همه با هم برای سکوی جهانی فوتسال

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» به تحلیل ناکامی ایران در کسب قهرمانی آسیا پرداختند

با وجود ناکامی تیم ملی فوتسال در کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های فوتسال آسیا، حمایت‌ها از این تیم به‌طور کامل ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، شکست در فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا مقابل ژاپن شوک بزرگی برای تیم ایران بود. از تیمی که همواره قدرت برتر قاره آسیا محسوب شده و در مجموع 15 دوره مسابقات، دوازده‌بار جام قهرمانی را بالای سر برده، انتظار می‌رفت برای سیزدهمین‌بار نیز چنین اتفاقی را تجربه کند، اما در روز فینال اتفاقاتی رخ داد که مانع از کسب عنوان قهرمانی شد.

تیم ایران در مسابقه فینال ابتدا از حریف پیش افتاد، اما اشتباهات فردی عجیب باعث شد تا در ادامه سه‌بار دروازه ایران باز شود و در نهایت با نتیجه 3 بر 2 مسابقه را واگذار کند.

انگار برای تیم شمسایی در فینال همه چیز روی دور بدشانسی افتاده بود؛ از گل اولی که مدافع تیم ملی تقدیم ژاپنی‌ها کرد تا اشتباه تیمی در جاگیری در گل دوم حریف؛ از اشتباه محاسباتی در زمان 5 نفره بازی کردن و گل به خودی در ثانیه‌های آخر تا توپ‌هایی که یکی پس از دیگری توسط دروازه‌بان ژاپن مهار شد و راهی به دروازه نیافت.

همه این مسائل باعث شد تا تیم ایران نتواند برای سیزدهمین‌بار جام قهرمانی آسیا را بالای سر ببرد.

در کنار همه ناراحتی‌ها و انتقادهایی که به تیم ملی شده، اما یک نکته بسیار امیدوارکننده وجود دارد. تیمی که به مسابقات قهرمانی آسیا در کویت رفت، از حدود یک سال قبل به‌طور کامل پوست انداخته بود. وحید شمسایی از روزی که هدایت تیم ملی فوتسال را بر عهده گرفت، دم از جوانگرایی و تغییر نسل زد و این کار را نیز به خوبی اجرایی کرد. در ترکیب تیم ایران شاهد حضور نفرات کمتر شناخته‌شده متعددی بودیم که شاید نام آنها برای خیلی از طرفداران فوتسال تازگی داشت.

به همین دلیل هم هست که با وجود شکست در بازی فینال،حمایت‌ها از وحید شمسایی و تیم جوانش ادامه دارد.

کارشناسان فوتسال هم در کنار مسئولان از تیم ملی حمایت می‌کنند و این مساله مهمی در این روزها تلقی می‌شود. برای بررسی شرایط تیم ملی با دو کارشناس فوتسال همکلام شدیم که صحبت‌های آنها را در ادامه می‌خوانید:

***

اشکال وجود داشت، اما کسی را سرزنش نکنیم

محمود خوراکچی یکی از مربیان باسابقه فوتسال است که نامش را بارها در لیگ برتر این رشته شنیده‌ایم. او درباره شکست تیم ایران در مسابقه فینال مقابل ژاپن به خبرنگار ما گفت: «قطعا وقتی شما بازی را واگذار می‌کنید، اشکالاتی وجود داشته است. من نمی‌خواهم از کسی ایراد بگیرم یا تقصیر را بر گردن کادر فنی و فرد دیگری بیندازم. همان‌طور که در بردها همه سهیم هستند در شکست‌ها نیز کل تیم نقش دارند، اما به‌طور کلی باید آنالیز بهتری از ژاپنی‌ها انجام می‌دادیم تا تیم غافلگیر نشود.»

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها عملکرد خوبی داشت و در مسابقه فینال هم بازی خوبی انجام دادیم. ما نباید فراموش کنیم که این تیم بسیار جوان بود و در آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت. نسل کنونی فوتسال ما تا سال‌ها می‌تواند خوش بدرخشد و این مستلزم اعتماد به آنها برای بالا رفتن تجربه‌شان است. الان با اشتباهات فردی باخته‌ایم، اما نباید این جوان‌ها را سرزنش کنیم.»

