نیاز سازمان شانگهای به پول واحد برای تجارت

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دیپلماسی هوشمند دولت سیزدهم را دلیل عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای دانست و گفت: کشورهای عضو شانگهای با تجارت با پول واحد و مشترک می‌توانند تحریم‌های غرب را خنثی کنند.

به گزارش شهروند آنلاین،مصطفی نخعی در گفت وگو با ایرنا، با اشاره آغاز روند عضویت ایران در شانگهای، اظهار داشت: فلسفه شکل‌گیری سازمان همکاری‌های  شانگهای در اواخر قرن گذشته جلوگیری از نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه بود. اعضای شانگهای در مقاطعی بر لزوم جمع شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا از منطقه نیز تاکید کردند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس ادامه داد: دیپلماسی بسیار دقیقی و هوشمندانه دولت سیزدهم موجب آغاز روند عضویت ایران در شانگهای شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سازمان همکاری‌های شانگهای به واسطه جمعیت بالای کشورهای عضو و منابع انرژی که در اختیار این کشورها است، قطب بسیار بزرگی در دنیا محسوب می‌شود و کشورهای عضو شانگهای می‌توانند وارد بازار بکر ایران شوند و سرمایه‌گذاری و در نهایت اشتغالزایی به ارمغان بیاورند.

او افزود: آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نشان داد که جمهوری اسلامی در شرایط سخت تحریمی غرب توانایی مذاکره و دیپلماسی فعال برای عضویت در یکی از مهمترین سازمان‌های منطقه و جهان را دارد تا همکاری خود را در بخش‌های مختلف به ویژه اقتصادی با کشورهای همسو گسترش دهد.

نخعی با اشاره به تحریم‌های نفتی و بانکی ایران یادآور شد: کشورهای عضو این سازمان بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی در دنیا هستند، این موضوع فرصت استثنایی برای ایران است.

عضویت ایران در شانگهای فرصت مغتنمی برای رفع تحریم‌ها است

نماینده مردم سربیشه و نهاوند در مجلس با تاکید بر اینکه عضویت ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای در کنار چین، هند و روسیه فرصت مغتنمی برای رفع تحریم‌ها است، گفت: همچنین از فضای ایجاد شده می‌توان برای سرمایه گذاری‌های نفتی بهره برد که به نقش فعال ایران درحوزه انرژی کمک خواهد کرد تا به یکی از مهمترین هاب‌های انرژی در منطقه تبدیل شویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همانطور که دولت سیزدهم مذاکرات و دیپلماسی فعالی را برای عضویت ایران در پیمان همکاری های‌شانگهای به کار بست، امیدواریم به همین میزان مسئولان از این فرصت به نفع اقتصاد کشور استفاده کنند.

سازمان همکاری‌های شانگهای نیاز به پول واحد برای تجارت دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم به کارگیری پول واحد برای تجارت بین کشورهای عضو شانگهای، اظهار داشت: : سازمان همکاری‌های شانگهای جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده است، لذا اعضای این سازمان می توانند از  پول مشترک و واحد برای مبادلات اقتصادیخود استفاده کنند تا منافع اقتصادی اعضا تامین شده و تحریم‌های دلاری و بانکی غرب علیه کشورهای عضو این سازمان خنثی شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر افزایش توانمندی داخلی برای پیشبرد اهداف اقتصادی تعیین شده، اظهار داشت: دولت و بخش خصوصی برای حضور در این بازار و کسب منافع لازم باید توان خود را افزایش دهند. چرا که هنوز بخش خصوصی به خودباوری و توانایی لازم برای تاثیر در بازارهای منطقه‌ای و جهانی نرسیده است و لزوم حمایت دولت از این بخش‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

کارگروه حمایت از بخش خصوصی برای حضور در بازارهای هدف تشکیل شود

نخعی یادآور شد: بهتر است دولت کارگروه حمایت از بخش خصوصی برای حضور آنها در بازارهای هدف را تشکیل دهد واین کارگروه به صورت مستمر مشکلات را رصد کرده و پس از اطلاع به دولت، نسب به تصمیم گیری برای رفع آنها اقدام شود تا منافع اقتصادی ایران از عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای تامین شود.

او خاطرنشان کرد: نقش وزارت خارجه در این موضوع بسیار تعیین کننده است و حتما باید بخش اقتصادی این وزارتخانه این موضوعات را با قدرت پیگیری کند و سایر وزارتخانه‌ها هم می‌توانند با توانمند سازی داخلی زمینه افزایش حضور جمهوری اسلامی ایران در بازارهای جهانی را فراهم کنند./

انتهاتی پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.