رنگ زندگی در خاتم و مروست

کاروان نذر آب به روستاهای کم‌آب یزد رسید

اولین بار است که پای کاروان‌های نذر آب به روستاهای محروم یزد باز می‌شود. گرچه پیش از این هم این روستاها خالی از حمایت داوطلبان هلال‌احمر نبوده. مقصد این کاروان‌ها تعدادی از روستاهای محروم دو شهرستان مروست و خاتم است که فاصله چشمگیری تا مرکز استان دارند و خشکسالی، نفس زندگی از این روستاها را گرفته است. علاوه بر پروژه‌های آبرسانی و کمک‌های معیشتی، حضور تیم‌های پزشکی داوطلب و ویزیت رایگان از مهم‌ترین قدم‌های برداشته‌شده در این طرح است. چراکه اهالی این روستاها باید مسافتی بین 250 تا 300 کیلومتری را برای رسیدن به مرکز استان و دسترسی به پزشکان متخصص طی کنند.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ روستاهای چاه‌منج، چاه ابوالفضل، چالمه و چاهک از جمله روستاهای شهرستان خاتم هستند که این روزها کاروان‌های نذرآب به آن رسیده‌اند. جدا از تعدادی روستای متروکه بر اثر خشکسالی، چندان مجالی برای معیشت، گسترش و توسعه در روستاهای محروم شهرستان خاتم باقی نمانده است.

تیغ آفتاب و خشکی زمین، رونق را از زندگی اهالی گرفته است. جوان‌ترها هم اگر فرصتی به دست بیاورند، راه‌شان را می‌کشند و خودشان را به مرکز شهرستان می‌رسانند و در جست‌وجوی کار در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها، راهی دیگر شهرهای کشور می‌شوند.

«مهدی زارعی» رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان خاتم می‌گوید: «روستاهای مورد هدف طرح نذر آب در شهرستان خاتم، از روستاهای محروم استان هستند و خشکسالی در سال‌های گذشته تاثیر زیادی در معیشت آنها گذاشته است. برخی از روستاها به‌طور کامل خالی از سکنه شده و اهالی آن برای یافتن شغل، به شهرک‌های صنعتی مهاجرت کرده‌اند. برای همین حضور تیم‌های داوطلبی نذر آب در این روستاها می‌تواند بسیار موثر باشد. البته اغلب این اقدامات، نیاز به استمرار دارد و امیدوارم شرایطی برای حضور دوباره داوطلبان در این روستاها فراهم شود.»

علاوه بر آبرسانی و کمک‌های معیشتی، اقدامات عمرانی مختلفی هم در روستاها انجام شده است، از جمله توزیع لوازم‌تحریر بین دانش‌آموزان و بسته‌های معیشتی برای خانواده‌ها.

زارعی می‌گوید: «در کل شهرستان خاتم، تنها یک متخصص داریم و آن هم متخصص داخلی است. نزدیک‌ترین مرکز درمانی تخصصی به ما، در مرکز استان است که 250 تا 300 کیلومتر از شهرستان فاصله دارد. در هلال‌احمر، مراجعان زیادی داریم که می‌گویند حتی هزینه رفتن به مرکز استان را هم ندارند؛ چه برسد به پرداختن هزینه درمان و طی دوره درمان. به همین دلیل اغلب افراد از ادامه روند درمان پشیمان می‌شوند و دیگر آن را پیگیری نمی‌کنند.»

برای همین حضور تیم‌های پزشکی در طرح نذر آب در استان یزد با استقبال زیادی از طرف اهالی این روستا روبه‌رو شد. زارعی می‌گوید: «گرچه توزیع اقلام معیشتی و بهداشتی در این روستاها برای اهالی این مناطق محروم، امیدوارکننده است. اما بیش از همه اینها، حضور تیم‌های پزشکی برای مردم بسیار غنیمت است و از ما خواستار ادامه این طرح شدند.»

 

پرهیز از موازی‌کاری

تیم‌های پزشکی پیش از این با همراهی وزارت بهداشت و دیگر نهادها، به برخی از روستاهای محروم استان یزد رفته و ویزیت رایگان و خدمات بهداشتی و درمانی به آنها ارائه داده‌اند. حالا این گروه‌ها با همکاری و هماهنگی هلال‌احمر به مناطق محروم اعزام شده‌اند.

