درخواست لهستان از آمریکا برای استقرار جنگ افزار هسته‌ای

آندری دودا رئیس جمهوری لهستان به نشریه گازتا پولسکا گفته است که با واشنگتن در باره استقرار جنگ افزار هسته‌ای در این کشور شرق اروپا، مذاکره می‌کند، هر چند این طرح در آینده نزدیک اجرا نخواهد شد

به گزارش شهروند آنلاین؛تارنمای واشنگتن اگزماینر صبح پنجشنبه نوشت، دودا با طرح این ادعا با توجه به اوج گیری تنش‌ها میان ورشو و مسکو بر سر جنگ اوکراین افزود، چنین توافقی لهستان را به قدرت هسته‌ای تبدیل نخواهد کرد، زیرا این تسلیحات همچنان در اختیار ایالات متحده باقی خواهند ماند.

اما واشنگتن درخواست ورشو را در این باره تکذیب و یک مقام آمریکا در پاسخ روزنامه گاردین، از این موضوع ابراز ناآگاهی کرد و توضیح در این باره را به دولت لهستان حواله داد.

دودا در باره احتمال همکاری کشورش در برنامه مشارکت هسته‌ای با ناتو گفت، همیشه فرصت بالقوه برای همکاری در این برنامه وجود دارد و با سران آمریکا در باره بررسی چنین احتمالی گفت و گو کرده‌ایم که هنوز هم ادامه دارد.

وی تاکید کرد، این برنامه، دارای هدف درازمدت است و به زودی به اجرا در نخواهد آمد. به این سیاست باید در شرایط آینده دور نگریسته شود، من قطعا باور دارم که لهستان امنیت خود را تقویت خواهد کرد که باید هدف درازمدت ما باشد.

یاروسلاو کاژینسکی رهبر حزب حاکم قانون و عدالت حاکم بر لهستان نیز با حمایت کامل از این پیشنهاد، آن را طرح بسیار خوبی دانست.

بر اساس ارزیابی فدراسیون دانشمندان آمریکایی، اکنون نزدیک به ۱۰۰ جنگ افزار هسته‌ای آمریکا، در بخش‌های مختلف اروپا مانند هلند، بلژیک، آلمان، ایتالیا و ترکیه مستقر شده است.

به نوشته گاردین؛ استقرار جنگ افزار هسته‌ای در لهستان، ناقض پیمان متع گسترش تسلیحات هسته‌ای و قرارداد ۱۹۹۷ ناتو با روسیه است که این سازمان نظامی در آن متعهد شده که این تسلیحات را در خاک هیچ یک از اعضای تازه خود مستقر نکند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.