کارخانه تولید نفرت/ تاوان آتش‌بازی/ دایه‌های نامطمئن

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي آشوب‌های اخیر و رخدادهای تلخ روزهای گذشته ، سرانجام مبهم املاک شهرداری، شدیدترین حملات موشکی از زمان عملیات ویژه روسیه در اوکراین ، لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی ، هفته وحدت و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بیانات رهبرمعظم‌انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای ورزشکار و جمعی از مادران شهدای ورزشکار در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي آشوب‌های اخیر و رخدادهای تلخ روزهای گذشته ، سرانجام مبهم املاک شهرداری، شدیدترین حملات موشکی از زمان عملیات ویژه روسیه در اوکراین ، لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی ، هفته وحدت و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ورزش قهرمانی مایه افتخارملی

همشهری:بیانات رهبرمعظم‌انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای ورزشکار و جمعی از مادران شهدای ورزشکار که در تاریخ ۲۰شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شده بود، صبح دیروز در محل برگزاری این همایش در تهران منتشر شد.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به تصریح قرآن کریم به زنده بودن شهیدان، گفتند: شهیدان به جامعه ایمانی بشارت و دلگرمی می‌دهند که مجاهدت در راه خدا با وجود دشواری‌ها، عاقبت بسیار خوبی دارد و پایان آن نه با ترس همراه است و نه با اندوه.ایشان این بشارت امیدبخش را موجب حرکت و پیشرفت دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی موجب ایجاد جاذبه عمومی برای جهاد و شهادت در راه خدا شد و بیش از ۵هزار شهید ورزشکار نشانه‌های ممتازی از این جاذبه فراگیر و اثرگذار هستند.رهبر معظم انقلاب، محیط کنونی ورزش را متأثر از معنویت شهدای ورزشکار دانستند و با برشمردن جلوه‌هایی از تدین و پایبندی ورزشکاران کشورمان گفتند: حضور بانوی ورزشکار بر سکوی قهرمانی با حجاب اسلامی و دست ندادن با مرد بیگانه، اهدای مدال‌های قهرمانی به خانواده‌های شهدا، سر به خاک ساییدن و ذکر نام ائمه هدی پس از پیروزی و عزیمت هیأت ورزشی به زیارت اربعین، پدیده‌های شگرف و بی‌بدیلی در دنیای مادی و پر از فساد امروز است که برای شناخت اعماق روحی و اخلاقی ملت ایران باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

سرانجام مبهم املاک شهرداری

شرق: بیش از هزاران ملک شهرداری تهران در ادوار گذشته در اختیار غیر قرار گرفته، شهرداری تهران مطابق با بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، بهره‌برداری بخشی از املاک خود را برای مصارف عمومی و خیریه در اختیار نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی قرار داده، واگذاری‌هایی که بدون اطلاع شورای شهر تهران بود و کاربری بسیاری از این املاک نیز تغییر کرده و به نوعی دچار انحراف شده بود. فهرستی از این املاک در دوره پنجم مدیریت شهری تهیه شد که در ماه‌های پایانی آن دوره از سوی رسانه‌ها منتشر شد. لیستی که قرار بود در سامانه شفافیت قرار داده شود اما چنین نشد. محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر تهران، در گفت‌وگوهایش اعلام کرده بود تنها 700 ملک واگذارشده دچار انحراف هستند. بخشی از این املاک در دوره گذشته مدیریت شهری پس گرفته شدند اما املاک باقی‌مانده چه سرنوشتی پیدا کردند؟ امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، پیش از این به رسانه‌ها گفته بود:‌ شورای شهر در این حوزه به ما تکلیف کرده که از املاک واگذاری‌شده بازدید مجدد کرده و احصا کنیم که چه میزان املاک داریم و بانک اطلاعاتی دقیقی در این زمینه ایجاد شود.‌ کار مشترکی با سازمان املاک، بازرسی، حراست و مناطقمان انجام می‌دهیم تا اطلاعات املاک با همدیگر یکسان شود و بدانیم هر ملک کجاست؟ در دست کیست؟ و به چه منظوری در اختیارش قرار گرفته شده و آیا همان کارکردی که به دلیل آن ملک به آن واگذار شده استفاده می‌شود یا نه؟ وقتی این اطلاعات تکمیل شد، درموردشان تصمیم می‌گیریم که این واگذاری تمدید بشود یا خیر؟ شهرداری به دنبال این است که از مجامع خیریه و مجامع مردمی حمایت کند و پایشان می‌ایستد. تصمیم گرفته شد، بیمارستان‌ها و مرکز انتقال خون واگذاری‌هایشان تمدید شود، در این کاربری‌ها تردید نداریم. در بهره‌برداری از املاکی که به مردم خدمت عمومی می‌دهند، هیچ تردیدی نداریم و حمایت می‌کنیم.

