همه چیز درباره استعداد ژنتیکی سرطان

استعداد ژنتیکی به سرطان یعنی فرد به دلیل ژن‌های خود خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد

داشتن استعداد ژنتیکی برای نوع خاصی از سرطان به این معنی نیست که به این بیماری مبتلا خواهید شد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ درجات مختلفی از خطر وجود دارد، به طوری که برخی از افراد در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به سرطان هستند و برخی دیگر تنها در معرض خطر کمی هستند. به طور کلی، تقریباً 10٪ از سرطان‌ها ژنتیکی در نظر گرفته می‌شوند، اگرچه درجه‌ای که وراثت در انواع مختلف نقش دارد، متفاوت است.

تعریف و معنای استعداد ژنتیکی چیست

استعداد ژنتیکی خطر ارثی ابتلا به یک بیماری یا شرایط است. در سرطان، یک فرد ممکن است بیش از حد متوسط به یک نوع یا چند نوع سرطان مبتلا شود و اگر سرطان رخ دهد، ممکن است در سنین پایین‌تر از حد متوسط نسبت به افراد بدون استعداد ژنتیکی ایجاد شود.

استعداد ژنتیکی باعث سرطان نمی‌شود

داشتن استعداد ژنتیکی به سرطان به این معنا نیست که شما به آن بیماری مبتلا خواهید شد، زیرا این ژن مستقیماً باعث سرطان نمی‌شود، اگرچه خطر آن بیشتر است. در بسیاری از موارد، یک استعداد ژنتیکی به دلیل جهش در ژن‌هایی است که به عنوان ژن‌های سرکوبگر تومور شناخته می‌شوند.

ژن‌های سرکوبگر تومور پروتئین‌هایی را کد می‌کنند که DNA آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند. هنگامی که DNA در یک سلول آسیب می‌بیند، بدن معمولا آسیب را ترمیم می‌کند یا سلول غیر‌طبیعی را از بین می‌برد. اگر جهش‌ها (تغییرات ژنتیکی) ترمیم نشوند، می‌تواند منجر به ایجاد سلول سرطانی شود.

اکثر سرطان‌ها نوعاً چند عاملی هستند

تصور می‌شود که بیشتر سرطان‌ها چند عاملی هستند، به این معنی که ترکیبی از عوامل (ژنتیک، محیطی، سبک زندگی، پزشکی و غیره) خطر را افزایش یا کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، بیشتر سرطان‌ها نتیجه جهش یک واحد نیستند، بلکه به طور متوسط ۶ جهش هستند. این جهش‌ها ممکن است در طول زمان و به دلیل مواجهه‌های مختلف رخ دهند. افرادی که استعداد ژنتیکی برای سرطان ندارند ممکن است هم‌چنان در معرض خطر باشند.

درجه خطر می‌تواند بسیار متفاوت باشد

تاثیر استعداد ژنتیکی بر سرطان می‌تواند گستره‌ای متفاوت داشته باشد. برای مثال، یک جهش ژنتیکی ممکن است باعث ایجاد حالت الف شود که 70٪ خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی را افزایش می‌دهد، در حالی که دیگری ممکن است خطر را فقط کمی بیش از میانگین افزایش دهد./سلامت

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.