چه کسی روی پل رفته؟/ ربا‌خواران آب/ آنجا خبری نیست

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي حضور سیدابراهیم رئیسی در جمع دانشجویان دختر ،اختلال و قطعي اينترنت در سراسر کشور ، چالش کالابرگی شدن یارانه نقدی، فروکش کردن ناآرامی‌ها و اعتراضات در سطح کشور ، بی‌توجه به منابع آبی موجود در حال مصرف و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز افتتاح اولین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از راه دور کشور در پایگاه فضایی ماهدشت در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي حضور سیدابراهیم رئیسی در جمع دانشجویان دختر ،اختلال و قطعي اينترنت در سراسر کشور ، چالش کالابرگی شدن یارانه نقدی، فروکش کردن ناآرامی‌ها و اعتراضات در سطح کشور ، بی‌توجه به منابع آبی موجود در حال مصرف و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تصاویر خیام از مدار 500 کیلومتری تماشایی شد

روزنامه خراسان: اولین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از راه دور کشور، دیروز در پایگاه فضایی ماهدشت افتتاح شد تا تصاویر ارسالی ماهواره خیام از مدار 500 کیلومتری زمین وارد فاز بهره برداری شود؛ اما این تازه گام اول است و با افتتاح سه مرکز دیگر در سایر نقاط کشور، هم داده‌های دریافتی بیشتر خواهد شد، هم امکان استفاده بسیاری از شرکت های دانش بنیان و سازمان ها از این داده ها فراهم می شود. 60 روز پس از پرتاب دو ماه قبل بود که محققان کشورمان موفق شدند برای اولین بار، ماهواره 600 کیلوگرمی «خیام» را به مدار 500 کیلومتری زمین پرتاب کنند. به دلیل نیاز به استفاده از ماهواره برهای پیشرفته برای حمل ماهواره ای با این وزن، پرتاب خیام از پایگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان، که در اختیار روس هاست، صورت گرفت و حالا برای اولین بار تصاویر دریافتی از خیام در مرکز کنترل پایگاه فضایی ماهدشت به نمایش گذاشته شده است. عبور از یک حاشیه با پرتاب خیام، یک حاشیه آن کمی پررنگ شد و اظهارنظرهای داخلی و خارجی، بومی بودن یا نبودن این ماهواره را زیر سوال برد. البته وزیر ارتباطات این ابهام را رفع کرد و توضیح داد: «طراحی کلان و مفهومی ماهواره خیام توسط سازمان فضایی ایران انجام شده است، اما ساخت آن در روسیه اتفاق افتاده و این موضوعی است که ما از روز اول اعلام کردیم و پنهانی نبود.» این شفاف سازی، پایانی بر حاشیه بود تا ماهواره خیام به مدار اصلی خود بازگردد که همان استفاده کاربردی از آن است.

 

ورشکستگی مشاغل از فیلترینگ

روزنامه آرمان امروز: دو هفته از اختلال و قطعي اينترنت در سراسر کشور هستيم؛ از فيلتر اينستاگرام و واتس‌اپ گرفته تا ملي شدن اينترنت موبايل در ساعاتي خاص. با وجود اينکه وزير ارتباطات بارها اعلام کرده که رفع فيلتر اينستاگرام و واتساپ به وزارت متبوع او ارتباطي ندارد، اما او در گفت‌و‌گو با ايرنا اين خبر را تکذيب کرده و گفته است: «برنامه اي براي فيلترينگ اين پلتفرم نداشته و ندارد.» البته کمي بعد اصلاح مجدد در حرف‌هايش شده و گفته است موضوع ديگر در اختيار نهاد هاي ذي صلاح ديگري است. اينستاگرام پلتفرمي است که سيد ابراهيم رئيسي در برنامه هاي انتخاباتي اش از آن براي کسب و کار مردم حمايت کرده بود. عيسي زارع پور در مصاحبه روز گذشته خود به ايرنا گفته است: «از کسب و کارهاي آسيب ديده اينترنتي حمايت مي کنيم.» او اين طور که خبرگزاري رسمي دولت از قولش نوشته ، گفته است: «تهيه و تدوين بسته حمايتي براي کسب و کارهايي که به پلتفرم‌هايي داخلي مهاجرت کنند، داريم و برنامه‌اي براي فيلترينگ اينستاگرام نداشتيم و نداريم.» در پي محدوديت‌هايي که در خصوص اينترنت ايجاد شده بود، بسياري از کسب و کارهايي که در بستر اينترنت فعاليت مي‌کردند، دچار مشکل شدند.

