«شریف» با شرافت باقی می‌ماند/ نگاهی به آن سوی خزر/ پینوکیوی انگلیسی

مرور روزنامه های صبح کشور

بروزنامه های امروز به بررسي اعترافات 2 جاسوس فرانسوی درباره زمینه‌سازی آشوب در ایران، اصلاح نظام بانکی در کشور ، گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی و پس از سه هفته بررسی‌های کارشناسی این سازمان ، بهانه‌جویی‌های دولت آمریکا برای پوشاندن عدم آمادگی واشنگتن برای توافق و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  اعترافات 2 جاسوس فرانسوی درباره زمینه‌سازی آشوب در ایران، اصلاح نظام بانکی در کشور ، گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی و پس از سه هفته بررسی‌های کارشناسی این سازمان ، بهانه‌جویی‌های دولت آمریکا برای پوشاندن عدم آمادگی واشنگتن برای توافق و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

اعترافات 2 جاسوس فرانسوی درباره زمینه‌سازی آشوب در ایران

روزنامه کيهان:  «من «سیسیل کوهلر» مامور اطلاعات و عملیات سرویس امنیت خارجی فرانسه هستم. این پول‌ها [که ما با خود به ایران آوردیم] برای تامین هزینه‌های اعتراضات و اغتشاش‌ها قرار بود صرف شود.»  این جملات بخشی از اعترافات یک مامور زن دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی فرانسه است که طی روزهای اخیر فیلم آن پخش شد. 8 اردیبهشت 1401 ساعت 50دقیقه بامداد پروازی از مبدا ترکیه در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین می‌نشیند که برای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و این نشان از آن دارد که 2مسافر این پرواز از قبل تحت رصد نیروهای اطلاعاتی قرار داشتند. زن و مردی که با ویزای گردشگری به ایران آمدند عبارت بودند از خانمی 37ساله به نام «سیسیل کوهلر» و مردی 69ساله به نام «ژاک پاری». در ادامه وزارت اطلاعات که این 2نفر را تحت رصد دارد به ارتباط گیری و جلسات آنها با افراد کانون غیرقانونی صنفی معلمان پی می‌برد. به راستی 2گردشگر فرانسوی (این جاسوس‌ها در پوشش گردشگری وارد کشور شده بودند) چرا در جلسات یک کانون صنفی غیرقانونی سر درمی آورند؟! در نهایت این 2نفر در 17اردیبهشت 1401 در ساعت 23:30 در حالی که عازم فرودگاه بودند تا از کشور خارج شوند توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر می‌شوند. در روزهای اخیر بخش‌هایی از مستندی تحت عنوان «داستان یک ماموریت» از اعترافات و برنامه‌هایی که آنها قصد انجام آن را داشتند پخش شد. «ژاک پاری» در اعترافاتش می‌گوید: «اهداف ما در سرویس امنیت خارجی فرانسه، اعمال فشار بر دولت ایران است. خب شیوه معمول در سرویس امنیت خارجی فرانسه این نیست که اعلام کنیم ما عضو آن هستیم…» دیگر جاسوس فرانسوی یعنی «سیسیل کوهلر» نیز در بخش‌های از این مستند می‌گوید: «[وظیفه ما رساندن] ابزارهای لازم جهت سازماندهی اقدامات اغتشاشگران مانند سلاح تا در صورت لزوم از آن برای حمله به پلیس استفاده کنند. ما با هدف ایجاد شرایط لازم برای براندازی نظام [جمهوری] اسلامی ایران به این کشور آمدیم.»

 

