ارائه 2 میلیون و 400 هزار خدمت به زائران اربعین

رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد

اربعین امسال با ارائه بیش از 2 میلیون و 400 هزار خدمت توسط هلال‌احمر به پایان رسید. آموزش و آشنایی زائران با کمک‌های اولیه و آشنایی با مخاطرات تجمعات انبوه، همچنین اقدامات پیشگیرانه برای گرمازدگی و … به زائران ارائه شده است و اقداماتی ازجمله اسکان و توزیع ماسک و مواد غذایی و آب معدنی و … انجام شده است. دکتر کولیوند در نشست خبری با اصحاب رسانه اقدامات هلال‌احمر در اربعین امسال را تشریح کرد و از تجربه‌های این عملیات بزرگ داخل مرزهای ایران و همچنین عراق سخن گفت.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ برگزاری دوباره مراسم پیاده‌روی اربعین بعد از دو سال کرونا، تجمع میلیونی زائران در مرزهای غربی و همچنین کشور عراق را به دنبال داشت؛ موضوعی که برگزاری این مراسم را با تفاوت‌های چشمگیری نسبت به سال‌های قبل مواجه کرده بود. رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره ماموریت این جمعیت در مراسم اربعین گفت: «در راستای عملکرد دقیق و موفقیت در ماموریت، آسیب‌شناسی صورت گرفت و بر اساس تجربیات گذشته و رفع کاستی‌ها عمل شد. بر همین اساس مسئول عملیات در داخل کشور سازمان امدادونجات و در خارج از کشور نیز ماموریت به مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر واگذار شد.»

دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه هلال‌احمر با تمام توان در میدان خدمت‌رسانی حضور دارد، از ارائه 2 میلیون و 400 هزار خدمت به زائران اربعین حسینی در مراکز این جمعیت در عراق خبر داد. کولیوند همچنین گفت: «آموزش، یکی از مقوله‌های مهمی بود که در مراسم اربعین مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس کتابچه‌هایی در میان زائران توزیع شد.»

 

انتقال مصدومان به داخل کشور

انتقال مصدومان و بیماران از کشور عراق به داخل کشور، از دیگر ماموریت‌های مهم هلال‌احمر در اربعین بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این ماموریت گفت: «امروز دیگر هیچ مصدوم و مجروحی در عراق حضور ندارد و تمامی بیماران و مصدومان به داخل کشور منتقل شدند. علاوه بر این بلافاصله کتابی تدوین شد تا تجربیات مراسم امسال به صورت مکتوب در دسترس قرار گیرد. توسعه و به‌کارگیری خانه‌های هلال نیز اقدام دیگری است که به صورت جدی پیگیری می‌شود تا بتوان در سال‌های آتی نیز با اتکا به این ظرفیت خدمت‌رسانی‌ها را توسعه داد. آنچه خانه‌های هلال می‌توانند در جامعه نهادینه کنند، آموزش است و آموزش‌های همگانی می‌تواند از این طریق انجام شود.»

 

تعامل با هلال‌احمر عراق

هم‌افزایی میان جمعیت‌های ملی کشورهای منطقه نیز از دستاوردهای هلال‌احمر بوده که در ماه‌های اخیر نتایج قابل لمسی داشت.

کولیوند در این باره گفت: «یکی از این نتایج، قرار گرفتن ۶ بیمارستان عراقی در اختیار هلال‌احمر بود که سبب شد تا خدمات بهتری به زائران ارائه شود. ۱۵ مرکز درمانی و ۳ بیمارستان نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی شد که دسترسی زائران به مراکز درمانی را تسهیل کرد. در مراسم اربعین با وجود اینکه امسال تعداد زائران نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده بود، اما تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی امسال ۱۰ نفر کمتر از سال ۹۸ بود.»

کنگره سلامت در اربعین، فرصت خوبی برای برقراری تعامل با مسئولان کشور عراق ایجاد کرد. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، امسال یک مرکز کنترل عملیات در عراق راه‌اندازی شد و پس از شناسایی مراکز پرخطر، نیروهای هلال‌احمر در آن مناطق مستقر شدند.

