هر خانواده یک امدادگر

جمعیت هلال‌احمر با گسترش دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه در قالب بخش‌های مختلف توان مقابله کشور با بحران‌ها را تقویت می‌کند

«هر خانواده یک امدادگر»، طرحی که یک دهه‌ از عمرش می‌گذرد و در این مدت جمعیت زیادی از داوطلبان علاقمند به فراگیریکمک‌های اولیه و گذراندن این دوره‌ها در مسیر تحقق این شعار قدم برداشته‌اند. کشور ما یکی از کشورهای حادثه‌خیز است و زمان وقوع حادثه مردم بومی‌ومحلی می‌توانند سریعتر به یاری همسایه ها و هم‌محله‌ای‌های خود بروند اما این کمک باید با اطلاعات اولیه و دانش و آگاهی باشد. فردی که می‌خواهد کمک کند باید یکسری اطلاعات اولیه داشته باشد. در طرح هر خانواده یک امدادگر مردم برای چنین روزهایی آماده می‌شوند. یکی از اقدامات خوبی که هلال‌احمر به منظور تحقق اهدافش در اجرای هرچه بهتر هر خانواده یک امدادگر اجرا کرد ایجادخانه‌های هلال در مناطق مختلف کشور است. خانه‌هایی که هرکدام حکم یک هلال‌احمر کوچک را دارند و با آموزش مردم محلی، آنها را برای رویارویی با مواقع بحران آماده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ در زندگی روزمره ما انسان‌ها، حوادث زیادی غیر از حوادث طبیعی (زلزله، سیل، طوفان و…)، همانند حوادث جاده‌ای و ترافیکی، محیط خانه‌ها و کار، وجود دارند که ممکن است هرساله هزاران نفر را به کام مرگ بکشانند و نکته حائز اهمیت این است که تعداد رخداد این نوع حوادث به مراتب بیشتر از حوادث طبیعی است و به‌طور طبیعی در بروز هر حادثه‌ای، مردم عادی جامعه یا همان شاهدان اولیه، جزو نخستین نفراتی هستند که در صحنه حادثه حضور پیدامی‌کنند و در صورت داشتن مهارت‌های لازم و کافی کمک‌های اولیه،می‌توانند در نقش فرشته‌نجات ظاهر شوند و آسیب‌دیدگان را از خطر مرگ نجات دهند یا مانع بروز آسیب‌هایجدی‌تر و غیرقابل بازگشت شوند. مانند اتفاقی که بر دختر کوچک سیما زراعتی افتاد:«روز تعطیل بود وهمراه خانواده به پارک رفته بودیم.یک لحظه از بچه غافل شدم که ناگهان دیدم رنگ چهره‌اش کبود شده و نمی‌تواند نفس بکشد نمی‌دانستیم باید چکار کنیم. با صدای فریادهای ما پسرجوانی به یاری مان آمد و ظرف زمان کوتاهی هسته میوه‌ای که در گلوی دخترم گیر کرده بود را بیرون آورد. او خودش را یکی از امدادگران هلال‌احمر معرفی کرد و اگر از راه نمی‌رسید حتما فرزندم را از دست می‌دادم. آنجا بود که فهمیدم واقعا هر خانواده به یک امدادگر نیاز دارد و فردای همان روز در دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه هلال‌احمرثبت‌نام کردم.»

هر خانه به یک امدادگر نیاز دارد

محمد امین جعفری هم یک کوهنورد اهل دهکویه است. ورزش کوهنوردی و حوادثی که همواره در طول مسیرکوهپیمایی با آنها روبه‌رومی‌شد باعث شد تا محمد امین ضمن شرکت در دوره کمک‌های اولیه کم‌کم رخت داوطلب هلال‌احمری هم به تن کند:«کوهنوردی حرفه‌ای را دنبال می‌کردم و به‌واسطه آشنایی با حوادث کوهستان تصمیم گرفتم آموزش امداد و کمک‌های اولیه را ببینم. بعد هم در دوره‌های تخصصی‌تر شرکت کردم. روزهایی را به یاد دارم که برای شرکت در دوره‌های آموزشی امداد باید خودم را به لارستان می‌رساندم. به خاطر همین یک ساعتی در راه بودم.»

محمد امین هم معتقد است هر خانه نیاز به یک امدادگر دارد تا در زمان بروز حادثه‌ای سریع‌ترین اقدام برای نجات جان اطرافیان صورت بگیرد. به خاطر همین بعد از تاسیس خانه هلال دهکویه اهالی این منطقه را به شرکت در دوره‌های آموزش عمومی امداد دعوت می‌کند.

همه خانه‌های کشور یک امدادگر می‌خواهد

طرح هر خانواده یک امدادگر در تمام مناطق کشور از سوی هلال‌احمر در حال اجراست از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین و از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین منطقه کشور. حتی در روستاهای دورافتاده و مناطق کم‌برخوردار مرزی. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمرهرمزگان می‌گوید: «نیروهای جمعیت هلال‌احمر از ظرفیت‌های زیادی برخوردارند و ما تلاش می‌کنیم این ظرفیت‌ها را در مردم نهادینه و شعار هر خانواده یک امدادگر را عملیاتی کنیم.»