اصلاح نظام بانکی آری یا خیر؟

روزنامه آرمان ملی: اصلاح نظام بانکی در کشور در سطوح مختلف در حالی صورت می‌گیرد که حضور مستقیم و غیرمستقیم بانک‌ها در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و اقتصادی با واکنش‌های مختلفی همراه بوده است این درحالی است که واگذاری تسهیلات مناسب جهت عملیاتی کردن پروژه‌های عمرانی نیمه تمام یا آغاز بسیاری از پروژه‌ها در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، راه و عمرانی و… به ویژه در سال‌های اخیر باعث رونق تولید و به گردش درآمدن چرخ اقتصادی شده است اما برخی کارشناسان از این رویکرد با عنوان دلالی بانک‌ها در پروژه‌هایی یاد می‌کنند که مانع از حمایت از کسب و کارهای خرد شده است. دیدگاه مقابل که شامل برخی از نمایندگان مردم است بر این باور هستند که حضور بانک‌ها به عنوان تامین کنندگان مالی پروژه‌ها با ساز و کار مناسب در جهت حمایت از تولید است و اتفاقا بانک‌ها را عاملی برای بهبود وضعیت اقتصادی می‌دانند که حداقل مانع از به کاررفتن سرمایه‌های بانکی در بخش‌های غیرمولد مانند خرید سکه و طلا و زمین می‌شود.  سیدغنی نظری خانقاه، نماینده مجلس یازدهم در این باره به «آرمان ملی» گفت: اجرای بسیاری از پروژه‌های اقتصادی کشور در گرو سرمایه‌گذاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، عملیاتی می‌شود و در این راستا بانک‌ها می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز همواره به بررسی چند و چون اجرای بهینه این امر در سطوح مختلف پرداخته و می‌پردازد و در این راستا استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در تعاملات اقتصادی علاوه بر رونق تولید می‌تواند بسیاری از اهدافی که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست را به مرحله اجرا درآورد. این نماینده مجلس ادامه داد: وظیفه بانک‌ها بنگاهداری نیست، اما اگر در تامین مالی پروژه‌ها مشارکت کنند می‌تواند نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد و باعث رونق تولید شود البته مشارکت بخش خصوصی از جمله بانک‌های خصوصی در پروژه‌های مختلف باید همواره با نظارت مقامات ذیربط در مجلس و دولت همراه باشد تا در جریان تولید به اهداف از پیش تعیین شده دست یافت.

 

عذرخواهی رئیس دانشگاه شریف از اساتید و دانشجویان

روزنامه آرمان امروز:رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دیدار رئیس جمهوری با مسئولان این دانشگاه درباره اتفاقات اخیر را تشریح کرد.رسول جلیلی در تشریح دیدار مسئولان این دانشگاه با رئیس‌جمهور، گفت: آیت‌الله رئیسی در این دیدار و پس از استماع گزارش‌ها درخصوص اتفاقات دلخراش روز یک‌شنبه در دانشگاه و پیرامون آن، با اشاره به اهمیت و حرمت دانشگاه و محیط علم و آرمان‌خواهی، تأکید کرد هیچ شخصی مجاز به شکستن حرمت این فضای مقدس نیست و ضمن اشاره به اینکه شریف از نماد‌های علم و پیشرفت کشور است، گفت نباید اجازه داد قداست علمی و اخلاقی و اعتبار و خوش‌نامی جامعه نخبگی این دانشگاه با برخی رفتار‌های تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود.وی افزود: آمریکا و دیگر دشمنان کشور تلاش می‌کنند در محیط‌های دانشگاهی مانند دانشگاه شریف اهداف ضدایرانی و ضدانقلابی خود را پیگری کنند، اما آگاهی استادان و دانشجویان نجیب این دانشگاه، مانع از آن می‌شود که این تلاش‌ها به حساب دانشگاه شریف گذاشته شود. به گفته ایشان، قطعاً شریف با شرافت باقی می‌ماند.رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با نقل مجدد نظر رئیس‌جمهور در کفایت سازوکار‌های داخل دانشگاه برای تأمین امنیت دانشگاه اظهار داشت: من به عنوان رئیس دانشگاه خود را موظف می‌دانم مطالبات بحق خانواده شریف را پیگیری کرده و از دانشجویان و استادانی که مورد برخورد قرار گرفتند یا دچار آسیب روحی شدند، عذرخواهی و دلجویی کنیم و راه را بر تکرار چنین وقایعی ببندیم.

