خواب عمیق بهارستان در آشوب/ نسل « Z» چه می‌گوید؟/ رفیق «ناتو» نمی‌خواهیم!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تحقیر و بی‌محلی به برخی سلبریتی‌ها در تجمعات ضد انقلاب خارج کشور ،«احکام بازدارنده »در انتظار بازداشتی‌های جدید، آزاد سازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی ، تظاهرات مردم بسیاری از شهرهای اروپا نسبت به وضعیت بغرنج اقتصادی و در اعتراض به سیاست‌های دولت‌های‌شان در قبال جنگ روسیه و اوکراین ، تعداد مبتلايان اختلالات روان در كشور و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز مصوبه مهم و راهبردی فعالیت «خانه ملی گفت و گوی آزاد»در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تحقیر و بی‌محلی به برخی سلبریتی‌ها در تجمعات ضد انقلاب خارج کشور ،«احکام بازدارنده »در انتظار بازداشتی‌های جدید، آزاد سازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی ، تظاهرات مردم بسیاری از شهرهای اروپا نسبت به وضعیت بغرنج اقتصادی و در اعتراض به سیاست‌های دولت‌های‌شان در قبال جنگ روسیه و اوکراین ، تعداد مبتلايان اختلالات روان در كشور و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

«خانه ملی گفت وگوی آزاد» کلید خورد

روزنامه خراسان:شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه دیروز خود گام بلندی برداشت تا بالاخره پس از 16 سال، مصوبه مهم و راهبردی فعالیت «خانه ملی گفت و گوی آزاد» اجرایی و فضا برای گفت وگوی مستقیم و آزادانه گروه های مختلف فکری در جامعه باز شود. مصوبات مهم با حضور رئیس جمهور جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و اعضای شورا  ۹ مسئله مهم و دارای اولویت فرهنگی و اجتماعی را بررسی و بر مبنای آن راهبردها و برنامه‌های اقدام را تنظیم و تصویب کردند. این برنامه‌ها با هدف افزایش کارآمدی آموزش و پرورش، نشاط و پویایی اجتماعی در دانشگاه‌ها، تقویت‌ نحوه گذراندن اوقات فراغت، تقویت فضای گفت وگو و فعلیت بخشیدن به مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «خانه ملی گفت وگوی آزاد» تنظیم و تصویب شد. خانه ای که چراغش خاموش بود دی ماه سال 1385، یعنی حدود 16 سال قبل؛ این تاریخی است که پای یک مصوبه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی خورده است. مصوبه «اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» که اگرچه به دلیل ضرورت و اهمیت، مورد تاکید و تصویب این شورای عالی قرار گرفته بود، اما نه فقط عموم جامعه، که حتی بسیاری از نخبگان هم چیزی از آن نشنیده اند و چراغ این خانه ملی روشن نشده است. و حالا تاکید دوباره  اتفاقات روزهای اخیر در فضای جامعه، دانشگاه ها و برخی مدارس، جرقه ای برای یادآوری این مصوبه مهم بود تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، بار دیگر بر فعال شدن خانه ملی گفت و گوی آزاد تاکید کند. خانه ای که اگر در این سال ها فعالیت جدی و مداوم داشت، شاید مانع بسیاری از اتفاقات تلخ این روزها بود، اما به هر حال همچنان باید به کارآمدی آن امید داشت و برای محقق شدنش تلاش کرد.   مناظره، سخنرانی و گفت و گوی آزاد اساسنامه مصوب خانه ملی گفت و گوی آزاد ، فعالیت آن را این طور تعریف کرده است: ایجاد زمینه مناسب برای برگزاری جلسات گفت و گو، مناظره، سخنرانی و گفت وگوی آزاد در عرصه علوم انسانی و معارف اسلامی در محل‌های تعیین شده از سوی خانه.

