خواب خوی آشفته شد

هلال احمر با اسکان اضطراری آسیب دیدگان زلزله آذربایجان غربی بین آن ها اقلام امدادی توزیع کردند

به دنبال وقوع زلزله ۵.۴ ریشتری در ساعت ۳:۵۱ بامداد روز چهارشنبه، 13 مهرماه، حوالی خوی در استان آذربایجان غربی لرزید. این زلزله که در عمق 10 کیلومتری زمین اتفاق افتاد جمعیت‌های هلال احمر در شهرستان‌های خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا را به حالت آماده‌باش درآورد و 31 تیم ارزیاب بلافاصله بعد از وقوع زلزله در مناطق حاضر شدند. بر اساس گزارش جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی، تا عصر روز چهارشنبه این زلزله ۳۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ ریشتر داشته است. مرکز این زمین‌لرزه در دیزج‌دیز در خوی بوده و بیشترین آسیب‌های ناشی از زلزله در روستای موسی قلی کندی گزارش شده که منجر به آسیب یا تخریب کلی برخی منازل روستایی شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مجموع آسیب‌دیده‌های این زلزله را 580 نفر اعلام کرده و خاطرنشان شده خوشبختانه این زلزله هیچ فوتی نداشته است. به گفته او، ۱۳۵ مصدوم بستری شدند و ۵ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند که حال عمومی آنها رو به بهبود است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تخریب شهرستان‌های خوی، سلماس و چایپاره گفت: «بر اثر زمین‌لرزه رخ داده ۱۲ روستا آسیب دیدند، همچنین ۵۰ واحد مسکونی به صورت صددرصدی تخریب شدند. ۵۰۰ واحد شهری نیز بین ۲۰ تا ۶۰ درصد دچار آسیب شدند.»

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ ساعت 3:51 دقیقه بامداد روز چهارشنبه بود که زلزله خواب مردم خوی را آشفت و لرزه بر جان و زندگی‌شان انداخت. این زلزله هم مانند زلزله اسفندماه سال 98، قدرتی به بزرگی 5.4 ریشتر داشت و باعث شد تا تعداد زیادی از خانه‌های روستایی یا تخریب شوند یا ترک‌های عمیق بردارند.

وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، آخرین وضعیت زلزله‌زدگان شهرستان خوی را جویا شد و بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده تاکید کرد. احمد وحیدی در تماس با محمد صادق معتمدیان بر هماهنگی و استفاده از همه ظرفیت‌های استانی برای امدادرسانی فوری به زلزله‌دیدگان ۱۲ روستای منطقه تاکید کرد.

 

خسارت بیش از 500 واحد مسکونی

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی هم در حاشیه عیادت از مصدومان زمین‌لرزه خوی در گفت‌وگوی خبری گفت: «۱۲ روستای این شهرستان به طور جدی درگیر بحران زلزله هستند و گزارش  ارزیاب‌ها حکایت از خسارت بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی دارد.»

به گفته او، از این تعداد، حدود ۴۵۰ واحد خسارت بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داشته‌اند: «همچنین خسارت به زیرساخت‌های برق و آب در این شهرستان وارد شده ولی مشکل خاصی نداریم و آب و برق هم در همه مناطق شهری و روستایی وصل است.»

او با اشاره به آماده‌باش همه نهادها در قالب مدیریت بحران در این شهرستان اظهار داشت: «هلال احمر، اورژانس، پلیس، بنیاد مسکن و دهیاران پای کار هستند.»

امدادگران همه پای کارند

به محض وقوع زلزله، این خانه‌های هلال در هر منطقه بودند که به یاری مردم زلزله‌زده شتافتند و سعی کردند با ارائه کمک‌های اولیه و خارج کرن مردم از خانه‌ها آرامش را در بین اهالی برقرار کنند. سلیمانی از نیروهای نجاتگر جمعیت هلال احمر چاپیاره از همان ساعات اولیه صبح همراه تیم‌های ارزیاب راهی روستای سید تاج‌الدین شدند: «وقتی ما رسیدیم با جمعیت هراسیده‌ای روبه‌رو شدیم که همه در محوطه بیرون خانه‌های روستایی ایستاده بودند. حدود 7 تا 8 خانه به صورت نیمه‌تخریب بودند و به گفته نیروهای امدادی بومی منطقه، مصدومان حادثه سریعا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اعزام شده بودند. حالا نوبت ما بود تا با ارزیابی خسارات زلزله کمک‌های امدادی را راهی روستا کنیم.»