 

چالش کالابرگی شدن یارانه نقدی

روزنامه آرمان ملی: حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه با حذف ارز ترجیحی به شکل پرداخت یارانه نقدی در مرحله نخست و کالابرگ در مرحله بعد شکل گرفت و به مرحله اجرا درآمد که موافقان و مخالفان بسیاری را به دنبال داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند اجرای طرح کالابرگ به ایجاد رانت، ناتوانی در شناسایی جامعه هدف و عدم توانایی دولت در اجرای شفاف و عادلانه یارانه نقدی منجر شده و روی آوردن به سیستم‌هایی چون کوپن الکترونیک از بی‌تدبیری‌های داخلی نشات می‌گیرد در حالی که به نظر برخی دیگر از کارشناسان اجرای طرح کوپن در شرایط فعلی حاکم بر جامعه تنها گزینه پیش‌رو است و برخی کارشناسان دیگر بر این باورند که تورم‌های شدید، تحریم‌های سنگین و چشم‌انداز تیره و تار برجام گزینه‌های بیشتری برای تصمیم‌گیری پیش روی دولت باقی نگذاشته است. مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به «آرمان ملی» گفت: روی آوردن به سیستم‌هایی چون کوپن نشان از بی‌تدبیری‌ است، در حالیکه باوجود سیاست‌های مناسب می‌توان به رفع موانع کسب و کار و رونق تولید رسید اما در حال حاضر در سیاست‌های خارجی نیز با مشکلاتی چون تحریم، نبود تعاملات مناسب سیاسی و اقتصادی مواجه هستیم و این امر مشکلات در این بخش را دو چندان ساخته است. او درباره اجرای طرح کوپن در نظام توزیع گفت: شناسایی جامعه هدف و تخصیص کالا و اقلام مناسب به گروه‌های مشمول از شروط اصلی موفقیت این طرح خواهد بود که در حال حاضر ناچار به آن روی آورده‌ایم، اما اینکه دولت در حال حاضر چقدر در مقوله شناسایی افرادی که مشمول این طرح می‌شوند به‌طور علمی و جدی وارد عمل شده است نیاز به بررسی بیشتری دارد که بر اساس شواهد موجود افرادی که در خط فقر قرار دارند بسیار بیشتر از کسانی هستند که تحت پوشش و شناسایی کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند.

 

آشوب گروهکی در تهران، کشته‌سازی در کردستان

روزنامه ایران:همزمان با فروکش کردن ناآرامی‌ها و اعتراضات در سطح کشور طی هفته گذشته، دیروز شنبه برخی شهرها بویژه شهر تهران شاهد آشوب و خرابکاری نقطه‌ای بود.بر اساس گزارش ایرنا، شانزدهم مهر، ده‌ها نقطه از شهر تهران شاهد شیوه‌ای مشابه در تخریب و آشوب توسط عوامل میدانی و سازماندهی شده ضد انقلاب بود؛ به نحوی که در نقاطی که به نظر می‌رسد از پیش تعیین‌ شده باشد، تیم‌های ۵ تا ۱۰ نفره با تخریب و آتش زدن اموال عمومی بویژه مخازن زباله، منطقه را دچار هرج و مرج و با ایجاد بار ترافیکی، عبور و مرور عموم مردم را با اخلال مواجه کردند. بر اساس این گزارش، در این نقاط تیم‌های آشوب، ضمن سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، ایجاد مانع برای کسب‌وکار مغازه‌داران و تجار بازار و تحریک جوانان و دانشجویان برای پیوستن به آنها و تحرکات سوء، اقدام به درگیری با پلیس و تخریب اموال عمومی کردند.از جمله مناطقی که شاهد اجرای این شیوه از سوی عوامل آشوب بود می‌توان به محدوده شهرک غرب، مترو شریف، لاله‌زار، خیابان ملت، نازی آباد، خیابان انقلاب و چند نقطه دیگر اشاره کرد که با مداخله نیروهای پلیس تجمعات آشوب پراکنده شد.در محدوده مترو شریف و خیابان حبیب‌الله، تجمع‌کنندگان با به آتش کشیدن چند سطل زباله و کشاندن آنها در مسیر سواره‌رو برای دقایقی این خیابان را مسدود کردند که با حضور نیروهای پلیس و شلیک گاز اشک‌آور، جمعیت ۳۰ تا ۴۰ نفره آنها پراکنده شد.

