خدا کند آزادی مثل این 4 ورزشگاه نشود!

مرور خاطرات تلخی که از فروریختن سکوی استادیوم باقی مانده است

اگر مسئولان برای مقاوم سازی ورزشگاه ازادی اقدام نکنند، چه بسا اتفاق تلخی مثل هیلزبورو یا گواتمالا سیتی را تجربه کنیم.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، تصورش را بکنید، برای تماشای یک مسابقه حساس فوتبال به ورزشگاه رفته‌اید، احتمالا همراه‌تان هم یکی از عزیزان شما است. استادیوم پر از تماشاگر است، بازی شروع شده، میزان ترشح آدرنالین لحظه به لحظه بیشتر می‌شود. جای سوزن انداختن در ورزشگاه نیست و درست در لحظه ای که به هوا بلند می‌شوید تا از گل زدن تیم محبوب‌تان شادی کنید یا افسوس فرصت از دست رفته را بخورید، ناگهان زیر پای‌تان خالی می‌شود، آرام آرام به سمت پایین هدایت می‌شوید و ناگهان… یک فاجعه رخ می‌دهد!

تصور این لحظات برای هیچ انسانی جالب نیست اما تاکنون 4 بار در جهان چنین اتفاقی برای عده زیادی رخ داده است. در گواتمالا، انگلیس و روسیه مردم چنین صحنه هایی را تماشا کرده‌اند و بدون شک با علم به این موضوع حق داریم نگران وضعیت سازه ورزشگاه آزادی تهران باشیم.

در ادامه به 4 ورزشگاهی که با ریزش سازه مواجه شدند،‌پرداخته ایم:

آوریل 1989- انگلیس؛ هیلزبورو هنوز در ذهن‌ها است

فاجعه هیلزبورو معروف‌ترین اتفاق در بحث کشته شدن هواداران در ورزشگاه‌ها است. در مسابقه لیورپول و ناتینگهام فارست در نیمه نهایی FA‌کاپ مسئولان برای آنکه درگیری میان هواداران پیش نیاید، از فنس جلوی سکوها استفاده کردند، غافل از اینکه این مساله یک فاجعه بزرگ‌تر را رقم می‌زند.

حضور فراوان تماشاگران در یک ساعت مشخص به علت ترافیک موجود باعث شد ازدحام زیادی در ورودی‌ها به وجود بیاید. به همین خاطر رییس پلیس به هواداران اجازه داد رایگان و بدون نوبت از در پشتی وارد ورزشگاه شوند، تصمیمی که برای همه گران تمام شد. بازی آغاز شد. ورودی که به بخش غربی منتهی می‌شد، به پنج پخش تقسیم می‌شد که با فنس جدا شده بودند. در حالی که هنوز چهار بخش پر نشده بود، قسمت مرکزی پر از تماشاگر بود. در مقابل این بخش، جمعیت زیادی بودند که قصد داشتند به قسمت‌های کناری بروند.

تعداد زیاد هواداران باعث شد به افرادی که داخل هستند فشار بیاید. افرادی که در ردیف های جلویی حضور داشتند، به فنس‌ها چسبیده بودند و تنها کاری که می‌توانستند انجام بدهند این بود که فریاد بکشند و کمک بخواهند. زمانی که آن محل از جمعیت خالی شد، عمق فاجعه مشخص شد. ۹۶ نفر جان خود را از دست دادند و ۷۶۶ نفر مجروح شدند. از دحام تماشاگران و ورود بیش از ظرفیت هم سبب شد تا بخش دیگری از ورزشگاه هیلزبورو فروبریزد و عده‌ای دیگر نیز به این شکل جان خود را از دست بدهند.

همه آن‌ها هواداران لیورپول بودند که به خاطر فشار جمعیت و ریختن بخشی از سازه آسیب دیدند یا کشته شدند. فاجعه هیلزبورو باعث شد فنس‌ها برای همیشه از ورزشگاه های انگلیس برداشته شوند.

می 1985-انگلیس؛ سکوی ورزشگاه آتش گرفت!

ورزشگاه برادفورد در جریان یکی از بازی‌های دسته سوم لیگ انگلیس اتفاق عجیبی را تجربه کرد. در آن مسابقه آتش سوزی سیستم برق ورزشگاه به سکوها کشیده شد و در نهایت جان بسیاری از تماشاگران را گرفت. حداقل 56 کشته و بیش از 200 زخمی از آن حادثه گزارش شده بود.

اکتبر 1982- روسیه؛ ورزشگاه معروف هم قربانی گرفت

ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو یکی از ورزشگاه های قدیمی روسیه محسوب می‌شود که در جام جهانی 2018 نیز میزبان چند مسابقه بود. این ورزشگاه اما در حدود 40 سال قبل درگیر یک حادثه عجیب شد. هنگام خروج هواداران از ورزشگاه بعد از بازی اسپارتاک مسکو و باشگاه هلندی هارلم بخشی از راهروی خروجی فرو می‌ریزد و چندین نفر جان خود را از دست می‌دهند. جالب اینکه مقامات اتحاد جماهیر شوروی سابق سال‌ها این فاجعه را فاش نکردند و زمانی که این کار را انجام دادند، آمار رسمی کشته شدگان را ۶۶ نفر اعلام کردند؛ اگرچه گفته می شود تعداد کسانی که در میان جمعیت جان خود را از دست دادند ۳۴۰ نفر بوده است.

اکتبر 1996-گواتمالا؛ پله‌ها شکست!

در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 دو تیم گواتمالا و کاستاریکا به مصاف یکدیگر رفته بودند که یک اتفاق تلخ باعث شد تا 82 نفر جان خود را از دست بدهند. ورزشگاه کولومبی گواتمالاسیتی که یکی از ورزشگاه های قدیمی این کشور محسوب می‌شد، ناگهان در طبقه دوم با ترک خوردن پله ها اتفاق مهیبی را تجربه کرد. پله ها از وسط نصف شد و بخشی از سازه فروریخت. هواداران از روی صندلی‌ها سقوط کردند و در نهایت 82 کشته و حداقل 147 مجروح روی دست مسئولان فوتبال گواتمالا ماند. اتفاقی تلخ که مردم کشور گواتمالا و حتی کاستاریکایی هایی که به گواتمالا رفته بودند تا بازی را تماشا کنند را به کام مرگ فرو برد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.