 

تبرئه پلیس حالا نوبت محاکمه تهییج‌کنندگان به اغتشاش است

روزنامه جوان:طبق گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی و پس از سه هفته بررسی‌های کارشناسی این سازمان، یکبار دیگر با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی‌اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب‌شناسی تأکید شد، فوت مهسا امینی ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده‌است. این در حالی است که طی سه هفته اخیر، مرگ مهسا امینی از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و اپوزیسیون خارج‌نشین به اسم رمزی برای اغتشاشگری و ایجاد شکاف میان مردم و نیرو‌های حافظ نظم و امنیت جامعه تبدیل شد و در جریان این اغتشاشات در نقاط مختلف کشور ده‌ها نفر از افراد بی‌گناه کشته شدند؛ جان‌هایی که بدون شک همه عزیز بودند؛ درست به همان اندازه که مهسا عزیز بود. در چنین شرایطی همه افرادی که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جوانان را به اغتشاش تحریک می‌کردند و در تلاش بودند با همان تکنیک پروژه کشته‌سازی از مرگ مهسا امینی برای اهداف براندازانه خود استفاده کنند، باید پاسخگوی مرگ، ناامنی و همچنین ضرر و زیان اقتصادی به کسب و کار مردم به‌واسطه سه هفته فتنه‌گری و ناآرامی باشند.    روز ۲۲ شهریور ماه بود که مهسا امینی ۲۲ ساله از سوی پلیس امنیت اخلاقی برای گذراندن کلاس‌های توجیهی به ساختمان وزرا برده می‌شود. پس از پایان کلاس، اما وی از حال می‌رود و با وجود حضور اورژانس و انتقال وی به بیمارستان کسری و انجام تمامی اقدامات پزشکی، متأسفانه مهسا سه روز بعد یعنی در ۲۵ شهریور ماه فوت می‌کند. مرگ دختر جوانی همچون مهسا حادثه‌ای دردناک بود، اما از آن دردناک‌تر سوءاستفاده از این حادثه برای ایجاد شکاف‌های اجتماعی و در برابر یکدیگر قرار دادن مردم و نیروی پلیس به عنوان حافظان نظم و امنیت جامعه و ایجاد اغتشاش و ناامنی بود، آن هم به تحریک افراد و لیدر‌هایی که کیلومتر‌ها با این حادثه فاصله داشتند و همیشه اثبات کرده‌اند دلسوز این مردم و این کشور نیستند و تنها مترصد آن هستند تا از آب گل آلود به نفع خودشان ماهی بگیرند.

 

«شریف» با شرافت باقی می‌ماند

روزنامه ایران:یکشنبه دهم مهرماه که دومین گروه از ورودی‌های جدید دانشگاه برای حضور در روز ابتدایی در کلاس‌های درس به دانشگاه شریف وارد شدند با حوادثی مواجه شدند که احتمالاً نمونه آن را در شهرها یا مدارس خود ندیده بودند؛ اتفاقی که تیتر بسیاری از رسانه‌ها شد. اتفاقات روز یکشنبه در رسانه‌های ضدایرانی به طرز وحشتناکی همراه با اخبار کذب از کشته شدن دانشجویان یا تیراندازی منتشر می‌شد که باعث شد خانواده‌های بسیاری نگران شوند و خود را برای پیگیری وضعیت سلامت فرزندان خود به آنجا برسانند. اما مسأله به اینجا ختم نشد و یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب، روز بعد با تیتر «روایتی عجیب از شب وحشتناک دانشگاه شریف» و بی‌بی‌سی فارسی دستگاه رسانه‌ای دولت انگلیس تیتر «روایت شب سرکوب و وحشت» را برای این ماجرا برگزید. یک دانشجوی رشته مهندسی برق این دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درخصوص اینکه آیا نیروهای پلیس یا امنیتی در دانشگاه حضور داشته‌اند، گفت: در دانشگاه نه درگیری بوده و نه لباس شخصی؛ اما مسیح علینژاد طوری خبر داد که انگار در دانشگاه جنگ شده است. خبر حمله به خوابگاه‌ها یا تیراندازی در کتابخانه کذب بود؛ اینها می‌خواستند ماجرای کوی دانشگاه تکرار شود و پیراهن به‌ظاهر خونین نشان دهند که این اتفاق هرگز صورت نگرفت.پنجشنبه گذشته، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان دانشگاه صنعتی شریف با رئیس جمهور دیدار کردند؛ دیداری که محور آن، بررسی ابعاد حوادث هفته گذشته دانشگاه شریف بود. در این نشست مسئولان دانشگاه شریف، گزارشی از حوادث پیش آمده در این دانشگاه ارائه کردند. آیت‌الله رئیسی اما بر دو نکته تأکید کرد؛ نخست اینکه نباید اجازه داد دشمنان در ظرف دانشگاه شریف اهداف ضد ایرانی و ضد انقلابی خود را پیگیری کنند و دیگر اینکه سازکارهای داخل دانشگاه برای تأمین نظم و امنیت دانشگاه کفایت لازم را دارد و همگان باید به رعایت حریم دانشگاه پایبند باشند. بویژه رئیس جمهور بر قداست علمی و اخلاقی و خوشنامی دانشگاه شریف تأکید و تصریح کرد که نباید اجازه داد این امر با رفتارهای تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود.

