آخرین وضعیت 8 کریدور جاده‌ای وریلی از زبان وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا گفت: این خط‌آهن ۱۶۳ کیلومتر است و در صورت تأمین مالی با مشارکت روس‌ها، سه‌ساله تکمیل خواهد شد؛ اما حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه و شهرسازی را نیز برای این کار بفروشیم، این پروژه را به سرانجام می‌رسانیم.

به گزارش شهروند آنلاین، رستم قاسمی در نخستین اجلاس وزرای ایران و کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان در خصوص «توسعه همکاری‌های ترانزیتی» که امروز در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، با بیان اینکه  یکی از مسائل مهم اقتصاد دنیا ترانزیت و حمل‌ونقل است، گفت: با توجه به شرایط سیاسی کشورهای منطقه، ترانزیت می‌تواند عامل تعیین‌کننده در توسعه روابط کشورها و موضوع صادرات و واردات بین کشورها باشد از این رو بین کشورهای آسیای مرکزی از روز گذشته جلسات کارشناسی برگزار شد که ایران میزان این کشورها بود و قرار بر این است که این نشست‌ها هر شش ماه یک بار تکرار شود.

او با اشاره به محورهای اصلی مطرح‌شده در این اجلاس دو روزه بین کشورها اظهار کرد: ایجاد مسیر گمرکی دیجیتالی و سبز بین این کشورها، اعطای ویزای یک‌ساله به دست‌اندارکاران ترانزیتی،یکسان‌سازی تعرفه‌ بین کشورهای مختلف و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت از محورهای اصلی این اجلاس دو روزه بوده و از وزرا و هیئت‌های نمایندگی کشورها خواستیم در این رابطه همکاری لازم را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت‌های قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به این کریدورها توجه نشده است،  هرچند که زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران کامل نیست اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و در حال حاضر چهار کریدور ریلی و چهار کریدور جاده‌ای در مسیر ترانزیتی شمال–جنوب وجود دارد. همچنین به‌دنبال تکمیل کریدور شمال-جنوب، شرق–غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم، خط‌آهن ۹۰۰ کیلومتری رشت-زاهدان در دستور کار است و اصلاح کریدور شمالی اینچه‌برون-گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور ما وجود دارد، گفت: بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارد تکمیل نشدند از جمله کریدور جنوب–شمال اما با همین میزان زیرساخت در کریدور شمال–جنوب یک کانتینر از مسیر هند تا بندر شهید رجایی در ۱۵ روز به فنلاند می‌رسد که این اهمیت ژئوپلتیک ایران در منطقه را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: با بیان اینکه برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا امروز با روس‌ها به توافق نهایی می‌رسیم اظهار کرد: امروز عصر با کشورهای روسیه و آذربایجان نشستی برگزار می‌شود که در این نشست درباره نحوه تامین مالی روس‌ها برای ساخت راه‌آهن رشت -آستارا به توافق نهایی می‌رسیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا بیان کرد: این خط‌آهن ۱۶۳ کیلومتر است و در صورت تأمین مالی با مشارکت روس‌ها، این پروژه سه‌ساله تکمیل خواهد شد، البته ۱۰ کیلومتر از ابتدا و ۱۰ کیلومتر از انتهای این مسیر کار شروع شده است؛ اما حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه و شهرسازی را نیز برای این کار بفروشیم، این پروژه را به سرانجام می‌رسانیم.

قاسمی از برگزاری مناقصه برای خطوط ریلی تکمیل‌نشده در مسیرهای ترانزیتی مهم در یک ماهه آینده خبر داد و گفت: اگر مانعی پیش نیاید تا یک ماه آینده بین پیمانکاران داخلی و خارجی برای تکمیل کریدورهای ریلی مناقصه‌ای برگزار می‌کنیم که شرکت‌های خارجی هم در این مناقصه حضور دارند و برای کوتاه کردن زمان فرآیند قرارداد را بین پیمانکاران حرفه‌ای توزیع خواهیم کرد.

او با بیان اینکه در تنش‌های بین آذربایجان و ارمنستان برای مسیر ترانزیتی ایران کدام کشور را انتخاب می‌کند، گفت: ما ترانزیت را از مسیر هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان دنبال می‌کنیم.شرایط سیاسی منطقه به‌نفع ایران است و تحریم‌ها در حوزه کریدور تاثیری ندارد، ما همچنین با دوستان روسی توافق خوبی در ترانزیت کالا داریم در زمان حاضر این کشور ۳۰ میلیون تن زغال و ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دارد که می‌تواند از مسیر ایران برای جابه‌جایی آن استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مسکن‌سازی در سوریه با توجه به عقب‌ماندگی پروژه نهضت ملی مسکن تاکید کرد: به‌طور قطع ساخت نهضت ملی مسکن در اولویت است و اعلام کرده‌ایم که هر بخش خصوصی که تمایل دارد وارد مسکن‌سازی در سوریه شود./ایسنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.