از خون جوانان وطن لاله دمیده
روزنامه ایران:  شهدای مدافع امنیت، از جمله نکات برجسته آشوب‌ها و اغتشاش‌های اخیر هستند؛ چهره‌هایی از مردم که با دستان خالی و بدون سلاح رزمی، در کوچه و خیابان حاضر می‌شوند تا امنیت شهروندان و ایران اسلامی را در برابر آشوب و تخریب حفظ کنند، اما در کمین ضدانقلاب قرار می‌گیرند و به شهادت می‌رسند. در اغلب موارد، این شهدا، وسیله‌ای جدی برای دفاع از خود در اختیار نداشتند و صرفاً به ابزارهای مقابله با اغتشاش مجهز بودند، درحالی که گویی برخی جریان‌های معاند و ضدانقلاب، با هدف به شهادت رساندن و با گذراندن دوره‌های آموزشی خاص پا به میدان آشوب‌ها گذاشته بودند. در روزهای اولیه، اغلب شهدا با استفاده از سلاح‌های سرد به شهادت رسیدند، اما هرچه آشوب‌ها بیشتر جنبه امنیتی گرفت و گروهک‌ها با برنامه ریزی وارد صحنه شدند، تعداد شهدا نیز فزونی یافت. اما این بار، همچون آنچه عصر شنبه گذشته در سنندج روی داد، مدافعان امنیت و بی‌سلاح رزمی، هدف تیرهای مستقیم و جنگی عناصر گروهک‌ها قرار می‌گیرند.شهید غلامرضا بامدی عصر شنبه در محوطه بازارچه تاناکورای سنندج درحال گشت‌زنی و تلاش برای صیانت و حفاظت از اموال مردم و مغازه‌ها بود، اما در همین حین مورد هدف گلوله کلاشنیکف عوامل گروهک‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید.به گزارش فارس، شاهدان عینی می‌گویند نیروهای حافظ امنیت تنها به باتوم مجهز بودند و سعی داشتند آشوبگرانی را که قصد آتش‌زدن مغازه‌ها را داشتند متفرق کنند، اما در یک لحظه به سمت شهید بامدی و همرزمانش شلیک شد. در این تیراندازی یک پاسدار دیگر نیز زخمی شد. یکی از بازاریان می‌گوید: فرد مسلح حدود دو خشاب اسلحه کلاشنیکف را در میدان شلیک کرد. بررسی‌های اولیه و غیررسمی حاکی از آن است که فرد مسلح از اعضای گروهک تروریستی کومله بوده است.

 

  آفتاب یزد: سلبریتی‌های وطن‌فروش مورد لعنت مردم هستند

روزنامه کيهان:تحقیر و بی‌محلی به برخی سلبریتی‌های وطن‌فروش در تجمعات ضد انقلاب خارج کشور، با واکنش روزنامه آفتاب یزد مواجه شد.اخیراً در برخی تجمعات ضدانقلاب خارج از کشور که برای حمایت از آشوب‌افکنی در ایران برگزار شد، کسانی چون مهناز افشار و محسن نامجو، مورد تعرض و فحاشی قرار گرفتند و آینده سلبریتی‌های مشابه را در آن سوی مرزها به رخ کشیدند.روزنامه آفتاب یزد که سردبیر سابق آن «مجتبی-و» از عناصر فراری آواره و دریوزه در آمریکا محسوب می‌شود با اشاره به ماجرای اخیر نوشت: «در طول تاریخ افراد مختلف از صنوف متعدد بوده‌اند که با تغییر دیدگاهها و خط مشی سیاسی و فرهنگی مسیر تفکراتشان را عوض کرده و وارد جبهه و جناح‌های جدید شـده‌اند. نگــون‌بخت‌ترین افراد کسانی هستند که از مام وطن و زادگاهشان تغییر مسیر داده و به آغوش دشمنان رفته‌اند. چرا که دشمنان نیز آنها را مورد پذیرش قرار نخواهند داد. در طول جنگ تحمیلی بعضی از افراد که به استقبال نظامیان ارتش صدام رفتنـد مورد غضب فرماندهان آنها قرار گرفته و بعضی نیز به قتل رسیده‌اند. چرا که استدلال آنها این بود که وقتی کسی به وطن خود خیانت کند با دیگران چه خواهد کرد. حالا در مورد بعضی از سـلبریتی‌ها این موضوع صادق اسـت. مملکت ما هرچقدر هم سخت‌گیری کند از دشمن بهتر است. واقعا دشمنان در مورد مـا چه تصوری دارنـد. بعضی از افراد از طریق شـــــــــباهت چهره و صدایشان با بعضی از سلبریتی‌های قبل از انقلاب توانستند وارد عرصه هنر شوند و با برخورداری از رانتهای هنری به جایگاه خاصی برسند. همانها ابتدا با خروج از کشور و ورود به گروه‌های به اصطلاح هنری آن سوی آب‌ها ، کم‌کم وارد جرگه دشمنان مردم و نظام شدند سپس در تظاهرات معاندان و مخالفان حاضر شـدند. آن‌ها تصور می‌کردند که با اعتراض و با حضور عده‌ای در خیابانها نظامی که ٤٠ سـال ریشه در روح و جان این کشور دارد سرنگون شـده و آنها جایگاه بالاتر و بهتری در نظام‌های بعدی پیدا خواهند کرد.

