گوفاندمی؛ آنچه ما نداریم…

در چند روز گذشته این خبر توجه رسانه ها و فضای مجازی ما را به خود جلب کرده است: “مادری که به همراه سه فرزندش برای خرید غذا در ایالت اوهایو به یک رستوران بیرون‌بر مک‌دونالدز مراجعه کرده بود متوجه شد پول به همراه ندارد اما کارمند جوان رستوران، صورت حساب را پرداخت کرد. مادر قصه ما، این اتفاق را در فیس‌بوک خود نوشت و نتیجه گرفت: ” این دقیقا همان چیزی است که ما مادران سعی در انجام آن داریم؛ تربیت انسان‌هایی بزرگوار.”

او به همراه همسرش بازگشت تا پول پسر را برگرداند ولی جوان از پس‌گرفتن آن خودداری کرد و این را کمکی انسان‌دوستانه دانست. در همین زمان بود که خانم و آقای رید متوجه شدند او در حال پس‌انداز برای خرید ماشین است و تصمیم گرفتند به او کمک کنند؛ به همین دلیل یک حساب خیریه گوفاندمی افتتاح کردند و در فیس‌بوک اعلام جمع‌آوری کمک کردند. این حساب به سرعت شارژ شد و بیش از ۴۵ هزار دلار انعام برای این جوان نیکوکار جمع شد تا “پدر و مادرش متوجه شوند که چه فرزند خوبی پرورش داده‌اند.”

رسانه های ما الان دارند در مورد مدل ماشینی که جوان می خواهد بخرد بحث می کنند، اما در این میان آنچه مغفول مانده چرایی و چگونگی فعالیت در گوفاندمی بعنوان یک بستر مناسب و فرهنگساز است. موضوعی که می تواند بعنوان یک الگوی ساختاری مورد توجه ما قرار بگیرد. هر چند ما انبوهی از نهادهای داوطلبانه و خیریه داریم و انبوهی از کمکهای صورت گرفته اما کمتر روشمند و جریان ساز. در این زمینه هلال احمر تا حدودی توانسته در زمان بحرانها جریان ساز باشد. اما در زمان عادی چه؟

گوفاندمی یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی آنلاین در حوزه های پزشکی، آموزشی، فعالیت‌های داوطلبانه، موارد شخصی، ورزش و تیم‌هاست که در آن افراد در سایت گوفاندمی به راه‌اندازی جنبش‌های سرمایه‌گذاری جمعی اقدام می‌کنند.

ابتدا کارآفرین جنبش سرمایه‌گذاری جمعی خود را راه‌اندازی می‌کند. در این مرحله باید درباره طرح خود و انگیزه‌های خود اشاره کند تا بتواند حمایت مردم را به‌دست آورد. در مرحله بعدی، از طریق فیسبوک، توئیتر و ایمیل، جنبش خود را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک می‌گذارد. در مرحله سوم، اهداهای حامیان طرح از طریق نقل‌وانتقال بانکی یا چک پذیرفته می‌شود. کارآفرین باید به صورت پیوسته، از روند انجام پروژه گزارش تهیه کند و حامیان را در جریان وضعیت پیشرفت پروژه قرار دهد.

ویژگی‌های گوفاندمی:

بدون فرصت نهایی برای تأمین مالی

بدون محدودیت در قرار دادن سقف برای سرمایه مورد‌نیاز

راه‌اندازی جنبش در کمتر از 5 دقیقه

حفظ تمامی اهداهای صورت گرفته توسط کارآفرین(سیستم KiA)

بدون تحمیل مجازات، در صورت نرسیدن به اهداف سرمایه‌گذاری

قابلیت استفاده در موبایل

جنبش‌های سرمایه‌گذاری جمعی با دستگاه‌های موبایل سازگاری دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.