 

فرمول رشد غیرتورمی

روزنامه تجارت: برخی کاشناسان رابطه رکود و تورم را رابطه‌ای معکوس تعریف می‌کنند. به این معنا که اگر سیاستگذار اقتصادی به دنبال کاهش تورم باشد باید حدی از رکود را فضای کسب و کار بپذیرید. البته این دیدگاه مخالفانی هم دارد. چرا که به اعتقاد آن‌ها در حال حاضر فرمول و ابزار اجرایی رشد غیر تورمی در اقتصادهای دنیا ابداع شده است. در حال حاضر اقتصاد ایران با مشکلات متعددی از جمله تورم بالا و همچنین رکود فزاینده مواجه است. یعنی سیاستگذار نه توانسته اقتصاد را از رکود خارج کند و نه موفق به مهار تورم افسارگسیخته شده است. به گزارش «تجارت»، در عین حال تصویر فعالان اقتصادی از آینده منفی است. موضوعی که به جز تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری، ناشی از اثر سوء سیاست‌های پولی-مالی انبساطی است. آخرین گزارش شاخص مدیران خرید به روشنی نشان می‌دهد چگونه سیاست‌های خطا زمینه‌ساز حجم عظیمی از نااطمینانی در اقتصاد شده و فرسایش ظرفیت‌های اقتصاد را تسریع کرده است. در این خصوص عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه برای کنترل رشد نقدینگی در کشور باید موانع تولید حذف شود و تولید افزایش پیدا کند و یا نظام تولید را به نقدینگی فعلی کشور برسانیم، گفت: در شرایطی که تولید کم است نباید رشد نقدینگی را کاهش دهیم زیرا کاهش نقدینگی و تورم باعث رکود اقتصادی در کشور می‌شود. سید مرتضی افقه در خصوص نقش پایه پولی و نقدینگی در اقتصاد کشور اظهار کرد: زمانی که تولید فیزیکی کالا انجام می‌شود باید معادل آن از طریق نقدینگی خرید انجام شود و زمانی اقتصاد دارای تعادل خواهد بود که مقدار کالاهای خدماتی تولیدشده معادل نقدینگی باشد که در جامعه جریان دارد.

 

ربا‌خواران آب

روزنامه جوان:در خشک‌ترین نقطه کشور، صنعت فولاد راه انداخته‌ایم و بی‌توجه به منابع آبی موجود در حال مصرف آب بدون توجه به آمایش سرزمین در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، شهری و روستایی هستیم. آنطور که مشخص است حال منابع آبی کشور خوب نیست و در کنار آن تغییر اقلیم نیز مشکلاتی را ایجاد کرده‌است. یعنی نه‌تن‌ها حواسمان به دخل و خرج منابع آبی کشورمان نیست، بلکه برای مسئله تغییر اقلیم و تبعات ناشی از آن نیز برنامه‌ای نداریم. نتایج یک تحقیق جدید در دانشگاه آنگلیا شرقی (UEA) که روی شش کشور هند، چین، اتیوپی، غنا، برزیل و مصر انجام شده، نشان می‌دهد که جهان با سرعت در حال پیشروی به سوی افزایش دمای متوسط جهانی به بیش از ۵/۱ درجه سانتیگراد است. روند فعلی افزایش گرمایش زمین، خشکسالی‌هایی را ایجاد می‌کند که سال‌ها ادامه خواهد داشت. افزایش دمای کره زمین باعث خشکسالی‌هایی می‌شود که مکررتر و طولانی‌تر هستند و خطرات قابل‌توجهی برای مردم و اکوسیستم‌ها به همراه دارد. این مسئله برای کشور ما که گرم و خشک است، تبعات منفی زیادی خواهد داشت و تا دیر نشده باید فکری به حال آن شود. در این رابطه «جوان» با حجت میان‌آبادی، پژوهشگر حوزه آب و عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس گفتگو کرده‌است.    آقای میان آبادی! تحقیقات جدید در دانشگاه آنگلیا شرقی نشان می‌دهد که خشکسالی‌ها شدیدتر و طولانی‌تر خواهد شد. با توجه به اینکه کشور ما کشوری گرم و خشک است، آیا برای این خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیم برنامه‌ریزی یا تصمیمی گرفته شده‌است؟ چندین دهه است که تغییر اقلیم مورد بحث متخصصان بین‌المللی بوده و هست. در چند سال اخیر نیز سیاستگذاران و برخی از سیاستمداران در دنیا به این مسئله ورود کرده‌اند. به همین دلیل مسئله تبعات تغییر اقلیم برای سیاستمداران و سیاستگذاران کم و بیش ملموس شده و تا حدودی مسئله تغییر اقلیم اهمیت جدی‌تری پیدا کرده‌است، اما این مسئله هنوز به معنای واقعی کلمه در کشور ما اولویت چندانی پیدا نکرده‌است؛ بنابراین ما در سیر برنامه‌ریزی‌های کلان آبی در کشور و مهم‌تر از آن سیاستگذاری‌های کلان‌مان اهمیت توجه به تغییر اقلیم را نمی‌بینیم.

