بهره‌برداری از سومین واحد نیروگاه هسته‌ای امارات

مدیر عامل موسسه انرژی هسته ای امارات از بهره برداری سومین واحد نیروگاه هسته‌ای “براکه” و متصل شدن آن به شبکه برق این کشور در هفته های آینده خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین،شبکه العین امروز به نقل از «محمد ابراهیم الحمادی»، مدیرعامل موسسه انرژی هسته‌ای امارات اضافه کرد که با متصل شده واحد سوم نیروگاه هسته‌ای براکه به شبکه برق این کشور هزاران مگاوات انرژی به شبکه افزوده خواهد شد.

مدیر عامل شرکت انرژی هسته ای امارات گفت: چشم انداز طولانی مدت امارات که از بیش از ۱۳ سال پیش آغاز شد، امروز به ثمر نشست و ما یک لحظه افتخارآمیز دیگر را برای برنامه صلح آمیز هسته ای امارات جشن می گیریم.

او اظهار داشت: اتصال سومین واحد نیروگاه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز براکه به شبکه برق امارات، هزاران مگاوات برق سازگار با محیط زیست را برای پشتیبانی از همه جنبه‌ها و عرصه‌های زندگی در جامعه ما فراهم می‌کند.

پیشتر موسسه انرژی هسته ای امارات در چهارم فروردین امسال از آغاز عملیات تجاری واحد دوم نیروگاه براکه خبر داده و افزوده بود که با بهره برداری از آن ۱۴۰۰ مگاوات برق به شبکه ملی برق امارات افزوده می‌شود.

خبرگزاری امارات (وام) گفته بود که با آغاز عملیات بهره برداری تجاری از این واحد نیروگاهی (دوم) ، در مجموع تولید واحدهای اول و دوم نیروگاه هسته‌ای براکه به ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات خواهد رسید.

واحد اول نیروگاه براکه در اوت ۲۰۲۰ و واحد دوم آن شهریور سال ۱۴۰۰ به شبکه سراسری برق امارات متصل شد.

پس از تکمیل نیروگاه براکه که توسط شرکت برق کره جنوبی (KEPCO) در حال ساخت است، چهار راکتور با ظرفیت کل پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات خواهد داشت که معادل حدود ۲۵ درصد پیک مصرف برق در امارات است.

«الحمادی» پیش از این تایید کرده بود که انتظار می‌رود این شرکت تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۸۵ درصد از برق پاک ابوظبی را تولید کند.

سازمان انرژی اتمی امارات متحده عربی روز سه شنبه سوم فروردین ۱۴۰۰ از تکمیل سوختگیری نیروگاه اتمی «براکه» این کشور و آمادگی برای آزمایش نیروگاه برای آغاز به کار نهایی آن خبر داده بود.

این سازمان در صفحه توییتر خود اعلام کرد که بارگیری سوخت هسته‌ای را در راکتور نیروگاه «براکه» با اهداف صلح‌آمیز به پایان رسانده است و مرحله آزمایشی بهره برداری از این نیروگاه را  آغاز می‌کند.

سازمان آب و انرژی هسته‌ای کره جنوبی تفاهم نامه‌ای را در زمینه تحقیق و توسعه با سازمان انرژی هسته‌ای امارات امضا کرده بود.

این تفاهم نامه به منظور توسعه و تبادل فن آوری هسته‌ای میان کره و امارات صورت گرفت. طبق این توافق نامه دو طرف طی سه سال آینده در زمینه تحقیق و توسعه تجهیزات نیروگاه هسته ای، مواد شیمیایی و سایر موارد همکاری خواهند کرد.

نیروگاه براکه در نزدیکی ابوظبی قرار دارد و ظرفیت تولید یکهزار و ۴۰۰ مگاوات برق را داراست.

عملیات ساخت نیروگاه هسته‌ای براکه از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت «کپکو» کره جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آن‌ها مجموعا ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

برخی کشورهای منطقه و حتی شماری از انجمن‌های تخصصی نسبت به وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه سوال‌های جدی دارند و حتی کشوری همچون قطر این نگرانی‌ها را به آژانس انرژی اتمی منعکس کرده است.

کارشناسان با بیان اینکه امارات باید در خصوص وضعیت امنیت و ایمنی این نیروگاه به کشورهای منطقه پاسخگو باشد، گفت: کشورهایی که می‌خواهند از انرژی پیشرفته هسته‌ای بهره‌برداری کنند باید بتوانند استانداردهای پیشرفته ایمنی و امنیت آن را نیز رعایت کنند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.