 

کارخانه تولید نفرت

فرهیختگان:«من و آدم‌های خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بی‌حجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاح‌طلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست. دختر ماست. فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد. جامعه ما خانواده ماست. اینها همه مردم ما هستند. اینها بچه‌های ما هستند.» به یاد گوینده این سخنان مترقی، آن شهیدی که از درس گرفتن در محضرش بی‌نصیب بودیم، لازم است بار دیگر ذره‌بین به دست بگیریم و این سخنان را با دقت موشکافی کنیم. پیش‌تر در این صفحه از نحوه مواجهه با اعتراض نوشتیم، اینکه اعتراض حق طبیعی هر شهروند است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل ۲۷ هرگونه تجمع و راهپیمایی را مشروط به مواردی اندک، آزاد می‌شمارد و چنانچه این اعتراضات مورد سوءاستفاده فرصت‌طلبان، دشمنان و تجزیه‌طلبان قرار گرفت هم وظیفه نیروهای امنیتی و انتظامی تفکیک اعتراض از اغتشاش است و همه باید تلاش کنند اعتراض شهروندان به حاشیه نرود و صداهایشان شنیده شود. صداهایی که شنیده شدن‌شان موضوعیت دارد و مهم است، چون این جامعه ماست، چون رابطه همه اجزای جامعه با یکدیگر همواره موضوعیت داشته و دارد، چون وظیفه ما کاشتن بذر عطوفت در جامعه است نه نفرت، با همه اعضای جامعه، با جوان‌هایی که در ارتباط گرفتن با آنها ناموفق بودیم، با بدحجابان، بی‌حجابان و مخالفان، نباید از کثرت و گوناگونی ترسید، بلکه باید به‌سوی آن رفت، همان‌طور که رهبر این انقلاب می‌گویند: «پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید… ممکن است ظاهر زننده‌ای داشته باشد؛ داشته باشد!… بعضی از همین‌هایی که در استقبال امروز بودند، خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه!

 

تاوان آتش‌بازی

وطن امروز: دیروز صبح شهر کی‌یف شاهد شدیدترین حملات موشکی از زمان عملیات ویژه روسیه در اوکراین بود. حملات روز گذشته پاسخ سختی از سوی پوتین و روسیه به حمله اخیر اوکراین به پل کریمه بود که پوتین وعده انتقام سخت این حمله را داده بود. صبح دیروز زمانی که اوکراینی‌ها از خواب بیدار شدند، شاهد چندین حمله موشکی سنگین و سخت به مرکز شهر کی‌یف بودند. «ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف در شبکه‌های اجتماعی نوشت: چندین انفجار در منطقه شوچنکو در مرکز پایتخت رخ داده است. «آنتون گراشچنکو» مشاور وزیر امور داخلی اوکراین هم در توئیتر نوشت که یکی از موشک‌ها در نزدیکی بنای «یادبود میخائیل گروشفسکی» در خیابان ولادیمیرسکایا سقوط کرد. سرویس‌های امنیتی اوکراین در این خیابان هستند و دفتر رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی هم در همان نزدیکی است. این حمله نشان داد روسیه قصد داشت پاسخی سخت به اقدام چند روز قبل اوکراین در حمله به پلی در کریمه بدهد. ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد دود سیاه از چندین منطقه در کی‌یف بلند می‌شود. یکی از موشک‌ها خیابان ولادیمیرسکایا، جایی که دفتر نیروهای مسلح اوکراین در آن قرار دارد را هدف قرار داد و باعث توقف فعالیت مترو در کی‌یف شد. همچنین طبق گفته رسانه‌های اوکراین، بخش زیادی از کی‌یف با قطع آب و برق روبه‌رو شده است. در منطقه خملنیتسکی، انفجار در تأسیسات زیرساختی رخ داده و در منطقه ژیتومیر سیستم انرژی آسیب دیده است. همچنین «الکسی گونچارنکو» معاون مجلس اوکراین از انفجارها در اودسا خبر داد. در دنپروپتروفسک و پولتاوا نیز وقوع انفجار گزارش شده است. قطع برق و آب و هشدار هوایی در سراسر اوکراین اعلام شده است. در شهرهای لووف، ترنوپیل و ژیتومیر هم برق قطع شده است.