«خلفی» متخصص قلب و عروق، یکی از این پزشکان است. او از اولین تجربه همراهی با هلال‌احمر می‌گوید: «حضور تیم‌های پزشکی در مناطق محروم اتفاق خوبی برای اهالی این روستاهاست. فارغ از اینکه باید بدانیم تامین خدمات درمانی و بهداشتی در هر منطقه‌ای از کشور از وظایف وزارت بهداشت است، حالا که برخی از مردم از چنین امکاناتی برخوردار نیستند، برنامه‌هایی مثل اعزام تیم‌های پزشکی می‌تواند بخش بسیار کمی از این خلأ را پر کند.

با این حال، برخی تخصص‌ها نیاز به تجهیزات خاص دارد و نبود این تجهیزات در مناطق روستایی عملا حضور متخصصان را بی‌فایده می‌کند. مثل متخصصان قلب، متخصص چشم و … که برای تشخیص دقیق نیاز به ابزار دارند. اما پزشکانی مثل پزشک داخلی یا مشاوره و روان‌شناسی شاید به تجهیزات پزشکی و درمانی پیچیده‌ای نیاز نداشته باشند.»

او همچنین پیشنهادی برای کم شدن موازی‌کاری نهادهای مختلف برای اعزام تیم‌های پزشکی به مناطق محروم دارد: «موازی‌کاری‌هایی که نهادهای مختلف در زمینه اعزام تیم‌های پزشکی دارند، باعث هدررفت منابع و انرژی می‌شود. در حالی که اگر این مراکز و نهادها با هم هماهنگی داشته باشند، می‌توانند از یکدیگر حمایت کنند و در مجموع، خدمات بهتری به مردم مناطق محروم برسد.»

 

بازگشت دوباره به روستاهای محروم

داوطلبان استان یزد پیش از این، در چهار دوره اجرای برنامه نذر آب، در روستاهای محروم استان‌های جنوبی کشور حضور داشتند. از جمله هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان.

«محسن حرازی‌زاده» مدیرعامل هلال‌احمر استان یزد می‌گوید: «روستاهای زیادی در استان یزد متاثر از خشکسالی هستند و در محرومیت به سر می‌برند. امسال استان یزد مثل دیگر استان‌های کشور هم برگزارکننده طرح نذر آب است و هم میزبان این خدمات. از این نظر، دسترسی راحت‌تری به مناطق روستایی مورد هدف داشتیم.»

او همچنین درباره تداوم این فعالیت‌ها در طول سال می‌گوید: «پیش از این هم خدمات داوطلبانه‌ای توسط خیران و اعضای هلال‌احمر در استان یزد ارائه شده بود. همچنین این خدمات در روستاها ادامه پیدا می‌کند و برخی اقداماتی که نیاز به پیگیری و تداوم دارند، استمرار خواهند داشت.»

پیش از اعزام گروه‌های پزشکی و داوطلبی، با هماهنگی‌های انجام‌شده با مراکز ذی‌ربط، نیازسنجی انجام شده و متناسب با موضوعات اعلام‌شده، پزشکان متخصص و منابع و تجهیزات لازم تامین شده است. مدیرعامل هلال‌احمر یزد می‌گوید: «تیم‌های سحر استان یزد هم در اجرای این طرح همراه ما بودند و با ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری کارگاه و آموزش‌های شهروندی به‌خصوص در مورد رفتار با نوجوانان و همچنین آسیب‌های اجتماعی، در کاروان‌های نذر آب حضور داشتند.»

علاوه بر این خدمات، تیم‌های پزشکی با همراهی ماماها به ویزیت زنان باردار و ارائه مشاوره و خدمات بهداشتی و درمانی پرداختند. به گفته مدیرعامل هلال‌احمر یزد، کاروان‌های پزشکی هلال‌احمر در روستاهای محروم به‌صورت دوره‌ای به این روستاها همچنین روستاهای محروم دیگر سرکشی می‌کنند تا ادامه درمان اهالی این مناطق را پیگیری کنند.

// انتهای پیام

نذرآب به گیلان رسید

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.