او و دوستانش بعد از ارزیابی وضعیت روستای سید تاج‌الدین بستر ارسال کمک‌های امدادی را به این منطقه فراهم کردند: «در اولین قدم نسبت به ایجاد اردوگاه در روستا اقدام کردیم. خیلی از خانه‌ها ترک‌های ریز و درشت برداشته بودند و مردم از رفتن به داخل‌شان هراس داشتند. به خاطر همین کسانی که خانه‌های خود را در این حادثه از دست داده بودند در اردوگاه اسکان یافتند. تعدادی از مردم هم ترجیح دادند با دریافت چادر و نصب آن در حیاط خانه‌های خود اسکان داشته باشند که نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر این مهم را فراهم کردند.»

اعلام وضعیت قرمز در 3 شهرستان زلزله‌زده آذربایجان غربی

سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی هم از اعلام وضعیت قرمز در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره خبر داد و گفت: «در پی این حادثه، 31 تیم عملیاتی و امدادگری هلال احمر شامل 93 نفر امدادگر و نجاتگر از سه شهرستان سلماس، خوی و چایپاره برای ارزیابی میزان خسارت احتمالی به محل اعزام شده‌اند.»

جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی بهتر به مناطق زلزله‌زده اقدام به تعیین رنگ‌بندی در این شهرستان‌ها کرده تا به ترتیب اولویت کار امدادرسانی به مردم را دنبال کند. به گفته میرزایی، سه سطح رنگ‌بندی در شهرستان‌های متاثر از زلزله بر اساس میزان خسارت و اثرگذاری اعلام شده است. بر این اساس، در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره وضعیت قرمز، در شهرستان‌های پلدشت، شوط و چالدران وضعیت نارنجی و در شهرستان‌های ارومیه و ماکو هم وضعیت زرد اعلام شده است.

از لحظه وقوع زلزله همچنین همه پایگاه‌های امدادی شعب شمال استان، تیم‌های واکنش سریع و انست به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. سرپرست جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی با تفکیک خانوارهای مورد ارزیابی در زلزله روز چهارشنبه گفت: «در خوی 9 هزار و 605 خانوار شامل 34 هزار و 239 نفر در چایپاره دو هزار و 150 خانوار شامل 7781 نفر و در سلماس 3921 خانوار شامل 14 هزار و 877 نفر در روز چهارشنبه  توسط تیم‌های امدادی و عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.»

او همچنین از ارسال 200 دستگاه چادر مسافرتی به شهرستان خوی خبر داد: «علاوه بر شارژ انبارهای امدادی در مناطق زلزله‌زده، یک مجموعه ورزشی با تجهیز اقلام زیستی در شهر دیزج‌دیز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.»

90 دستگاه چادر برپا شد

اردوگاه اسکان اضطراری هلال‌ احمر با برپایی ۹۰ دستگاه چادر در منطقه‌ زلزله‌زده ایجاد شده و علاوه بر حضور ۱۰۸ نیروی امدادی، بالگرد هلال‌ احمر استان هم آماده ارائه خدمات و انتقال نیروها و اقلام امدادی مورد نیاز است.

سرپرست اداره‌ کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌ احمر هم در این‌باره گفت: «از زمان دریافت گزارش وقوع زلزله تاکنون، اعلام آماده‌باش به جمعیت هلال ‌احمر استان‌های آذربایجان غربى و شرقى و ۸ شهرستان خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا، همچنین آماده‌باش خانه‌های هلال، تشکیل جلسه مدیریت بحران در مرکز کنترل و هماهنگى عملیات سازمان امداد و نجات و برپایى اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۹۰ چادر در شهر دیزج‌دیز توسط جمعیت هلال احمر انجام شده است.»

موسوی افزود: «اردوگاه برپا شده در خوی با ٣٣٠ تخته پتو، ١٢٥ تخته موکت و ١٤٠ بسته غذایی تجهیز شده است.»

به گفته اشکان موسوی، ارزیابى ٥٣ شهر و روستا، اعزام ٣١ گروه ارزیاب و امدادى هلال احمر به منطقه، انتشار آموزش‌هاى مربوط به مقابله با زمین‌لرزه، ارتباط ویدیوکنفرانس با مدیران هلال احمر منطقه و سفر رئیس سازمان امداد و نجات به استان آذربایجان غربى برای بررسى میدانی مناطق آسیب‌دیده بخشی از اقدامات هلال احمر در این زلزله بوده است: «ارتباط مرکز کنترل و هماهنگی عملیات آذربایجان غربی و سازمان امداد و نجات نیز برقرار شده و تمام امور و اقدامات مربوط به امدادرسانی به زلزله‌زدگان در حال پیگیری و رصد است. علاوه بر این، ۲۱ خودروی امدادی و یک تیم‌ ۱۴ نفره «سحر» هلال ‌احمر (ساماندهی حمایت‌های روانی در حوادث و بلایا) در منطقه حضور دارند و اعضای مددکار داوطلب و دیگر تیم‌های سحر از سوی سازمان‌های داوطلبان و جوانان هلال‌ احمر نیز برای اعزام به منطقه آماده هستند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.