مخبر برای شرکت در مجمع اقتصادی خزر راهی روسیه شد

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت و سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر دقایقی پیش عازم روسیه شد.

به گزارش شهروند آنلاین، محمد مخبر ظهر امروز به دعوت «میخائیل ولادیمیرویچ میشوستین»، نخست وزیر روسیه برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر، در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی تهران را با بدرقه رئيس دفتر رئيس جمهوری، وزير ورزش و جوانان، رئيس سازمان امور اداري و استخدامي و معاون علمي و فناوري رئيس جمهوری به مقصد مسکو ترک کرد.

معاون اول رئیس جمهوری در این سفر علاوه بر سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر، با برخی مقامات شرکت کننده در این اجلاس در خصوص توسعه روابط و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو و مذاکره خواهد کرد. وزرای امور اقتصادي و دارايي، نفت و جهاد كشاورزي و تعدادی از معاونین وزرا در این سفر معاون اول رئیس جمهوری کشورمان را همراهی می کنند.

مخبر همچنین پیش از عزیمت به روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح برنامه های سفر دو روزه خود به مسکو پرداخت و گفت: اين سفر به دعوت نخست وزير روسيه براي شركت در دومين مجمع اقتصادي خزر انجام مي شود.

معاون اول رئيس جمهوری با بيان اينكه روابط جمهوري اسلامي ايران با روسيه روابطي نزديك و صميمانه است افزود: روابط تهران و مسكو خصوصا با راهبردي جدیدي كه دولت سيزدهم براي ارتقا و توسعه مناسبات با كشورهاي همسايه و منطقه در پيش گرفته، طي يك سال اخير تحولات جدي و مثبتي را در حوزه تجارت، سرمايه گذاري و صنعت داشته است.

مخبر با تاكيد بر اهميت دومين مجمع اقتصادي خزر خاطرنشان كرد: اين اجلاس هم به لحاظ حقوقي هم اقتصادي و هم از نظر مسائل زيست محيطي از اهميت فراواني براي كشورهاي ساحلي خزر برخوردار است.

او با اشاره به ملاقات رئيس جمهوری كشورمان با سران كشورهاي ساحلي خزر و همچنين حضور رئيسي در ششمين اجلاس سران کشورهای پیرامون خزر افزود: يكي از برنامه هاي اين سفر اين است كه مصوبات اجلاس سران و همچنين توافقات ميان رؤساي جمهوری كشورهاي حاشيه خزر را بررسي كنيم تا اگر موانعي وجود داشته باشد اين موانع برطرف شود.

او افزود: در اين سفر همچنين ملاقات‌هاي دوجانبه با نخست وزيران كشورهاي حاشيه خزر انجام خواهد شد تا توافقات و تفاهمات فيمابين مورد بررسي قرار گرفته و اجراي آنها تسريع شود.

معاون اول رئيس جمهوری با اشاره به موقعيت جغرافيايي استثنايي ايران براي توسعه ترانزيت خاطرنشان كرد: كشورهاي حاشيه خزر مصمم هستند در حوزه سرمايه گذاري، ترانزيت و مناسبات اقتصادي، روابط خود را گسترش دهند كه اميدوارم در اين زمينه شاهد توافقات جدي باشيم.

معاون اول رئيس جمهوری با اشاره به عضويت رسمي ايران در سازمان همكاري شانگهاي تصريح كرد: با توجه به رويكرد دولت سيزدهم براي توسعه مناسبات با كشورهاي منطقه و همسايه، بايد از فرصت استثنايي عضويت در سازمان همكاري شانگهاي به نحو مطلوب استفاده كنيم.

گفتنی است نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با حضور پنج کشور عضو یعنی ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان برگزار شد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.