جزئیات نذرآب در سال پنجم

آغاز طرح ملی نذرآب در سراسر کشور

نذرآب پنج با چند هفته‌ای تاخیر، آغاز شده است. امسال بر خلاف سال‌های گذشته، تمام استان‌های کشور هم برگزارکننده و هم دریافتکننده خدمات هلال‌احمر در طرح ملی نذر آب هستند؛ از مناطق حاشیه‌ای تهران گرفته تا روستاهای درگیر تنش‌های آبی در گیلان و استان‌های جنوبی و گرم و خشک کشور. با اینحال این طرح ملی با نگاهی ویژه به چهار استان جنوبی کشور برنامه‌ریزی شده است. کاروان‌های نذرآب تا نیمه‌های آبان‌ماه در روستاهای منتخب و درگیر تنش آبی فعال هستند و علاوه بر کمک به تامین آب پایدار، تیم‌های پزشکی و خدمات داوطلبانه دیگر را راهی مناطق محروم کشور می‌کنند. پنجمین نذرآب، آموزش و توانمندسازی را هم در برنامه کاروان‌های داوطلبی قرار داده است.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ تنش‌های آبی در گوشه‌وکنار کشور مشکلات پیچیده‌ای را رقم زده است؛ از مشکلات بهداشتی و شیوع بیماری‌های عفونی گرفته تا از بین رفتن کشاورزی و حتی دامداری سنتی و کمبود شغل پایدار و…  مهاجرت از روستاها به شهرستان‌های بزرگ‌تر و متروکه شدن برخی مناطق مرزی هم ازجمله تبعات خشکسالی و تنش‌های آبی در کشور است. پنجمین دوره از طرح ملی نذرآب با تکیه بر تجربه‌های سال‌های گذشته، در تلاش است تا گوشه‌ای از این مشکلات را با کمک انجمن‌های مردم‌نهاد و نیروهای داوطلب برطرف کند.

«وحید سلیمی»، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در سال‌های گذشته تعداد محدودی از استان‌های کشور، به عنوان استان‌های مورد هدف طرح نذرآب انتخاب شده بودند. با توجه به تداوم خشکسالی در کشور و تغییرات اقلیمی، امسال تصمیم بر این شد تا در تمام استان‌های کشور طرح نذرآب اجرا شود. روستاهای محروم و متاثر از تنش‌های آبی و تغییرات اقلیمی در هر استان شناسایی شده است. به مناسبت صدمین سال تاسیس جمعیت هلال‌احمر ایران، امسال صد روستا برای اجرای طرح نذرآب انتخاب شده است.»

پیش از اجرای طرح نذرآب، اولویت‌های موردنیاز روستاهای هدف با کمک استان‌های میزبان شناسایی شده است. حالا با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده و اطلاعات جمع‌آوری شده از هر روستا، کاروان‌های نذرآب به روستاها اعزام می‌شوند.

سلیمی می‌گوید: «تیم‌های پزشکی، به همراه کارشناسان تامین آب پایدار و همچنین داوطلبان فعالیت‌های اجرایی به روستاها اعزام می‌شوند. امسال 10 استان برخوردار که فعالیت‌های داوطلبانه در آن گسترش بیشتری دارد، به طور ویژه در چهار روستای محروم جنوبی کشور خدمات‌رسانی می‌کنند. البته فعالیت‌های نذرآب در همین 10 استان هم در مناطق حاشیه‌ای و روستاهای محروم برگزار می‌شود.»

 

مسئولیت‌های اجتماعی

فعالیت‌های کاروان‌های سلامت، امسال با اقدامات گسترده‌تری در حوزه اشتغال‌آفرینی و همچنین توانمندسازی در جنوب کشور همراه است؛ نمونه‌اش اهدای تنورهای پخت نان و تجهیزات لازم برای پخت نان به خانواده‌های روستایی در خاش است.

سلیمی در این باره می‌گوید: «علاوه بر تامین آب پایدار، به کمک منابع در دسترس هر منطقه، به مردم منطقه آموزش‌های زیست‌محیطی لازم را ارائه می‌کنیم که چطور این منابع آبی را سالم و زنده نگه دارند. همچنین با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌هایی که در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی در این روستاها وجود دارد، آموزش‌های حیاتی‌ای در حوزه زیست‌محیط و طبیعت به آنها ارائه می‌شود. در کنار همه این اقدامات، اشتغالزایی روستایی را در برنامه‌ها داریم. این اقدامات به اشتغال‌های خرد روستایی می‌پردازد. آموزش و توانمندسازی اهالی روستا هم از دیگر فعالیت‌های طرح نذرآب در روستاهای محروم کشور در پنجمین دوره برگزاری آن است.»