 

دایه‌های نامطمئن

کیهان:یکی از موضوعاتی که درخصوص آشوب‌های اخیر و رخدادهای تلخ روزهای گذشته زیاد مطرح می‌شود، حضور اندک برخی نوجوانان و جوانان در تجمعات و همراهی بعضاً از روی هیجان یا ناشی از نداشتن اطلاعات کافی از پشت‌پرده اغتشاشات است. هرچند نمی‌توان این موضوع را به‌طور کامل منکر شد یا نادیده گرفت اما نباید از بزرگنمایی و ضریب دادن هدفمند رسانه‌ای این اتفاق توسط دستگاه‌های تبلیغاتی معاند برای نشان دادن فریبکارانه یک چهره ناسازگار یا مخالف هنجارها از نوجوانان و جوانانمان غافل شد. واقعیت آن است که با وجود برخی گلایه‌ها و اعتراضات در سطح جامعه، نه گروه‌های چندده یا چندصد نفره حاضر در صحنه‌های اغتشاش و اعتراضات خشن نماینده همه 85 میلیون نفر مردم کشور بودند و نه اندک نوجوانان و جوانان فریب خورده حاضر در این ماجرا (که آنها نیز فرزندان این کشورند) معرف و نماینده همه هم‌سن و سالان خود هستند، هرچند افتادن همین تعداد اندک از افراد کم‌سن و سال در دام فریب طراحی‌شده دشمن در اتفاقات اخیر هشداردهنده و نیازمند واکاوی بیشتر از سوی مسئولان، رسانه‌ها و کارشناسان حوزه‌های مختلف است.از آنجا که هدف از نگارش این سطور بررسی آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر یا آسیب‌شناسی آن نیست، صرفاً به بهانه همین نگرانی ایجادشده درخصوص چرایی حضور اندک برخی نوجوانان و جوانان موسوم به «دهه هشتادی‌ها» در ماجراهای اخیر، نگاهی می‌اندازیم به چند حوزه مهم که در شکل‌دهی ذهن و شخصیت و تربیت نسل جوان و نوجوان کشور نقش و مسئولیت‌های قابل توجهی دارند اما ظاهراً آن‌طور که باید؛ از سال‌های گذشته تاکنون در عمل به وظیفه خود نمره قبولی یا رضایت‌بخشی نمی‌گیرند از جمله صداوسیما، آموزش و پرورش، برخی خانواده‌ها و مسئولان و فعالان عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور. البته در همین ابتدا باید بر این باور قلبی تاکید کنیم که اکثریت و بخش عمده همین دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند و آینده‌سازان کشور را فرزندانی پاک‌سرشت، متین و دارای فطرت‌های پاک تشکیل می‌دهند و حضور انبوه آنها در مراسمات معنوی همچون اربعین و تشییع شهدا، حماسه سرود «سلام فرمانده» و تجمعات انقلابی مختلف موید این ادعاست، اما با همه اینها تعالی همه‌جانبه و رشد بالنده آنها وظیفه خطیری است و نباید از آن غفلت کرد.

 

چشم امید 12 میلیون هموطن نیازمند

خراسان: لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی، اتفاق خوبی در میانه سال است که در آن افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم دیده شده، اما به نظر می رسد میزان این افزایش به بازنگری نیاز دارد.دولت و مجلس در بودجه سال 1401، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود 22 درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه ای  دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آن ها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده های تحت پوشش 10 درصد افزایش می یابد و برای خانوارهایی که جزو سه دهک (1)، (2) و (3) درآمدی هستند، این افزایش، 15 درصد خواهد بود.افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری این مددجویان، در کنار 20 درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آن ها را نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد بیشتر می کند که رشد قابل توجهی است اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می کنیم، می بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و 518 هزار تومان می رسد؛ عددی که اصلا نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی تواند گره گشای مشکلات این خانواده های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوارهای یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می کند (جدول شماره یک – به نقل از ایسنا و بازنشر شده در پرتال کمیته امداد).