کارشناس فوتسال درباره انتقادهایی که به عملکرد وحید شمسایی شده، گفت:‌ «باز هم برمی‌گردیم به حرف اول خودم که فراموش نکنیم شمسایی با جوانگرایی چه نسلی را تقدیم فوتسال ایران کرده است. با انتقادکردن چیزی درست نمی‌شود، ولی کادر فنی باید اشکالات تیم را در بازی فینال بررسی کند و برای مسابقات بعدی به نتیجه برسد. شاید من الان بتوانم به عنوان مثال بگویم وحید شمسایی و کادر فنی دیر از تاکتیک پنج‌نفره استفاده کردند؛ چراکه وقتی آن اشتباه روی گل سوم ژاپن رخ می‌دهد، باید فرصت برای جبران وجود داشته باشد. اما همکاران من باید بدانند در این وضعیت با سرزنش تیم جوان شمسایی چیزی درست نمی‌شود.»

خوراکچی در بخش پایانی حرف‌های خود گفت: «باید از این تیم حمایت کنیم تا روزهای بهتری رقم بخورد؛ نسل کنونی فوتسال ما قطعا در آینده می‌تواند یک تیم قدرتمند را بسازد و حفظ این بچه‌ها همه چیز را درست می‌کند؛ فقط باید زمان بدهیم و صبر کنیم تا نتیجه کارهایمان را ببینیم. البته کادر فنی تیم ملی نیز نیاز به تقویت دارد و باید کارشناسان و همکاران درباره تیم نظر بدهند.»

***

شمسایی کار بزرگی انجام داد

مجید مرتضایی، یکی دیگر از کارشناسان فوتسال است که سوابق زیادی در این حوزه دارد. او درباره عملکرد تیم ایران در جام ملت‌های فوتسال آسیا به خبرنگار ما گفت:‌ «موضوعی که برایم بسیار جالب بود و حتی در فینال هم شاهد آن بودیم، انگیزه بازیکنان است. تیم ایران با ترکیبی کاملا جوان راهی مسابقات شد و این مساله بسیار به بالا رفتن روحیه نفرات کمک کرد. حتی در فینال یکدست بودن تیم را مشاهده می‌کردیم و اگر اشتباهات فردی پیش نمی‌آمد ما به راحتی ژاپن را شکست می‌دادیم. تیم ما در طول بازی‌ها تاکتیک‌های زیادی را تست کرد و به طور کلی اگرچه همه از بابت از دست رفتن جام قهرمانی ناراحت هستیم، اما باید همه موضوعات را با هم ببینیم و با کنار هم گذاشتن آنها به نتیجه برسیم.»

او با اشاره به نسلی که وحید شمسایی به تیم ملی آورد، بیان کرد: «شمسایی کار بزرگی انجام داد. در حالی که همه تیم‌های دیگر با قدرت زیاد و با تمام قوا به مسابقات آسیایی آمده بودند و حتی شما دیدید که در ترکیب ژاپن یکی، دو بازیکن دوملیتی بازی می‌کردند، اما او تیمی متشکل از بازیکنان جوان را به کویت برد و تا فینال هم خوب پیش رفت. ما در فینال هم کاملا برتر بودیم و این تیم نشان داد که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.»

مرتضایی در ادامه گفت: «اگر 10 بار دیگر با ژاپن بازی کنیم، نمی‌بازیم. اعتقادم بر این است که این شکست یک اتفاق بود. البته که باید آنالیز بهتری انجام می‌شد و به قول فوتسالی‌ها پاتک بهتری به تاکتیک بسته حریف می‌زدیم، اما این اتفاقات در طول هر بازی‌ای ممکن است پیش بیاید.»

این کارشناس ضمن حمایت از وحید شمسایی و بازیکنان تاکید کرد: «فوتسال ایران سرشار از استعداد است و وحید شمسایی نسل خوبی را دور هم جمع کرده است. این تیم جوان باید بیشتر کار کند و باید تجربه بیندوزد که فکر می‌کنم با حمایت از آنها و البته قراردادن امکانات در اختیارشان به نتیجه هم می‌رسیم. فوتسال ورزشی است که نیاز به ثبات دارد. اگرچه ما قهرمانی آسیا را از دست دادیم، اما تیم ملی را از حالا باید آماده جام جهانی کنیم. همین نسل اگر حمایت شوند، می‌توانند روزهای خوبی را برای فوتسال ایران رقم بزنند. امیدوارم تیم وحید شمسایی را در مقدماتی جام جهانی و تورنمنت جام جهانی نیز موفق ببینیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.