200 هزار واکسن آنفلوآنزا بین زنان باردار توزیع می‌شود

تلاش‌ها برای واردات 4 میلیون دوز دیگر ادامه دارد

200 هزار واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت بهداشت وزارت بهداشت‌ودرمان شد. این محموله به تازگی از گمرک ترخیص شده است. به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، این واکسن قرار است برای تزریق زنان باردار و بیماران خاص استفاده شود.

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان واکسن آنفلوآنزا به کشور وارد شد. اما نه همه آن مقداری که قرار بود امسال و دراین روزهای کرونایی حداقل خیال مردم را از بابت آنفلوآنزا راحت کند.
16میلیون دوز واکسن مقداری بود که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای مقابله با آنفلوآنزا پیش بینی کرده بودند. اما تحریم‌ها و مشکلات بانکی برای جابه‌جای پول باعث شد تا واردات این واکسن به دربسته بخورد.
با این‌حال تلاش‌ها برای واردات این واکسن ادامه‌یافت و با وجود همه مشکلات وکمبودها کار واکسیناسیون از چندهفته قبل برای گروه‌های پرخطر آغاز شد.
گروه‌های پرخطر براساس تعریف وزارت بهداشت، زنان باردار، بیماران سرطانی، نقص سیستم ایمنی معلولان و افراد سالخورده و کودکان هستند.
حالا سیدحیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از ترخیص محموله حدود 200 هزار عددی واکسن آنفلوآنزا و تحویل آن به معاونت بهداشت و ادامه تلاش‌ها برای واردات محموله‌های دیگر این واکسن خبر داده است.
به گفته او این محموله تحویل شده به معاونت بهداشتی، برای تزریق به اولویت گروه اول یعنی زنان باردار و بیماران خاص بوده است و هنوز واکسنی برای ارائه به اولویت بعدی در داروخانه‌ها توزیع نشده است.
آن‌طور که محمدی می‌گوید:«به دلیل مشکلات عدیده ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا برای انتقال منابع مالی، حمل و نقل، بسته شدن کانال‌های انتقال منابع بلافاصله پس از شناسایی و تهدید و تحریم شرکت‌های همکاری کننده با ایران، هنوز تکلیف 4 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا مشخص نیست و تلاش‌ها برای تأمین آن با جدیت هرچه بیشتر ادامه دارد.»
به گفته او درصورت تأمین واکسن آنفلوآنزا، درفاز بعدی سالمندان بالای 65 سال و کودکان بین 6 ماه تا 5 سال با ثبت کدملی، واکسن را از داروخانه ها دریافت می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.