حمله به جام شماره سیزده آسیا

شمسایی و پسرانش در دور حذفی آوردگاه آسیایی؛ ویتنام، اولین حریف ایران

تیم‌ملی فوتسال ایران در مرحله حذفی جام‌ملت‌های آسیا برای کسب سیزدهمین قهرمانی در قاره کهن به میدان خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، مسابقات جام‌ملت‌های فوتسال آسیا چند روزی است شروع شده و دور گروهی این رقابت‌ها نیز به پایان رسید. تیم‌ملی فوتسال ایران با هدایت وحید شمسایی در این تورنمنت حاضر شده و در دور گروهی با اقتدار ظاهر شد. سالنی‌بازان ایران حالا از عصر سه‌شنبه در مرحله حذفی رقابت‌ها حاضر خواهند شد.

تیم‌ملی فوتسال ایران از حالا برای کسب یک عنوان قهرمانی دیگر تلاش خواهد کرد. شمسایی و شاگردانش خوب می‌دانند از اینجا به بعد کار سخت‌تری خواهند داشت، اما آنها به‌عنوان پرافتخارترین تیم آسیا حالا برای بالابردن سیزدهمین جام آسیایی همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

کدام تیم‌ها صعود کردند؟

مرحله مقدماتی شانزدهمین مرحله مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا روز یکشنبه به پایان رسید تا هشت تیم حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی مشخص بشوند. براساس نتایج رقم خورده، تیم‌های تایلند و کویت از گروه A، ازبکستان و تاجیکستان از گروه B، ایران و اندونزی از گروه C و ژاپن و ویتنام از گروه D جواز حضور در مرحله حذفی را به دست آوردند.

رویارویی با ژاپن، شاید وقتی دیگر

با توجه به شکست تیم ژاپن در دور اول مرحله گروهی این نگرانی وجود داشت که این تیم به‌عنوان تیم دوم راهی دور حذفی شود و با ایران برخورد کند. ایران و ژاپن که از قدیم قدرتمندترین تیم‌های آسیا شناخته می‌شوند، اگر با هم در یک‌چهارم نهایی برخورد می‌کردند، شاهد یک فینال زودرس بودیم. حالا اما با صدرنشینی ژاپنی و نتایجی که رقم خورد، این دو تیم شاید در مراحل بعدی با هم روبه‌رو شوند که اتفاق خوبی برای فوتسال ایران محسوب می‌شود.

یک مربی ایرانی دیگر هم گل کاشت

علاوه بر موفقیت تیم ایران با هدایت وحید شمسایی یک مربی ایرانی دیگر هم در دور گروهی موفقیت خوبی رقم زده است. محمد هاشم‌زاده، ملی‌پوش سابق فوتسال ایران در این دوره از رقابت‌ها هدایت تیم‌ملی اندونزی را برعهده دارد که موفق شد از مرحله گروهی به‌سلامت عبور کند و راهی دور بعد شود. اندونزی در رشته فوتسال چندان تیم قدرتمندی نبود، اما حالا با هاشم‌زاده به نظر می‌رسد حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

موفقیت هاشم‌زاده با اندونزی در حالی رقم خورد که عراق نیز در جام‌ملت‌های آسیا با سرمربیگری محمد ناظم‌الشریعه، سرمربی سابق تیم‌ملی ایران حضور یافت. عراقی‌ها اما در مرحله مقدماتی حذف شدند و نتوانستند جواز حضور در دور حذفی را به دست بیاورند.

ایران- ویتنام؛ تقابل با شگفتی‌ساز قدرتمند

در مرحله یک‌چهارم نهایی که عصر سه‌شنبه برگزار می‌شود، تایلند به مصاف تاجیکستان می‌رود و کویتِ میزبان رودرروی ازبکستان قرار می‌گیرد. همچنین ایران که به‌عنوان صدرنشین گروه C راهی مرحله حذفی شد، با ویتنام دیدار می‌کند و ژاپن باید اندونزی را با مربی ایرانی خود پشت‌سر بگذارد. جالب اینکه تیم ایران در این مرحله با تیمی روبه‌رو می‌شود که نسبت به گذشته بسیار تفاوت کرده و تیمی قدرتمند محسوب می‌شود.

تقابل ایران و ویتنام  حدود ۲۰ روز پیش در تورنمنت تدارکاتی تایلند به مصاف هم رفته بودند که شاگردان شمسایی در آن مسابقه ۳ بر یک پیروز شدند. از این جهت، ویتنام که تیم سرحال و قدرتمندی هم نشان داده است، حریف آشنایی برای ملی‌پوشان کشورمان محسوب می‌شود.