 

خرید رای به سازمان ملل رسید

روزنامه آرمان امروز: پس از برکناری عمران خان که چندی پس از سفر او به مسکو صورت گرفت، آمریکا و کشورهای غربی تلاش زیادی کرده اند تا کشورهای حوزه شبه قاره هند را از روسیه دور کرده و علیه پوتین به خط کنند. در این مسیر هنوز کشورهای غربی نتوانسته اند هندوستان را مطیع خود کنند و دولت این کشور تجارت گسترده ای را با روسیه آغاز کرده است. مهم ترین کشور در این حوزه پس از هندوستان، پاکستان اتمی است که از زمان استقلال تاکنون ثبات سیاسی را در کم تر دورانی تجربه کرده است. کشوری که مشخصا بواسطه موقعیت و تسلیحاتی که در اختیار دارد، قرار گرفتن آن در جبهه شرق یا غرب بسیار حائز اهمیت است. کشوری که تصور می شد پس از برکناری عمران خان تمایل بیشتری به سمت غرب داشته باشد اما رای ممتنع پاکستان در خصوص قطعنامه علیه روسیه، نشان داد که معادلات در این حوزه بسیار پیچیده است.در این میان آمریکا و متحدان غربی‌ این کشور قرار است قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کنند؛ اقدامی که به دنبال محکومیت روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین و خروج نیروهای روسی از سرزمین‌های اوکراینی است. آمریکا جهت کسب حمایت حداکثری از این قطعنامه، به حمایت سایر کشورهایی که از رای دادن برای قطعنامه مشابهی در ماه مارس خودداری کردند، امید دارد. پاکستان نسبت به حمله روسیه به اوکراین موضع متعادلی را حفظ کرده است. همچنین از طرفی نسبت به وضعیت بشردوستانه در اوکراین ابراز نگرانی کرده اما از طرفی از محکومیت و انتقاد از روسیه خودداری کرده است. با این حال، آمریکا و کشورهای اروپایی از پاکستان می‌خواهند تا موضع شفافی را اتخاذ کند. در این مقطع زمانی پاکستان لب فرو بسته است و حاضر نیست تا قبل از رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد استراتژی خود را فاش کند اما سفرهای متعدد مقامات پاکستانی به واشنگتن حاکی از این است که همچنان موضوع روسیه برای طرفین حل نشده است و آمریکا تلاش دارد تا به هر شکلی که شده، نظر پاکستان را جلب کند و رای این کشور را در سازمان ملل متحد به خود نزدیک کند. اقدامی که شاید با پیشنهادهایی از سوی آمریکا نیز همراه شود. پیشنهادهایی که همیشه خوشایند نخواهند بود.

 

«احکام بازدارنده »در انتظار بازداشتی‌های جدید

روزنامه آرمان ملی: معاون امنيتي و انتظامي وزير کشور در گفت‌وگويي ضمن هشدار به آشوب‌گران، گفت: از امروز به بعد دستگيرشدگان صحنه اغتشاشات، تا زمان محاکمه ديگر به هيچ وجه آزاد نخواهند شد و دادگاه‌هاي آن‌ها به سرعت برگزار مي‌شود و احکام بسيار قاطع و بازدارنده‌اي براي آن‌ها صادر خواهد شد. وي گفت: روز گذشته(شنبه) جز در شهرهاي تهران و سنندج که شاهد ناآرامي‌هاي مختصري بوديم، در تمام کشور آرامش و امنيت کامل برقرار بود و حقيقتاً دشمن در اين توطئه جديد نيز با شکست مواجه شده است. معاون امنيتي وزير کشور گفت: ان‌شاءا… اين مسائل اخير به زودي حل شده و با بقاياي اغتشاشگران برخورد خواهد شد تا اندک ناآرامي‌هاي باقي مانده تمام شود.اسماعيل کوثري نماينده مردم تهران در مجلس، با اشاره به اغتشاشات روزهاي اخير در کشور گفت: دستگاه‌هاي امنيتي، انتظامي و قضائي بايد قاطعانه با اغتشاشگران برخورد کنند و اجازه ندهند که آنها بيش از اين امنيت و آسايش مردم را برهم بزنندz. اسماعيل کوثري ادامه داد: به هيچ وجه نمي‌توان روي شعارهاي ساختارشکنانه و رفتارهاي خشن اغتشاشگران نام مطالبه عمومي نهاد، چرا که آنها ديگر با کارهايشان آسايش و امنيت مردم را به خطر انداخته‌اند. نماينده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: وقتي در ميان افراد دستگير شده عناصر سلطنت‌طلب و ضدانقلاب مشاهده مي‌شوند، نشان‌دهنده اين مساله است که اين آشوبگران به دنبال حل معضلات و مشکلات مردم نيستند. اگر در روزهاي ابتداي ناآرامي‌ها گفته مي‌شد که برخي بر اثر هيجان وارد ميدان شده‌اند، اما امروز و پس از هشدارهاي متعدد مسئولان مبني بر اينکه افراد فريب اغتشاشگران را نخورند، ديگر عذري باقي نمانده است.