گرچه پیش‌بینی شده که طرح ملی نذرآب امسال تا نیمه‌های مرداد ادامه داشته باشد، اما در صورت نیاز، برای اجرای پروژه‌های زمانبر و برنامه‌های طولانی‌مدت‌تر، خیران و داوطلبان همچنان در مناطق محروم حضور خواهند داشت. به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، امسال از ظرفیت‌های بنگاه‌های اقتصادی در جهت مسئولیت‌های اجتماعی کمک گرفته شده است تا به عنوان بازوهای هلال‌احمر، در مناطق محروم فعالیت کنند.

 

تداوم حمایت‌ها

استان تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین استان کشور و همچنین مرکز فعالیت اغلب موسسات خیریه و نهادهای داوطلبی، مسئولیت اجرای طرح‌های مهمی را در نذرآب برعهده دارد. داوطلبان این استان به عنوان معین استان سیستان‌وبلوچستان، امسال به روستاهای خاش اعزام می‌شوند.

کارشناسان و متخصصان نقشه‌برداری برای حفر چاه و قنات در این طرح، داوطلبان استان تهران را همراهی می‌کنند. «احمد احمدی»، معاون داوطلبان هلال‌احمر استان تهران می‌گوید: «امسال قسمتی از فعالیت‌های ما در طرح نذرآب، در جنوب استان تهران و در منطقه حسن‌آباد فشافویه اجرا می‌شود.

بعد از نیازسنجی‌های انجام شده، به کادر پزشکان داوطلب برای اعزام به این مناطق فراخوان اعلام شده است. قبل از اعزام نیروهای داوطلب به این منطقه، با کمک مسئولان محلی و با راهنمایی و مشاوره از کارشناسان و گروه‌های فعال در این مناطق، جمع‌بندی کاملی از وضعیت منطقه و نیازهای ضروری انجام شده است. این ارزیابی‌ها نقشه راه را برای ما مشخص می‌کند؛ اینکه چه مقدار دارو همراه خود ببریم، به چه تخصص‌هایی بیشتر نیاز است و چه آموزش‌ها و اقداماتی باید در اولویت ما باشند.»

توشه‌ای که کاروان‌های نذرآب با خود به مناطق محروم می‌برند، پربارتر از این حرف‌هاست و شامل بسته‌های بهداشتی، معیشتی و حتی تحصیلی هم می‌شود.

احمدی می‌گوید: «به کمک خیران و البته فعالان محلی، تعداد خانواده‌های نیازمند و جمعیت هر خانوار مشخص شده است. با توجه به نیازهای هر خانوار بسته‌های معیشتی لازم برای آنها تدارک دیده شده است. این بسته‌ها با توجه به وضعیت هر خانوار و نیازهای موجود با یکدیگر متفاوت است. همچنین تجربه نشان داده که حضور داوطلبان و گروه‌های خیریه در مناطق محروم، تنها به یک طرح خلاصه نمی‌شود و قطعا برنامه‌های حمایتی، توانمندسازی و آموزشی هلال‌احمر و خیریه‌های همراه، در این مناطق تداوم خواهد داشت.»

 

نذر آب در یک نگاه

31 استان کشور امسال برای اجرای طرح ملی نذرآب، آماده می‌شوند.

100 روستای درگیر تنش‌های آبی، برای اجرای طرح نذرآب در سراسر کشور هدفگذاری شده است.

4 استان جنوبی کشور شامل سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی امسال مورد توجه ویژه قرار دارند.

10 استان برخوردار کشور ازجمله تهران، اصفهان، قزوین، مرکزی، زنجان و … به عنوان معین استان‌های ویژه طرح نذرآب انتخاب شده‌اند.

4 محور اصلی برای نذرآب درنظر گرفته شده است؛ این محورها شامل خدمات پزشکی و سلامت، اقدامات زیست‌محیطی، توانمندسازی و آموزش و خدمات معیشتی است.

//انتهای پیام

نذر آب در دشت تشنه دلگان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.