلاین؛ شصت‌ و ششمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از ظهر امروز – دوشنبه – با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین ، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و جمعی از هیأت همراه در مقر این سازمان در وین آغاز شد.

«محمد اسلامی» با حضور در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در سخنرانی خود در این اجلاس به روشنگری درباره مواضع کشور و برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار کرد: برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشرفت و گسترش عدالت با هدف دستیابی به توسعه پایدار است؛ «سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای برای افق ۲۰ ساله» (تا سال ۲۰۴۰) در سطح ملی به تصویب رسیده و در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته است.

اسلامی بیان کرد:‌ بر اساس این سند؛ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور به حداقل ۲۰ درصد از کل برق کشور افزایش می‌یابد و در این راستا احداث ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید برای ۱۰ سال آینده پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با یادآوری اینکه در این سند همچنین موضوع توسعه تولید و کاربرد رادیو ایزوتوپها، و کاربرد گسترده پرتو در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت نیز پیش‌بینی شده است، افزود: در این رابطه، جمهوری اسلامی ایران از ابتکار «پرتوهای امید» که موضوع اصلی مجمع علمی سال ۲۰۲۲ نیز هست، استقبال می‌کند.

معاون رییس جمهور ایران تاکید کرد: آژانس مسوولیت ویژه‌ای در زمینه تحقق هدف جهانی برای به صفر رساندن تولید گاز کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی برعهده دارد؛ خوشبختانه مدیر کل آژانس اهمیت این موضوع را در مجامع بین‌المللی مختلفی از جمله در بیست و ششمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی که در گلاسکو برگزار شد و همچنین طی دهمین نشست کنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک برجسته ساخته است.

وی با ارایه توضیحاتی درباره توافق هسته ای برجام اظهار داشت: برجام نتیجه تلاشی جمعی است که در برگیرنده توازنی حساس، مرکب از مسوولیت‌ها و اقدامات متقابل است که طی آن ایران محدودیت در فعالیت‌های غنی‌سازی، کاهش سرعت و ظرفیت فعالیت‌های هسته‌ای و سیستم راستی‌آزمایی سختگیرانه‌ای را برای مدت مشخص شده‌ای، می‌پذیرد و در ازای آن، طرف مقابل می‌بایست تحریم‌های ظالمانه غیرقانونی و موانع مرتبط با ازسرگیری همکاری‌ها و مراودات مالی، تجاری و اقتصادی ایران را حذف کرده و ادعاهای واهی علیه برنامه‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران را خاتمه دهد.

اسلامی بیان کرد:‌ آمریکا برخلاف خواست جامعه جهانی، مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده، از این توافق خارج شده و به سیاست منحوس فشار حداکثری متوسل شده که در اجرای آن شکست خورده و به بی‌اثر بودن این سیاست اعتراف کرده است.

معاون رییس جمهور گفت: پس از گذشت ۲.۵ سال، ‌آمریکا تحریم‌های فزاینده‌ای را علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعمال کرده و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا نیز با بی‌عملی در مقابل آن مواجه بوده‌اند؛ لذا مجلس شورای اسلامی «قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد که در آن سازمان انرژی اتمی ایران ملزم به اجرای اقدامات مشخصی شده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنان به توافق ۲۰۱۵ متعهد است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: همان‌طور که در فرصت‌های گوناگون بیان شده، جمهوری اسلامی ایران همچنان به توافق ۲۰۱۵ متعهد است و  اقدامات جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدات طرف‌های مقابل صورت گرفته است. چنانچه دیگر طرف‌های این توافق با رفع همه موانع و برداشتن تحریم‌ها به تعهدات خود بازگردند، تداوم اقدامات اجرایی ایران با کسب مجوز قانونی از مجلس شورای اسلامی تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه (NPT) و موافقت‌نامه‌های جامع پادمان بوده است و سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده ای در ایران وجود ندارد و تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم غاصب اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران حقیقتا انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی،‌ نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد.

وی گفت: ایران انتظار دارد که آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر، اتهامات کهنه‌ای را که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند را به بهانه‌های مختلف مطرح کند.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم که آژانس باید از اتکا به اطلاعات بی‌اساس از طریق منابع غیرقابل اعتماد خودداری کند. در این راستا، انتظار می‌رود آژانس استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ نموده و نقش سازنده‌ای ایفا نماید.

اسلامی در ادامه با اشاره به پیامدهای خطرناک اقدامات خرابکارانه رژیم اسرائیل علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان ایرانی اظهار داشت: هدف از این اقدامات خصمانه نه تنها تخریب صنعت هسته‌ای ایران، بلکه از بین بردن امکان هرگونه راه‌حل سیاسی است. این اقدامات مذبوحانه و جنایتکارانه رژیم اسرائیل بایستی با واکنش قاطع آژانس مواجه می‌شد. این رژیم با اعمال فشار سیاسی بر دولت آمریکا، آن دولت را مجبور به خروج از برجام نمود؛ اشتباه بزرگی که خود آمریکا به آن اعتراف کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ تداوم دانش آژانس در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود، همواره همکاری کامل را نموده است، خاطر نشان کرد: بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در ۵ مارس ۲۰۲۲ نمونه بارزی از این همکاری است.

اسلامی با تاکید بر اینکه ایران همواره آماده گفت و گو و تعامل سازنده است، اظهار داشت: اقدامات جبرانی فعلی ایران، از جمله در ارتباط با تجهیزات نظارتی فراتر از توافق جامع پادمان و سیستم راستی‌آزمایی قوی، تنها زمانی معکوس می‌شوند که تحریم‌های غیرقانونی لغو و از اتهامات بی‌اساس درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اجتناب شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این اجلاس که در وین اتریش برپاست، با رافائل گروسی رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو خواهد کرد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.