 

آنجا خبری نیست

روزنامه کيهان: اگر در دو هفته‌ گذشته مخاطب رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه بودید حتما به این نتیجه می‌رسیدید که جمهوری اسلامی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند؛ اگر اخبار را فقط در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال می‌کردید مطمئنا خودتان را برای 48 ساعت پایانی رژیم[!] آماده می‌کردید و اگر از کاربران پَروپا قرص توئیتر می‌بودید، آنجا دیگر جمهوری اسلامی سرنگون شده و بحث بر سر طراحی پرچم حکومت جدید ایران بود! اما واقعیت میدانی نیز چنین اخباری را تأیید می‌کرد؟ بیایید به یک تجریه تاریخی نه‌چندان دور مراجعه کنیم. تقریبا 5 سال پیش در دی‌ماه 1396 ناتوانی دولت دوازدهم در عمل به وعده‌های اقتصادی خود و افزایش سرسام‌آور تورم در حالی که برجام هنوز برقرار بود، زمینه‌ساز موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران شد. اعتراضاتی که خاستگاهی اقتصادی و فراگیر داشت اما با گذشت زمان تبدیل به آشوب و اغتشاش شد و مردم معترض در ادامه از همراهی با آشوبگران و اقدامات ساختارشکنانه آنها خودداری کردند. حوادث دی‌ماه 1396 چه از نظر تعداد افراد و چه از نظر تعداد شهرهای درگیر، بزرگ‌تر از آشوب آبان 1398 و به مراتب گسترده‌تر از اغتشاشات این روزها بود.(دی‌ماه 1396 حدود 160 شهر و در آبان 1398 حدود 100 شهر درگیر بودند.) در بحبوحه آشوب‌های دی‌ماه 1396 نیز در فضای غالب شبکه‌های اجتماعی، آشوبگران به‌عنوان اکثریت بازنمایی می‌شدند و ادامه عمر جمهوری اسلامی بیش از چند روز تخمین زده نمی‌شد اما 6 ماه بعد با فروکش کردن آشوب، دانشگاه مریلند آمریکا در تیرماه 1397 نتایج نظرسنجی میدانی خود از مردم ایران پس از حوادث دی‌ماه 1396 را منتشر کرد.

 

