خماری «مست عشق» در ترکیه!

سریال جنجالی شمس و مولانا همچنان حاشیه ساز است

بعد از مخالفت شماری از مراجع با ساخت فیلم درباره مولانا و شمس، «مست عشق» به بزنگاه دشوار دیگری رسیده است.

در شرایطی که یک سال بعد از آغاز فیلمبرداری «مست عشق» سکوت کاملی پیرامون این فیلم شگل گرفته بود؛ یک نقل قول و یک خبر نام فیلم جدید حسن فتحی را در متن حواشی سینمایی هفته قرار داد.

آغاز

وقتی سهراب پورناظری، آهنگساز فیلم «مست عشق» در رسانه‌ها گلایه کرد «این فیلم رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است» کسی فکرش را هم نمی‌کرد که در اندک زمانی رسانه‌های ایران و ترکیه پر خواهد شد از اخبار و حواشی این فیلم. به خصوص که تهیه‌کننده این فیلم سابقه یک اثر نیمه‌تمام دیگر را هم در کارنامه داشت و سریال «ماه تی‌تی» را پس از محکومیت سرمایه‌گذارش حسین هدایتی نیمه تمام رها کرده بود. به این دلیل به نظر می‌آمد با توجه به مسایل مطرح شده در دادگاه محمد امامی، احتمالا «مست عشق» هم با سرنوشتی مشابه مواجه خواهد شد.

سیل شایعات

اما بعد از انتشار ویدیویی که در آن سرمایه‌گذار ترک «مست عشق» از اکران قریب‌الوقوع این فیلم» در قالب یک فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی در آذرماه همزمان با هفته جهانی مولانا خبر می‌داد، نام فیلم جدید حسن فتحی در رسانه‌ها پیچید و شایعات زیادی در این مورد در فضای مجازی دست به دست شد.

پاسخ کارگردان
شایغه اکران قریب‌الوقوع «مست عشق» کارگردان فیلم را به یک واکنش تند واداشت.


حسن فتحی در واکنش به این ادعاها گفت که هرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اطلاع و هماهنگی و اجازه از کارگردان و تهیه کننده و سرمایه‌گذار ایرانی فیلم، فاقد وجاهت اخلاقی و حرفه‌ای است و با پیگرد قانونی مواجه خواهد شد.
فتحی هم‌چنین از ناتمام ماندن فیلمبرداری «مست عشق» خبر داد: «حدود ۸ سکانس از سکانس‌های مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده و امیدواریم طی دو ماه آینده فیلمبرداری این سکانس‌ها انجام شود».
فتحی در ادامه دلیل تاخیر در فیلمبرداری سکانس‌های باقی‌مانده را علاوه بر شیوع کرونا، اختلافات مالی بین سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای عنوان کرد.

پاسخ تهیه‌کننده

حالا مهران برومند، تهیه‌کننده فیلم نیز به حواشی ایجاد شده برای «مست عشق» در بیانیه‌ای ضمن اظهار رضایت از تمام عوامل فیلم برای خلق یک اثر فاخر و تصاویری درخشان؛ به اختلافات بین سازندگان این فیلم اشاره کرده است: «متأسفانه مراحل پایانی پروژه در بخش حقوقی و میزان سهام به اختلافاتی خورده و پیگیری در همه ابعاد و مذاکرات برای حل و فصل این اختلافات در جریان است اختلافاتی که به جهت طول کشیدن ۴ هفته‌ای فیلمبرداری و ۲ هفته‌ای پیش‌تولید باعث تغییراتی در قرارداد بازیگران و لوکیشن‌ها و دکورهای شهرک سینمایی و در نتیجه بالا رفتن هزینه‌ها شده و لذا متهم کردن و مقصر جلوه دادن یک طرف غیرمنصفانه و غیر حرفه‌ای بوده و بدیهی است بروز هرگونه اختلاف حقوقی این حق را به هیچکس نمی‌دهد که دست به کار غیرحرفه‌ای دیگری چون به گروگان گرفتن تصاویر و توقف بخش تدوین و از آن بدتر اقدام به تدوین اثر بدون نظارت و نظر کارگردان بزند».
برومند در پایان هم تهدید کرده هرگونه تصمیم و پیشبرد پروژه در هر بخشی از مراحل فنی خلاف قانون و قرارداد و مسلمات حقوقی و حرفه‌ای و اخلاقی است و تبعات سنگینی خواهد داشت.

قاتل و وحشی

به نظر می‌رسد شاهد تکرار ماجراهایی هستیم که در سینمای ایران سابقه‌ای دیرینه دارد- و متاسفانه به غلط واجد بار مثبتی نیز شده و ازش به عنوان وسواس کارگردان یاد می‌شود. رفتاری که تاکنون تنها دو بار باعث توقف فیلمبرداری فیلم‌های ناصر تقوایی شده، و البته یکی از پرسروصداترین پرونده‌های سینمای ایران را در فیلم قاتل و وحشی موجب شده است.
ماجرایی که بعید است به این آسانی به نفع طرف ایرانی تمام شود، چرا که ظاهرا به ادعای طرف ترکی در رسانه‌های کشورش بارها از حسن فتحی درخواست شده سر جلسات تدوین فیلمش حاضر شود، اما او بعد از چند ماه فیلمبرداری ادعا کرده که هنوز از فیلمبرداری فیلمش باقی مانده است.
سرمایه‌گذار ترک می‌گوید: اگر آقای فتحی صاحب و سازنده اثر است، چرا در این ۱۰ ماه سراغی از سرنوشت آن نگرفته است؟ فیلمبرداری برای هشت هفته برنامه‌ریزی شده و قرار بود فیلم دی ۹۸ (دو ماه پیش از شیوع کرونا) آماده نمایش شود اما مرحله فیلمبرداری ۱۶ هفته طول کشید».
ترک‌ها هم‌چنین ادعا کرده‌اند «کارگردان برای یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای حدود ۷۰ ساعت فیلمبرداری کرده و تازه هشت سکانس مهم را هم هنوز نگرفته است». اتفاقی که در سینمای ایران بی‌سابقه نیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.