 

ماموریت؛ امنیت‌خانواده‌ها

جام جم:«۲۰۰۰ نفر از نیروهای پلیس در اغتشاشات اخیر مصدوم شدند.» این خبری است که دیروز جانشین فرماندهی انتظامی کشور اعلام کرده است. خبری که در همین فاصله انتشارش تا امروز تنها در چند رسانه رسمی انعکاس داشته است.این خبر از جمله اخباری است که در میانه این روزها باوری به دیده شدنش وجود ندارد. در برابر آن اما همواره فضای مجازی انباشته از اخباری است که روایت درگیری یگان‌های ویژه و نیروهای انتظامی با اغتشاشگران است. این دوگانگی و تناقض آن‌قدر آشکار و هویداست که به نوعی حالا تبدیل شده به یکی از مشخصه‌های رسانه‌های معاند. به‌عنوان مثال در برابر آن حجم از ویدئوهای دست به دست شده در فضای مجازی کسی انگار دوست ندارد تصویر مأمور یگان ویژه‌ای را ببیند که مشغول صحبت با یک کودک کار است؛ خود این مأمور گفته است «سعی داشتم تا با این کودک ارتباط صمیمی برقرار کنم تا از شرایط موجود نترسد و بداند ما برای تأمین امنیت خانواده‌ها به میدان آمده‌ایم.» اصلا همین قسمت آخر حرف او؛ این‌که آنها برای «تأمین امنیت خانواده‌ها» به میدان آمده‌اند برای هیچ رسانه‌ معاندی صرف ندارد منتشر شود، در حالی که پیش از نام بردن از رسانه‌شان همواره ادعای مستقل بودن دارند. باور تحمیلی آنها در مقابل نگاه نادرست به ماموران یگان ویژه یکی از اهدافی است که نتیجه‌اش شده است شهادت عده‌ای از این افراد و آن‌طور که جانشین فرماندهی انتظامی کشور گفته جراحت نزدیک به ۲۰۰۰نفر از این افراد. این دقیقا خطی است که چنین رسانه‌هایی برای تحمیل ذهنیت نادرست خود به شهروندان دنبال می‌کنند. اما در همه این روزها روایت‌های دیگری هم در جریان بوده است، روایت‌هایی که اگر کمی انصاف داشته باشیم می‌توانیم نگاهی به آنها هم بیندازیم. روایت اول مربوط به هراس کودکی در خیابان از ماموران یگان ویژه است.

 

گفتگو، پیشنیازِ وحدت، پیشران موفقیتب

جمهوری اسلامی:وحدت، غنی سازی هسته‌های انسانی است به توان در افزایش یکدیگر. این مولفه است که هم به تالیف قلوب می‌پردازد و هم قوت قلب می‌شود برای آحاد به جمع رسیده و به اجتماع پیوسته. اگر سال‌های پیش، گفتن از وحدت و نوشتن از یک پارچگی، ضرورت بود، امسال، از اوجبِ واجبات است. پیشتر‌ها، نگاه، بیان محاسبه گرانه نتایج و ثمرات همگرایی بود اما امروز هم از این باید گفت و هم خسارت‌های نابودگر تفرقه را باید به یاد آورد. خسارت‌های آشکارِ آن را پیش چشم نهاد. آتشی که از تفرقه بر می‌خیزد، یک طرف را نمی‌سوزاند بلکه همه را در خویش می‌گیرد و تازه اگر شانسی باشد برای ماندن، جز خاکستر برای نشستن پیدا نخواهد شد. این را همه‌مان بدانیم که ذات آتش سوزنده است. ذات اختلاف، ویرانگر است. چون در هم آمیزد و به قوه خشم و هیجان، ضریب بگیرد معلوم است چه نتایجی خواهد داشت هرچند جغرافیای آسیب پذیری برای ما نامعلوم باشد. محدود خواهد بود یا همه گیر خدا می‌داند اما خدا کند از محدود هم محدودتر باشد. البته کم هم در این ساحت زیاد است و زیاد باید گذاشت برای از میان برداشتن همین کم. در وحدت هم باید به سنت الهی – نبوی از خود و نزدیکان خویش شروع کرد؛ “وَاَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْاَقْرَبِینَ” را در این حوزه هم می‌شود بازخواند و درس گرفت و به عمل درآورد. وحدت در خانه است که چنان توانی ایجاد می‌کند که هیچ دشمن بیرونی نمی‌تواند راهی از پیش ببرد.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.