 

رونق بورس با آزاد‌سازی منابع

روزنامه تجارت: با آزاد سازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی کارشناسان انتظار کاهش نرخ ارز و بهبود شاخص بورس را دارند. به گفته نظران منابع بلوکه شده ایران در صورت آزادسازی اگر برای جبران کسری بودجه بکار برود و بخشی هم به شکل کالاهای واسطه ای وارد شود می‌تواند به رشد اقتصادی، رونق معاملات بورسی و کاهش انتشار اوراق کمک کند. به گزارش «تجارت»، در حال حاضر ایران علاوه بر اینکه ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی دارایی بلوکه شده دارد در کشورهای دیگری نیز درآمد ارزی بلوکه شده دارد که به طور رسمی عدد دقیق آن اعلام نشده است. اما در گزارش های برخی از رسانه های خارجی عدد واقعی منابع بلوکه شده را ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده اند که با توجه به اینکه ایران عمده ترین صادراتش را به چین، هند، اندونزی و … دارد و میزان ارز موجود ایران در این کشورها هیچ‌گاه عنوان نشده است می توان تخمین زد در همین حدود دارایی ایران در بانک های خارجی مسدود است و آزادسازی تدریجی این منابع می تواند اقتصاد ایران را دوباره زنده کند.اما در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است. در همین حال خبرگزاری فاینشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: « اقدام اخیر ایران مبنی بر آزاد کردن زندانیان آمریکایی مانند آقای نمازی نشان دهنده حسن نیت ایران برای تبادل بزرگ زندانیان است. این اقدام می‌تواند منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی را آزاد سازد. کشورهای قطر، سوییس و سازمان ملل در این امر درگیر هستند.

 

کارگردان عنکبوت این‌بار دلقک سیرک شد

روزنامه جوان:منتقدان فیلم‌های ضد ایرانی هر قدر هم تلاش می‌کردند نمی‌توانستند به این وضوح که کارگردان فیلم عنکبوت در یک جشنواره خارجی خود را مضحکه عام و خاص کرده و عیارش را به نمایش گذاشته‌است، او را افشا کنند.علی عباسی، کارگردان فیلم ضد ایرانی عنکبوت در جشنواره فیلم هامبورگ با لباس روحانیت و یک دندان دراکولایی ظاهر شد و میمون‌وار ادا و اطوار‌هایی از خود بروز داد که بهت و تعجب ناظران این رویداد را به همراه آورد. عباسی این‌بار نه در قامت یک فیلمساز با شمایل روشنفکری بلکه با ژست یک دلقک سیرک خود را عرضه کرده تا آخرین هنر‌های خود را عرضه کند و البته احتمالاً برای آن‌هایی که هنوز تردید دارند فیلمسازان ضد ایرانی شخصیت‌هایی روانپریش و غیرعادی دارند، حالا پرده‌ها افتاده‌است. کارگردان فیلم عنکبوت در جشنواره فیلم کن کوشیده با ژستی فرهیخته خود را فیلمسازی نشان دهد که عنادی با دین ندارد، بلکه صرفاً یک معضل اجتماعی را در فیلمش نقد کرده‌است، اما این‌بار و احتمالاً تحت‌تأثیر فضاسازی شبکه سعودی اینترنشنال در توهم اینکه ایران در آستانه یک انقلاب زنانه است، استعداد خود را در دلقک‌بازی به نمایش گذاشته و برای سرگرم کردن شرکت‌کنندگان جشنواره هامبورگ سنگ‌تمام گذاشته است. تهی‌شدن جشنواره‌های فیلم از فرهنگ، هنر و فکر موضوعی است که هر قدر جلوتر می‌رویم، بیشتر خود را نشان می‌دهد. رویداد‌های سینمایی در غرب مدت‌هاست که اصرار دارند محتوای جلف خود را به شکلی عیان‌تر به نمایش انظار عمومی بگذارند، با این حال می‌توان گفت ادا و اطوار‌های کارگردان عنکبوت بسیار پیشروتر قدم در این وادی گذاشته‌است. برای آن‌ها که نگاهی واقع‌بینانه و تخصصی به سینما دارند، مثل روز روشن بود که در پروژه عنکبوت با یک فیلمساز طرف نیستیم، بلکه با شخصیت لوده‌ای مواجهیم که همه زورش را زده تا با پول‌های سعودی فیلمساز شود.

