جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس، توضیحاتی درباره وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر کشور ارائه داد.

به گزارش شهروند آنلاین، سیدنظام الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: این جلسه با حضور وزیر کشور و فرمانده کل انتظامی کشور برگزار شد و گزارشی درباره اتفاقاتی که طی دو هفته اخیر در کشور رخ داده است، ارائه شد.

او با اشاره به اینکه در ابتدا گزارشی درباره فوت مهسا امینی ارائه شد و فرمانده نیروی کل انتظامی کشور درباره نحوه مواجهه فراجا با این موضوع و اتفاقات و اعتراضاتی که رخ داد، مطالبی را مطرح کرد.

او افزود: همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بعد امنیتی مطالبی را درباره وقایع اخیر ارائه کرد، علاوه بر این ۵ تن از نمایندگان مجلس هم نقطه نظرات خود را در این باره مطرح کردند و پیشنهاداتی هم به دستگاه‌های اجرایی دادند.

موسوی درباره زمان رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی گفت: بخش عمده‌ای از کسانی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند، از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحریک شدند ونظر مجلس آن است که بر اساس واقعیت‌های جامعه مردم باید بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند، اما هنوز تصمیم گیری قطعی درباره رفع فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی اتخاذ نشده است.

موسوی درباره وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر با بیان اینکه برخی از بازداشت شدگان جوانانی بودند که در یک فضای هیجانی در روز‌های اولیه در اعتراضات حضور پیدا کردند که این افراد آزاد شدند، ادامه داد: برخی از افراد هم که عقبه تشکیلاتی نداشته باشند، آزاد خواهند شد و احتمالاً با آنان مدارا می‌شود. اما افرادی هستند که به صورت تشکیلاتی و سازمان یافته در اغتشاشات حضور یافته اند که همان طور که در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است، افرادی که با معاندان ارتباط داشتند قطعاً مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند و قوه قضائیه برای آنان پرونده تشکیل خواهد داد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درگذشت مهسا امینی اتفاقی بود که رخ داد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه مسئولان بر این اعتقاد هستند که حتماً باید احکام شرع، ارزش‌ها، اصول انقلاب و حجاب به عنوان اصول قانون اساسی اجرایی شود و تکالیف شرعی باید مورد توجه قرار گیرد و ما باید نسبت به انجام تکالیف مسئولیت داشته باشیم.

موسوی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی هم مطابق قانون باید تکالیف قانونی خود را انجام دهد،گفت: البته ما نسبت به جان انسان‌ها تقید داریم و جان انسان‌ها برای ما بسیار مهم است.او خاطرنشان کرد:بعد از ماجرای اتفاق افتاده برای مهسا امینی مسئولان ارشد کشور با تشکیل کمیته‌هایی دستور پیگیری برای بررسی ماجرا را دادند. فرمانده نیروی انتظامی هم توضیحاتی درباره پیگیری‌های انجام شده به نمایندگان ارائه داد؛ و به گفته سردار اشتری از همان روز اول که این اتفاق برای مهسا امینی رخ داد، فرمانده کل نیروی انتظامی کل کشور به فرماندهی انتظامی تهران و دیگر مسئولان ذیربط دستور داد پیگیر ماجرا باشند و اشتری گفت که بنده به آنان تأکید کردم که فکر کنید موضوع درباره دختر خود من است و حتماً پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

موسوی گفت: همچنین پیگیری‌های لازم برای حفظ جان مهسا امینی انجام شد، اما متأسفانه فوت شد. برخی از گروه‌های سازمان یافته فوت مهسا امینی را بهانه‌ای برای ایجاد آشوب در کشور ما کردند و در جلسه امروز یک تفکیک و دسته بندی بین بازداشت شدگان هفته‌های اخیر انجام شد و مشخص شد چند دسته از افراد مختلف در اعتراضات مختلف حضور داشتند.

او افزود: بخشی از مردم به لحاظ فضای عاطفی که ایجاد شده بود، در اعتراضات آن هم در روز‌های اولیه حضور یافتند، اما پس از آنکه فهمیدند یک جریان به دنبال این است که موضوع مهسا امینی را به مباحث دیگر بکشاند، این دسته از افراد از حضور در میدان خودداری کردند.

موسوی با بیان اینکه در مقابل، برخی از افراد که در این تجمعات حضور داشتند، به صورت کاملاً آموزش دیده و سازمان یافته در این تجمعات حضور پیدا کردند. افزود: با خارج از کشور در ارتباط بودند و از انواع سلاح‌های سرد و گرم استفاده می‌کردند. همچنین برخی از افراد در این تجمعات حضور یافتند که علت حضور آنان در تجمعات، هیجاناتی بود که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایجاد شد. این را هم باید بگویم که علیرغم عمیق و گسترده بودن سطح تحرکاتی که معاندان در دو هفته اخیر انجام دادند، مردم به این حرکت‌ها نپیوستند.

او افزود: براساس برآورد وزیر کشور، در اوج درگیری و اغتشاشات که در روز ۳۰ و ۳۱ شهریور بود، بیشتر از ۴۵ هزار نفر در مجموع شهر‌های ایران در تجمعات حضور نداشتند که نشان می‌دهد قاطبه مردم با آشوب‌ها همراه نشدند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اظهارات فرمانده ناجا و معاون عملیات سپاه سرشاخه‌های بسیاری از آشوب و اغتشاش‌ها در حوادث اخیر مشخص شدند و همچنین تروریست‌های تجزیه طلب در مرز‌های غربی و شرقی کشور به دنبال ایجاد اغتشاش بودند؛ و این گروه تجزیه طلب به دنبال این بودند که فعالیت‌های خود را در سیستان و بلوچستان از سر بگیرند که نیرو‌های امنیتی کشور با آنان برخورد کردند.

موسوی با اشاره به اظهارات قالیباف در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که باید بین اعتراض و اغتشاش تفکیک قائل شد. مجلس و مسئولان به این مساله تأکید دارند که در کشور یک سری اعتراضات وجود دارد که باید بستری برای بیان اعتراضات فراهم شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی بنا دارد که فضا و بستر ابراز اعتراض‌ها قانون‌مند و روشن شود که مرز اعتراضات و اغتشاشات مشخص شود. البته در گذشته هم اعتراضاتی جلوی مجلس انجام می‌شد، اما مردم اعتراضات صنفی خود را مطرح می‌کردند و در بسیاری از موارد این اعتراضات تبدیل به اغتشاش نشد؛ و نظر ما بر آن است که فضای مجازی نباید میدانی برای سوءاستفاده دشمنان شود. دشمن نباید از فضای مجازی علیه ما استفاده کند و بر این اساس باید فضای مجازی چارچوب دار و قاعده‌مند شود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.