وحید شمسایی سرمربی تیم‌ملی فوتسال ایران قبل از تورنمنت جام‌ملت‌ها درباره ویتنام گفته بود که این تیم با سرمربی آرژانتینی خود سبک بازی‌اش را تغییر داده و با شرایط ویژه‌ای کارش را جلو می‌برد. حال باید دید او در این مسابقه حساس چه تدابیری را خواهد اندیشید و چگونه تیمش را هدایت خواهد کرد.

پیش به سوی جام شماره سیزده

تیم‌ملی فوتسال ایران در شرایطی به مسابقات آسیایی رفته که از مجموع 15 دوره قبلی این بازی‌ها 12 بار جام قهرمانی را به دست آورده است. دو مقام سومی در سال‌های 2006 و 2012 و یک عنوان نایب قهرمانی در سال 2014 تنها دوره‌هایی است که تیم ایران قهرمان آسیا نشده است.

حالا شاگردان وحید شمسایی به عنوان پرافتخارترین تیم آسیا به دنبال تکرار این عنوان هستند. کسب سیزدهمین جام قهرمانی فوتسال آسیا اتفاق مهمی برای ایران محسوب می‌شود. ملی‌پوشان ایران دور گروهی را با قدرت پشت‌سر گذاشتند و حالا این انتظار می‌رود که در مرحله حذفی نیز بتوانند قدرت خود را به نمایش بگذارند و با کنار زدن حریفان یکی پس از دیگری روی سکوی نخست بایستند.

شمسایی: پیوند خاصی با بازیکنان تیم‌ملی دارم

در آستانه شروع دیدارهای مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌ها، وحید شمسایی در گفت‌وگویی با سایت AFC‌ درباره شرایط ایران توضیح داده و گفته است: «رابطه خوب در تیم ما باعث شده است که در مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا به سختی شکست بخوریم. استفاده چرخشی از بازیکنان استراتژی ما بود. به بازیکنان‌مان نیاز داشتیم تا برای مرحله یک‌چهارم نهایی آماده باشند.»

سرمربی تیم‌ملی فوتسال صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: «من پیوند خاصی با بازیکنان دارم و این فقط محدود به فوتسال و سرمربی‌بودن نیست. من با بازیکنان دوست و رفیق هستم. امیدوارم این رفاقت خوب در دیدار با ویتنام و سپس مسابقات بعدی کمک‌حال ما باشد.»

***

علی صانعی در گفت‌وگو با «شهروند»: نباید ژاپن و ویتنام را دستکم بگیریم

علی صانعی، سرمربی سابق تیم‌ملی فوتسال ایران که سوابق زیادی در این عرصه دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما وضعیت تیم‌ملی را در دور گروهی جام‌ملت‌ها اینطور ارزیابی می‌کند: «به کادر فنی و بازیکنان تبریک می‌گویم. اقتداری که شاهد بودیم، قابل انتظار بود. فوتسال ایران یک سر و گردن از همه تیم‌های آسیایی فراتر است و اینکه همه حریفان مرحله اول را با قدرت شکست دادیم، یک اتفاق خاص و ویژه نبود. ما با تیم‌هایی بازی کردیم که سطح‌شان بسیار پایین‌تر است و فکر می‌کنم نبردهای تدارکاتی خوبی برای دور حذفی داشتیم.»

این کارشناس فوتسال درباره رویارویی ایران با ویتنام در مرحله حذفی بیان کرد:‌ «من شنیده‌ام که ویتنام در سال‌های گذشته در رشته فوتسال پیشرفت بسیار زیادی کرده است. آنها سرمایه‌گذاری داشتند و نتایج‌شان در بازی‌های تدارکاتی نیز همه چیز را به خوبی نشان می‌دهد. قطعا ویتنام حریف سخت‌تری برای فوتسال ایران است و نباید این تیم را دستکم گرفت. اگرچه اعتقاد دارم آنها نیز حریف ایران نمی‌شوند، اما نباید با غرور بازی کرد، چراکه ممکن است غافلگیرمان کنند و با سخت‌شدن کار دیگر نتوانیم آنچه در ذهن‌مان است، پیاده کنیم.»

از صانعی پرسیدیم تیم‌ملی فوتسال می‌تواند سیزدهمین قهرمانی خود را در آسیا جشن بگیرد که او پاسخ داد: «فکر می‌کنم ایران شانس اول قهرمانی است. ژاپن و ویتنام حریفان قدرتمندی هستند و از طرفی تیم‌های دیگر هم سرمایه‌گذاری داشتند. امیدوارم قرعه خوبی برایمان اتفاق بیفتد و بتوانیم آنچه در ذهن همه علاقه‌مندان به فوتسال است، اجرا کنیم. بازیکنان باید قدر لحظات را بدانند، چراکه از اینجا به بعد کارشان بسیار دشوارتر است. امیدوارم بار دیگر این اتفاق خوب را رقم بزنیم و باعث شادمانی مردم ایران شویم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.