واکنش تند عربستان به خشم آمریکا

وزارت امورخارجه عربستان صبح پنجشنبه در واکنش به خشم آمریکا از همراهی دولت ریاض با روسیه برای کاهش تولید نفت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاض هیچ دیکته‌ و رفتاری را نمی‌پذیرد که با هدف منحرف کردن تلاش‌ها برای حمایت از اقتصاد جهانی انجام می‌شود

به گزارش شهروند آنلاین؛وزارت امورخارجه سعودی اعلام کرد، دولت ریاض سخنانی در قبال این کشور و پس از تصمیم اوپک پلاس دریافت کرده که گویا این تصمیم به عنوان جانبداری عربستان از درگیری‌های جهانی و یک تصمیم با انگیزه سیاسی علیه ایالات متحده آمریکا بوده است.

این بیانیه تأکید کرد: دولت عربستان مخالفت کامل خود را با این اظهارات بی اساس اعلام می‌کند، این اظهارات به دنبال آن است که تصمیم اوپک پلاس را به خارج از چارچوب اقتصادی محض آن سوق دهد، این درحالی است که این تصمیم با اجماع کامل و توسط تمام کشورهای عضو اوپک پلاس گرفته شد.

در بیانیه وزارت امورخارجه عربستان آمده است که خروجی نشست اوپک پلاس با توافق گروهی کشورهای عضو صورت می‌گیرد و هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند این توافق را انجام دهد و از نقطه نظر اقتصادی این تصمیم تعادل عرضه و تقاضا در بازار نفت را مد نظر دارد و درصدد جلوگیری از نوساناتی است که به سود هیچ یک از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت نیست، اقدامی که همواره اعضای اوپک پلاس آن را رعایت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: عربستان از طریق رایزنی با دولت آمریکا به روشنی اعلام کرد که تمام تحلیل‌های اقتصادی بیانگر این مسأله است که به تعویق انداختن تصمیم کاهش تولید نفت به مدت یک ماه همانگونه که پیشنهاد آن داده شد، پیامدهای اقتصادی منفی به دنبال دارد.

عربستان همچنین اعلام کرد که تلاش برای وارونه جلوه دادن حقایق در خصوص موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین یک اقدام تأسف بار است، چرا که دولت ریاض موضع اصولی خود را در قبال این بحران تغییر نداده و همواره مؤید تصمیمات اتخاذ شده در سازمان ملل متحد در قبال این بحران بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: همزمان با این که عربستان تلاش دارد، روابط خود را با تمام کشورهای دوست حفظ کند، اما در عین حال دیکته‌ها را نپذیرفته و مخالف هرگونه رفتار و تلاش برای منحرف کردن اهداف بلندی  است که برای دفاع از اقتصادی جهانی در برابر نوسانات بازار نفت تلاش می‌کنند.

عربستان اعلام کرد که حل چالش‌ها و مشکلات اقتصادی جهان مستلزم گفت وگوی سازنده و غیر سیاست زده است و این که بتوان با تدبیر و عقلانیت و به نحوی که در راستای منافع تمام کشورها باشد به آن نگریست.

این بیانیه می‌افزاید: تأکید عربستان این است که به روابط با آمریکا از نقطه نظر راهبردی و در راستای منافع مشترک دو کشور می‌نگرد.

عربستان اعلام کرد که دولت ریاض بر ضرورت استوار بودن روابط دو جانبه بر پایه‌های محکمی چون احترام متقابل، تقویت منافع مشترک، مشارکت تأثیرگذار در حفظ امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی، مبارزه با تروریسم و تندروی، تحقق شکوفایی و رفاه برای ملت‌های منطقه تأکید دارد.

پیش از این فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان نیز اظهار کرد که تصمیم اوپک پلاس کاملا اقتصادی بوده و هیچ ابعاد سیاسی نداشته است.

وی افزود که این اتحاد به دنبال ثبات بازارهای انرژی و پیشبرد منافع تولیدکنندگان و مشتریان است.

وزیر امورخارجه عربستان همچنین مدعی شد که روابط با آمریکا پایدار و راهبردی است و همکاری نظامی بین دو کشور منجر به صلح و ثبات در منطقه شده است.

بیانیه وزارت امورخارجه عربستان درحالی منتشر می‌شود که جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی واشنگتن روز سه‌شنبه گفت که رییس جمهور بایدن باور دارد که آمریکا باید در روابط با عربستان سعودی در سایه تصمیم اوپک پلاس بازنگری کند.

کربی افزود: تصور می‌کنم رئیس جمهوری خیلی روشن و واضح اعلام کرده که این مناسبات نیاز به ارزیابی مجدد دارد و ما مایل به بازنگری آن هستیم.

باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز خواستار قطع همکاری با عربستان از جمله در زمینه فروش سلاح به ریاض شد.

همچنین کریس مورفی سناتور ایالت کانکتیکات آمریکا نیز به تعداد فزاینده دموکرات‌های مخالف عربستان اشاره کرد و گفت که ایالات متحده با توجه به کاهش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای ناگهانی عربستان و همچنین سابقه حقوق بشر ریاض، در رابطه با پادشاهی سعودی تجدید نظر کند.

گروه اوپک پلاس چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.

قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.

این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند.

تحلیلگران سیتی بانک گفته‌اند، افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می‌تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کند.

این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک بیان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می‌تواند واکنش‌های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایح نوپک (علیه اوپک) است.

پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار می‌دهد./ایرنا

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.