 

کوچ سرمایه ها از بخش تولید

روزنامه تجارت: بررسی جوازهای تاسیس صادره برای بنگاه های صنعتی در ۵ ماه نخست امسال نشان می دهد که در این بخش افت ۳۸.۶ درصدی داشته ایم که بیانگر کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سمایه گذاری در بخش تولید است یکی از شاخص‌های بررسی فعالیت سرمایه گذاران و تمایل این گروه بر حضور در حوزه‌های صنعتی و تولیدی، میزان جوازهای صنعتی صادره است. بر همین اساس، بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت ساخت و تأسیس بنگاه‌های صنعتی نشان می‌دهد که در ۵ ماه نخست امسال، برای ۹ هزار و ۱۷۹ بنگاه جواز تأسیس صادر شده که کاهش ۳۸.۶ درصدی نسبت به ۵ ماهه پارسال داشته است. همچنین بررسی بخش مربوط به سرمایه گذاری در این بنگاه‌ها بیانگر آن است که سرمایه پیش بینی شده در ۵ ماه ابتدایی امسال برای جوازهای تأسیس معادل بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵.۳ درصد افزایش داشته است. براساس برآوردهای انجام شده، با اجرای این پروژه‌ها، ۲۴۴ هزار و ۷۲۹ شغل ایجاد خواهد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۳۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب آمار مربوط به جوازهای تأسیس صادره بیانگر کاهش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش تولید است.در ۵ ماهه ابتدایی امسال برای ۲ هزار و ۵۴۴ بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده که کاهش ۱۲.۱ درصدی نسبت به مدت مشاله پارسال داشته است. میزان سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده نیز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد کاهش داشته است. در این بخش نیز پیش بینی شده که ۴۸ هزار و ۸۹۵ شغل ایجاد شود که نسبت به مدت مشابه پارسال، افت ۳۵.۵ درصدی یافته است. به این ترتیب، تعداد واحدهای جدیدی که در ۵ ماه امسال پروانه بهره برداری گرفته اند نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.

 

لایحه ترمیم 2 میلیونی حقوق ها

روزنامه خراسان:دولت لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری را تقدیم مجلس کرد؛ لایحه‌ای که گفته می‌شود در صورت تصویب، حدود دو میلیون تومان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد کرد و این میزان افزایش حقوق، از شهریورماه امسال برای آن‌ها محاسبه و پرداخت می‌شود. چرا در میانه سال؟ وقتی در بودجه سال 1401، میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری، 10 درصد درنظر گرفته شد، اگرچه هدف عادلانه کردن پرداختی‌ها را دنبال می‌کرد، اما از همان ابتدا مشخص بود که این عدد، تناسبی با تورم ندارد و مشکل‌ساز خواهد شد. اولین مشکل این مصوبه، در حوزه کارگری نمایان شد؛ چراکه میزان افزایش سایر سطوح حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی، مشابه کارمندان و بازنشستگان دولتی، همان 10 درصد درنظر گرفته شد و این تصمیم سبب شد تشکل‌های کارگری، حق و حقوق خود را به طور جدی پیگیری و در نهایت آن را احیا کنند. با عقب‌نشینی دولت از این موضع و تثبیت افزایش 38درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، طبیعی بود که دیگر لحاظ کردن افزایش 10 درصدی حقوق برای کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری هم اثری به جز کوچک‌تر شدن سبد اقتصادی این خانواده‌ها ندارد و باید آن را ترمیم کرد.حالا دولت لایحه اجرای این تصمیم را به مجلس ارائه و دلایلش را هم بیان کرده است: «ضرورت حمایت از کارمندان و کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری»، «استمرار عدالت در نظام پرداخت ها»، «بهبود معیشت جامعه هدف»، «اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت». ایرنا هم در این باره نوشت: «با توجه به تورم ۶۰ درصدی به ارث رسیده از دولت قبل و فشار قابل توجهی که بر اقشار مختلف جامعه، از جمله کارمندان وارد آمده، افزایش ۱۰ درصدی نمی‌توانست جوابگوی نیازهای معیشتی آن‌ها باشد، به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برای جبران این موضوع حقوق کارمندان را باز هم افزایش دهد».