قاب واقعیت

روزنامه وطن امروز: رئیس‌جمهور دانشگاه الزهرا(س) را برای سخنرانی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید انتخاب کرد. قاب حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جمع دانشجویان دختر، آن هم در ایامی که رسانه‌ها و جریانات ضدانقلاب تمام اهتمام خود را بر فاصله انداختن میان مطالبات زنان و نظام جمهوری اسلامی معطوف کرده‌اند با بازخورد گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همراه بود.  به گزارش «وطن‌امروز»، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 مساله ارتقای جایگاه اجتماعی و کرامت زنان در دستور کار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. در این زمینه دانشگاه را می‌توان برجسته‌ترین میدان در ارتقای جایگاه و حقوق اجتماعی زنان ایران دانست. ورود زنان به دانشگاه و حتی پیشی گرفتن از مردان در تحصیلات باعث شد جامعه بزرگی از زنان متخصص با ارتقای جایگاه اجتماعی‌شان تدریس و مدیریت را در عالی‌ترین سطوح کشور تجربه کنند. در این فضا موج تخریبی ضدانقلاب همواره در تلاش بوده تا با چشم بستن بر موفقیت‌های پرشمار زنان در عرصه علم، مهارت، آموزش، ورزش و… از بانوان ایرانی تصویر یک قربانی را بازنمایی کند. آشوب‌های خیابانی هفته‌های اخیر نیز که به بهانه مرگ مهسا امینی آغاز شده بود تلاشی از سوی بیگانگان برای عمق بخشیدن به این شکاف کاذب بود. با این حال، واکنش رئیس‌جمهور و حضور در دانشگاه الزهرا(س) را بیش از هر چیز می‌توان واکنشی هوشمند به روایت‌سازی دشمنان دانست. رئیسی دست روی نقطه‌ای گذاشت که مثال نقض تمام ادعاهای ضدانقلاب به حساب می‌آمد. از سوی دیگر دانشگاه به عنوان یکی از میدان‌هایی که رسانه‌های ضدانقلاب به عنوان پایگاه براندازی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند نقطه دیگری برای اثبات تلاش نظام اسلامی برای ارتقای سطح سواد جامعه به حساب می‌آید؛ دانشگاهی که هم از سوی نظام اسلامی در کشورمان گسترش پیدا کرد و هم تبدیل به یکی از منابع قدرت‌آفرین ایران اسلامی در برابر دشمنانش شد.

 

دستگاه قضا و باز تولید پرونده

روزنامه اطلاعات:یکی از مشکلات دستگاه قضایی حجم بالای پرونده و شکایت در کشور است. قوه قضائیه به درستی اعلام می‌کند که تشکیل این تعداد پرونده و به علت مشکلات اجتماعی و اقتصادی و اداری عدیده‌ای است که چندان به دستگاه قضا مرتبط نیست.جامعه ناآرام و قوانین ناکارآمد و افزایش جرم، ناهنجاری‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و ناتوانی دستگاه‌های اجرایی، افزایش فساد و ایجاد بسترهای منازعه در جامعه که مسئولان و متولیان دیگری دارد باعث شده تا تعداد پرونده‌ها در قوه قضائیه حجم گسترده و غیر قابل قبولی داشته باشد. مثلاً افزایش سرقت و دزدی، شکایت از دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها، مشکلات نظام بانکی و قانون چک و افزایش میزان چک‌‌های برگشتی و مواردی از این قبیل باعث شده تا تعداد پرونده و مراجعه به دستگاه قضا، افزایش بسیار قابل توجهی پیدا کند و همین تعداد، شکایت و پرونده باعث شده تا کار قضات و بازپرسان و کارکنان این دستگاه، شاق و طاقت‌فرسا و خسته‌کننده و خارج از توان شود و با این وجود رسیدگی به این پرونده در سال با این تعداد و با این بودجه و بضاعت را می‌توان قابل دفاعی و حتی قابل ستایش و تمجید دانست. اما نکته‌ای که در این گزاره مورد غفلت قرار می‌گیرد نقش خود دستگاه قضا در بازتولید شکایت و ایجاد پرونده‌های جدید است. در صورت یک دادرسی صحیح و منصفانه و با حوصله و دقت نظر قاضی یک پرونده می‌تواند در همان مرحله نخست رسیدگی به گونه‌ای داوری شود که حتی فرد محکوم نیز احساس غبن و ظلم نکند و نیازمند طی مسیر شکایت جدید نباشد اما در بسیاری از موارد نوع رسیدگی در دادگستری به ویژه در دادسراها و در جریان بازپرسی توسط بازپرس که نقش اساسی در بررسی پرونده و کشف حقیقت دارد به گونه‌ای است که اصولاً نسبتی با اصل عدالت و کشف حقیقت و احقاق حق ندارد.