کولیوند گفت: «در راستای امدادرسانی همگانی به زائران، ۳۰۰ تن دارو به عراق منتقل و سرم از عراق خریداری شد تا به موجودی داخل کشور فشار وارد نشود.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: «امسال با تلاش هلال‌احمر، برای نخستین بار با کمبود دارو مواجه نشدیم، تعداد مراکز درمانی بیشتر و دسترسی‌ها تسهیل شد. هیچکدام از زائران با دست خالی از مراکز هلال‌احمر خارج نشدند و حتی فیزیوتراپی، درمان تخصصی زخم و گرمازدگی و دندان‌پزشکی نیز برای اولین بار در لیست مراکز درمان تخصصی قرار گرفت.»

 

اسکان اضطراری زائران در مرزها

انتقال زائران کم‌توان با ویلچر به سمت گیت‌های مرزی از دیگر اقدامات مهمی بود که داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در مراسم اربعین برعهده داشتند.

کولیوند همچنین گفت: «درمانگاه‌ها در نقطه صفر مرزی بسیار تاثیرگذار واقع و موجب نجات  بسیاری از زائران شدند. اسکان اضطراری زائران در نقاط صفر مرزی نیز انجام شد و هزاران نفر از زائران در ساعات تعطیلی مرز، در این اماکن به استراحت پرداختند. همچنین مجوز استفاده از بالگرد در کشور عراق نیز برای جمعیت هلال‌احمر صادر شد که این امر نیز برای نخستین بار صورت گرفت و نتیجه همکاری‌های هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و عراق بود.»

حضور تیم‌های امدادی و داوطلبان در طرح همسفران خورشید، در ایام شهادت امام‌رضا (ع) از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس جمعیت در این نشست خبری بود. او گفت: «دو فروند بالگرد و چندین پایگاه سیار بهداشت و درمان در مسیرهای منتهی به مشهد فعال شدند و اسکان اضطراری برای زائران فراهم شد.»

در این عملیات بزرگ، علاوه بر زائران ایرانی، زائران دیگر کشورها هم از خدمات هلال‌احمر بهره‌مند می‌شدند.

کولیوند با اشاره به حضور بیش از 20 میلیون زائر در مراسم اربعین گفت: «برای یک امدادگر فرقی ندارد زائری که در مراسم پیاده‌‏روی اربعین به او مراجعه کرده، از کدام کشور است، او حتی نمی‌پرسد که زائر اهل کدام کشور، دین و آیین است و مهم ارائه خدمات به اوست. در اربعین امسال به ستاد مرکزی اربعین اعلام شد که هلال‌احمر هیچ مبلغی برای ارائه خدمات به زائران دریافت نمی‌کند چراکه ارائه خدمات به همه زائران، اعم از افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند یا نه، خدمات‌رسانی می‌کند.»

 

رفع مشکلات امدادگران اولویت فعلی هلال‌احمر است

رئیس جمعیت هلال‌احمر بر حمایت کامل از امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر تاکید کرد و گفت: «رفع مشکلات امدادگران اولویت فعلی هلال‌احمر است.»

دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: «حقوق امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تا سال گذشته تنها یک میلیون و 200 هزار تومان بود و با تلاش‌های صورت‌گرفته، امسال این رقم به 2 میلیون و 400 هزار تومان رسیده و تلاش می‌کنیم این رقم به مصوبه پایه حقوق اداره کار افزایش یابد.»

او با بیان اینکه برقراری بیمه تامین اجتماعی با توجه به ماهیت کار پرخطر امدادگران و نجاتگران در پایگاه‌های امدادونجات یک ضرورت بود، ادامه داد: «‌این افراد در حالی که 240 ساعت شیفت ماهانه را در پایگاه‌ها حاضر می‌شدند که از حداقل امکانات محروم بودند.»

 

اربعین به روایت اعداد

2 میلیون و 400 هزار خدمت ویزیت به زائران اربعین حسینی در مراکز جمعیت هلال‌احمر در عراق ارائه شده است.

۶ بیمارستان عراقی در ایام پیاده‌روی اربعین در اختیار هلال‌احمر قرار گرفت.

۱۵ مرکز درمانی و ۳ بیمارستان در مسیر پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی شده است.

۳۰۰ تن دارو به عراق منتقل و سرم از عراق خریداری شد تا به موجودی داخل کشور فشار وارد نشود.

20 میلیون زائر از کشورهای مختلف در مراسم راهپیمایی اربعین امسال حضور داشتند.

600 هزار سرم در مراسم اربعین مصرف شد.

//انتهای پیام

همکاری هلال‌احمر ایران و عراق همیشگی است

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.