 

تحریم میوه آشوب

روزنامه وطن امروز: بهانه‌جویی‌های دولت آمریکا برای پوشاندن عدم آمادگی واشنگتن برای توافق تمامی ندارد. مقامات دولت بایدن که به اذعان منابع غربی حداقل تا برگزاری انتخابات کنگره توانایی توافق کردن را ندارند و حتی در پیام‌هایی به تهران به این نکته اشاره کرده‌اند، علاوه بر وضع تحریم‌های جدید، مجددا رو به مواضع تکراری و بازی شماتت آورده‌اند.  به گزارش «وطن‌امروز»، حالا آمریکا با بهره‌گیری از اغتشاش‌های اخیر در ایران تلاش می‌کند با وضع این تحریم‌ها به بهانه اتفاقات اخیر در ایران به زعم خود میوه اغتشاش را بچیند. پس از اینکه دولت بایدن هفته گذشته ۱۰ شرکت را در ارتباط با فروش نفت ایران تحریم کرد، آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی وضع کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی چندین نفر از جمله وزیر ارتباطات و وزیر کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.  در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ۷ مقام از دستگاه‌های امنیتی و حکومتی ایران را به دلیل قطع دسترسی اینترنت و خشونت‌ ادامه‌دار علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز پس از مرگ غم‌انگیز مهسا امینی ۲۲ ساله- که با ادعای پوشیدن حجاب نامناسب دستگیر شد و تحت بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جان باخت- در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد».  اسامی 7 مقام که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند به شرح زیر است: «یدالله جوانی» معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران، «وحید مجید» رئیس پلیس فتای فراجا به دلیل ارتباط با پلیس سایبری ایران، «حسین نجات» فرمانده سپاه در قرارگاه ثارالله به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران، «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، «حسین ساجدی‌نیا» معاون عملیات فراجا به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، ذیل قانون تحریم‌های حقوق بشری ایران. آمریکا همچنین نام «احمد وحیدی» وزیر کشور را نیز ذیل ادعاهای مربوط به حقوق بشر هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. از سوی دیگر، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر» برای دومین‌بار در طول یک هفته گفت کشورش نمی‌تواند تضمین بدهد رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده از برجام خارج نشود.  «رابرت مالی» در این گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: یک توافق روی میز بود… و همه شرکت‌کنندگان دیگر در ماه مارس با آن موافق بودند و سپس در طول تابستان و بعد دوباره در آگوست.

 