 

انفجار بزرگ کریمه؛ هدیه‌ تولد پوتین

روزنامه اعتماد:همزمان با ضدحمله‌های موفق ارتش اوکراین در شرق و جنوب این کشور و وارد آمدن تلفات و خسارت‌های لجستیکی گسترده به روسیه نظیر انفجار پل کریمه درست یک روز پس از تولد ريیس جمهور روسیه، برخی مقام‌های ارشد غربی و کارشناسان نظامی ابراز امیدواری می‌کنند که تا پیش از فرا رسیدن کریسمس اوکراین می‌تواند منطقه دونباس را باز پس گیرد.همزمان با ضدحمله‌هاي موفق ارتش اوكراين در شرق و جنوب اين كشور و وارد آمدن تلفات و خسارت‌هاي لجستيكي گسترده به روسيه، برخي مقام‌هاي ارشد غربي و كارشناسان نظامي ابراز اميدواري مي‌كنند كه تا پيش از فرا رسيدن كريسمس اوكراين مي‌تواند منطقه دونباس را بازپس گيرد.براي روسيه جنگ آن چنان كه آنها پيش‌بيني كرده بودند پيش نمي‌رود. ارتش اوكراين پس از آزادسازي بخش عمده‌اي از استان خاركيف در شمال شرق و آزادسازي دو شهر بزرگ ايزيوم واقع در استان خاركيف و ليمان در غرب استان دونتسك، در تلاش براي ادامه پيشروي در دونتسك و همچنين آزادسازي مناطق غربي استان لوهانسك است. در مناطق جنوبي نيز جنگ در اطراف شهر مهم خرسون ادامه دارد. نيروهاي اوكرايني كه برخلاف جبهه شرقي، پيشرفت‌هاي محدودي در جنوب داشته‌اند در تلاش هستند تا خرسون را آزاد كنند. خرسون اولين و تنها مركز استان در جنوب اوكراين است كه روس‌ها در ماه مارس موفق به تسخير آن شدند. اين منطقه چندي قبل، طي يك همه‌پرسي كه از نظر نهادهاي بين‌المللي و سازمان ملل متحد غيرقانوني تلقي شد، به خاك روسيه الحاق شد.

 

شکاف بودجه‌ای از شمال تا جنوب

روزنامه شرق: عدالت از مفاهیم ارزشمندی است که هریک از ما به ذهن و زبان خود در جست‌وجوی آن هستیم تا با مطالبه اجرای آن به تبعیض و نابرابری پایان دهیم و طعم شیرینش را در زندگی تجربه کنیم. آن‌گاه که ما عدالت را در پیوند با زمان، مکان، جنسیت و… جست‌وجو می‌کنیم، بیش‌از‌پیش بی‌عدالتی و پایمال‌کردن حق ملموس می‌شود و ما را آزار می‌دهد. آزاری که از نبود دسترسی‌ عادلانه به زیرساخت‌های شهری در یک محله تا نبود دسترسی به فرصت‌های برابر برای تحصیل و شغل دامنه‌اش نوسان دارد و زمینه‌های حس تبعیض را در ما تقویت می‌کند. امروز ریشه اصلی‌ بحران‌ها را باید در نابرابری‌های اجتماعی و فقدان عدالت جست‌وجو کرد. نابرابری‌ها در نواحی شهری زمینه‌ساز نابرابری و نبود تعادل در خدمات شهری، تشدید تفاوت فضایی شهرها شده است؛ این تفاوت فضایی در شهرها جدا از موقعیت جغرافیایی و ساختار اقتصادی و سیاسی، به صحنه‌ای از ناسازگاری اجتماعی بدل می‌شود که بر مبنای این شکاف و ناسازگاری نه‌تنها اجتماع انسانی بلکه فضای جغرافیایی شهر نیز طبقاتی می‌شود.مفهوم عدالت فضایی بیش از عدالت جنسیتی، اجتماعی و اقتصادی در شهر مورد توجه بوده است و در نقطه مقابل آن عدالت در توزیع منابع مالی شهر کمتر مورد توجه مطالبه‌گران و شهروندان قرار گرفته است. این در حالی است که شاخص‌های کیفیت زندگی شهروندان بیش از آنکه متأثر از عدالت فضایی و تخصیص عادلانه کاربری‌ها به کالبد شهر باشد، از نحوه توزیع منابع مالی شهر و چگونگی هزینه‌کرد آن در شهر تأثیرپذیر است. برنامه‌ریزی و تهیه منابع بر‌اساس عدالت، با تفاسیر مختلفی بیان شده است؛ ولی آنچه در ردیف اول در تعریف عدالت قرار می‌گیرد، مشتمل بر توزیع عادلانه و رعایت برابری و مساوات در توزیع منابع و زیرساخت‌هاست که در نتیجه آن هر فردی از مزایای عمومی یکسان، بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی – اجتماعی، توان مالی یا نبود آن یا انواع دیگر محدودیت‌ها در شهر امکان زندگی ایدئال خود را تجربه کند.