به گفته مختار سلحشور، جوانان و داوطلبان هلال‌احمری در تمامی حوادثی که طی یک سال گذشته در مناطق مختلف استان هرمزگان اعم از سیل و زلزله رخ داد این مردم بومی‌ومحلی بودند که در قالب خانه‌های هلال قبل از فرارسیدن نیروهای امدادی از مرکز شهرستان‌ها به یاری حادثه‌دیدگان شتافتند و از شدت خسارات جانی کاستند.

او جلب مشارکت مردم در فراگیری آموزش‌های کمک‌های اولیه را یک ضرورت در همه مناطق کشور به‌خصوص استان هرمزگان می‌داند و معتقد است باید با تقویت این آموزش‌ها مردم را بیش‌ازپیش برای روزهای بحران آماده کنیم.

تقویت آموزش‌های کمک‌های اولیه در هلال‌احمر

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر هم می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر در تلاش است تا با آموختن کمک‌های اولیه به عموم انسان‌ها، نجات جان مردم به دست مردم را آموزش دهد و شعار «هر خانواده، یک امدادگر» را محقق سازد.»

پیمان صابریان ادامه می‌دهد: «کشور ما یکی از کشورهای حادثه‌خیز است و آموزش کمک‌های اولیه به مردم یکی از ضروریات است. کاری که طی سال‌های گذشته جمعیت هلال‌احمر به جد دنبال کرده و حالا در تلاش است تا با تکمیل این آموزش‌ها، مردم را بیش‌ازپیش برای رویارویی با بحران‌ها آماده کند.»

او با اشاره به اجرای طرح آموزشی تزریقات در مواقع اضطرار می‌افزاید: «هم‌اکنون مربیان هلال‌احمر در سراسر کشور درحال طی کردن دوره‌های بازآموزی هستند تا با اضافه شدن تزریقات به آموزش‌های همگانی از ابتدای آذرماه امسال بتوانند اعضای داوطلب و علاقه‌مندان را آموزش دهند تا در مواقع اضطراری ناشی از سوانح و بحران‌ها، توانایی نجات جان همنوعان خود را داشته‌باشند.»

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در حال حاضر افرادی بدون دانش علمی و آگاهی لازم انواع داروها را به طور شخصی در منزل و محله‌ها تزریق می‌کنند که اقدامات آنها در سال‌های گذشته تبعاتی برای مردم داشته است،می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر با توسعه آموزش تزریقات تلاش می‌کندآگاهی‌های عملی لازم را در این زمینه به عموم مردم منتقل کند تا افراد جامعه بدانند که بسیاری از داروها را صرفا باید در مراکز درمانی تزریق کرد. شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها علاوه بر انجام تزریق، با بایدها و نبایدها و موارد حقوقی و قانونی آن آشنا می‌شوند.

البته شرکت در این دوره آموزشی جذاب هم شرط‌وشروط خود را دارد.» معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر داشتن گواهی پایان دوره4مرحله آموزش کمک‌های اولیه را پیش‌نیازثبت‌نام در دوره تزریقات دانست و توضیح داد: «علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه آموزش آنلاین هلال‌احمر (خادم) دو‌ره‌های چهارگانه کمک‌های اولیه شامل مقدماتی، کنترل خونریزی و شوک، احیا و سوختگی را گذرانده و در همان سامانه پس از موفقیت در آزمون‌ها، گواهی قبولی در دوره‌ها را به صورت الکترونیکی دریافت کنند و سپس برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری کمک‌های اولیه و تزریقات به شعب هلال‌احمر مراجعه کنند.»

به گفته او علاقمندان به آموزش تزریقات می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های پایه کمک‌های اولیه، از یکم آذرماه برای ثبت‌نام دوره«تزریقات در مواقع اضطرار» به شعب هلال‌احمر سراسر کشور مراجعه کنند، ادامه می‌دهد:«اگر مردم در کنار کمک‌های اولیه آموزش تزریقات را بدانند، می‌توانند با سرم‌تراپی یا حتی رگ‌گیری ساده شرایطی فراهم کنند که امکان درمان و نجات مصدومان پس از رسیدن به مراکز درمانی وجود داشته‌باشد.»

افرادی که در حال مراقبت از بیماران خاص در خانواده خود هستند و ساکنان مناطق محروم روستایی و عشایری دارای اولویت ثبت‌نام دردوره‌های تزریقات هلال‌احمر خواهند بود. صابریان می‌گوید:«براساس برنامه‌ریزی‌هایصورت‌گرفته، همکاران آموزش همگانی در تمامی شعب هلال‌احمر آماده برگزاری دوره‌های مختلف کمک‌های اولیه و تزریقات برای علاقه‌مندان هستند.»

هلال‌احمر به‌خصوص در سال‌های دفاع مقدس توانست تزریقات اصولی و علمی را آموزش همگانی دهد، اما اکنون چنددهه است که تزریقات از فهرست آموزش‌های همگانی هلال‌احمر حذف شده و این جمعیت با اتکا به آن تجارب بزرگ و با حمایت فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، قصد دارد این تجربه را تکرار و به عنوان الگو در جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی انجام دهد تا نمونه‌ای برای دیگرجمعیت‌های ملی دنیا باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.