تغییرات فرهنگی در ایران

روزنامه اطلاعات :طی هفته های گذشته شاهد اعتراضات و گاه اغتشاشات در کشور بودیم. همه این رویدادها از یک حادثه شروع شد و به سرعت شعله ور گردید. هسته اصلی معترضان و یا بهتر است بگوییم پیشتازان آن، جوانان و نوجوانان بودند و در این میان شمار دختران بیشتر بود. در اینجا قصد تحلیل این حادثه از بعد سیاسی ، اجتماعی و حتی بین المللی نیست . اینکه جریانات و گروهک ها تلاش کردند سوار بر ماجرا شوند و بنزین روی آن بریزند واضح است. اما این واقعه ویژگی هایی از جامعه ایران را نشان می دهد که «نادیده » گرفته شده است. بنابراین باید این حادثه را از جنبه نشانه شناسی تغییرات و جنبش های فرهنگی و اجتماعی ایران نیز نگریست.۱. جامعه ایران آن یکدستی فرهنگی دهه های گذشته را ندارد. فرهنگ غالب، با چالش مواجه است. بخشی از جامعه نگرش ها و ارزشهای دیگری دارد بلکه گاه در تضاد با جریان غالب است.۲. این تغییر در نگرش ها و ارزش‌ها در بین بخش قابل توجهی از زنان و جوانان جدی تر شده و تا حدی در حال تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی است. آنها اصرار دارند با این جنبش، دیده شوند و به حساب آیند.از این تفاوت بعضی از جامعه شناسان با عنوان شکاف نسلی یاد کرده اند ولی به نطر می رسد موضوع فراتر از شکاف نسلی و بلکه نوعی جنبش استقلال خواهی جوانان است.۳. این گروه اجتماعی از زنان و جوانان چند ویژگی دارند: الف: سلطه سنتی خانواده را بر نمی تابند. ب : برای جوان استقلال قائل هستند و بر خلاف نسل های پیشین دوران جوانی را به عنوان یک دوره مستقل، معنادار و باهویت می بینند نه دوران گذار . آنها برای خود حقوقی قائل هستند و نمی خواهند بزرگترها( نسل پیشین) برای آنها تصمیم بگیرند .ج: آنها سازمان‌های آموزش رسمی را ناکارآمد می دانند و آینده خود را در مدرسه و دانشگاه نمی بینند . آنها پرورش یافته شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی هستند. آنها به دلیل زیست در فضای مجازی به نوعی دچار انزوای اجتماعی شده اند و خود را در حاشیه جامعه یافته اند و تلاش می کنند یا دنیای حقیقی را مطابق خود تغییر دهند و یا دنیای حقیقی جایی برای آنها باز کند.

 

پینوکیوی انگلیسی

روزنامه فرهیختگان: «نیکا شاکرمی با صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت جان باخت.» این جمله را سه روز پیش بی‌بی‌سی فارسی به نقل از نامه اداری فرزاد راهنما، مسئول امور شهرستان‌ سازمان بهشت‌زهرای تهران منتشر کرد. در عکس این نامه که در کانال تلگرامی بی‌بی‌سی بارگذاری شده، تاریخ فوت نیکا شاکرمی 30 شهریور 1401 درج شده است. نامه مذکور با نام «فرزاد راهنما مسئول امور شهرستان سازمان بهشت‌زهرا» مهر و امضا شده است. نام «فرزاد راهنما» یا سمت وی دو موردی است که از طریق آن می‌توان اعتبار این نامه را تشخیص داد. البته جدا از آن، اعتبارسنجی نامه کار دشواری نیست. سازمان بهشت‌زهرای تهران سایتی به آدرس «beheshtezahra. tehran. ir» دارد. در این سایت بخشی تحت عنوان «معرفی مدیرعامل و معاونین» وجود دارد. در بین اسامی معاونین سازمان بهشت‌زهرا، هیچ نام و نشانی از «فرزاد راهنما» یا حتی عنوان مسئول امور شهرستان سازمان بهشت‌زهرا دیده نمی‌شود. در گوگل هم «فرزاد راهنما» یا سمتی که در نامه ادعایی بی‌بی‌سی درج شده، وجود ندارد. این نامه با چنین شرایطی، به‌عنوان یکی از اسناد بی‌بی‌سی برای قتل دختری 16 ساله در میانه اغتشاشات داخل ایران دست‌به‌دست می‌شود. این یکی از صدها و هزاران خبرسازی‌هایی است که در روزها و هفته‌های گذشته درباره اعتراضات در ایران در رسانه‌های فارسی زبان ضد ایران منتشر شده است. بی‌بی‌سی فارسی یکی از اجزای شبکه جهانی بی‌بی‌سی که مدعی فعالیت حرفه‌ای است، این روزها برای عقب‌نماندن از فضا، دست‌به‌دامان «جعل اسناد» شده تا ماهی خود را از ناآرامی داخل ایران بگیرد.