 

رفیق «ناتو» نمی‌خواهیم!

روزنامه وطن امروز: مردم بسیاری از شهرهای اروپا نسبت به وضعیت بغرنج اقتصادی و در اعتراض به سیاست‌های دولت‌های‌شان در قبال جنگ روسیه و اوکراین دست به تظاهرات زده‌اند و هر روز پایتخت‌ها و شهرهای مختلف اروپا شاهد تظاهرات بزرگ مردمی است که نمونه آخر آن آلمان بود. وضعیت اروپا را باید به قبل و بعد از جنگ روسیه و اوکراین تقسیم‌بندی کرد. نقطه عطف بسیاری از کشورهای اروپایی مصاف تمام‌عیار مسکو با آنهاست. پوتین به دلیل تحریم‌های وسیع و گسترده کشورهای اروپایی علیه مسکو قصد دارد با جنگ انرژی به مصاف آنها برود. در یک سال اخیر مردم اروپا با پدیده‌ای به نام بحران و گرانی انرژی روبه‌رو بوده‌اند که نمونه بارز آن در زمستان امسال مشخص خواهد شد. در همین چارچوب معترضان آلمانی روز گذشته روبه‌روی ساختمان رایشتاگ، به عنوان ساختمان تاریخی و دولتی برلین که مجلس سفلای پارلمان آلمان را در خود جای داده است، تجمع اعتراضی علیه سیاست‌های دولت آلمان در قبال روسیه برگزار کردند.  در همین ارتباط اسپوتنیک گزارش داد چندین هزار معترض روبه‌روی ساختمان رایشتاگ  تجمع کردند تا مخالفت خود را با سیاست‌های دولت نشان دهند و از مقامات آلمانی خواستند تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کنند. این تظاهرات با شعار «اول کشور ما» برگزار شد و سازمان‌دهندگان آن، اعضای حزب راست‌گرا و اپوزیسیون آلترناتیو برای آلمان (AfD) بودند. معترضان آلمانی همچنین دولت این کشور را مقصر افزایش قیمت‌ها و سیاست‌های نادرست دانستند و خواستار لغو تحریم‌های نفت و گاز روسیه شدند. برخی معترضان در این اعتراضات پرچم‌های آلمان و روسیه را تکان می‌دادند و همچنین پوسترهایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «من گاز و نفت روسیه می‌خواهم» و «کسانی که امروز سکوت می‌کنند فردا یخ می‌زنند». برخی دیگر نیز تابلوهایی به زبان آلمانی و روسی در دست داشتند. پیش از این نیز در ماه سپتامبر، اپوزیسیون آلترناتیو برای آلمان کمپین اعتراضی خود را برای ابراز نارضایتی از افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی برگزار کرده و خواستار پایان دادن به جنگ اقتصادی، لغو تحریم‌های ضدروسیه و راه‌اندازی خط لوله گاز «نورد استریم 2» شده بود. در آن زمان نخستین تظاهرات در شهرهای لایپزیش و ماگدبورگ آلمان با حضور چندین هزار نفر برگزار شد.