 

مقابله با شبکه مافیای کودکان کار

روزنامه همشهری: «به تعهدات خود در راستای ایجاد ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر که بنا به دلایلی اعم از صغر و کبر سنی، زنان معتاد متجاهر و… در سایر مراکز غربالگری با منع پذیرش مواجه هستند، عمل کرده‌ایم»؛ جمله‌ای که شهردار تهران روز گذشته در آیین افتتاح 3مجتمع تربیتی، آموزشی، درمانی یاورشهر 9 در جاجرود بیان کرد و گفت که پس از تشکیل قرارگاه اجتماعی مسئولیت ایجاد 5هزار ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر را پذیرفتیم و امروز مفتخر هستیم که با اقدامات انجام‌شده از سوی شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های متولی ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در تهران به 19هزار و 700نفر رسیده است. علیرضا زاکانی همچنین با اشاره به موضوع کودکان کار و خیابان تأکید کرد: «پس از ساماندهی معتادان متجاهر، موضوع کودکان خیابانی را پیگیری می‌کنیم و با ظرفیت‌های ایجاد‌شده در قرارگاه اجتماعی امیدواریم پرونده این معضل اجتماعی هم‌ بسته شود.» او از پیگیری‌ نهادهای متولی برای شناسایی ومقابله با شبکه مافیای به کار گیری کودکان کار خبرداد.به گزارش همشهری، محوطه‌ای بزرگ با سوله‌های متعدد در نقطه‌ای خوش آب و هوای بخش جاجرود، این مکان در اختیار شرکت اتوبوسرانی قرار داشت و اتوبوس‌های منطقه(سامانه)9 و 10 در آن نگهداری، تعمیر و… می‌شد اما سال‌ها بلااستفاده بود. از این‌رو شهرداری تهران پس از بازسازی سوله‌ها و رنگ‌آمیزی‌های رنگین‌کمانی دیوارها و نرده‌ها آن را به یاورشهر9 تبدیل کرد و حالا قرار است معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری برای ساماندهی به آنجا منتقل شوند. روز گذشته این مجتمع با حضور شهردار تهران افتتاح شد و همزمان 2یاورشهر7 (با حضور تورج فرهادی، شهردار منطقه 19) و یاور‌شهر‌8(توسط مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهردار تهران) هم به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسیدند. شهردار تهران در این مراسم ابتدا به اتفاقات اخیر اشاره کرد.

 

چه کسی روی پل رفته؟

روزنامه فرهیختگان:بامداد روز گذشته (شنبه) در پی انفجاری شدید بخشی از پل «کرچ» که شبه‌ جزیره کریمه را به خاک روسیه متصل می‌کند، تخریب شد. گفته می‌شود عامل انفجار این پل کامیونی مملو از مواد منفجره بوده است. مقامات اوکراینی طی ماه‌های گذشته با انجام حملاتی به پایگاه‌های ارتش روسیه در کریمه که مسکو آن را بخشی از خاک خود می‌داند، نشان داده بودند خواستار به چالش کشیدن کرملین در این بخش هستند. در آن برهه هرچند روسیه در حال عملیات در استان‌های متعددی در خاک اوکراین بود و حتی استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را نیز به رسمیت شاخته بود اما درگیری اوکراینی‌ها با روسیه در این مناطق از اهمیتی معادل با حمله به کریمه برخوردار نبود. در سال 2014 پس از آنکه غربگرایان با کودتا در کی‌یف دولت را ساقط کرده و به قدرت رسیدند، در پاسخ روسیه با تصرف شبه‌جزیره کریمه این استان را که اکثر ساکنانش روس تبار هستند را پس از برگزاری رفراندومی به خاک خود ملحق کرد. بر همین اساس حمله به این شبه جزیره از وزنی متفاوت با دیگر نقاط برخوردار است. تنها ساعتی پس از انفجار پل 19 کیلومتری کریمه، «میخایلو پودولیاک»، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین ضمن انتشار تصویری از آن در حساب توئیتری خود نوشت: «کریمه، پل، آغاز. همه (اموال) غیرقانونی باید منهدم شوند، هر چیزی که دزدیده‌ شده باید به اوکراین برگردد، تمام مناطق اشغال‌شده توسط روسیه باید خالی شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.