 

نگاهی به آن سوی خزر

روزنامه شرق: چهارشنبه هفته گذشته، محمد مخبر، معاون ‌اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به منظور شرکت و سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر در رأس یک هیئت سیاسی-اقتصادی شامل وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و جهاد کشاورزی، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و نیز رئیس سازمان توسعه تجارت به دعوت میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، به این کشور سفر کرد.‌ اولین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر مرداد سال ۱۳۹۸ با حضور پنج کشور عضو، یعنی ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان برگزار شد. افزون بر آن، سیدابراهیم رئیسی نیز در تیر سال جاری در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در کشور ترکمنستان شرکت و سخنرانی کرد.مخبر در بدو ورود به مسکو، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «توسعه و ارتقای همکاری با کشورهای همسایه از راهبردهای جدی دولت است و در این میان کشور روسیه از جایگاه خاصی برخوردار است و با سفرهای متقابل رؤسای جمهور دو کشور، پایه‌گذاری خوبی در تعمیق روابط صورت گرفت». وی با بیان اینکه دریای خزر و کشورهای حاشیه این دریا به لحاظ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و محیط زیست اهمیت فراوانی دارند، تصریح کرد: «ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با 15 کشور و همچنین هم‌جواری با دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب، جایگاه ویژه‌ای به لحاظ ترانزیت دارد».مخبر با اشاره به توافقات اولین نشست مجمع اقتصادی خزر و همچنین توافقات صورت‌گرفته میان سران کشورهای حاشیه خزر در ششمین اجلاس، خاطرنشان کرد: «بخشی از این توافقات اجرائی شده و بخشی نیز نیازمند پیگیری است که باید اجرای این برنامه‌ها را سرعت ببخشیم و امیدوارم مردم ایران و روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر از این ارتباطات به خوبی بهرمند شوند».

 

درخت گيلاس وحشي و برآورده شدن چند آرزو

روزنامه اعتماد:آنچه مي‌خوانيد، گزارش يك مرگ و برآورده شدن چند آرزوي ساده و خوب در روستاي تيتران دَن است. دَن در زبان بلوچي به معني زمين صاف است و تيتر نام درختي است كه از آن گيلاس كوهي مي‌رويد. ميوه‌هايي ريز، سرخ‌رنگ و با طعمي بسيار خوش. شايد تيتران دَن، زماني انباشته از گيلاس‌هاي وحشي بوده است. روستايي كه حالا و به همت شهين اربابي انباشته از درختان جواني شده است كه تا چند سال ديگر، روستا و مردمش را در شاخسار و سايه خود در آغوش بگيرد. هيچ‌كس نمي‌دانست نتيجه مرگ عرفان بيست‌و‌دو‌ساله تبديل به كمكي عجيب به چند دختردانش‌آموز در روستاي تيتران دَن شود. جايي كه خانواده عرفان، هرگز نه اسمي از آنجا شنيده بودند و نه حتي مي‌دانستند چنين جايي وجود دارد. آنها خانواده‌اي خوشبخت در لواسانات تهران بودند. دكتر يحيا خوانساري، همراه با همسرش سودابه و دو فرزندش عرفان و توحيد از زندگي خوبي كه داشتند كيف مي‌كردند. عرفان رپ مي‌خواند و بعد از چند ترم، ترجيح داده بود به جاي زبان انگليسي، جامعه‌شناسي بخواند. شايد محتواي شعرهايش در رپ بود كه نشان مي‌داد بيشتر متوجه دردهاي مردم شده است. يك روز خيلي معمولي بود و عرفان نمي‌دانست تا چند ساعت ديگر خواهد مرد.وقتي به خانه برگشت در گلويش كمي احساس سوزش مي‌كرد. مادرش گفت از من گرفتي. من هم سرماخوردم و گلويم درد مي‌كند. يك قرص خورد. مادربزرگش را كه آن شب مهمان‌شان بود، بغل كرد و بوسيد و رفت به اتاقش كه بخوابد. آقاي دكتر خوانساري، صبح كه به سر كار مي‌رفت، به همسرش گفت عرفان چرا هنوز خواب است؟ بيدار شد بگو بيايد رستوران. آنها يك رستوران معروف در لواسان داشتند. سودابه به جلوي اتاق مي‌رود. آرام در مي‌زند و در را باز مي‌كند. وقت‌هاي ديگر، عرفان تا مادرش را مي‌ديد، دست‌هايش را در هوا تاب مي‌داد كه يعني بيدارم و مادرش را در هوا بغل مي‌كرد. هيچ دستي در هوا تاب نخورد. مادر به صورت عرفان دست كشيد. حالت چشم‌هاي نيمه‌باز و فرم دهان شكلي بود كه عادي به نظر نمي‌رسيد. سودابه دويد سمت تلفن تا به شوهرش يحيا بگويد برگردد. مردي كه از اورژانس آمده بود روي برگه‌اي را امضا كرد و گفت شش ساعت از مرگ مي‌گذرد. در پزشكي قانوني، خانواده با اهداي بخش‌هايي از بدن او مثل نسج و بافت و قرنيه چشم موافقت كردند و در نهايت شكل جسماني زندگي عرفان پايان يافت.