 

شيب تند رشد آمار پريشاني روان

روزنامه اعتماد: ديروز معاون دفتر سلامت رواني وزارت بهداشت خبر داد كه طبق نتايج يك پيمايش ملي كه در سال 1399 انجام شده، تعداد مبتلايان اختلالات روان در كشور به 29 درصد افزايش يافته است. آخرين پيمايش انجام شده درباره شيوع اختلالات روان در كشور، مربوط به سال 1389 بود كه اعلام مي‌كرد شيوع اختلالات رواني در جمعيت 15 تا 64 ساله كشور، 23.6 درصد است. حالا به فاصله 10 سال شاهد رشد 5.5 درصدي اختلالات روان در جامعه ايران هستيم در حالي كه سال 1391 و در برنامه ملي ارتقاي سلامت روان، دولت مكلف شد اقداماتي در دستور كار قرار دهد كه تا پايان سال 1394 و اولين دوره اجراي اين برنامه كشوري، از ميزان شيوع افسردگي به ميزان 5 درصد سال پايه كاسته شود و حالا اعلام رشد 5.5 درصدي اختلالات روان نسبت به 10 سال قبل، حكايتي از نقض اين هدف‌گذاري و محقق نشدن چشم‌انداز ارتقاي سلامت روان مردم ايران است. اختلال روان، اطلاق نويني براي بيماري‌هاي روانپزشكي است كه علاوه بر كاهش بار اجتماعي بيماري براي مبتلايان، به جامعه عمومي پيام مي‌دهد كه تك به تك رخدادها و افت و خيزهاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي و اقتصادي، سهم موثري در برهم زدن نظام رواني انسان‌ها دارد ولو كه دولت‌ها، خودشيفته و قائل به كشورداري بي‌نقص، مدعي اتخاذ مفيدترين تصميم‌ها و ايجاد بهترين شرايط زندگي براي شهروندان خود باشند. در علم روانپزشكي، مبتلاي اختلال روان، يك بيمار و نيازمند درمان است كه اقدام هر چه سريع‌تر براي آغاز درمان، علاوه بر آنكه از رنج بيمار مي‌كاهد، كمك مي‌كند پيوند دوباره او با جامعه پيرامون برقرار شود.

 

بررسی راهکارهای صلح و اتحاد جهان اسلام درکنفرانس وحدت تهران

روزنامه اطلاعات:سی وششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام ؛ اقدامات و راهکارهای اجرایی» به صورت رسمی از روز چهارشنبه(۲۰مهر) با سخنرانی ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیروز در نشست خبری در تشریح برنامه های سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ، اظهار داشت: در کنفرانس امسال مهمانانی از ۶۰کشور دنیا بالغ بر ۲۰۰سخنران خارجی و ۱۰۰سخنران داخلی به صورت حضوری و وبیناری حضور خواهند داشت.وی افزود: کنفرانس به صورت رسمی از روز چهارشنبه(۲۰مهر) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد و در ادامه سخنرانان داخلی و خارجی سخنرانی و عصر همان روز با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره)با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق خواهند کرد.شهریاری با اشاره به این که روز پنجشنبه نشست عمومی با مهمانان خارجی برگزار می‌شود و برجستگان جهان اسلام به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت،تصریح کرد: در روز پایانی(جمعه ۲۲مهر) هم مهمانان کنفرانس با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد و بیانیه پایانی کنفرانس در عصر همان روز قرائت خواهد شد.دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: در کنفرانس امسال از شخصیت های برجسته جهان اسلام دعوت شده و این مهمانان دو تفاوت جدی نسبت به کنفرانس گذشته دارند؛ اول این که مدعوین از اشخاص باکیفیت و فرهیخته در سطح مفتی اعظم، وزیر، معاونان وزیر و رؤسای سازمان‌های برتر در کشورهای مختلف هستند. مساله دوم برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای است که اولین آن در لبنان با حضور هزار شخصیت لبنانی و دویست مهمان خارج از لبنان برگزار می‌شود. این کنفرانس‌های منطقه‌ای در پاکستان، عراق، هند و روسیه در حال طراحی است که طی امسال و سال آینده برگزار می شود.

 

