همه چیز در مورد بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم

زمانی برای حساب کشی از سلبریتی ها

در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کمیسیون اقتصادی دولت معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را حذف و برای آن سقف تعیین کرده است

شهروند آنلاین: کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی که یکی از راهبرد‌های ایجاد توسعه و رشد اقتصادی پایدار محسوب می‌شود، مستلزم انجام برخی اصلاحات در ساختار غیرکارآمد نظام مالیاتی کنونی است. وجود پایه‌های مالیاتی محدود و فهرست بلندبالای معافیت‌های مالیاتی در کشور ضمن اینکه عدالت مالیاتی را خدشه دار می‌کند باعث شده است در عمل نظام مالیاتی کشور یکی از کارکرد‌های اصلی خود یعنی بازتوزیع درآمد را به درستی انجام ندهد.

در ایران معافیت‌های مالیاتی زیادی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به درآمد‌های فعالان اقتصادی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، سود سپرده‌های بانکی، صادرات برخی از مواد خام، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، مدارس غیرانتفاعی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد. وِیژگی مشترک قریب به اتفاق معافیت‌های اعطایی در قانون مالیات‌ها در ایران این است که عموما غیرهدفمند، غیرمشروط و دائمی هستند. در حالی‌که معافیت مالیاتی لازم است در چارچوب مبانی نظری و تجربی تصویب و اجرایی شود.

در اکثر کشورهای جهان اولی سلبریتی ها مجبور به پرداخت 40 تا 60 درصد از درآمد خود به عنوان مالیات هستند، موضوعی که بارها با توجه به معافیت های مالیاتی هنرمندان در ایران مورد بحث و مناقشه قرار گرفته، اما سرانجام طی روزهای گذشته کمیسیون اقتصادی دولت معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را حذف و برای آن سقف تعیین کرده است

مطابق اظهارات رییس سازمان امور مالیاتی از 300 هزار حساب میلیاردی بررسی شده 52، درصد تاکنون هیچ مالیاتی نداده‌اند. همچنین 48 درصد دیگر هم مالیات بسیار اندکی پرداخت می‌کنند. به عنوان نمونه وکلا که 18 هزار حساب از 300 هزار بررسی شده متعلق به آنها بوده بر اساس اظهارات نمایندگان و کارشناسان بین 7 تا 12 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. قابل ذکر است که دقیق نبودن میزان فرار مالیاتی وکلا به دلیل شفاف نبودن درآمدهای آنهاست. در این بین اما افرادی نیز هستند که با وجود گردش مالی میلیاردی هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. سلبریتی‌ها از این جمله هستند. تا سال گذشته تمامی هنرمندان ذیل فعالیت فرهنگی معاف از پرداخت مالیات بودند.

به تازگی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کمیسیون اقتصادی دولت معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را حذف و برای آن سقف تعیین کرده است.

بر این اساس، بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر اصلاح شد:

«درآمد مشمول مالیات ابرازی حاصل از فعالی تهای انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذیربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شوند، در مورد اشخاص حقوقی معادل یک میلیارد و دویست و پنجاه ریال و در مورد اشخاص حقیقی دویست و پنجاه میلیون ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف است.»

همچنین وزارت اقتصاد در پیش نویس قبلی فعالیت‌های تا سقف یک میلیارد ریال را معاف از مالیات دانسته بود.

طبق قانون مالیات‌های مستقیم در حال حاضر فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای ذی‌ربط) ، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

با تصویب حذف معافیت مالی فعالیت‌های هنری در کمیسیون اقتصادی دولت، این تصمیم باید به تصویب هیئت وزیران هم برسد تا به عنوان لایحه دولت تقدیم مجلس شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد باتوجه به مشکل کسری بودجه دولت و نیز تبعیض‌آمیز بودن این نوع معافیت‌ها، هیئت وزیران نیز باید با این تصمیم موافقت کرده و بنای این تبعیض ناروا را که سود آن به عده معدودی از سلبریتی‌های ثروتمند و ناشران بزرگ می‌رسد و ضرر آن متوجه عموم مردم است، برداشته شود.

یکی از کارکردهای اصلی مالیات در دنیا، کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت از طریق اخذ مالیات از ثروتمندان و بازتوزیع آن به طرقی از جمله ارایه خدمات اجتماعی رایگان یا کم هزینه برای اقشار کم برخوردار است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.