«دوست»، «کثیف» و «اراذل و اوباش»

سیاستمداران آمریکا در آخرین مناظره، هنگام بحث درباره سیاست خارجی، کشورها را طبقه‌بندی کردند!

دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا در مناظره دوم و آخر خود، هنگامی که درباره سیاست خارجی بحث کردند، از کشورهای دیگر به عنوان وسیله‌ای برای حمله به یکدیگر سود جستند؛ علاوه بر اینکه کشورهای خارجی چماقی شدند برای حقنه کردن استدلال‌های مغالطه‌آمیز و اتهامات بی‌حساب و کتاب و خطرناک؛ مفتخر به دریافت القابی هم از سوی دو سیاستمدار آمریکایی شدند!

فرشته کیانی-شهروندآنلاین: «ما رابطه خوبی با هیتلر داشتیم قبل از اینکه او به بقیه اروپا حمله کند.» به این ترتیب بود که جو بایدن، نامزد دموکرات، سعی کرد رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را در سیاست خارجی در مناظره روز پنجشنبه خلاصه و موجز بیان کند، با این استدلال که ترامپ برای دوستی با «اراذل و اوباش» در کره شمالی، چین و روسیه تلاش می‌کند، در حالی که سعی در تحریک همه متحدان ما دارد.»

این سیاستی بود که ممکن است در بین پایگاه‌های بایدن کارآمد باشد، با کنایات و اشارات مبهم درباره مماشات و سیاست کجدار و مریز در جنگ جهانی دوم، اما وقتی صحبت از چالش‌های فعلی سیاست خارجی آمریکا شد، چندان مفهوم واقعی نداشت، در حالی که هر دو کاندیدا هم بیش از هر چیزی، از کشورهای دیگر به عنوان وسیله‌ای برای حمله به یکدیگر استفاده کردند.

سوال اصلی و آغازین درباره ادعاهای دخالت در انتخابات به سرعت از ریل خارج شد، زمانی که دو کاندیدا با اتهامات فساد یکدیگر را نواختند. ترامپ موضوع روابط هانتر بایدن با اوکراین و چین را مطرح کرد، در حالی که بایدن به حساب بانکی رئیس‌جمهوری در چین اشاره کرد.

در بحث پیرامون تغییر اقلیم، ترامپ از بیان مسائل اساسی طفره رفت؛ در عوض گفت او آب و هوایی کاملا خوب برای آمریکا می‌خواهد، برخلاف سایر کشورها: «به چین نگاه کنید، چقدر کثیف است، به روسیه نگاه کنید، به هند نگاه کنید. هند کثیف است. هوا کثیف است.»

بایدن قول داد «چین را وادارد طبق قوانین بین‌المللی عمل کند». با این حال، او درباره چگونگی انجام این کار توضیحی ارایه نداد، چون چین از نظر بین‌المللی و داخلی بسیار قوی‌تر از آخرین‌باری است که بایدن روی کار بود.

با وجود نظر معاون ریاست‌جمهوری درباره چین، هیچ بخشی از پخش زنده مناظره پنجشنبه در چین سانسور نشد، احتمالا به این دلیل که نظریات نامزدها برای پکن مضر نبوده است.

بایدن تلاش کرد در مورد دریای چین جنوبی بحث کند، جایی که پکن در حال ساخت جزایر و گسترش رد پای نظامی خود است.

بایدن به جای طرح خطرات ناشی از توسعه‌طلبی پکن، فقط گفت هواپیماهای آمریکایی  در مناطق شناسایی چینی پرواز خواهند کرد، کاری که ارتش آمریکا در دوره ترامپ به طور فزاینده‌ انجام داده است.

بحث درباره کره شمالی نسبتا محتوایی‌تر بود، اما بایدن اغلب در گذشته مانده بود و از پذیرفتن انتقادات فراوان از رویکرد ناکام دولت اوباما به پیونگ‌یانگ خودداری کرد؛ که در آن دوره زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش داد.

بایدن با اشاره به کشوری که از سال 1948 وجود دارد و دارای صندلی در سازمان ملل است، گفت: «او کره

شمالی را قانونی و مشروع می‌داند.» «او در مورد دوست خوب خود پیشتر صحبت کرده است، با عنوان اراذل و اوباش!»

در حالی که ترامپ اعتبار خود را برای برقراری روابط حسنه با کره شمالی در نظر داشت- که به عقیده بسیاری، مون‌ جه-‌این، رئیس‌جمهور کره جنوبی در آن نقش دارد- او به درستی به شکست موضع دولت‌های قبلی در مهار واقعی برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ اشاره کرد.

ترامپ گفت: «آنها مرا به دردسر انداختند؛ کره شمالی یک نابسامانی و آشفتگی، پریشانی بود. در سه ماه اول ریاست جمهوری من، دوره بسیار خطرناکی وجود داشت، قبل از اینکه کمی امور را سامان دهم.»

اگرچه کره شمالی آن‌گونه که در آغاز دوره ترامپ به نظر می‌رسید، نقطه عطفی نیست، نقاط عطف واقعی در کشمکش‌های خارجی تا حد زیادی نادیده گرفته شد. در مدت صحبت‌های هر دو نامزد در مورد چین، هیچ یک از موضع‌گیری‌های پکن در قبال تایوان صحبت نکردند.

چین همان‌طور که نقش خود را به عنوان دومین ابرقدرت جهان ایفا می‌کند، چالش عمده سیاست خارجی دهه آینده برای ایالات متحده خواهد بود و در عین حال هیچ یک از نامزدها درباره واکنش خود در برابر رشد نفوذ خارجی پکن و جهان دو قطبی جدید نظریه‌ای ارایه ندادند.

بیشتر اوقات در مناظره، وقتی بحث همه‌گیری جهانی ویروس کرونا به میان می‌آمد، پای چین هم به میان کشیده می‌شد و ترامپ چین را به دلیل رها کردن ویروس کرونا در جهان که به آمریکا آسیب‌ زده است، مقصر می‌دانست و سرزنش می‌کرد.

تأثیر همه‌گیری به حدی است که منطقی است همواره بحث به این موضوع بازگردد- که اغلب هم انجام شد- اما در اغلب موارد سیاست خارجی و کشورهای خارجی چماقی شد برای حقنه کردن استدلال‌های مغالطه‌آمیز و اتهامات بی‌حساب و کتاب و خطرناک.

ترامپ در سفر به هند در فوریه 2020
(AP Photo/Alex Brandon)

در بحث پیرامون تغییر اقلیم، ترامپ از بیان مسائل اساسی طفره رفت- او که سابقه اسفباری در مورد آب و هوا دارد- در عوض گفت او آب و هوایی کاملا خوب برای آمریکا می‌خواهد، برخلاف سایر کشورها: «به چین نگاه کنید، چقدر کثیف است، به روسیه نگاه کنید، به هند نگاه کنید. هند کثیف است. هوا کثیف است.»

رسانه‌های هند اظهارات ترامپ را به سرعت منتشر کردند و در توییتر، جایی که خشم برخی هندی‌ها در آن ابراز شد، به زمانی اشاره شد که ترامپ در فوریه 2020 به هند سفر کرد و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند او را در آغوش گرفت.

منبع: CNN

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.