آغاز فصل سرد در روابط آمریکا و عربستان

در پی تصمیم اوپک‌ پلاس برای کاهش‌ تولید نفت، واشنگتن آماده بازنگری در روابط با ریاض می‌شود

هماهنگ ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا بر لزوم ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی تأکید کرد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ جان کربی در مصاحبه با CNN گفت رئیس جمهوری آمریکا به صراحت گفته است ما باید به ارزیابی مجدد روابط خود با عربستان ادامه دهیم و اکنون به این ارزیابی مجدد در پی تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت نیاز است.

کربی با اشاره به اینکه بایدن آماده همکاری با کنگره برای تصمیم‌گیری درباره روابط با عربستان سعودی است، گفت: من در حال حاضر چیزی برای گفتن ندارم، اما رئیس جمهوری به وضوح از تصمیم اوپک ناامید است و آماده است تا با کنگره در مورد ارزیابی این رابطه همکاری کند.

دولت آمریکا معتقد است عربستان سعودی با روسیه برای افزایش ساختگی قیمت‌ها تبانی کرده است و از همین روی اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید نفت و در نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت گرفته است.

ریچارد بلومنتال، عضو مجلس سنای آمریکا، همچنین رو کانا، عضو مجلس نمایندگان این کشور عربستان سعودی را به تبانی و همدستی با روسیه در حمله به اوکراین متهم کرده و خواستار تنبیه ریاض با توقف فروش سلاح به عربستان شدند.

بلومنتال، کانا و جفری سوننفیلد (استاد دانشگاه ییل) در گزارشی در روزنامه پولتیکو نوشتند: آمریکا نباید تسلیحات دفاعی استراتژیک را به شکل نامحدود در اختیار کشوری قرار دهد که آشکارا از بزرگترین دشمن ما (ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه) حمایت می‌کند.

این دو عضو کنگره افزودند که امروز (سه‌شنبه) لایحه منع فروش تسلیحات به عربستان را در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا مطرح خواهند کرد.

همچنین باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده باید فوراً تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه همکاری در فروش تسلیحاتی و همکاری امنیتی فراتر از آنچه برای دفاع از پرسنل و منافع ایالات متحده ضروری است، متوقف کند.

این سناتور آمریکایی پیش‌تر در روز شنبه نیز گفت: اگر عربستان سعودی که یکی از بزرگترین نقض‌کنندگان حقوق بشر در جهان است، بخواهد با روسیه همراه شود تا قیمت گاز آمریکا را بالا ببرد، می‌تواند از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه بخواهد که از سلطنت در این کشور حفاظت کند. ما باید تمامی سربازان آمریکایی را از عربستان سعودی خارج کرده و فروش سلاح به ریاض را متوقف کنیم./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.