سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری برای بهینه سازی مصرف گاز

سرپرست گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: به منظور بهینه سازی مصرف گاز، پروژه‌ای ۴ساله برای هوشمندسازی شبکه با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش شهروند آنلاین، سید جلال نورموسوی امروز در میزگرد چالش‌های مدیریت تامین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال به هوشمندسازی در عرضه گاز اشاره کرد و افزود: الزام قانونی وجود دارد تا هوشمندسازی انجام شود.

او ادامه داد: ۲۷ میلیون کنتور در کشور وجود دارد و برای هوشمندسازی اقدام بزرگی است و برنامه‌ریزی برای پروژه ۴ ساله انجام شده است.

نورموسوی تاکید کرد: برای شناسایی چالش‌ها پایلوتی انجام شد و با دستور وزیر کمیته راهبری هوشمندسازی را در شرکت ملی گاز پایه‌گذاری کردیم و مشاوری برای طرح پایلوت و اصلی انتخاب کردیم و دانشگاه مالک اشتر کار خود را به عنوان مشاور از هفته گذشته آغاز کرده است.

او با بیان اینکه این پایلوت ۳ مرحله دارد، گفت: جمع‌آوری، انتقال و تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود و لازم است پلتفرمی مناسب آماده شود.

ارزیابی پروژه ۴ساله و ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

سرپرست گازرسانی با اشاره به اینکه برای بهینه سازی مسئولیت‌ها تقسیم شده و یکی از وظایف بهینه سازی موتورخانه‌ها بوده است، افزود: تعداد موتورخانه‌های بخش خانگی کمتر است و به سمت پکیج می‌رود، در ابتدا استقبال خوبی نبود اما در ادامه ۳۵ هزار کنتور واحد خانگی و تجاری در سامانه ثبت نام کردند و با ثبت نام پیمانکاران و پس از پذیرش پیمانکار برای بهینه سازی شرکت ملی گاز ورود می‌کند و تا کنون ۲۰ هزار موتورخانه خانگی و تجاری را بهینه سازی کردیم و مصارف مشترکینی که موتورخانه‌های آنها بهینه شده تا ۳۱ درصد در مصرف سوخت کاهش را شاهد بودیم.

او ادامه داد: در بخش اداری تفاوت‌هایی وجود دارد و ۱۶۵ هزار واحد عمومی شامل ادارات دولتی، ورزشی، عمومی و … ثبت نام کرده‌اند و ۱۴ هزار موتورخانه در این بخش بهینه شده‌اند و تا کنون ۱۲۵ میلیارد تومان برای بهینه سازی موتورخانه‌ها هزینه کردیم.

نورموسوی به تعویض ۵.۸ میلیون دستگاه بخاری برای بهینه سازی مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: در این طرح بخاری‌های راندمان بالا را با بخاری‌های فعلی تعویض کنند و این اختلاف راندمان برای ما بسیار با ارزش است.

او تاکید کرد: به‌ازای هر خانوار یک بخاری مدنظر است تعویض شود و تا ۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

سرپرست گازرسانی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا ۲۰ میلیون بخاری را تعویض کنیم، گفت: برای هر بخاری ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده که ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.