تغییر ساعت گره ترافیک را باز می کند؟

«شهروند» از یک تصمیم مهم همزمان با بازگشایی مدارس گزارش می دهد

این هفته مدارس به‌صورت رسمی آغاز به کار کردند، اما نه آنقدرها هم رسمی. بعضی از مدارس به قول قدیمی‌ها انقدرها هم جدی برگزار نشد و خیلی از مدارس اعلام کردند که شروع رسمی مدارس از ٩ مهر ماه کلید می‌خورد. اما با این وجود زنگ آغاز به کار مدارس به صدا درآمد و خیلی‌ها هم رهسپار مدرسه شدند.

 
 

ملیحه محمودخواه|بعد از دو سال آموزش غیرحضوری امسال ماجرای حضوری‌بودن دانش‌آموزان در مدارس جدی شد و این اتفاق خوب بسیاری از خانواده‌ها را که دو سال دانش‌آموزشان با تبلت و گوشی درس خوانده بودند، راضی کرده است، اما یک موضوع کمی خانواده‌ها را نگران کرده است آن هم ماجرای تغییر ساعت شروع به کار مدارس استان تهران است.
ماجرای ترافیک سخت روزهای اول مهر سبب شده است که تصمیم برای تغییر ساعت شروع مدارس ابتدایی گرفته شود.
اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران نیز اعلام کرد که ساعت آغاز به کار همه مدارس شهر تهران مطابق با مصوبه اعلام‌شده از سوی استانداری تهران است. بر این اساس، همه مدارس شهر تهران موظف به رعایت مصوبه استانداری تهران درخصوص ساعات کار مدارس هستند. طبق مصوبه مذکور، ساعت کار مدارس ابتدایی از٨:٣٠ صبح تا ١٢:٣٠ ظهر و ساعت آموزش مدارس متوسطه ٧:٣٠ صبح آغاز می‌شود. همچنین ساعت مدارس دو شیفته تهران، بدون کسر ساعت آموزشی رأس ساعت ١٣:١۵ خواهد بود.  این ماجرا برای خیلی از خانواده‌ها دردسر جدید شده است. این مسأله در حالی است که در سال‌های قبل برخی از خانواده‌ها  از این امر شاکی بودند که چرا مدارس در جریان شناوربودن زودتر از سایر ارگان‌ها باز می‌شود.

خوب شد مدارس باز شد

مدرسه که باز می‌شود تعداد زیادی از مادران نگران پشت در مدرسه ایستاده‌اند. چهره‌ها کمتر خواب‌آلود است و بیشتر خانواده‌ها با چهره بشاش بچه‌ها را بدرقه می‌کنند.
یکی از آنها می‌گوید: «این دو سالی که مدارس آنلاین برگزار شد، بچه‌ها به‌شدت تنبل بار آمدند. بیشتر تکالیف بر گردن خانواده‌ها افتاده بود و بچه‌ها به‌سختی پای درس می‌نشستند.»  او می‌گوید: «بچه ها به سختی از خواب بیدار می‌شدند و نظم و انضباط تقریبا از زندگی آنها رخت بر بسته بود.» با وجود آنکه او از اینکه مدارس حضوری شده است تا حدود زیادی خوشحال است، اما گلایه‌ای نیز دارد و آن هم تغییر ساعت مدارس در نوبت صبح است. او معتقد است که این مشکل بیشتر گریبان خانواده‌های شاغل را می‌گیرد.
مادر دیگری که شاهد مکالمه ما است، تاکید می‌کند: «چند سال قبل وقتی مدارس حضوری بود، ساعت‌ها بهتر تنظیم شده بود، ٧:٣٠ دانش‌آموز در مدرسه بود و بلافاصله بعد از تحویل سرکار می‌رفتیم. هر چند که این را هم می‌گویند که ادارات شناور شده است، اما با این وجود، اداراتی که خصوصی  هستند، کمتر با خانواده‌ها همراه می‌شوند و این معضلی است که با آن روبه‌رو می‌شویم.»  یکی دیگر از والدین که از تغییر ساعت اطلاع نداشت، ادامه می‌دهد: «از ساعت ٧:٣٠ پشت در مدرسه بودم به این امید که مدرسه زودتر باز شود. اصلا اطلاع نداشتم که مدارس یک ساعت با تغییر باز می‌شود و حتی در حال حاضر نمی‌دانم باید چطور برنامه‌ریزی کنم.»
او توضیح می‌دهد که حتی اگر قرار باشد برای بچه سرویس بگیرم باز هم نمی‌توانم دخترم را یک ساعت در خانه تنها بگذارم تا سرویس دنبالش بیاید و متاسفانه در چنین تصمیماتی، به شرایط و وضعیت مادران شاغل توجهی نمی‌کنند. او توضیح می‌دهد که مدارس متوسطه اول و دوم با همان ساعت قبل باز می‌شود، قبلا می‌شد بچه‌ها را با هم همراه کرد و به مدرسه بروند، اما در حال حاضر این کار را هم نمی‌توانیم انجام دهیم. او تاکید می کند که این ماجرا در روزهایی که مدرسه شروع شده تاثیری در ترافیک نداشته است.
زهرا سوری، مدیر مدرسه آذردخت به «شهروند» می‌گوید: «سبک زندگی بسیاری از خانواده‌ها تغییر کرده است. کرونا سبب شده دوره آنلاین بچه‌ها را بسیار تنبل بار بیاورد و خواب صبح را کمتر می‌شود از بچه‌ها جدا کرد، به همین دلیل تغییر ساعت مدرسه و  دیر رفتن بچه‌ها به کلاس درس می‌تواند برای بچه‌ها بهتر باشد. شناورشدن ساعات کار نیز سبب می‌شود خانواده‌ها بتوانند ساعت کاری خود را هماهنگ کنند.»او به این موضوع اشاره می‌کند که این اتفاق در کنار نکات مثبتی که دارد چند مورد منفی هم دارد؛ اول ساعت آموزش بیش از ٤٥ دقیقه کاهش پیدا می کند و هنور برای کاهش این زمان برنامه‌ای مشخص نشده است. از سوی دیگر برخی از ادارات خصوصی زودتر فعالیت خود را آغاز می‌کنند و یک ساعت بلاتکلیفی بچه‌ها شرایط را برای کودک و خانواده سخت می‌کند و برای حل این مشکل باید همه ادارات براساس بخشنامه‌های استانداری حرکت کنند.