کدنویسی آشوب

روزنامه جام جم: موسسات فکری-اندیشه‌ای غرب این روزها انگار به بهشت تحلیل رسیده باشند، در حال پایش شبانه‌روزی اتفاقات کشورمان و خروجی گرفتن از آن هستند. حالا که به واسطه آشوب در تهران و برخی شهرهای ایران، امنیت و آرامش توسط آشوبگران به چالش کشیده شد و آنها خط قرمز امنیت را رد کرده‌اند، تقریبا بیشتر رسانه‌های خارجی فارسی زبان ضدانقلاب و سلبریتی‌های برجسته خارجی و هالیوودی وارد این کارزار شده اند و به آنچه در ایران می‌گذرد واکنش نشان می‌دهند. درواقع آنها با اتفاقات شهریور۱۴۰۱ به واسطه تبلیغات گسترده رسانه‌ای درباره کشورمان، این حق را برای خود قائل هستند که درباره مسائل داخلی ایران اظهارنظر کنند تا جایی که این شرایط باعث شد روز شنبه یکی از نویسنده‌های برجسته جهان عرب با کنایه به این جریان تاکید کند کاش ما هم کشته‌های خود را در فلسطین و یمن به ایران بیاوریم تا آنها در دنیا دیده و شنیده شوند.  این یعنی رسانه‌های غربی و خارجی بیش از اندازه روی ایران تمرکز کرده‌اند. اما نکته اینجاست که رسانه‌ها و تحریریه‌های فارسی زبان از اینترنشنال که منتسب به عربستان سعودی است تا شبکه من و تو و بی‌بی‌سی در لندن قطعا ویترین کار هستند و اتاق فکرهایی که تولیدات این جریانات رسانه‌ای را تامین می‌کند از عقبه اندیشه‌ای و گفتمانی مبتنی بر جهان‌بینی غرب برخوردار است که سعی دارند در روزهای اخیر با تولید محتواهای خاص ناظر به وضعیت ایران این رسانه‌ها را مطابق با نقشه راه خود جهت‌دهی کنند.

 

خواب عمیق بهارستان در آشوب

روزنامه فرهیختگان:اعتراضات اجتماعی شکل‌گرفته طی چند هفته اخیر که به فاصله چند روز بعد از فوت مهسا امینی در روز 25 شهریور در بیمارستان کسرای تهران نشان داد طی چند دهه گذشته علی‌رغم کارهای فرهنگی قابل‌قبولی که انجام‌شده، نهادهای تصمیم‌ساز در بسیاری زمینه‌ها از شکاف‌های اجتماعی به‌وجودآمده یا درحال به‌وجود آمدن غافل بوده‌اند یا می‌توان گفت حداقل برنامه‌ای نتیجه‌بخش برای پر کردن آن‌ شکاف‌ها نداشته‌اند. این اعتراضات که البته در شهرهایی از کشور با میدان‌داری لیدرهای مواجب‌بگیر و مغرض وارد مسیر رادیکالیسم، خشونت‌ و اغتشاش شد چند ویژگی اساسی قابل‌توجه داشت. پیش‌تر در «فرهیختگان» به شاخص‌ترین ویژگی‌های اعتراضات اخیر و مولفه‌هایی که آن‌‌ را به اغتشاش تبدیل کرد، پرداخته‌ و وظایفی را که نهادهای فرهنگی و تصمیم‌سازان سیاسی مخاطب بایدهای آن هستند، موردبررسی قرار دادیم اما حالا و با گذشت سه‌هفته از آغاز ناآرامی‌های خیابانی به‌نظر می‌رسد می‌توان-هرچند گذرا- به ارزیابی کیفیت نقش‌آفرینی نهادی مثل مجلس شورای اسلامی پرداخت؛ قوه مقننه یا همان خانه ملت که 290 نماینده از مردم مناطق سراسر ایران را در خود جا داده است. معمولا در حوادث اینچنینی و اعتراضات اجتماعی که رسانه‌های ایران‌ستیز تلاش می‌کنند تا به‌سرعت میدان‌داری آن را بر‌عهده بگیرند و سیاستمداران مغرض هم بعضا به‌دنبال آن هستند تا از این نمد کلاهی برای حزب متبوع خود دست‌وپا کنند، به‌سرعت در جامعه شاهد شکل‌گیری دوقطبی‌های مخربی هستیم که درنتیجه آن، نه‌تنها مشکلی حل‌ نمی‌شود، بلکه شکاف‌های اجتماعی شکل‌گرفته در کشور عمیق و عمیق‌تر می‌شود.

