سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰:با احزاب فصلی،خانوادگی ومحفلی مواجهیم

سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور گفت: عملکرد حزب اتحاد ملت به دلیل ترویج خشونت، ایجاد شکاف در فضای ملی و رویکردهای ساختارشکنانه آن در حوادث اخیر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد نماینده این حزب برای ارائه توضیحات به جلسه بعدی کمیسیون فراخوانده شود.

به گزارش شهروند آنلاین، عبدالله مرادی در نشست خبری کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به مصوبات امروز این کمیسیون گفت: یکی از مسائلی که چند سال اخیر با آن مواجه بودیم قانون جدید فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی است که در سال ۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی برای اجرای به دولت ابلاغ شد.

سخنگوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد:  از سال ۹۵ باید احزاب و ‌گروه‌ها خود را با قانون جدید به خصوص در برگزاری به موقع مجامع عمومی و به حد نصاب رسیدن تعداد اعضا تطبیق بدهند. اولین مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در جلسه ششم به این موضوع اختصاص داشت و گزارشی از احزابی که خود را با این قانون تطبیق ندادند، ارائه شد.

او گفت: در همین راستا سه مجموعه حزبی جامعه زینب، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ‌و جامعه ایثارگران بررسی شد. بنا شد به این احزاب ابلاغ شود،مجامع عمومی آنها در سریع‌ترین زمان ممکن و با حد نصاب قانونی برگزار شود.

مرادی تصریح کرد: کمیسیون ماده ۱۰ و وزارت کشور به طور جدی و با تمرکز ویژه بر این موضوع حساسیت دارند که احزاب در مسیر توانمندسازی و مسئولیت‌پذیری قرار بگیرند و از همین زاویه نسبت به توانمندسازی احزاب و حمایت از آنها اقدام شود.

او با بیان اینکه ما در کشور با احزاب فصلی که در زمان انتخابات به وجود می آیند، و خانوادگی و محفلی هستند،مواجهیم که زیبنده جمهوری اسلامی نیست، افزود: انتظار مردم و جامعه نخبگانی این است که احزاب مسئول، دارای برنامه، ایده، پویا و فعال باشند.

سخنگوی کمیسیون ماده احزاب تصریح کرد: به همین جهت ما به برگزاری مجامع عمومی احزاب با حد نصاب قانونی تاکید داریم. اما مشاهده می‌شود که احزابی بدون رعایت ضوابط و شرایط قانونی در کشور فعالیت دارند که برای تامین ۳۰۰ نفر عضو برای برگزاری مجامع عمومی دچار مشکل هستند. برخی احزاب هستند که ناتوان در جلب سرمایه اجتماعی هستند و نمی‌توانند حدنصاب قانونی ۳۰۰ نفر را احصا کنند. این احزاب برای مسائل کلان کشور و برای مسائل حکمرانی نکاتی را مطرح می‌کنند که بعضا این نکات مخل آرامش سیاسی، نظم و منافع ملی است.

او گفت: مصوبه بعدی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مربوط به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است. مجمع عمومی این حزب با توجه به مصوبات کمیسیون در ۹ اسفند ۱۴۰۰ مطابق با قانون شناخته نشده است.  این حزب با ۲۴۳ عضو مجمع عمومی برگزار کرده و نتوانسته است ۳۰۰ عضو برای برگزاری مجمع عمومی خود را احراز کند، مطابق ماده ۱۸ قانون فعالیت احزاب، ارکان این حزب صلاحیت قانونی لازم برای ادامه فعالیت قانونی ندارند.

مرادی در ادامه اظهار داشت: کمیسیون مصوب کرده است که نماینده حزب اتحاد ملت باید در جلسه بعدی کمیسیون حاضر شده و توضیحات خود را درباره عدم برگزاری مجمع عمومی حزب ارائه کند تا در این باره تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون ماده احزاب در پایان افزود: همچنین مواضع اخیر حزب اتحاد ملت با توجه به ماده ۱۸ قانون فعالیت احزاب، مورد بررسی قرار گرفت. در مواضع این حزب ترویج خشونت، ایجاد شکاف در فضای ملی و رویکردهای ساختارشکنانه آن مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد نماینده این حزب برای ارائه توضیحات به جلسه بعدی کمیسیون فراخوانده می‌شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.