ساعت کار شناور می‌شود

نرگس محمودخواه، مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش منطقه ٧ در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «ساعت کاری برای ماه مهر به‌صورت یک ماه از سوی استانداری تهران به‌صورت شناور برگزار می‌شود، به این معنا که این شناوربودن؛ هم برای دانش‌آموزان است، هم کارکنان.»
او ادامه می‌دهد که براساس این بخشنامه یک ماه ساعت کاری به‌صورت شناور برگزار می‌شود. کلاس‌های ابتدایی از ساعت ٨:٣٠ آغاز می‌شود و تا ساعت ١٣ ادامه پیدا می‌کند و مدارس متوسطه نیز ساعت شروع کلاس‌هایشان از ٧:٣٠ است. ساعت کار کارمندان نیز به‌صورت شناور هشت ساعت کامل است.  او توضیح می‌دهد که زمان آموزش یا تقویم آموزشی مدارس از جمله مولفه‌های مهم برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی محسوب می‌شود که تاثیر زیادی بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت می‌گذارد. هر چند که باید به این نکته هم اشاره کرد که حوادث مختلف مانند حوادث جوی، سیل و زلزله نیز گاهی سبب تغییر این ساعت می‌شد.

آزمون و خطا  در مهر

این در حالی است که محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران درخصوص این وضعیت و نارضایتی خانواده‌ها می‌گوید: «۱۵درصد ترافیک شاید در نگاه اول طبیعی باشد، اما در روز اول مهر تمام مدارس قطعا فعال نشدند و هفته آینده باید انتظار ترافیک سنگین‌تری را داشته باشیم. همچنین بزرگراه‌ها و معابر ما با محدودیت روبه‌رو هستند و نمی‌توان تغییری در آنها ایجاد کرد و شدنی نیست.» او ادامه می‌دهد: «ترافیک را باید مدیریت کرد و طرح‌های اجرایی آزمون و خطاست و مشخص نیست که جواب بدهد یا خیر.»
قبل از شروع ماه مهر، مدیریت شهری و سازمان اتوبوسرانی تهران وعده ورود اتوبوس‌هایی را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی داده بودند، اما انگار این وعده هم به نتیجه نرسیده است. به نظر می‌رسد با توجه به این طرح‌های سطحی و پیش پا افتاده، همچنان ترافیک شهر تهران کاهشی نداشته باشد و تا پایان سال تحصیلی باز هم مردم با این گره کور دست‌وپنجه نرم کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.