 

اغتشاش در رسانه، آرامش در خیابان

روزنامه همشهری:خیلی ساده خیال می‌کنیم وارد فضای مجازی می‌شویم و با یکدیگر ارتباط داریم و از این ارتباطات لذت می‌بریم یا در بستر این ارتباطات درآمدی به‌دست می‌آوریم یا مثلا سخنی را تبلیغ و ترویج می‌کنیم؛ شبیه مورچه‌ای که روی یک برگ حرکت می‌کند و زندگی تشکیل داده و رفت‌وآمد می‌کند؛ درحالی‌که آن برگ در دستان کسی است که می‌تواند آن را کاملا جابه‌جا کند. بدون نگاه کلان هیچ‌گاه مورچه نمی‌فهمد چه بلایی سرش می‌آید. بدون نگاه عمیقی که اراده‌های مسلط بر زندگی را دریابد، اساسا برخی از مسائل برای آدم‌ها مسئله نخواهد بود.چشم‌های ظاهربین و جزئی‌نگر دیر متوجه می‌شوند؛ زمانی متوجه می‌شوند که شیشه‌های مغازه‌شان خرد شود، راه‌های شهر را ببندند و بوی دود آتش در مشامشان برود تا از خود بپرسند چه شده؟حالا چه شده واقعا؟واقعیت آن است که استقلال کشورها را فقط در مرزهای آبی و خاکی نباید دید. اگر اساس استقلال یک کشور به این نکته مربوط است که چه‌کسی برای آن تصمیم بگیرد، تابع کدام اراده باشد، اراده‌ای خارجی که می‌خواهد از استعدادها و ظرفیت‌ها به نفع خود بهره ببرد یا اراده‌ای داخلی جوشیده از هویت و متن مردم؟ آنان که قائل به انحراف ماجرای مشروطه بودند، اذعان می‌کردند که قرار بود در ایران اراده حاکمیت به‌نفع اراده مردم تغییر کند، محدود شود یا اساسا از اراده مردم بجوشد، اما آنچه محقق شده این بود که اراده حاکمیت در دستان بیگانه مستبد قرار گرفت؛ یعنی کسانی حاکم بر سرنوشت کشور شدند که گماشته بودند. مرز آبی و خاکی نماد هویت و اراده یک جامعه است. وقتی آن را از دست می‌دهید؛ یعنی اراده دیگری همه شما را زیر سلطه گرفته است. یک سؤال در همین میانه بحث؛ اینکه آیا آنان که بنا بر در اختیار گرفتن اراده و توان یک کشور داشتند برای خودشان، الان نابود شده‌اند؟ تصمیمشان عوض شده و بنا بر حاکمیت بر کشور ندارند؟ و آنان که برای مردم ما حاکم می‌گماشتند، الان از کارشان پشیمانند؟راستی در میانه اغتشاشات ایران این خبر را شنیده‌اید یا گم کرده‌اید؟ اینکه آمریکا تلاش می‌کند دسترسی مردم را به اینترنت آسان کند؛ اینکه حتی برای اینترنت ماهواره‌ای تلاش‌هایشان را آغاز کرده‌اند. این نکته را کنار این پرسش بگذارید که چرا آمریکایی که حتی به‌لحاظ دارویی نیز ایران را تحریم کرده بود، در فضای اینترنتی نه‌تنها محدودیتی ایجاد نکرد، بلکه تلاش کرد از این جهت گسترشی را برای مردم ایران حاصل کند؟

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.