 

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

روزنامه همشهری:افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان این بار از نیمه دوم سال. این تازه‌ترین تصمیم دولت و مجلس برای ترمیم شکاف دخل و خرج حقوق‌بگیران دولتی و بازنشستگان کشوری و لشکری است که در قالب یک لایحه 2فوریتی، تکلیف نهایی آن در روزهای آینده مشخص می‌شود. دست‌کم یک میلیون تومان به دریافتی کارمندان بخش دولتی و 900هزار تومان به دریافتی بازنشستگان اضافه خواهد شد.به گزارش همشهری، مجلس با 2فوریت لایحه پیشنهادی دولت برای افزایش پلکانی حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری موافقت کرد. پیش‌بینی می‌شود حقوق این افراد تا سقف 20درصد افزایش یابد. سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هدف از این لایحه را ارتقای سطح معیشت کارکنان دولت و بازنشستگان و عدالت در پرداخت‌ها و افزایش قدرت خرید آنها اعلام و تأکید کرد: دولت در تدوین این لایحه تدابیری اتخاذ کرده تا اجرای آن نیازمند استقراض و خلق پول جدید نباشد ضمن آنکه درصورت تصویب از ابتدای شهریور ماه حقوق کارمندان و بازنشستگان افزایش خواهد یافت.او گفت: این لایحه که اعضای هیأت علمی و قضات را هم در برمی‌گیرد، درصورت تصویب در مجلس از اول شهریور اجرایی و افزایش حقوق در مواردی تا سقف ۲۰ درصد انجام می‌شود. بابک افقهی، معاون سازمان برنامه و بودجه هم در دفاع از لایحه دولت در جلسه دیروز مجلس گفت: درصورت تصویب این لایحه افزایش حقوق‌ها به‌صورت پلکانی خواهد بود به‌نحوی که حقوق کسانی که پایین‌تر است افزایش بیشتری پیدا می‌کند. او توضیح داد: دستگاه‌هایی که فوق‌العاده ویژه کارکنان‌شان زیر ۳۵ درصد است می‌توانند درصورت وجود منابع درآمدی تا سقف ۳۵ درصد افزایش داشته باشند، علاوه بر این متناسب‌سازی‌ حقوق شامل مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی می‌شود و در اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده مبلغی به ازای هر یک از فرزندان کارکنان و بازنشستگان پیش‌بینی شده است.

 

نسل « Z» چه می‌گوید؟

روزنامه شرق: استفاده از عبارت نسل z یکی از اصطلاحات رایج در این سال‌ها برای صحبت‌کردن درباره نسل‌های جدید است. این تعریف آمریکایی از شکاف‌های بین نسلی حالا با همه‌گیر‌شدن تکنولوژی در همه دنیا و فراگیرشدن مشکلات و مسائل مشترک نسلی به واژه‌ای مشترک در همه دنیا تبدیل شده است. اساس این دسته‌بندی هم پدیده‌ای است که زندگی را در دنیا تغییر داده است. از زمانی که اینترنت امکان ارتباط جهانی، سریع و پرشتاب را فراهم کرده، زندگی انسان وارد مرحله‌ای تازه شده. در واقع اینترنت همه پیشرفت‌های تکنولوژی بعد از جنگ جهانی دوم را به گوشه‌ای فرستاد و خودش به چهره اصلی تحولات دنیا تبدیل شد. انسان‌هایی که حد فاصل دهه‌های 60 تا 90 میلادی در دنیا زندگی می‌کردند و می‌کنند به واسطه قرارگرفتن در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و رشد تکنولوژیک دنیا خودشان را انسان‌های مدرنی می‌دیدند که بر لبه تکنولوژی گام برمی‌دارند. اما از دهه ۹۰ میلادی و با دسترسی به اینترنت این دوره به یک عصر قدیمی، با عناصر نوستالژیک تکنولوژی تبدیل شده است. همین تأثیرگذاری شدید اینترنت بر زندگی بشر موجب شد تا بسیاری تعاریف نسلی هم بر اساس آن شکل بگیرد. در ایالات متحده آمریکا به متولدین بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ نسل z گفته می‌شود. آنها کسانی هستند که از ابتدای زندگی‌شان روی زمین به اینترنت دسترسی‌ داشته‌اند و سبک زندگی‌شان را بر اساس استفاده از اینترنت تعریف کرده‌اند. برخی این تعریف آمریکایی را به همه دنیا نسبت می‌دهند اما واقعیت ماجرا این است که نسل z در هر کشوری بر اساس زمان در دسترس قرارگرفتن و همگانی‌شدن اینترنت تعریف می‌شود. تریسی فرانسیس در مقاله‌ای که درباره نسل z نوشته است، می‌گوید: مطالعه ما براساس نظرسنجی صورت‌گرفته، چهار رفتار اصلی را در نسل Z مشخص کرد که همه آنها به یک عامل بستگی دارند: این نسل به‌ دنبال واقعیت است.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.